- KARDITSA NEWS - https://www.karditsanews.gr -

Πριμ επιτάχυνσης για Ε65

Και ο συνολικός λογαριασμός συνεχίζει να μεγαλώνει. Η «Κ» αποκαλύπτει τις μυστικές συμφωνίες του υπουργείου Υποδομών με τους παραχωρησιούχους και τους κατασκευαστές της Ιονίας Οδού και του Ε65, βάσει των οποίων το Δημόσιο θα τους καταβάλει 241,5 εκατ. ευρώ επιπλέον, προκειμένου τα δύο έργα να είναι έτοιμα τον Μάρτιο του 2017.

Οπως και στο παρελθόν, οι συμφωνίες περιλαμβάνουν πλήθος υποχρεώσεων για το Δημόσιο, η αθέτηση των οποίων θα οδηγήσει σε νέες αποζημιώσεις… κάτι που ενδέχεται να έχει ήδη συμβεί.

Οι δύο συμφωνίες «για την έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου» υπεγράφησαν στις 11 Μαΐου. Στόχος τους είναι να «επιβάλουν» την ολοκλήρωση των δύο έργων τον Μάρτιο του 2017 (πλην της σήραγγας της Κλόκοβας). Οι συμφωνίες περιλαμβάνουν αποζημιώσεις προς τον παραχωρησιούχο και τον κατασκευαστή κάθε έργου (καθώς οι γνωστές αδυναμίες του Δημοσίου έκαναν αδύνατη την ολοκλήρωση των έργων στις 31 Δεκεμβρίου 2015, όπως είχε αποφασιστεί στη συμφωνία επανεκκίνησης των έργων του 2013), αλλά και πριμ επιτάχυνσης (αλλιώς, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των παραχωρησιούχων και του ανεξάρτητου μηχανικού, τα δύο έργα θα παραδοθούν τον Δεκέμβριο του 2017). Ας δούμε τι προβλέπει η συμφωνία για την Ιονία Οδό:

Οταν στα τέλη του 2013 το Δημόσιο κατέληξε σε μια συμφωνία για την επανεκκίνηση των τεσσάρων από τους πέντε «παγωμένους» παραχωρημένους αυτοκινητόδρομους, ανέλαβε μια σειρά από υποχρεώσεις ως προϋπόθεση για την έγκαιρη ολοκλήρωσή τους στο τέλος του 2015.

Οπως είχε τότε υποδείξει η «Κ», στην Ιονία Οδό εκκρεμούσε περίπου το 20% των απαλλοτριώσεων, το οποίο ήταν στην πράξη αδύνατο να ολοκληρωθεί στα χρονοδιαγράμματα της συμφωνίας του 2013 (κάτι που βέβαια το γνώριζαν καλά όλες οι πλευρές). Οπερ και συνέβη: στη συμφωνία που παρουσιάζει σήμερα η «Κ», ανάμεσα στον υπουργό Υποδομών Χρ. Σπίρτζη, τον παραχωρησιούχο Νέα Οδό και τον κατασκευαστή Euroionia, το Δημόσιο δεσμεύεται άμεσα («σε έγκαιρους για την κατασκευή χρόνους») για:

Επιπλέον, το Δημόσιο δεσμεύεται να καταβάλει εντός μηνός την 6η δόση της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου στο έργο (το έπραξε), να αδειοδοτήσει ταχέως τις σήραγγες του έργου και να καθορίσει έγκαιρα το ύψος των διοδίων στα ολοκληρωμένα αυτοτελή τμήματα που μπορεί να παραδοθούν νωρίτερα (λ.χ. Αγγελόκαστρο).

Οσον αφορά τις χρηματικές υποχρεώσεις, το Δημόσιο σύρεται για πολλοστή φορά στην καταβολή αποζημιώσεων:

Να σημειωθεί ότι από τα 174 εκατ. ευρώ της συνολικής αποζημίωσης της Νέας Οδού και της Euroionia, το μεγαλύτερο κομμάτι (157 εκατ. ευρώ) θα έπρεπε να είχε καταβληθεί σε 15 ημέρες, κάτι που δεν έχει ακόμα συμβεί (δεν έχουν αναρτηθεί αποφάσεις πληρωμής στη Διαύγεια). Αυτό όμως σημαίνει ότι «ο παραχωρησιούχος θα δικαιούται αποκλειστικά τόκο επί του απαιτητού και πληρωτέου ποσού μετά την πάροδο 30 ημερών»…

ΠΗΓΗ:  ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ