- KARDITSA NEWS - https://www.karditsanews.gr -

Ενημερωτική εκδήλωση της Κοινής Δράσης Εκπαιδευτικών

   Πραγματοποιήθηκε  με επιτυχία την Κυριακή το πρωί στο Παυσίλυπο η συζήτηση που διοργάνωσε η Κοινή Δράση Εκπαιδευτικών Καρδίτσας με θέμα «Το σχολείο σήμερα- ο ρόλος του εκπαιδευτικού- η αξιολόγηση στην εκπαίδευση». Στη συζήτηση παραβρέθηκαν πολλοί εκπαιδευτικοί τόσο από την α/θμια όσο και από τη β/θμια εκπαίδευση. Καλεσμένοι και εισηγητές ήταν οι πανεπιστημιακοί Γρόλιος Γιώργος και Τζήκας Χρήστος καθηγητές στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Ο κος Τζήκας στη εισήγησή του  έκανε μια ιστορική αναδρομή στα συστήματα αξιολόγησης που εφαρμόστηκαν στο νέο Ελληνικό κράτος αναδεικνύοντας τον ιεραρχικό, τιμωρητικό και αντιπαιδαγωγικό χαρακτήρα τους. Παράλληλα συνέδεσε την αξιολόγηση (των εκπαιδευτικών και των μαθητών) με τους εκάστοτε ιδεολογικούς πολιτικούς και οικονομικούς στόχους που θέτει η εκάστοτε κυβέρνηση.  Με πολλά και γλαφυρά παραδείγματα από την περίοδο του επιθεωρητισμού ανέδειξε την σύνδεση της αξιολόγησης με τη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη. Αυτό μέσα από ένα περιβάλλον όπου κυριαρχούσε η τρομοκρατία και ο αποκλεισμός όχι μόνο των αριστερών αλλά και «συνοδοιπόρων»  κατέληγε σε ανταμοιβή ημετέρων και πειθάρχηση  κάθε φωνής διαμαρτυρίας. Το σύστημα αυτό κατέρρευσε σταδιακά για να φθάσουμε στο 1982 όπου και καταργήθηκε. Ο κος Τζήκας καταλήγοντας είπε πως θα ήταν καλό ένα σύστημα αυτοαξιολόγησης το οποίο όμως θα αποτελούσε μόνο εσωτερική διαδικασία ανατροφοδότησης κι όχι εργαλείο κατηγοριοποίησης σχολείων και εκπαιδευτικών. Αυτό στις σημερινές συνθήκες δεν μπορεί να συμβεί.

Αυτό αποτέλεσε και μέρος της εισήγησης του κου Γρόλιου ο οποίος τεκμηρίωσε τη θέση πως σε αυτές τις συνθήκες δεν μπορεί να υπάρξει κανενός είδους διαφορετική αξιολόγηση πάρα μόνο αυτή  που συνδέει μισθό με αποτελεσματικότητα (επιδόσεις μαθητών) και που επαγγέλονται τα νεοφιλελεύθερα και νεοσυντηρητικά συστήματα όπως αυτά που θέλει να εφαρμόσει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Τόνισε πως αυτό συνάγεται από την μέχρι τώρα εμπειρία και πρακτική (2013-14) αλλά και σε διεθνές επίπεδο όπου η εφαρμογή συστημάτων αξιολόγησης ενέτεινε τις κοινωνικές ανισότητες μεταξύ των μαθητών, κατηγοριοποίησε τα σχολεία μετακυλίοντας μέρος του κόστους στους γονείς και εξουθένωσε τους εκπαιδευτικούς όπως στην Αγγλία που ο μέσος όρος παραμονής στην εκπαίδευση είναι 7με 9 χρόνια. Η εκπαίδευση σύμφωνα με τα νεοφιλελεύθερα προτάγματα δομείται με βάση αμφισβητήσιμους δείκτες  και αριθμοποιημένες κλίμακες κι όχι με βάση την επιταγή της ισότητας και της ελευθερίας. Η προτεινόμενη κι από την προηγούμενη αλλά κι από αυτή την κυβέρνηση αυτοαξιολόγηση δεν είναι πάρα μια προπόνηση για την ατομική που θα συνδεθεί με μισθό, βαθμολογική εξέλιξη, μεταθέσεις και κάθε είδους υπηρεσιακή μεταβολή. Στόχος η πειθάρχηση των εκπαιδευτικών που είτε κριτικάρουν παιδαγωγικά μόνο είτε θέλουν ν’ αλλάξουν το σχολείο. Θέλουν να τους μετατρέψουν είτε σε ηγεμονικούς διανοούμενους που θα αποφεύγουν κάθε κοινωνική αναφορά, είτε σε πρόθυμους διεκπεραιωτές της αντιδραστικής νεοσυντηρητικής πολιτικής.

Η συζήτηση συμπεριέλαβε και ζητήματα όπως η κατάσταση στην ειδική αγωγή, ο ρόλος των εκπαιδευτικών, η πραγματικότητα στην β/θμια εκπαίδευση, ο ρόλος του κυβερνητικού συνδικαλισμού και άλλα. Η εκδήλωση έκλεισε με τη δέσμευση πως θα συνεχίσει η Κοινή Δράση Εκπαιδευτικών να συζητά με εκπαιδευτικούς και όλη την κοινωνία τα εκπαιδευτικά ζητήματα και κυρίως να ενώνει δυνάμεις παρέμβασης και αντίστασης στην νεοφιλελεύθερη επέλαση που υλοποιούν η Κυβέρνηση και οι οργανισμοί ΟΟΣΑ/PISA- ΕΕ.