Πλίθινη αγορά στον Πρόδρομο


 Την Κυριακή 24 Μαΐου 2009, στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Κάμπου, παρουσιάστηκε από στελέχη και συνεργάτες της ΑΝ.ΚΑ, το επιχειρησιακό σχέδιο, για τη δημιουργία αγοράς πώλησης τοπικά παραγόμενων προϊόντων στον Πρόδρομο, όπως έχει διαμορφωθεί αφού ενσωματώθηκαν σ’ αυτό προτάσεις των φορέων του Νομού (Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, ΤΕΔΚ, Επιμελητήριο, Συνεταιριστική Τράπεζα κ.λ.π.). Στο δημοτικό συμβούλιο εκτός των μελών του, παρευρέθησαν και δημότες. Μετά την παρουσίαση ακολούθησε συζήτηση και διάλογος όπου αποτυπώθηκε το ζωηρό ενδιαφέρον και η θετική στάση απέναντι στο εγχείρημα, τόσο των δημοτικών συμβούλων όσο και των δημοτών.

Η «πλίθινη αγορά Προδρόμου», όπως έχει ονομαστεί, θα είναι κατασκευασμένη με υλικά που χρησιμοποιούνταν για αιώνες στην πεδινή ζώνη, όπως οι ωμόπλινθοι (τα γνωστά πλιθιά), η πέτρα, το ξύλο, και το κεραμίδι, αναδεικνύοντας τις αρχιτεκτονικές παραδόσεις της περιοχής, ώστε να μετατραπεί σε έναν άνετο και ελκυστικό χώρο εμπορίας των προϊόντων που παράγονται τοπικά (κυρίως τρόφιμα και ποτά, αλλά και χειροτεχνικά είδη).

Στους βασικούς χώρους της αγοράς συμπεριλαμβάνονται: α) χώρος πώλησης συσκευασμένων προϊόντων χωρίς την παρουσία του φυσικού παραγωγού, β) χώρος πώλησης τύπου «λαϊκής αγοράς», στον οποίο θα απαιτείται η παρουσία του φυσικού παραγωγού, γ) χώροι εστίασης ανάπαυσης και αναψυχής (καφενείο, εστιατόριο, ουζερί), δ) χώροι επί τόπου παραγωγής, όπως αρτοποιείο – αρτοσκευάσματα & φαγητό σε πακέτο. Στο χώρο λειτουργίας της Αγοράς προβλέπεται επίσης η δημιουργία θεματικών χώρων όπως: μουσεία παραγωγικών τεχνικών και εργαλείων για συγκεκριμένα προϊόντα ή αγροτικές εργασίες (π.χ. σιτάρι – ψωμί, αμπέλι – κρασί, εκτροφή προβάτων – τυρί κλπ), τοπικές συλλογές (π.χ. κόσμημα, ενδυμασία, παιγνίδι, καρτ- ποστάλ, μουσική κ.α.), χώροι διεξαγωγής πολιτιστικών εκδηλώσεων, ημερίδων, θεατρικών παραστάσεων, δημιουργικής απασχόλησης παιδιών, στάθμευσης και βοηθητικοί χώροι όπως: τουαλέτες , διάδρομοι τροφοδοσίας και χώροι πρασίνου.

Βασικοί στόχοι της «πλίθινης αγοράς Προδρόμου» είναι:

  • Η παροχή διεξόδου στα τοπικά παραγόμενα προϊόντα προς το καταναλωτικό κοινό.
  • Η άρση των εμποδίων που θέτουν στα τοπικά προϊόντα και στους μικρούς παραγωγούς οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων.
  • Η υποκατάσταση των εισαγωγών αντίστοιχων προϊόντων
  • Η αύξηση του εισοδήματος των τοπικών παραγωγών
  • Η μείωση της ψαλίδας των τιμών «από το χωράφι στο ράφι»
  • Η ενθάρρυνση και διευκόλυνση των αγροτών να καθετοποιήσουν την παραγωγή τους εισάγοντας στις εκμεταλλεύσεις τους την επιχειρηματικότητα και δεξιότητες προώθησης και εμπορίας
  • Η δημιουργία θεσμού εκπαίδευσης και κατάρτισης των τοπικών παραγωγών στη βελτίωση της ποιότητας των παραγόμενων προϊόντων και στην επιχειρηματικότητα (γεωργικές εφαρμογές νέου τύπου)
  • Ο εκσυγχρονισμός, η διεύρυνση και η βελτίωση του θεσμού των λαϊκών αγορών
  • Η δημιουργία νέων μορφών συλλογικής έκφρασης και οργάνωσης των αγροτών και των τοπικών παραγωγών

Τα πλεονεκτήματα της αγοράς για τους καταναλωτές είναι: η πρόσβαση σε όλα τα τοπικά προϊόντα, οι καλές τιμές και εγγυημένη ποιότητα λόγω των ελέγχων και των προδιαγραφών που τίθενται από την αγορά, ο συνδυασμός αγορών με άλλες υπηρεσίες (διασκέδαση, ψυχαγωγία, πολιτισμός) και η διευκόλυνση της αγοράς – μεταφοράς των προϊόντων λόγω της υποχρεωτικής πρόβλεψης χώρων στάθμευσης.

Τα πλεονεκτήματα για τους συμμετέχοντες παραγωγούς είναι: άμεση πρόσβαση σε ευρύ καταναλωτικό κοινό που ξεπερνά την τοπική αγορά, χαμηλό κόστος διακίνησης και διάθεσης των προϊόντων, πώληση προϊόντων χωρίς τη φυσική τους παρουσία, συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα, προσέλκυση καταναλωτικού κοινού με δραστηριότητες που οργανώνει η αγορά και δωρεάν διαφήμιση

Η ίδρυση-κατασκευή της πλίθινης αγοράς στο Τοπικό Διαμέρισμα Προδρόμου θα αποτελέσει για την περιοχή, πέρα από χώρο αγοραπωλησίας τοπικών προϊόντων, πόλο έλξης τουριστών και διαφόρων πληθυσμιακών ομάδων που θα συμμετέχουν σε πολιτιστικές και ενημερωτικές εκδηλώσεις.

Τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα θα γίνουν ανταγωνιστικά, θα αποκτήσουν προστιθέμενη αξία, θα προβληθούν και θα βρουν διέξοδο στην αγορά. Οι παραγωγοί θα εκπαιδευτούν, θα παρακινηθούν στην υιοθέτηση νέων καλλιεργητικών μεθόδων και καλλιεργειών, θα αποκτήσουν επιχειρηματικό πνεύμα και θα εξασφαλίσουν την πώληση των προϊόντων τους. Το καταναλωτικό κοινό θα βρίσκει συγκεντρωμένα σε ένα χώρο, νωπά και συσκευασμένα τοπικά ποιοτικά προϊόντα, που εξασφαλίζουν υγιεινή και ασφαλή διατροφή.

                                                               ΠΑΠΑΛΟΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ

                                                               ΠΡΟΕΔΡΟΣ Δ.Σ. ΑΝ.ΚΑ Α.Ε.

                                                               ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΑΜΠΟΥ

Προηγούμενο άρθρο Επιτροπή εμπειρογνωμόνων για το Δημ. Σχολείο Προδρόμου
Επόμενο άρθρο Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η Ημερίδα για τη Μελισσοκομία