Διοίκηση της Εκπαίδευσης & Σχολική Αυτονομία


Το βιβλίο του Διευθυντή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης  Καρδίτσας κ. Γιώργου Τζέλλου, με τίτλο «Διοίκηση της Εκπαίδευσης και Σχολική Αυτονομία», παρουσιάστηκε το απόγευμα του Σαββάτου στην κατάμεστη αίθουσα του ξενοδοχείου Κιέριον. Για το βιβλίο μίλησαν ο Υφυπ. Παιδείας κ. Ταλιαδούρος, ο Βουλευτής Καρδίτσας κ. Ρόβλιας, ο καθηγητής του  Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Αναγνωστόπουλος και ο Διευθυντής Εκπαίδευσης Θεσσαλίας κ. Χαδούλης. Με το βιβλίο του αυτό, ο συγγραφέας αφού περιγράφει την υφιστάμενη διοικητική και εκπαιδευτική δομή της χώρας μας, κάνει μια πρωτοποριακή διείσδυση στα εκπαιδευτικά πράγματα και προτείνει την Σχολική Αυτονομία ως απάντηση στα προβλήματα που ταλανίζουν την εκπαίδευση σήμερα.

Ο κ. Τζέλλος

«Η παρουσία σας απόψε εδώ, δηλώνει το ενδιαφέρον και την αγωνία όλων για τα εκπαιδευτικά και μορφωτικά δρώμενα στη Χώρα μας. Ερμηνεύω ότι όλοι αναζητούμε ουσιαστικές αλλαγές στο Εκπαιδευτικό μας Σύστημα. Όλοι προσδοκούμε στη βελτίωση της παρεχόμενης Εκπαίδευσης και όλοι δηλώνουμε (με την αποψινή μας παρουσία) ότι είμαστε διατεθειμένοι, Εκπαιδευτικοί, Γονείς, Τοπικοί Παράγοντες και Φορείς, να σταθούμε δίπλα σε κάθε ειλικρινή προσπάθεια και ενέργεια για ανασυγκρότηση, ανασχηματισμό, αλλαγή, μεταρρύθμιση και όπως αλλιώς θα ήθελε κανείς να ονομάσει το νέο Εκπαιδευτικό Σύστημα που όλοι οραματιζόμαστε. Ένα εκπαιδευτικό Σύστημα που να εγγυάται την αγωγή και μόρφωση των παιδιών μας, την αξιοκρατία, το ουσιαστικό άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία και τη δημιουργία σχολείων με προσωπικότητα, διοικούμενων από αυστηρά επιλεγμένους Δ/ντές, με δασκάλους επιλεγμένους αξιοκρατικά, με δασκάλους που θα ξανακερδίσουν το σεβασμό και την αποδοχή των μαθητών, των γονιών και της τοπικής και ευρύτερης κοινωνίας. Ιδιαίτερη τιμή για μένα είναι, που δεχθήκανε να παρουσιάσουν και να σχολιάσουν το βιβλίο μου άνθρωποι υψηλού επιστημονικού επιπέδου αλλά και πρωταγωνιστές του πολιτικού σκηνικού της Πατρίδας μας. Και είναι αλήθεια ότι το κάθε εκπαιδευτικό Σύστημα, η κάθε Εκπαιδευτική Αλλαγή και η κάθε Εκπαιδευτική καινοτομία πηγάζουν μέσα από την πολιτική σκέψη και αντίληψη. Στο βιβλίο που παρουσιάζουμε σήμερα, αφ’ ενός επιχειρείται η καταγραφή των αντιλήψεων που επικρατούν στη χώρα μας για την Εκπαιδευτική διαδικασία διαπαιδαγώγησης των νέων μας και αφ’ ετέρου γίνεται μια προσπάθεια να αποδειχθεί ότι η προτεινόμενη εφαρμογή της Σχολικής Αυτονομίας και στη χώρα μας, δεν απέχει από τα όσα ευαγγελίζονται, προβάλλουν ή προσδοκούν σχεδόν όλα τα κόμματα αλλά και ειδικοί επιστήμονες. Το κεντρικό νόημα της όλης εργασίας εστιάζεται στη διαπίστωση ότι τα προβλήματα και οι προοπτικές στο χώρο της Παιδείας δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν χωρίς την ουσιαστική παρέμβαση και τον ενεργό ρόλο των δυνάμεων της τοπικής κοινωνίας και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Η μόρφωση – παιδεία – πηγάζει μέσα από την ίδια την ιστορία του Έθνους, αλλά και από τις αξίες που μας έχουν μεταδώσει οι μεγάλοι δάσκαλοι της φυλής μας. Δεν είναι στατική και δεν είναι κλειστού τύπου. Εμπνέεται από τις ιστορικές αξίες και τις παγκόσμιες αρχές, και βασίζεται σ’αυτές, γι’ αυτό πρέπει να είναι ενιαία σε εθνικό επίπεδο. Η Εκπαίδευση και Κατάρτιση όμως πρέπει να είναι ευέλικτη, για να μπορεί να προσαρμόζεται εύκολα στις διαφοροποιήσεις της πολύμορφης, της πολυδιάστατης και πολλών ταχυτήτων σημερινής κοινωνίας, με την στενή ή την ευρεία έννοιά της. Όλες αυτές οι διαπιστώσεις αλλά και η τριακονταετής επαγγελματική μου εμπειρία στο χώρο της Εκπαίδευσης, καθώς και οι μεταπτυχιακές σπουδές μου σε ανάλογα θέματα, με οδήγησαν στο να τολμήσω μια μεταρρυθμιστική πρόταση του Εκπαιδευτικού μας Συστήματος. Μια πρόταση, σύμφωνα με την οποία ο Πολίτης έχει σημαίνοντα ρόλο στη διαμόρφωση του προγράμματος εκπαίδευσης και κατάρτισης του νέου και το Κράτος δίνει τις βασικές αρχές αγωγής, εξασφαλίζοντας κυρίως την ισότητα, την ισονομία και τις ίσες ευκαιρίες σε όλους. Το αν θα γίνουν δεκτές οι προτάσεις στο σύνολό τους ή εν μέρει ή και καθόλου, αυτό είναι ευθύνη της κάθε Κυβέρνησης. Η έκδοση του βιβλίου αυτού έχει ως πρώτιστο στόχο να ευαισθητοποιήσει τους υπευθύνους και να τους προβληματίσει προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση της εκπαιδευτικής και μορφωτικής διαδικασίας, να δώσει ερευνητικά στοιχεία στους μελετητές αλλά και στους σπουδαστές των Παιδαγωγικών σπουδών και τέλος να αποτελέσει ένα καλό σύντροφο στις εκπαιδευτικές και παιδαγωγικές σκέψεις και ανησυχίες των Εκπαιδευτικών της Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης ή του κάθε ανάλογα σκεπτόμενου γονέα και πολίτη. Σίγουρα θα υπάρξουν αντίθετες απόψεις, προβληματισμοί, ενστάσεις ή και διαφωνίες. Είναι φυσικό. Άλλωστε κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι η πρότασή του, πριν ακόμα εφαρμοστεί, ότι είναι η πλέον ενδεδειγμένη. Εκείνο που πρέπει να κάνει όποιος έχει άποψη, είναι να την καταθέσει και να προσπαθήσει να την τεκμηριώσει. Έτσι γεννιέται ο παραγωγικός διάλογος και βγαίνουν τα ωφελιμότερα συμπεράσματα».

Προηγούμενο άρθρο Σύσκεψη τοπικών συμβουλίων για παρεμβάσεις στα δ.δ.
Επόμενο άρθρο Στηρίζουμε το Δημόσιο Πανεπιστήμιο