- Karditsa News - https://www.karditsanews.gr -

Συστήνοντας το επάγγελμα του συντηρητή

Στο πλαίσιο του εορτασμού της Ευρωπαϊκής Ημέρας Συντήρησης της Πολιτισμικής Κληρονομιάς,  το Ιστορικό – Λαογραφικό Μουσείο «Λ. & Ν. Σακελλαρίου» του Δήμου Καρδίτσας /ΔΟΠΑΚ πραγματοποίησε διήμερες δράσεις, την Πέμπτη και την Παρασκευή, 18 και 19 Οκτωβρίου αντίστοιχα, ανοικτές στο ευρύ κοινό. Η ανταπόκριση του κόσμου  υπήρξε συγκινητική, εκδηλώνοντας πραγματικά ενδιαφέρον για θέματα που αφορούν στην προστασία και την ανάδειξη του πολιτισμού.   Συγκεκριμένα, την Πέμπτη, 18 Οκτωβρίου, οι τέσσερις μεγαλύτερες τάξεις του Δημοτικού Σχολείου Καρδιτσομαγούλας είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν στους χώρους του εργαστηρίου συντήρησης του Πολυχώρου Καρδιτσομαγούλας. Οι μαθητές, αφού αρχικά εξοικειώθηκαν με τις έννοιες  της συντήρησης και της πολιτισμικής κληρονομιάς, ενημερώθηκαν από τον συντηρητή του μουσείου Σπύρο Κασούμη για τους κύριους παράγοντες που προκαλούν τη γήρανση και τη φθορά των υλικών και με τη βοήθεια των εκπαιδευόμενων συντηρητών έργων τέχνης του ΙΕΚ του ΟΑΕΔ, Μαίρης Βασιλάκου, Γιώργου Κουκουλέτσου και Σωτήρη Μπουραζάνη, δοκίμασαν να καθαρίσουν αντικείμενα καθημερινής χρήσης της συλλογής του μουσείου. Ο πολυχώρος γέμισε παιδικά χαμόγελα και γέλια και η  βιωματική αυτή εμπειρία ξετρέλανε τους μικρούς «συντηρητές», που αισθάνθηκαν δημιουργικοί που κατάφεραν να κάνουν τη θεωρία πράξη.

Το απόγευμα της ίδιας μέρας πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στο κεντρικό κτήριο του Μουσείου Πόλης, από τις 18.00 έως τις 20.00, μικρή ημερίδα με θέμα «Συστήνοντας το επάγγελμα του συντηρητή», στην οποία παραβρέθηκε και η Διευθύντρια της Σχολής του ΙΕΚ του ΟΑΕΔ, κ. Ελευθερία Καρκαλέτση. Ο συντηρητής του μουσείου, Βασίλης Ντατσιούδης, μίλησε για τα όρια της προστασίας, την ηθική της συντήρησης των δημόσιων γλυπτών, παρουσιάζοντας το πρόσφατο έργο των συντηρητών του μουσείου,   θέτοντας  γόνιμους προβληματισμούς γύρω από τη συντήρηση και τις νέες τάσεις της. Στη συνέχεια, ο Σπύρος Κασούμης, μίλησε  για την προληπτική συντήρηση, αναφερόμενος στο πρόσφατο περιστατικό της μεγάλης πυρκαγιάς στο  εθνικό μουσείο της Βραζιλίας, όπου ανάμεσα στα μοναδικά εκθέματα που καταστράφηκαν, ήταν και το κρανίο της «πρώτης Βραζιλιάνας», Λουζίας, ηλικίας 12.000 ετών, ενώ  ακόμη παρουσίασε πρόσφατα συντηρημένα απομεινάρια του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου από τη συλλογή του μουσείου. Η εκπαιδευόμενη συντηρήτρια του ΙΕΚ ΟΑΕΔ, Κουτρομάνου Ξένια, παρουσίασε όλες οι φάσεις συντήρησης και αποκατάστασης εικόνας οικιακής ευλάβειας από τη συλλογή του μουσείου, εργασία την οποία πραγματοποίησε με την επίβλεψη του συντηρητή του ΙΕΚ του ΟΑΕΔ, Δημήτρη Νικολή και θα εκτεθεί προσεχώς μόνιμα στο μουσείο. Την ημερίδα έκλεισε η παρουσίαση του Σωτήρη Μπουραζάνη, εκπαιδευόμενου συντηρητή του ΙΕΚ ΟΑΕΔ, ο οποίος αναφέρθηκε στην εμπειρία της ομάδας των εκπαιδευομένων του ΙΕΚ στη συντήρηση αντικειμένων καθημερινής χρήσης, στο εργαστήριο συντήρησης του Πολυχώρου Καρδιτσομαγούλας.

Την Παρασκευή, 19 0κτωβρίου, από τις 10.00 πμ έως τις 14.00 μμ, πραγματοποιήθηκε ο καθαρισμός της Μούσας της Ιστορίας, Κλειούς με τίτλο «Το ιστορικό μουσείο φροντίζει τη μούσα της Ιστορίας». Το παρών στη δράση έδωσαν και ο δήμαρχος Καρδίτσας, Φώτης Αλεξάκος μαζί με τον αντιδήμαρχο τεχνικών έργων, Κώστα Ξηλωμένο. Οι διερχόμενοι είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν από κοντά τις διάφορες φάσεις του καθαρισμού του γλυπτού από τους συντηρητές του Μουσείου σε συνεργασία με τους εκπαιδευόμενους του ΙΕΚ του ΟΑΕΔ, να συμπληρώσουν ένα σύντομο ερωτηματολόγιο και να μοιραστούν ιδέες και αναμνήσεις γύρω από τα δημόσια γλυπτά και κυρίως τις Μούσες. Επίσης, ενημερώθηκαν από την ιστορικό του μουσείου Άννα Παπαθεοχάρη και την επιστ. υπεύθυνη Φωτεινή Λέκκα, σχετικά με το ιστορικό των αγαλμάτων καθώς και τις συνθήκες, κάτω από τις οποίες απομακρύνθηκαν το 1937 από την πλατεία Ομονοίας για να μεταφερθούν στην Καρδίτσα στη δεκαετία του 1950. Το κοινό της δράσης έμαθε για την παραγγελία του Δήμου Αθηναίων προς το «Σωματείον των Ελλήνων Γλυπτών», η οποία περιλάμβανε 12 αγάλματα, των εννέα Μουσών και των τριών Χαρίτων, το 1932. Ο λόγος της ιδιαίτερης αυτής παραγγελίας ήταν η αναμόρφωση της πλατείας Ομονοίας λόγω της κατασκευής του υπόγειου ηλεκτρικού (ΗΣΑΠ) και της ανάγκης που προέκυψε να καλυφθεί ο απαιτούμενος εξαερισμός του χώρου. Στη δεκαετία  του 1950 τρεις από τις Μούσες, η Κλειώ, η Θάλεια και η Καλλιόπη που δεν είχε εκτεθεί ποτέ (γι’ αυτό και δεν είναι ενεπίγραφη) καθώς και μία από τις Χάριτες, η Αγλαΐα, μεταφέρθηκαν στην Καρδίτσα και τοποθετήθηκαν στο αριστερό τμήμα του Παυσιλύπου, επί δημαρχίας Βάϊου Τζέλλα. Στη δεκαετία του ΄70 οι Μούσες τοποθετήθηκαν στην κεντρική πλατεία, την πλατεία Ελευθερίας.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι η δράση στηρίχθηκε οικονομικά από τους Φίλους του Μουσείου Πόλης, μέσω της αγοράς εξειδικευμένων υλικών συντήρησης.