«Το θέατρο στον κινηματογράφο» – Επόμενη ταινία η «Μήδεια»


 

Σάββατο 25 Οκτώβρη, 20:00 το απόγευμα, συνεχίζουμε τον κύκλο προβολών για το θέατρο στον κινηματογράφο, με την “Μήδεια”, του Πιέρ Πάολο Παζολίνι.

ΜΗΔΕΙΑ-1969 ,ΙΤΑΛΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ ΤΟΥ Pier Paolo Pasolini

Ἡ Μήδεια είναι μια ταινία του Pier Paolo Pasolini με βάση τὴν τραγωδία του Ευριπίδη , Μήδεια . Γυρισμένο στο Göreme Open Air Museum μὲ τὶς παλαιοχριστιανικές εκκλησίες, πρωταγωνιστεῖ ἡ τραγουδίστρια της όπερας Μαρία Κάλλας μόνο ποὺ στην ταινία δεν τραγουδά.

Υπόθεση: «Ο Ιάσωνας επιστρέφει από την αργοναυτική εκστρατεία, έχοντας το Χρυσόμαλλο Δέρας κι είναι έτοιμος να παντρευτεί την Γλαύκη, κόρη του Κρέοντα. Κάνοντας, όμως αυτό, εγκαταλείπει την σύζυγό του που υποφέρει, τη Μήδεια, που είναι επίσης και η μητέρα των δύο παιδιών του. Όταν ο βασιλιάς εξορίζει τη Μήδεια, εκείνη καταστρώνει ένα δόλιο σχέδιο εκδίκησης.»

Maria Callas ΜΗΔΕΙΑ
Massimo Girotti ΚΡΕΩΝ
Laurent Terzieff ΧΕΙΡΩΝ
Giuseppe Gentile ΙΑΣΩΝ
Margareth Clémenti ΓΛΑΥΚΗ
PaΤο 1969, ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Πιέρ Πάολο Παζολίνι (Pier Paolo Pasolin

Ο Παζολίνι υπογράφει ένα σπουδαίο δοκίμιο για την ιστορία, τον πολιτισμό και τον άνθρωπο, χτίζοντας ένα έργο πάνω στο διαπεραστικό βλέμμα της Μαρίας Κάλλας, που αποδεικνύεται για μια ακόμα φορά, μοναδική ερμηνεύτρια.

Τούτη η μοναδική ταινία, του μοναδικού Παζολίνι, είναι και η μοναδική εμφάνιση της Μαρίας Κάλλας στην μεγάλη οθόνη. Τους δυο τους συνέδεε μια μακροχρόνια φιλία και αυτή η κινηματογραφική συνάντησή τους γέννησε ένα έργο οριακό και σπουδαίο.

Όλη η ταινία είναι χτισμένη πάνω στο δίπολο: Έλλογο, που το εκπροσωπεί ο Ιάσων και Άλογο, που το εκπροσωπεί η Μήδεια. Η αρχική αφήγηση του Κενταύρου, μας εντάσσει στο μύθο αλλά σταδιακά το μυθικό απορρίπτεται έναντι του λογικού, εξάλλου αυτό το ρόλο υπηρετεί και η σταδιακή μεταμόρφωση του Κενταύρου σε κανονικό άνθρωπο.
Ο Παζολίνι ευφυέστατα αντιπαραθέτει τους δυο κόσμους, της Μήδειας και του Ιάσων. Η Μήδεια του Παζολίνι είναι αρχέγονη, βάρβαρη, αδίστακτη μπροστά στα μέσα που θα χρησιμοποιήσει για να πραγματοποιήσει το σκοπό της, κουβαλάει όλες τις προλήψεις και τις δεισιδαιμονίες της ανατολής, έρχεται μέσα από τη γη και καθοδηγείται από το ένστικτο και βέβαια είναι βαθιά ερωτευμένη. Ο Ιάσων είναι ο καλλιεργημένος γιός της Δύσης, όμορφος σαν άγαλμα, ήρεμος, γνώστης του κόσμου και των τεχνών, ενεργεί με τη λογική, κάτοχος αλλά και τμήμα του πολιτισμού. Η σύγκρουση οδυνηρή και αναπόφευκτη.

 

Προηγούμενο άρθρο Αλαζονικός λαϊκισμός – Άρθρο του βουλευτή Καρδίτσας Κώστα Τσιάρα
Επόμενο άρθρο Το 1ο Θαύμα της Παναγίας Βασίλισσας