Μια πρώτη τεχνική προσέγγιση για το οδικό δίκτυο της κοινότητας Οξυάς

30 Οκτωβρίου 2020

Η κακοκαιρία που έπληξε το νομό Καρδίτσας στις 18-19/9 άφησε πίσω της αρχικά 4 νεκρούς, γεγονός ιδιαίτερα λυπηρό, και εκτός από τις ανθρώπινες απώλειες υπήρξαν και σημαντικές απώλειες στις υπάρχουσες υποδομές. Δε θα γίνει αναφορά στις ζημιές που προκλήθηκαν στο σύνολο του νομού στο παρόν άρθρο. Η ανάλυση που θα ακολουθήσει αφορά στην κοινότητα της Οξυάς και στο πως μπορούν τώρα να αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες που έχουν εμφανιστεί.

Από τις πρώτες ώρες της βροχόπτωσης ξεκίνησαν να εμφανίζονται προβλήματα στις υποδομές του χωριού. Όλοι οι δρόμοι είχαν μετατραπεί σε ποτάμια, οι οχετοί δεν ήταν ικανοί να διοχετεύσουν τα όμβρια και προφανώς συν τω χρόνω ξεκίνησαν και οι κατολισθήσεις που έπληξαν κυρίως το ανατολικό μέρος, ενώ στη συνέχεια ουσιαστικά «κατέβηκαν τα βουνά» και παρέσυραν στο διάβα τους τα πάντα.

Συγκεκριμένα, ο δρόμος Νησιά-Μοναστήρι Αγίας Τριάδας έχει καταστραφεί ολοσχερώς σε σημεία, έτσι που να μην είναι δυνατή η μετακίνηση πάνω σε αυτόν. Οι γέφυρες Βαγενίων και Μεσοράχης δεν υφίστανται πια, όπως και η «ιρλανδική» διάβαση στην τοποθεσία «Αγράμπελη», έτσι η σύνδεση ανατολικής και δυτικής πλευράς του χωριού είναι αδύνατη. Αρκετές ήταν και οι καταστροφές στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο του χωριού, όπως στους δρόμους Βαγένια-Παλιοχώρι-Οξυά, Κουτσικουρή-Σούλα και Κουτσικουρή-Δάφνη, Μοναστήρι-Μεσοράχη, Μοναστήρι-Μεγάλη Βρύση κ.ο.κ..

Η εικόνα που έμεινε είναι οι κοίτες των ρεμάτων αλλά και του ποταμού να τριπλασιαστούν, οι δρόμοι να έχουν κοπεί στη μέση και όσοι δεν κόπηκαν έχουν υποστεί μεγάλες και επικίνδυνες καθιζήσεις, κάτοικοι εξαντλημένοι και αγανακτισμένοι. Τώρα θα πρέπει να γίνουν κινήσεις αποκατάστασης, οι οποίες δεν πρέπει να έχουν στόχο το κέρδος του εργολάβου, αλλά το καλό των πολιτών.

Αρχικά επιβάλλεται ο -καθυστερημένος- καθαρισμός των ρεμάτων και του ποταμού, η διευθέτηση των κοιτών τους, ο καθαρισμός των εναπομεινάντων οχετών και λοιπών τεχνικών, καθώς είναι ουσιαστικά και πάλι φραγμένα από τα φερτά της κακοκαιρίας. Ύστερα θα πρέπει να αποκατασταθεί μέρος των προαναφερθέντων δρόμων για προσωρινή μετακίνηση των κατοίκων.  Έπειτα σκοπός είναι η αποκατάσταση των υποδομών και νέος σχεδιασμός, ώστε να μην υπάρξουν προβλήματα, με προβλέψεις κατακρημνίσεων του επιπέδου της 18ης και 19ης του Σεπτέμβρη.

Ο δρόμος Μουζάκι-Μοναστήρι Αγίας Τριάδας θα πρέπει να ξεχαστεί όπως ήταν στην προηγούμενη μορφή του, καθώς έγινε αντιληπτό -είχε ήδη γίνει στο παρελθόν σε σαφώς μικρότερο μέγεθος- πως δεν πρέπει να βρίσκεται τόσο κοντά στην κοίτη του ποταμού. Αν γίνει προσπάθεια μπαζώματος, όπως ακούγεται, σε συγκεκριμένες τοποθεσίες μεταξύ Νησιών και Μελισσίου, το αποτέλεσμα είναι ήδη προδιαγεγραμμένο και τα κεφάλαια που θα δαπανηθούν για μια τέτοια κατασκευή θα είναι σα να πετάγονται στον κάλαθο των αχρήστων. Αντ’ αυτού καλύτερη χάραξη για τη σύνδεση Μουζακίου- Μοναστηρίου Αγίας Τριάδας είναι η Χαραυγή-δάσος Πευκόφυτου-δυτικά Συκιάς-Δάφνη-Μοναστήρι, όπου μετά τη Συκιά είτε θα «κατηφορίζει» στη θέση Μελίσσι με χάραξη νέου δρόμου ανατολικά του παλιού, είτε, προτιμότερο-αλλά πιο κοστοβόρο-, θα διαπερνάει το «στεφάνι» του Αη Γιώργη και θα ενώνεται με τον υπάρχοντα δρόμο μετά το Μελίσσι. Χάραξη η οποία θα πρέπει να γίνει ύστερα από τις απαραίτητες απαλλοτριώσεις και να έχει πλάτος τουλάχιστον 4,00μ. Η σύνδεση στην ρεματιά ,που ήταν πριν η ομώνυμη βρύση, μπορεί να γίνει με «ιρλανδική» διάβαση.

Όσον αφορά τη σύνδεση ανατολικού και δυτικού τμήματος του χωριού καλύτερη θέση και αυτή που προτείνεται για να γίνει είναι πριν την τοποθεσία «Αγράμπελη» βόρεια της κατεστραμμένης «ιρλανδικής» με γέφυρα τύπου Bailey. Επιλέγεται η θέση αυτή γιατί ο ποταμός εκεί είναι ακόμα αρκετά στενός, είναι σε αρκετό υψόμετρο ώστε τα φερτά να μην είναι τόσα όσο πιο χαμηλά, έτσι παρόλο που η σύνδεση θα είναι πιο χρονοβόρα θα είναι πιο ασφαλής. Έτσι θα δημιουργηθεί και το λεγόμενο «πέταλο» της κοινότητας πέριξ του ποταμού που θα ενώνει όλους τους οικισμούς από Βαγένια μέχρι Μελίσσι. Ωστόσο σημαντικό είναι να σημειωθεί πως η θεμελίωση της γέφυρας είναι απαραίτητο να γίνει στην κοίτη του ποταμού όπως διαμορφώθηκε μετά την κακοκαιρία, αλλιώς αν μειωθεί με μπάζωμα τα αποτελέσματα σε περίπτωση νέων μεγάλων βροχοπτώσεων είναι προδιαγεγραμμένα.

Ύστερα από τις ανωτέρω εργασίες που επιβάλλεται να γίνουν, εμφανίζεται και η ευκαιρία της τσιμεντόστρωσης (τουλάχιστον) του υπάρχοντος οδικού δικτύου της κοινότητας, ώστε να κλείσει η συζήτηση που γίνεται εδώ και αρκετά χρόνια. Προφανώς πρέπει να προηγηθούν οι κατάλληλες γεωτεχνικές μελέτες τόσο για το δρόμο Μουζάκι-Μοναστήρι Αγίας Τριάδας στο «στεφάνι» του Αη Γιώργη, όσο και για την ακριβή τοποθέτηση της νέας γέφυρας για τη σύνδεση ανατολικού και δυτικού μέρους της κοινότητας.

 

Γράφει ο Ιάσων Παπαρίζος, Πολιτικός Μηχανικός, Μsc,  Δημότης Οξυάς Μουζακίου

Στείλτε το άρθρο Στείλτε το άρθρο

Εκτυπώστε το άρθρο Εκτυπώστε το άρθρο

 

<< Επιστροφή