- KARDITSA NEWS - https://www.karditsanews.gr -

Τσιώνας Βασίλης: ‘Δεν απαιτεί η Ε.Ε. το “άνοιγμα” του επαγγέλματος του μηχανικού’

 Για αποκατάσταση της αλήθειας κρίνουμε σκόπιμο να αναφέρω με απλό και συνοπτικό τρόπο τις θέσεις του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος για να μάθει η κοινωνία την αλήθεια αλλά και τους κινδύνους που εγκυμονεί αυτό το ονομαζόμενο  “άνοιγμα” του επαγγέλματος του μηχανικού  για τον πολίτη.

 Σήμερα λοιπόν, στην Ελλάδα η πρόσβαση στο επάγγελμα του μηχανικού είναι ανοιχτή και ελεύθερη σε όποιον έχει λάβει το απαιτούμενο δίπλωμα σπουδών και επιτύχει στις σχετικές εξετάσεις. Ο αριθμός των αδειών επαγγέλματος είναι απεριόριστος και δεν τελεί υπό διακρίσεις. Σήμερα οποιοσδήποτε μηχανικός μετά το πέρας των σπουδών του στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, δίνει εξετάσεις στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ) προκειμένου να αποκτήσει την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος και να ασκήσει το επάγγελμα. Δεν είναι να απορεί κανείς με το βάπτισμα του επαγγέλματος του μηχανικού ως “κλειστό” επάγγελμα;;;

Όσον αφορά τις ελάχιστες αμοιβές και την κατάργηση τους υπάρχει τεράστια παραπληροφόρηση. Η ΕΕ σύμφωνα με την οδηγία 2006/123/ΕΚ δεν υποχρεώνει τα κράτη μέλη να καταργήσουν τις διατάξεις περί ελαχίστων ορίων αμοιβών ειδικά των μηχανικών, διότι δεν αναφέρεται ευθέως στους μηχανικούς. Η οδηγία 2006/123/ΕΚ εξαιρεί ρητά (Άρθρο 3) ειδικές πτυχές της πρόσβασης και της άσκησης δραστηριότητας παροχής υπηρεσιών σε ειδικούς τομείς ή ειδικά επαγγέλματα τα οποία ρυθμίζονται με άλλη διάταξη του κοινοτικού δικαίου, η οποία και υπερισχύει. Στην περίπτωση των μηχανικών αυτές είναι η εγγραφή τους σε μητρώα και η διατίμηση ορισμένων υπηρεσιών τους (εκπόνηση ορισμένων μελετών, επιβλέψεις κλπ.) για τις οποίες ορίζεται από την Οδηγία 2004/18/ΕΚ ότι δεν πρέπει να θιγούν.

Έτσι λοιπόν ότι από τις εθνικές νομοθετικές και κανονιστικές διατάξεις που αφορούν στην πρόσβαση και στην άσκηση του επαγγέλματος του μηχανικού, δεν θίγονται από την οδηγία 2006/123/ΕΚ οι διατάξεις που αφορούν στην εγγραφή και κατάταξή τους σε μητρώα μελετητών για την παροχή ορισμένων (συγκεκριμένων) υπηρεσιών, όπως η εκπόνηση μελετών και η άσκηση επιβλέψεων, καθώς και εκείνες που αφορούν στη διατίμηση των αμοιβών ορισμένων (επίσης συγκεκριμένων) υπηρεσιών τους. Δεν απαιτείται δηλαδή η κατάργηση τους.

Οι επιπτώσεις από πιθανή κατάργηση των ελάχιστων αμοιβών, πέραν του αυτονόητου κινδύνου για την ποιότητα, την ασφάλεια και την αισθητική των κτιρίων είναι και οι παρακάτω:

Κλείνοντας θα θέλαμε να αναλογιστούμε όλοι το σημερινό ποσοστό της αμοιβής του μηχανικού σε σχέση με τον συνολικό προϋπολογισμό του έργου και θα διαπιστώσετε ότι κυμαίνεται περίπου στο 3-5%. Ποσοστό πολύ μικρό αναλογιζόμενοι τα οφέλη που προκύπτουν από την ορθά τεκμηριωμένη και ολοκληρωμένη μελέτη, πρόταση και κατασκευή που μπορεί να προσφέρει ο μηχανικός βασιζόμενοι και  στην επίσημη αιτιολογικής έκθεσης του ΝΔ 2728/1953 περί καθορισμού ελαχίστων αμοιβών σύμφωνα με την οποία “…Είναι γνωστόν άλλωστε, ότι μια κακώς αμειβομένη και κακή μελέτη επιφέρει σπατάλην εις την εκτέλεσιν ενός έργου, ενώ μία καλή καλώς αμειβομένη μελέτη φέρει πολλαπλασίαν οικονομίαν εις τα έργα[.]»

Πιστεύουμε θα ήταν χρήσιμο να γίνεται εποικοδομητικός διάλογος της κυβέρνησης με φορείς όπως ο επίσημος θεσμοθετημένος τεχνικός σύμβουλος του κράτους που είναι το ΤΕΕ, προκειμένου να λαμβάνονται οι ορθότερες και αποτελεσματικότερες αποφάσεις για το γενικό καλό και όχι να παίρνονται επιπόλαιες αποφάσεις εντυπωσιασμού με δυσβάστακτο κόστος για την κοινωνία, εγείροντας σοβαρά ερωτήματα για την σκοπιμότητα τους.