- KARDITSA NEWS - https://www.karditsanews.gr -

Τοποθέτηση Γ. Κωτσού στη συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών της ΚΕΔΕ

Σας καλωσορίζω με μεγάλη μου χαρά στην πάντα φιλόξενη Θεσσαλία, στον γραφικό Νομό Καρδίτσας, στην όμορφη πόλη μας το Μουζάκι!

Νιώθω πραγματικά ιδιαίτερα ευτυχής που βρίσκεστε σήμερα στην περιοχή μας για να παρακολουθήσετε τη συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών της Κεντρικής Ένωσης Δήμων και Ελλάδος.

Θεωρώ μοναδική επιτυχία για τον Δήμο μας και την ΠΕΔ Θεσσαλίας το γεγονός ότι επιλέχτηκε το Μουζάκι να διοργανώσει μία πολύ κρίσιμη συνάντηση για το μέλλον της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στην οποία συμμετέχουν πολλοί Δήμαρχοι και αιρετοί αυτοδιοικητικοί εκπρόσωποι από ολόκληρη την Ελληνική Επικράτεια.

Οι εργασίες που μόλις ξεκινούν έχουν βέβαια και προπαρασκευαστικό χαρακτήρα για τις πολιτικές προτεραιότητες των επόμενων ετών, μετά τις κομβικές αυτοδιοικητικές εκλογές του Μαΐου του 2019, οι οποίες όπως όλα δείχνουν, θα διεξαχθούν με βάση τις νέες νομοθετικές ρυθμίσεις του «Κλεισθένη 1».

Η σημερινή συζήτηση είναι πραγματικά πολύτιμη για όλους μας, διότι προσφέρει την ευκαιρία να εκφραστούν απόψεις για την υφιστάμενη κατάσταση στον χώρο της Τ.Α. σε συνδυασμό με τα νέα δεδομένα που δημιουργεί η ψήφιση του «Κλεισθένη 1», αλλά και να επεξεργαστούμε συγκεκριμένες προτάσεις για τη διαχείριση – σε πρώτη φάση – των πολλών  λειτουργικών ανατροπών που δρομολογούνται, μα και για την μελλοντική πορεία του θεσμού!

Αγαπητοί συνάδελφοι. Φίλες και Φίλοι

Η ψήφιση του «Κλεισθένη Ι» αντιμετωπίστηκε με πολύ αρνητική διάθεση από την πλειοψηφία του κορυφαίου οργάνου της Αυτοδιοίκησης, την ΚΕΔΕ και δικαίως κατά τη γνώμη μου, διότι το πολλάκις διαφημιζόμενο από την κυβέρνηση ως «μεταρρυθμιστικό» σχέδιο νόμου, τελικά επιβεβαίωσε την αρχαία ρήση… «ώδινεν όρος και έτεκεν μύν»!

Όπως όλοι διαπιστώσαμε, πέρα από την επιβεβλημένη αντιμετώπιση θεμάτων τεχνικής φύσεως, επικεντρώθηκε κυρίως στην αλλαγή του εκλογικού συστήματος για την ανάδειξη των δημοτικών και περιφερειακών αρχών.

Αποδείχθηκε περίτρανα ότι η κυβέρνηση προέβη σε αυτή τη νομοθετική πρωτοβουλία, όχι για να διορθώσει κακώς κείμενα, ούτε για να αντιμετωπίσει τις δυσλειτουργίες του δαιδαλώδους νομικού και οικονομικού συστήματός της Τ.Α., αλλά για να ελέγξει τις τοπικές δυνάμεις που αντιτίθενται στην ιδεοληπτική πολιτική φιλοσοφία της.

Ο «Κλεισθένης Ι» αποτελεί γι’ αυτήν ένα νομικό «όχημα» για την ριζική αλλαγή της πολιτικής φυσιογνωμίας της Τ.Α. μέσα από την εφαρμογή ενός κομματικής έμπνευσης εκλογικού συστήματος, το οποίο ονόμασε «απλή αναλογική» και ευνοεί εντέχνως δημοτικές παρατάξεις αποκλειστικά μειοψηφικής και όχι πλειοψηφικής δυναμικής!

Ο «Κλεισθένης Ι», θα έλεγα ότι εξυπηρετεί πλήρως τις πολιτικές επιδιώξεις του εκλογικά συρρικνωμένου πλέον κυβερνώντος κόμματος το οποίο θέλει να αποκτήσει νομικά κατοχυρωμένο ρυθμιστικό ρόλο στην άσκηση της διοίκησης στους Δήμους και στις περιφέρειες, με μετεκλογική φαλκίδευση της αρνητικής προς αυτό, βούλησης του εκλογικού σώματος!

Το ίδιο το κείμενο του νομοσχεδίου είναι αρκετά αποκαλυπτικό και χωρίς ενδοιασμούς μπορώ να πω ότι το νέο εκλογικό σύστημα δεν έχει καμία σχέση με την απλή και άδολη αναλογική που ευαγγελίζονταν η Αριστερά εδώ και πολλές δεκαετίες. Το αντίθετο, εμπεριέχει παραδοξότητες που είναι άξιες απορίας!

Ενδεικτικά αναφέρω:

Κατ’ αρχήν, βασικό παράδοξο είναι το γεγονός ότι μία κυβέρνηση που έχει εκλεγεί με σύστημα ενισχυμένης αναλογικής,  πάει να εφαρμόσει ένα σύστημα τύπου «απλής αναλογικής», χωρίς εξασφάλιση ευρύτερων πολιτικών συναινέσεων, εκμεταλλευόμενη την Κοινοβουλευτική πλειοψηφία που της έδωσε η ενισχυμένη αναλογική!

Περιορίζει τον αριθμό των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων στα ψηφοδέλτια των υποψηφίων δημάρχων και την κοινωνική συναίνεση που θα μπορούσε να εκφραστεί μέσα από ευρύτατη συμμετοχή ανθρώπων σε κάθε συνδυασμό, την μεταφέρει στην εκλογική αναμέτρηση της δεύτερης Κυριακής!

Η εν λόγω διάταξη είναι αντιδημοκρατική και ενθαρρύνει εμμέσως, πλην σαφώς, τα «παζάρια» μεταξύ των επικρατέστερων υποψηφίων δημάρχων (πρώτου και δεύτερου), μετά την 1η Κυριακή, για το ποιος θα γίνει δήμαρχος την 2η Κυριακή, αφού η εκλογή των δημοτικών συμβούλων θα έχει οριστικοποιηθεί. Αυτό δεν είναι σε καμία περίπτωση απλή αναλογική, αλλά ένα «δούνε και λαβείν» μεταξύ της πρώτης και της δεύτερης Κυριακής! Η απλή αναλογική και η αρχή της αντιπροσωπευτικότητας προϋποθέτουν ανοιχτά ψηφοδέλτια, αλλά και την εκλογή του Δημάρχου από την πρώτη Κυριακή, η οποία θα βασίζεται στις προτιμήσεις των ψηφοφόρων και όχι σε πολιτικά αλισβερίσια!

Το ίδιο συμβαίνει και με τη σύνθεση της Οικονομικής Επιτροπής στους Δήμους η οποία αναβαθμίζεται επιφορτιζόμενη με λήψη αποφάσεων (που ελάμβανε μέχρι σήμερα το δημοτικό συμβούλιο), για σειρά κοινωνικών θεμάτων και προβλημάτων της καθημερινότητας των πολιτών! Στους μεγάλους Δήμους όμως ενισχύονται οι μειοψηφίες, που αν «τα βρουν» μεταξύ τους, τότε ο Δήμαρχος με τον συνδυασμό του, ουσιαστικά δεν θα μπορούν να ασκήσουν διοίκηση στην διάρκεια της θητείας τους.

Επίσης:

Αγαπητοί συνάδελφοι. Φίλες και φίλοι

Ο «Κλεισθένης Ι» έγινε πλέον νόμος του κράτους, όμως εμείς οι αυτοδιοικητικοί θα πρέπει να συνεχίσουμε να ασκούμε ισχυρές πιέσεις στην κεντρική εξουσία για τη δημιουργία ενός πραγματικά σύγχρονου θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δεδομένου ότι δεν περιελήφθη στο εν λόγω νομοσχέδιο σχεδόν καμία σχετική πρόταση της Κ.Ε.Δ.Ε..

Επανερχόμενοι λοιπόν δριμύτεροι, οφείλουμε να απαιτήσουμε από το ΥΠ.ΕΣ. τουλάχιστον να εξετάσει τις παρακάτω ενδεικτικές προτάσεις που η Κ.Ε.Δ.Ε. έχει ήδη καταθέσει.

Αγαπητοί συνάδελφοι. Φίλες και φίλοι

Αναμφισβήτητα η Τ.Α. αποτελεί βασικό αναπτυξιακό πυλώνα στη χώρα μας. Για να μπορέσει όμως να εκπληρώσει την αποστολή της με τους καλύτερους δυνατούς όρους, απαιτείται από τη μια πλευρά η εξασφάλιση της κυβερνησιμότητας για τις νεοεκλεγείσες αρχές και από την άλλη η ουσιαστική θεσμική αυτοτέλειά της.

Ως Π.Ε.Δ. Θεσσαλίας έχουμε διατυπώσει με σαφήνεια τις θέσεις μας για τη στρατηγική και τα μέτρα που χρειάζεται να παρθούν προκειμένου να επιτευχθεί η οικονομική ανάκαμψη των ΟΤΑ. Μιλήσαμε για δημοσιονομική αποκέντρωση, αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, ορθολογική κατανομή των ΚΑΠ και πολλά άλλα.

Είναι σαφές ωστόσο ότι για να έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα θα πρέπει η συνεργασία κράτους – αυτοδιοίκησης να διέπεται από όρους αλληλοεκτίμησης, αληθινής εμπιστοσύνης και ισοτιμίας.

Παράλληλα, θα πρέπει να ξεκαθαριστούν οριστικά οι ρόλοι, οι αρμοδιότητες, οι πόροι και οι λειτουργίες του κεντρικού κράτους, των περιφερειών και της Τ.Α.

Επιβάλλεται δε να τεθούν σε νέα πιο στενή διαχειριστική βάση οι όροι συνεργασίας του κεντρικού κράτους και των περιφερειών με τους Δήμους, κυρίως ως προς την αξιοποίηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ, αλλά και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Όλα τα παραπάνω και πολλά άλλα που θα συζητηθούν σήμερα στην Επιτροπή Θεσμών, είναι βασικά ζητούμενα τα οποία η κεντρική εξουσία θα πρέπει να τα λάβει πολύ σοβαρά υπόψη στη δόμηση ενός απολύτως αναγκαίου νέου αυτοδιοικητικού συστήματος, όπου οι ΟΤΑ θα έχουν αυτόβουλη δράση και πραγματική οικονομική αυτοτέλεια, με ξεκάθαρο και μακροπρόθεσμο διαχειριστικό και αναπτυξιακό ορίζοντα.