- Karditsa News - https://www.karditsanews.gr -

Ποσό 13.600.000 € για την γέφυρα Κοράκου

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης αποφάσισε την υπογραφή Προγραμματικής Σύμβασης Πολιτισμικής Ανάπτυξης για την υλοποίηση του έργου: «Αποκατάσταση της Γέφυρας Κοράκου στον ποταμό Αχελώο, αποκατάσταση παρακείμενου κτηρίου τελωνείου και διαμόρφωση περιβάλλοντα χώρου», συνολικού προϋπολογισμού έως 13.600.000 € συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, με το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, την Περιφέρεια Ηπείρου, την Περιφέρεια Θεσσαλίας, τον Δήμο Γεωργίου Καραϊσκάκη Νομού Άρτας, τον Δήμο Αργιθέας Νομού Καρδίτσας,

το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος – Τμήμα Ηπείρου και Τμήμα Κεντρικής & Δυτικής Θεσσαλίας, όπως αυτή οριστικοποιήθηκε με την συμμετοχή όλων των αναφερομένων.
Ως Αναθέτουσα Αρχή και Προϊσταμένη Αρχή, για την υλοποίηση του Έργου, ορίζεται η Διεύθυνση Οδικών Υποδομών (Δ.Ο.Υ.), του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Ως Διευθύνουσα Υπηρεσία ορίζεται η Ε.Υ.Δ.Ε. Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδος και Ιονίων Νήσων.

Το γεφύρι του Κοράκου στον ποταμό Αχελώο ήταν το μεγαλύτερο μονότοξο, λιθόκτιστο γεφύρι των Βαλκανίων και είναι στενά συνδεδεμένο με την ιστορία και την εξελικτική πορεία του τόπου και ειδικότερα με τα χωριά του Δήμου Καραϊσκάκη του Νομού Άρτας και του Δήμου Αργιθέας του Νομού Καρδίτσας. Παράλληλα, εμπεριέχει ιδιαίτερη ιστορική αξία και αξία μνήμης, καθώς, εκτός της καθοριστικής του συμβολής στην επιβίωση των όλων των οικισμών της ευρύτερης περιοχής, συνδέεται με σημαντικά ιστορικά γεγονότα και σημαντικές καμπές της ιστορίας του τόπου.
Το τόξο της γέφυρας Κοράκου είχε άνοιγμα περίπου 46m και ύψος (στο κέντρο) περίπου 24m.
Το συνολικό μήκος της ήταν περίπου 62 m και το πλάτος της στην κορυφή περίπου 2 μέτρα.
Ήταν λιθόκτιστο και εδραζόταν σε δύο λιθόκτιστα τοξωτά βάθρα, εκατέρωθεν του ποταμού.
Κατασκευάσθηκε την περίοδο 1515 έως 1540 από τοπικούς τεχνίτες, με πελεκητά, πλακοειδή τεμάχια ασβεστόλιθου και ακανόνιστους λίθους για την εσωτερική πλήρωση, κονίαμα με άσβεστο και τοπικά αδρανή.

Κατά τη διάρκεια του εμφύλιου πολέμου, τον Μάρτιο του 1949, η γέφυρα Κοράκου ανατινάχθηκε και το μεγαλύτερο μέρος της κατέρρευσε. Τα απομείναντα τμήματα των βάθρων παρασύρθηκαν το 2015 από μεγάλη πλημμύρα του ποταμού Αχελώου.
Λόγω της εξαιρετικής και μοναδικής ιστορικής και αρχιτεκτονικής αξίας της γέφυρας Κοράκου έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον και από εκπροσώπους και στελέχη των συλλογικών Οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίοι με δηλώσεις τους υποστηρίζουν το εγχείρημα της ανακατασκευής της γέφυρας.

Σε πρώτη φάση, η χρηματοδότηση του έργου «Αποκατάσταση της Γέφυρας Κοράκου στον ποταμό Αχελώο, αποκατάσταση παρακείμενου κτηρίου τελωνείου και διαμόρφωση περιβάλλοντα χώρου» θα καλυφθεί από Εθνικούς Πόρους με ενάριθμο έργο που θα ενταχθεί στη ΣΑΕ 071 του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, και παράλληλα θα κινηθούν οι διαδικασίες για την επίτευξη της συγχρηματοδότησης του Έργου από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το έργο του θέματος είναι εξαιρετικά δύσκολο και μοναδικό για τα σύγχρονα και διεθνή Ελληνικά δεδομένα.
Λόγω της εξαιρετικά μεγάλης δυσκολίας σε ότι αφορά στα επιστημονικά, τεχνικά και διαδικαστικά θέματα για την υλοποίηση του έργου απαιτείται η συνεχής συνεργασία: