Η ΕΛΜΕ Καρδίτσας για το νέο λύκειο


Βρισκόμαστε στα μέσα Μάρτη και απομένουν λιγότερο από τρεις μήνες για τις προαγωγικές εξετάσεις, στις οποίες θα δοκιμαστούν οι μαθητές της Α’ Λυκείου για πρώτη φορά με το νέο σύστημα. Ο νόμος αυτός επίσημα δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ με ημερομηνία 17 Σεπτεμβρίου 2013, στην αρχή της σχολικής χρονιάς και προβλέπει τη δημιουργία τράπεζας θεμάτων για τις πανελλαδικού τύπου εξετάσεις, οι οποίες σταδιακά θα εφαρμοστούν σε όλες τις τάξεις του Λυκείου. Το σύνολο σχεδόν των εκπαιδευτικών είχε εξ’ αρχής δηλώσει την αντίθεσή τουστο ν.4186/13 και στη μετατροπή του Λυκείου σε διαρκές εξεταστικό κέντρο και επεχείρησε την κατάργηση αυτού του νόμου, με απεργιακή κινητοποίηση αμέσως μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς το Σεπτέμβρη, αλλά η υποχώρηση του κλάδου άφησε ελεύθερο το πεδίο στο υπουργείο, για να εφαρμόσει την επιθετική του πολιτική.

Ο νόμος αυτός απογυμνώνει ακόμη περισσότερο το σχολείο από τον μορφωτικό του ρόλο, μετατρέπει το Λύκειο σε εξοντωτικό εξεταστήριο και δυσκολεύει την προαγωγή των μαθητών από τη μια τάξη στην επόμενη, με αποτέλεσμα να ωθούνται σε πρώιμη έξοδο από το Σχολείο και να οδηγούνται στην πρόωρη κατάρτιση και στην απλήρωτη και ανασφάλιστη εργασία, τη λεγόμενη «μαθητεία». Τα 16/χρονα παιδιά μας γίνονται βορά στα χέρια των αρπακτικών της αγοράς εργασίας και η «μαθητεία» αποτελεί το δώρο από μέρους της κυβέρνησης στους εργοδότες.

Στα μέσα του Ιανουαρίου ουπουργός Παιδείας, με δήλωσή του, θέλησε να βάλει τέλος στις φήμες περί αναβολής των εξετάσεων στην Α’ Λυκείου, φέτος, με το νέο σύστημα. Οι φήμες αυτές διέρρευσαν την προηγούμενη ακριβώς μέρα από τον υφυπουργό του ίδιου υπουργείου ο οποίος μίλησε για αναστολή της εφαρμογής του νόμου στην φετινή Α΄ Λυκείου. Το υπουργείο φαίνεται να εμπαίζει τα 16/χρονα παιδιά. Εκτός όλων αυτών και παρότι το Υπουργείο είχε ανακοινώσει πως η τράπεζα θεμάτων θα είναι εγκαίρως έτοιμη και προσβάσιμη απ’ όλους τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές, διανύθηκαν περισσότερο από τα δύο τρίτα του διαθέσιμου διδακτικού χρόνου και η τράπεζα θεμάτων ακόμη δεν έχει δημιουργηθεί. Η εξεταστέα ύλη, πρωτοφανούς όγκου για την Α΄ Λυκείου, έφτασε στα σχολεία μας στις 17 Φεβρουαρίου και ο χρόνος που απομένει είναι ελάχιστος για την προετοιμασία των μαθητών μας για τον εξεταστικό μαραθώνιο του Μαΐου, ενώ τα επανειλημμένα αιτήματα των εκπαιδευτικών για μείωση της τεράστιας ύλης στα περισσότερα μαθήματα, συνάντησαν την αλαζονική άρνηση του υπουργείου. Την προηγούμενη εβδομάδα έφθασαν στα Λύκεια οι οδηγίες για τον τρόπο εξέτασης των μαθημάτων στην Α΄ Λυκείου και παρατηρούνται αναντιστοιχίες μεταξύ των οδηγιών αυτών και των αναλυτικών προγραμμάτων, βάσει των οποίων διδάχτηκε μέχρι τώρα ένα μεγάλο μέρος της ύλης. Είναι προφανές πως ο χρόνος που απομένει δεν επαρκεί για να διδαχθεί το υπόλοιπο της ύλης, επομένως ούτε και να γίνουν οι αναγκαίες διορθώσεις και επαναλήψεις, ώστε να υπάρχει συμβατότητα με τις πρόσφατες οδηγίες εξέτασης. Δημιουργείται από το υπουργείο ένα ομιχλώδες και δύσβατο τοπίο για τα παιδιά της Α΄ Λυκείου, άμεσα σχετιζόμενο με τους όρους κάτω απ΄ τους οποίους θα κληθούν να δώσουν εξετάσεις.

Επιπλέον, οι πανελλαδικού τύπου εξετάσεις, μέσω την τράπεζας θεμάτων, δημιουργούν μια ψευδή εντύπωση αντικειμενικότητας των κριτηρίων σύγκρισης, ώστε το επόμενο βήμα, που είναι η «στάθμιση» των αποτελεσμάτων, να οδηγήσει στην κατηγοριοποίηση των σχολείων. Αυτή με τη σειρά της θα οδηγήσει σε νέες καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων. Έτσι, ο νόμος για το λεγόμενο «Νέο Λύκειο», σε συνδυασμό με την επιχειρούμενη αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, διαμορφώνουν ένα ερημικό μορφωτικό περιβάλλον, μέσα στο οποίο θα είναι αναγκασμένοι να λειτουργούν οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς.

Παράλληλα το Δημόσιο Σχολείο και το σύνολο των εκπαιδευτικών συκοφαντούνται και λοιδορούνται δημόσια, ενώ είναι βέβαιο πως το υπουργείο θα χρεώσει στους εκπαιδευτικούς την επίδοση των μαθητών σ’ αυτή την άνιση και άδικη δοκιμασία. Συγχρόνως παρέχει το πεδίο για να παρεμβαίνουν οι διάφοροι «πληροφορημένοι» και ανοίγει διάπλατα τις πόρτες στους εμπόρους ενημέρωσης και προετοιμασίας, οι οποίοι, με το αζημίωτο πάντα, σπεύδουν να εμφανιστούν ως δήθεν στήριγμα για γονείς και μαθητές και είναι οι μόνοι που τρίβουν τα χέρια τους από ικανοποίηση για το σχεδιασμό του «Νέου» Λυκείου. Η αγωνία, η ανασφάλεια και το άγχος των παιδιών, εξαιτίας του χάους που παράγει συστηματικά το υπουργείο, παράγει αντίστοιχα οφέλη στην ήδη διογκωμένη αγορά των απογευματινών μαθημάτων, η οποία απομυζά το λιγοστό πλέον εισόδημα των οικογενειών. Όσο μεγαλύτερο το χάος, τόσο πιο πολλά τα κέρδη.

Το έργο το έχουμε ξαναδεί κάθε φορά που αλλάζει το σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Εξαγγέλλονται από τα κυβερνητικά στόματα βαρύγδουπες υποσχέσεις για αναβάθμιση του Δημόσιου Σχολείου, αλλά η κάθε αλλαγή οδηγεί σε μεγαλύτερη αναβάθμιση των φροντιστηρίων. Άλλωστε γι αυτό υπάρχει η αγορά: για να επωφελείται από τα σκόπιμα ελλείμματα και τις προσεκτικά σχεδιασμένες ανεπάρκειες του Δημόσιου Σχολείου. Η Πολιτεία αποσύρεται γρήγορα από τις υποχρεώσεις της και στερεί όσα σε προηγούμενες περιόδους θεωρούνταν δικαιώματα, όπως το δικαίωμα στη μόρφωση για όλα τα παιδιά, χωρίς διακρίσεις.

Η φύση και ο χαρακτήρας του Λυκείου, αλλά και του Δημόσιου Σχολείου γενικότερα, αφορά μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς, αφορά όλη την κοινωνία.

Είναι καθήκον όλων μας να ανατρέψουμε το νόμο για το «Νέο Λύκειο», ακριβώς επειδή οφείλουμε να εξασφαλίσουμε το δικαίωμα στη μόρφωση για όλα τα παιδιά.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ, ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΕΣ, ΜΑΖΙ, ΝΑ ΑΝΑΤΡΕΨΟΥΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ

Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Καρδίτσας

Προηγούμενο άρθρο Μόνο 7.000 από τους 48.000 θα πάρουν το οικογενειακό επίδομα από τον ΟΓΑ
Επόμενο άρθρο Η «Άρνη» παραχωρεί δωρεάν στους υποψηφίους την αίθουσα εκδηλώσεων