- KARDITSA NEWS - https://www.karditsanews.gr -

Β. Σουφλάκος: Μια άποψη για τις συνενώσεις

Ανακοινώθηκε πρόσφατα η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για συνενώσεις σχολικών μονάδων, με τις οποίες αλλάζει ο σχολικός χάρτης της χώρας. Η πρόταση αυτή τέθηκε σε διαβούλευση και όπως είναι φυσικό σήκωσε αντιδράσεις. Αντιδράσεις που άλλοτε είναι εύλογες και δικαιολογημένες, άλλοτε όμως άκαιρες και αδικαιολόγητες. Κάθε σχέδιο έχει ατέλειες. Με το διάλογο και τη διαβούλευση γίνονται οι απαραίτητες διορθώσεις ώστε να αποκατασταθούν ενδεχόμενα λάθη ή παραλείψεις. Τι ανακοινώθηκε όμως;  Σε όλη την χώρα, στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση συνενώνονται 1523 Δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία σε 672. Στα συνενούμενα η πλειοψηφία ήταν 1θέσια, 2θέσια και 3θέσια. Στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση 410 Γυμνάσια και Λύκεια συνενώνονται σε 205. Σε απόλυτους αριθμούς τα 16.000 σχολεία (Α/θμιας και Β/θμιας) γίνονται 15.000, ή αλλιώς μείωση σχολικών μονάδων κατά 6,5%.

Ποιες είναι οι κύριες μεταβολές:

Γιατί στην Καρδίτσα οι αντιδράσεις είναι μεγαλύτερες;

Στην Α/θμια ο νομός Καρδίτσας μαζί με τους νομούς Σερρών, Αττικής, Πρέβεζας, Τρικάλων, έχει τις περισσότερες συγχωνεύσεις. Τυχαίο; Δε νομίζω. Στους νομούς αυτούς είχαν την εκλογική τους περιφέρεια υπουργοί και υφυπουργοί από το 2004-2009. Στην Καρδίτσα όπως γνωρίζουμε δημιουργήθηκαν πολλά νέα μικρά σχολεία και δημιουργήθηκε έτσι η ανάγκη εκπαιδευτικού προσωπικού. Τεχνητά όμως, και σε βάρος της σωστής παιδαγωγικής αντίληψης. Τι πετύχαινε όμως αυτή η τακτική; Να έχει και τη πίτα ακέραια και το σκύλο χορτάτο. Δηλ. και να φαίνεται έργο (με σπατάλη χρημάτων) και να δημιουργείται εκλογική πελατεία από εκπαιδευτικούς που κάνουν ουρά για μετάθεση ή απόσπαση, κάνοντας την εκπαίδευση μικρομάγαζο εξυπηρετήσεων, με συνέπεια σοβαρός αριθμός εκπαιδευτικών να μην έχει αντικείμενο και να διασύρεται όλος ο κλάδος των εκπαιδευτικών. Είναι η εσφαλμένη αντίληψη ότι το κράτος είναι λάφυρο, η οποία μας έφερε στην σημερινή άθλια οικονομική κατάσταση.

Είναι φυσικό λοιπόν να υπάρχουν και περισσότερες φωνές στη Καρδίτσα. Φωνές όμως που όταν εξυπηρετούν μικροπολιτικά συμφέροντα, είναι σε βάρος της ποιότητας της παιδείας. Αυτοί που πρωτοστατούν κομματικά, που ήταν όταν γινόταν όργια αποσπάσεων, μεταθέσεων υπεραρίθμων εκπαιδευτικών και ήταν η Καρδίτσα δακτυλοδεικτούμενη σε όλη την Ελλάδα; Ο αντιπεριφερειάρχης Καρδίτσας κ. Τσιάκος ως μέλος της ΔΑΚΕ, ήταν στο ΔΣ της ΔΟΕ την εποχή εκείνη. Ακούγεται ότι ως μέλος της ΔΟΕ πήγε 15μερο ταξίδι στην Αυστραλία για να μελετήσει το παιδαγωγικό σύστημα. Αν ναι, ας μας μεταφέρει τι αποκόμισε και τι σχολεία έχει η Αυστραλία. Που ήταν όταν είχαμε τμήματα ακόμη και 1-3 μαθητών όταν στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη ήταν 30 παιδιά στο τμήμα; Αυτή ήταν σωστή εκπαιδευτική πολιτική; Φυσικά ΟΧΙ αλλά βόλευε. Όπως βολεύει και τώρα να γίνονται μπροστάρηδες της «επανάστασης», ενώ είναι αυτοί που ουσιαστικά δημιούργησαν το πρόβλημα.

Οι φωνές όμως είναι δικαιολογημένες όταν προέρχονται από γονείς και μαθητές. Τότε η πολιτεία και η διοίκηση πρέπει να σκύψει το κεφάλι να αφουγκραστεί και να δώσει λύση, καθώς το σχέδιο ανακοινώθηκε και όχι η τελική λύση. Σε καμιά περίπτωση όμως δεν είναι πρόταση το ΟΧΙ ΣΕ ΟΛΑ. Όταν πράττεις μηδενιστικά χάνεις το όποιο δίκιο και αν έχεις. Στη δημοκρατία ο καθένας μπορεί να διαφωνεί εν μέρει ή εν συνόλω με τις συγχωνεύσεις. Μπορεί να διαμαρτυρηθεί με πολλούς τρόπους. Δεν επιτρέπεται όμως οι αιρετοί (περιφερειάρχης, αντιπεριφερειάρχης, δήμαρχοι) να ωθούν σε καταλήψεις σχολείων και να φέρνουν τον πολύπαθο χώρο της παιδείας στο πεζοδρόμιο. Ο χώρος της εκπαίδευσης πρέπει να μείνει έξω από μικροπολιτικές αντιπαραθέσεις και επιδιώξεις.

Η ΠΡΟΤΑΣΗ

Γι’ αυτό λοιπόν προτείνω για λόγους ισονομίας και σύμφωνα με τη σύσταση του Υπουργείου Παιδείας τα εξής:

ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ

Φυσικά τα νέα σχολεία αλλά και όλα τα υπόλοιπα, θα πρέπει να διαθέτουν εκτός από τον απαραίτητο αριθμό μαθητών και τις απαιτούμενες υποδομές ώστε να λειτουργούν παιδαγωγικά και να εφαρμόζουν άρτια το ωρολόγιο πρόγραμμα. Η πολιτεία να υποστηρίξει οικονομικά και λειτουργικά το εγχείρημα. Αυτό σημαίνει να διατεθούν σε κάθε δήμο της χώρας ανάλογα με τις ανάγκες, ο κατάλληλος αριθμός σχολικών λεωφορείων για την ασφαλή μεταφορά μαθητών. Το κόστος των μετακινήσεων μαθητών με ταξί ήταν περίπου 3.000.000€. Μέρος αυτού του ποσού αν δαπανηθεί από την πολιτεία για αγορά σχολικών λεωφορείων, λύνεται μια για πάντα το θέμα της ασφαλούς μεταφοράς μαθητών. Επίσης απαιτείται μια έκτακτη οικονομική ενίσχυση των δήμων για την προετοιμασία των σχολείων για το εκπαιδευτικό έτος 2011-2012.

Βασίλειος Θ. Σουφλάκος

Δημοτικός σύμβουλος

(Φυσικός – MSc Τηλεπικοινωνίες)

ΥΓ. Θα καταδικάσει κανείς την ανακοίνωση της ΝΔ Σοφάδων που χαρακτηρίζει εμπαθή και απαξιώνει ηθικά την περιφερειακή διευθύντρια Θεσσαλίας κα Πράντζου; Προσπάθησα στο ΔΣ Καρδίτσας ώστε να βγει ένα ψήφισμα, αλλά οι περισσότεροι σύμβουλοι (ανάμεσά τους δυστυχώς και εκπαιδευτικοί) είχαν κλειστά τα αφτιά το