Μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2025 θα πρέπει οι διαχειριστές πολυκατοικιών και επαγγελματικών χώρων να δηλώνουν την πιστοποίηση των ανελκυστήρων, βάσει των συγκεκριμένων οδηγιών που έχει εκδώσει το υπουργείο Ανάπτυξης.
Σε περιπτώσεις που δεν υπάρξει πιστοποίηση, θα επιβληθούν πρόστιμα, τα οποία δεν είναι καθόλου μικρά, ενώ και η διαδικασία απαιτεί σωστή και υπεύθυνη ενημέρωση.
Το Ηχόραμα 100,8 μίλησε με τον Επιθεωρητή Ανελκυστήρων Σωκράτη Μηλαρά και μας απάντησε σε όλα τα κρίσιμα ζητήματα.
Ο κ. Μηλαράς ήταν καλεσμένος στην εκπομπή «Πρωινή Ατζέντα» (καθημερινά 09:00-10:00) με τη Βάσω Μπαλαμπάνη και ανέλυσε διεξοδικά όλα τα παραπάνω.
Αναλυτικά, η συνέντευξη του Σωκράτη Μηλαρά στο Ηχόραμα 100,8 έχει ως εξής:

Ερώτηση: Τι περιλαμβάνει ο έλεγχος των ανελκυστήρων; Τι θα πρέπει να γνωρίζουμε όλοι μας;
Απάντηση: Καταρχήν, να πούμε τι είναι η πιστοποίηση και τι διαφορά έχει από τη συντήρηση.
Όπως το αυτοκίνητο το κάνουμε σέρβις στα συνεργεία, αλλά είμαστε και υποχρεωμένοι κάποιο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα να το περνάμε και από ΚΤΕΟ, κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στους ανελκυστήρες.
Επειδή οι ανελκυστήρες θεωρούνται μεταφορικό μέσο – μεταφέρουν στην Ελλάδα 10 εκατομμύρια επιβάτες κάθε μέρα – εκτός από τη συντήρηση, προβλέπεται από τη νομοθεσία να γίνεται και η πιστοποίηση.
Άρα, εμείς, ουσιαστικά, είμαστε ένα ΚΤΕΟ το οποίο πηγαίνει και ελέγχει, παρουσία του συντηρητή, κάποια συγκεκριμένα σημεία του ανελκυστήρα και αναλόγως της κατάστασης τον πιστοποιεί ή θέτει κάποιες προδιαγραφές που πρέπει να επισκευαστούν ή να αποκατασταθούν κάποιες παρατηρήσεις και, στη συνέχεια, πιστοποιεί τον ανελκυστήρα για κάποιο χρονικό διάστημα.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, οι ανελκυστήρες, συνήθως στις πολυκατοικίες τις απλές, πιστοποιούνται ανά πέντε ή έξι χρόνια, στα κτίρια που είναι επαγγελματικά κτίρια, δηλαδή, ιατρεία, γραφεία, εμπορικά κέντρα, πιστοποιούνται κάθε τρία με τέσσερα χρόνια, ενώ σε κτίρια τα οποία είναι ευρέος ενδιαφέροντος (για παράδειγμα δημόσια κτίρια, Νοσοκομεία, Πανεπιστήμια, πιστοποιούνται κάθε χρόνο.
Ερώτηση: Πως θα καταχωρούνται όλα αυτά τα στοιχεία στο σύστημα; Ποια θα είναι η διαδικασία;
Απάντηση: Αρχικά, ο ιδιοκτήτης ή ο διαχειριστής του κτιρίου πρέπει να καλέσει τον πιστοποιημένο φορέα να κάνει πιστοποίηση στον ανελκυστήρα.
Αφού επισκεφθεί ο αρμόδιος μηχανικός του φορέα τον ανελκυστήρα, παρουσία του συντηρητή, τότε ή θα προκύψει έκθεση ή θα προκύψει πιστοποιητικό.
Το πιστοποιητικό αυτό, σύμφωνα με τη νομοθεσία, θα καταχωρείται στο Μητρώο Ανελκυστήρων, σε μία πλατφόρμα η οποία έχει εξαγγελθεί ότι θα ανοίξει και θα λειτουργήσει μέχρι τις 30 Νοεμβρίου και εκεί θα καταχωρείται το πιστοποιητικό αυτό και ο ανελκυστήρας θα θεωρείται ότι είναι νόμιμα υφιστάμενος και ότι λειτουργεί σύμφωνα με τις προδιαγραφές που θέτει το Υπουργείο.
Ερώτηση: Για όποιον δεν μεριμνήσει για όλα τα παραπάνω, προβλέπονται πρόστιμα. Σωστά;

Απάντηση: Δυστυχώς, στην Ελλάδα, πάλι ζούμε υπό το καθεστώς της φοβίας ενός προστίμου, ενώ στην πραγματικότητα η πιστοποίηση και ο τακτικός έλεγχος του ανελκυστήρα έχει να κάνει αρχικά με την ασφάλεια.
Η ασφάλεια είναι αυτή η οποία θα έπρεπε να είναι η προτεραιότητα για όλους τους ανελκυστήρες και όχι το πρόστιμο.
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με παλαιότερες νομοθεσίες, το κράτος προσπαθώντας να επιβάλει στους διαχειριστές να προβούν σε διαδικασία ελέγχου, είχε εξαγγείλει ότι θα υπάρχουν διοικητικά πρόστιμα μέχρι 1.500 ευρώ εάν ο ανελκυστήρας λειτουργούσε χωρίς πιστοποιητικό μέχρι τα τέλη Ιουνίου.
Εκτός των άλλων, τα πρόστιμα γίνονται πολύ μεγαλύτερα σε κάποιον ανελκυστήρα που λειτουργεί χωρίς πιστοποίηση, συμβεί κάποιο ατύχημα.
Εκεί τα πρόστιμα μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερα και να έχουν και ποινικές κυρώσεις στους διαχειριστές.
Για το λόγο αυτό, υπήρξε πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, ειδικά μέσα στον Ιούνιο, και το προηγούμενο διάστημα, σε βαθμό που δεν μπόρεσε η αγορά να ανταποκριθεί σε όλη αυτή τη διαδικασία.
Γι ΄ αυτό και ξαναδόθηκε μια παράταση μέχρι τις 30 Νοεμβρίου ούτως ώστε όλο και περισσότερα κτίρια να πιστοποιήσουν τους ανελκυστήρες τους.
Από εκεί και πέρα, έχει εξαγγελθεί ότι θα συσταθεί το Μητρώο Ανελκυστήρων στο οποίο δεν θα καταχωρούνται απαραίτητα μόνο τα πιστοποιητικά.
Θα μπαίνει κανείς με τους κωδικούς taxis, είτε είναι ιδιοκτήτης είτε είναι διαχειριστή είτε είναι απλά ο συντηρητής του ανελκυστήρα σε ένα κτίριο, θα αναγράφει κάποια στοιχεία στην πλατφόρμα, για παράδειγμα την ηλικία του, αν στο κτίριο υπάρχουν περισσότεροι του ενός ανελκυστήρες, αν έχει πιστοποιητικό ο ανελκυστήρας, αν έχει τη σήμανση CE η οποία επιβάλλεται σε όλους τους ανελκυστήρες που εγκαθίστανται για πρώτη φορά μετά το 2000, κάποια τέτοια ΄΄ποιοτικά΄΄ στοιχεία με σκοπό να μπει ένας μπούσουλας και να ξέρει το κράτος πόσοι ανελκυστήρες λειτουργούν, αυτή τη στιγμή, στην Ελλάδα.
Υπολογίζεται ότι λειτουργούν πάνω από 800.000, ενώ οι καταγεγραμμένοι είναι περίπου 400.000.
Υπάρχουν, δηλαδή, 400.000 ανελκυστήρες που λειτουργούν χωρίς στοιχεία νομιμότητας.
Δεν ξέρουμε καν ότι υπάρχουν.
Στη συνέχεια, όπως πάλι έχει εξαγγελθεί, αφού συμβεί αυτό, το Υπουργείο, έχοντας μια εικόνα, θα δοθούν ξανά, πιστεύω, κάποιες προθεσμίες ώστε να πιστοποιηθούν με μια σειρά όλοι οι ανελκυστήρες στη χώρα.
Ερώτηση: όσον αφορά στο κομμάτι των προστίμων, μήπως θα βοηθούσε να υπήρχε κάποιο κίνητρο, κάποια επιδότηση της πιστοποίησης ενδεχομένως;
Απάντηση: Είναι πολύ καλή η ερώτηση που κάνετε.
Είναι απαίτηση από την ΠΟΜΙΔΑ, εδώ και πολλά χρόνια, ζούμε σε μια χώρα η οποία ήταν στα όρια της χρεοκοπίας, ο κόσμος δυσκολεύεται πάρα πολύ, και η πιστοποίηση του ανελκυστήρα σαν πιστοποίηση δεν είναι τόσο ακριβή.
Όμως, πολλές φορές, σε παλιούς ανελκυστήρες χρειάζεται να γίνει η περιβόητη αναβάθμιση.
Να αντικατασταθούν κάποια στοιχεία ασφαλείας, ενδεχομένως ο πίνακας, και αυτό έχει ένα κόστος.
Θα μπορούσε, λοιπόν, το Υπουργείο, σε μια λογική τύπου ΄΄Εξοικονομώ΄΄, να εντάξει ένα μεγάλο τμήμα των ανελκυστήρων επιδοτώντας τον ΦΠΑ, επιδοτώντας κάποια υλικά, και να δώσει έτσι ένα κίνητρο στους πολίτες για να προβούν στην πιστοποίηση των ανελκυστήρων.
INFO
Σωκράτης Μηλαράς
Επιθεωρητής Ανελκυστήρων
Εταιρεία Τεχνικών Ελέγχων ΕΤΕΛ, με έδρα το Χαλάνδρι
Γραφείο Καρδίτσας: Κολοκοτρώνη 21