Ειδήσεις

Μέτρα για την αντισεισμική προστασία στη Θεσσαλία


Ο πρόσφατος σεισμός στη Δυτική Θεσσαλία (Νομοί Καρδίτσας και Τρικάλων), που προκάλεσε υλικές ζημιές σε σπίτια και στο ορεινό οδικό δίκτυο, αναδείχνει πιο έντονα την ανάγκη της αντισεισμικής θωράκισης της Θεσσαλίας και γενικότερα της χώρας.

Είναι γνωστό ότι η Θεσσαλία και η χώρα μας, αποτελούν περιοχές όπου εκδηλώνονται κατά καιρούς σεισμικά φαινόμενα, ακόμα και με ανθρώπινα θύματα και μεγάλες υλικές ζημιές.

Η έξαρση του φαινομένου των σεισμών τα τελευταία χρόνια και οι καταστροφικές συνέπειές τους, αναδείχνουν τις μεγάλες ευθύνες των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, αλλά και προηγούμενα του ΠΑΣΟΚ και της Ν.Δ για την ανεπαρκέστατη πολιτική και σ’ αυτόν τον τομέα.

Ενώ η επιστήμη και η τεχνική έχουν προχωρήσει πολύ και μπορούν να συμβάλουν στην αντισεισμική προστασία και θωράκιση, δεν αξιοποιούνται συνειδητά γιατί αυτή δεν αποφέρει κέρδη για το κεφάλαιο και θεωρείται κόστος.

Η πλειοψηφία των δημόσιων κτιρίων (σχολεία, νοσοκομεία, δημόσιες υπηρεσίες, κ.α) στη Θεσσαλία και πανελλαδικά, δεν έχει ελεγχτεί, με τον λεγόμενο ταχύ οπτικό έλεγχο! Προσεισμικός έλεγχος των σχολείων ουσιαστικά δεν γίνεται! Πολλά νοσοκομεία στη Θεσσαλία και πανελλαδικά, χρειάζονται λεπτομερέστερο αντισεισμικό έλεγχο και παρεμβάσεις. Σοβαρότατο πρόβλημα υπάρχει με τους χώρους εργασίας, αφού σε πολλούς δεν έχουν γίνει έλεγχοι. Τέλος πάνω από το 75% των κτιρίων της χώρας που έγιναν πριν το 1985, δηλαδή πριν το νέο αντισεισμικό κανονισμό, χρειάζονται έλεγχο και ενισχύσεις.

Αναδείχνουν επίσης και τις ευθύνες της Περιφερειακής Αρχής Θεσσαλίας και των Δημοτικών Αρχών της περιοχής, για την απουσία διεκδίκησης ύπαρξης σχεδιασμού άμεσων μέτρων ανακούφισης σε περίπτωση σεισμού, αλλά και ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού για την αντισεισμική θωράκιση της περιοχής μας.

 

Οι περιφερειακοί σύμβουλοι Θεσσαλίας της Λαϊκής Συσπείρωσης Τσιαπλές Αναστάσιος, Λούμας Γεώργιος, Χαλάτσης Αστέριος), ζητούν από την Περιφερειακή Αρχή, συγκεκριμένη ενημέρωση για το τι έλεγχοι έχουν γίνει στα δημόσια κτίρια της Θεσσαλίας, αλλά και στα ιδιωτικά.

Επίσης θεωρούν ότι επιβάλλεται η υλοποίηση μιας σειράς άμεσων άλλα και μακροπρόθεσμων μέτρων αντιμετώπισης των σεισμών και των συνεπειών τους.

Η αντισεισμική θωράκιση της χώρας είναι ζωτικής σημασίας μεγάλο έργο υποδομής, που δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με τη λογική του κόστους. Άλλωστε το κόστος των συνεπειών των σεισμών είναι πολύ μεγαλύτερο, ιδίως όταν χάνονται και άνθρωποι.

Χρήματα υπάρχουν. Για παράδειγμα οι πόροι από ΚΠΣ και το ΕΣΠΑ, τους οποίους έχει πληρώσει πολλαπλά ο ελληνικός λαός, πρέπει σ’ ένα μεγάλο ποσοστό να πηγαίνουν σ’ αυτόν τον τομέα. Αντίστοιχα από τα 4 δισεκατομμύρια που πρέπει να σταματήσει να πληρώνει ετησίως η κυβέρνηση στο ΝΑΤΟ για τους ιμπεριαλιστικούς πολέμους και σχεδιασμούς, ένα μέρος τους θα μπορούσε να καλύψει αυτές τις ανάγκες.

Η προστασία της κοινωνικής και οικονομικής ζωής, η προστασία των κατοίκων είναι ένα τεράστιο ανταποδοτικό έργο και με την οικονομική έννοια, πέρα από το κοινωνικό περιεχόμενό του.

Αλλά μια οργανωμένη επιχείρηση πρόληψης και θωράκισης της χώρας, με την επένδυση μεγάλων ποσών, δεν προσφέρεται για μεγάλα κέρδη από τους καπιταλιστές, ούτε για ψηφοθηρία από την κυβέρνηση και συνολικά από τα κόμματα του ευρωμονόδρομου, γι’ αυτό δεν πραγματοποιείται.

Αντίθετα σε μια οργάνωση της κοινωνίας χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, που στο επίκεντρό της θα έχει τις ανθρώπινες ανάγκες και με δεδομένο το επίπεδο ανάπτυξης της επιστήμης και της τεχνολογίας, η αντισεισμική θωράκιση και προστασία, θα αποτελούν προτεραιότητα γιατί θα καλύπτει λαικές ανάγκες και γιατί μπορεί να δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας και αυτός ο τομέας.

 

Η Λαϊκή Συσπείρωση προτείνει και διεκδικεί:

  1. Ουσιαστική κρατική στήριξη και γενναία χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό για την αντισεισμική προστασία και την ενίσχυση των φορέων που είναι αρμόδιοι.
  2. Καταγραφή και παραπέρα έρευνα και μελέτη της σεισμικής επικινδυνότητας της Θεσσαλίας και κάθε περιοχής. Η μικροζωνική έρευνα και μελέτη των επικίνδυνων περιοχών που απαιτούν ειδικούς όρους πολεοδόμησης και κατασκευής των κτιρίων ή απαγόρευση δόμησής τους. Μια τέτοια μελέτη, είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση μετεγκατάστασης πληγέντων ή και ολόκληρων περιοχών.
  3. Αποφασιστική οικονομική ενίσχυση από τον κρατικό προυπολγισμό και ανάπτυξη του ερευνητικού έργου και του επιστημονικού δυναμικού, που απασχολείται μ’ αυτό (Γεωδυναμικό Ινστιτούτο, Πανεπιστημιακά Σεισμολογικά εργαστήρια και εργαστήρια αντισεισμικής τεχνολογίας, ΟΑΣΠ, Γ.Γ.Π.Π, ΥΠΕΧΩΔΕ, Πολεοδομίες, Περιφέρεια, Δήμους, ΕΜΑΚ), καθώς και του συντονισμού τους.
  4. Μεγιστοποίηση της αντοχής κτιρίων. Με συνεχή επικαιροποίηση των αντισεισμικών κανονισμών, σύμφωνα με την αντισεισμική έρευνα και εξειδίκευση ανά περιοχή. Με έλεγχο της ποιότητας των υλικών που ενσωματώνονται στην κατασκευή τους. Απαιτείται να ξεκαθαρισθούν οι ρόλοι και οι ευθύνες του μελετητή, του επιβλέποντος, του κατασκευαστή και του επιχειρηματία.

Απαιτείται η ανάπτυξη και ο εκσυγχρονισμός του δημόσιου τομέα, που θα αναλάβει τον έλεγχο εφαρμογής των θεσπισμένων ειδικών όρων και προδιαγραφών κατασκευής, της ποιότητας των υλικών, που πρέπει να ανταποκρίνονται στην οξύτητα του φαινομένου στη χώρα μας, αλλά και η απόδοση ευθυνών όπου κι αν ανήκουν. Απαιτείται πλαίσιο περιοδικού ελέγχου και συντήρησης των οικοδομών. Ειδική αντιμετώπιση των αυθαιρέτων.

  1. Λήψη μέτρων προστασίας για τα δημόσια κτίρια και χώρους συγκέντρωσης πολλών ατόμων (σχολεία, παιδικοί σταθμοί, νοσοκομεία, δημόσιες υπηρεσίες), κλειστοί χώροι άθλησης, πολιτισμού αλλά και χώροι εστίασης-διασκέδασης.
  2. Μέτρα ελέγχου και αποτελεσματική αντιμετώπιση κατασκευαστικών ή άλλων επικίνδυνων αυθαιρεσιών, όπως διαφημιστικές πινακίδες, κεραίες, κατασκευαστικές παρεμβάσεις, προσθήκες αιθουσών ή γκρέμισμα μεσοτοιχιών σε σχολεία και αλλού, σχολικοί, εργασιακοί χώροι και χώροι διασκέδασης χωρίς εξόδους κινδύνου, βενζινάδικα δίπλα σε σχολεία κ.α.
  3. Όχι στο σεισμόσημο και στην ιδιωτική ασφάλιση των κτιρίων και σε κάθε μορφή σύμπραξης του Δημόσιου με το μεγάλο κεφάλαιο, γιατί δημιουργείται ένα ακόμα πεδίο κερδοσκοπίας, αλλά και γιατί κάθε σχεδιασμός τους θα έχει σαν γνώμονα τη μεγιστοποίηση των κερδών τους.
  4. Για την ασφάλεια των εργαζόμενων στις βιομηχανικές μονάδες και περιοχές απαιτείται ουσιαστική και συνδυασμένη εφαρμογή του αντισεισμικού κανονισμού, της νομοθεσίας προστασίας από τον επαγγελματικό κίνδυνο και της Οδηγίας Σεβέζο, που προβλέπει σχέδιο αντιμετώπισης μεγάλων ατυχημάτων.
  5. Ανακούφιση των αστικών κέντρων, με ελεύθερους χώρους, δρόμους και πολεοδομικού χαρακτήρα μέτρα. Συγκρότηση και υλοποίηση συγκεκριμένων μέτρων άμεσης αντίδρασης, γρήγορης εκκένωσης και διαφυγής σε περίπτωση σεισμού, με προτεραιότητα (παιδικοί σταθμοί, σχολεία, ΑΕΙ-ΤΕΙ, νοσοκομεία, δημόσια, δημοτικά και ιδιωτικά κτίρια, μεγάλοι εργασιακοί χώροι, χώροι διασκέδασης, άθλησης, κλπ).
  6. Συνεχής ενημέρωση του κόσμου για την σεισμικότητα της περιοχής όπου ζει και για τον τρόπο αντιμετώπισης του φαινομένου, τόσο ατομικά, όσο και σε επίπεδο γειτονιάς ή δήμου. Εκπαίδευση από την παιδική ηλικία.
  7. Θεσμοθέτηση ολοκληρωμένου, αξιόπιστου και εφαρμόσιμου σχεδίου αντιμετώπισης του φαινομένου σε όλη τη χώρα, αλλά και σε επίπεδο Περιφέρειας Θεσσαλίας και από την Περιφερειακή Αρχή.
  8. Εκσυγχρονισμός και ενίσχυση του μηχανισμού επέμβασης, που θα λειτουργεί με τη συμμετοχή της Περιφέρειας και Δήμων και των φορέων των εργαζομένων και θα επιβάλει τα απαραίτητα μέτρα για την άμεση ανακούφιση των πληγέντων.
  9. Να ενισχυθούν ηθικά, υλικά και επιστημονικά με την αναγκαία υλικοτεχνική υποδομή και σε προσωπικό, η Πυροσβεστική και οι ειδικές δυνάμεις της.

 

Η Λαϊκή Συσπείρωση υπογραμμίζει επίσης ότι απαιτείται:

  • Μια άλλη πολιτική γης. Επανακαθορισμός των χρήσεων της και ειδικότερα της χωροθέτησης εγκαταστάσεων που είναι ιδιαίτερα ευπαθείς σε τυχόν βλάβες από σεισμό.
  • Απομάκρυνση των στρατιωτικών εγκαταστάσεων μέσα από τις πόλεις και ταυτόχρονη απαγόρευση οικοδόμησής αυτών των περιοχών η παραχώρησης σε ιδιώτες.
  • Εξεύρεση και απόκτηση νέων ελεύθερων χώρων, ιδιαίτερα στο κέντρο της Λάρισας, του Βόλου, των Τρικάλων και της Καρδίτσας.
  • Δραστική μείωση συντελεστών δόμησης, ιδιαίτερα σε επιβαρημένες οικιστικά περιοχές.
  • Συγκοινωνιακός και κυκλοφοριακός σχεδιασμός και ρυθμίσεις για αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών. Εδικό σχέδιο για την πρόσβαση από και προς τα Νοσοκομεία και άλλους φορείς (ΕΚΑΒ, ΕΜΑΚ, Πυροσβεστική, Περιφέρεια, Δήμος).

 

 

Μέτρα σε περίπτωση σεισμού για την στήριξη των σεισμοπαθών

  1. Σε περίπτωση καταστροφικού σεισμού να υπάρχει μέριμνα για άμεση περίθαλψη, σίτιση και στέγαση των πληγέντων.
  2. Άμεση και ουσιαστική στήριξη και αποκατάσταση των σεισμοπλήκτων. Άμεση καταβολή ουσιαστικών αποζημιώσεων.
  3. Να γίνεται γρήγορη καταγραφή των ζημιών, γι’ αυτό πρέπει να υπάρχει πάντα σχέδιο για την στελέχωση των απαραίτητων συνεργείων με τεχνικούς του Δημοσίου και του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα. Αν είναι απαραίτητο να επιστρατεύονται για ένα διάστημα και ελευθεροεπαγγελματίες ειδικευμένοι τεχνικοί. Γρήγορη αποκατάσταση ζημιών. Προγράμματα λαϊκής στέγης.
  4. Να γίνει προμήθεια και να αποστέλλονται άμεσα όπου χρειαστεί επαρκής αριθμός σκηνών, όπως και του στρατού, που θα διανέμονται μέσω διαπαραταξιακών επιτροπών στους Δήμους και στην Περιφέρεια.
  5. Να υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο από τους Δήμους, σε συνεργασία με την Περιφέρεια, ελεύθερων χώρων όπου θα στήνονται οι σκηνές και εφόσον δεν επαρκούν οι δημόσιοι ή δημοτικοί χώροι να επιτάσσονται προσωρινά και ιδιωτικοί.
  6. Η προσωρινή στέγαση σε σύντομο χρονικό διάστημα, πρέπει να γίνεται σε προκατασκευασμένες κατοικίες ή ξενοδοχεία, που θα αντικαταστούν τις σκηνές.
  7. Να δίνεται οικονομικό βοήθημα 1.500 ευρώ και 300 ευρώ για κάθε προστατευόμενο μέλος, πέραν της πλήρους κάλυψης του ενοικίου μέχρι την οριστική αποκατάσταση των πληγέντων είτε είναι ενοικιαστές, είτε ιδιοκατοικούντες.
  8. Αποκατάσταση, με πλήρη οικονομική κάλυψη, των ζημιών σε νοικοκυριά, βιοτεχνικές και άλλες εγκαταστάσεις σε κτίρια και εξοπλισμό, με κοινωνικά κριτήρια και προτεραιότητες. Μηδενισμός των χρεών από δάνεια στις καταστραμμένες κατοικίες για αγορά πρώτης κατοικίας.
  9. Όπου δημιουργούνται καταυλισμοί σεισμοπαθών να λειτουργούν Κέντρα Υγείας και Παιδικοί Σταθμοί για τις ανάγκες των πληγέντων.
  10. Να εκπονούνται ειδικά στεγαστικά προγράμματα για την επανεγκατάσταση των πληγέντων. Η μελέτη και η κατασκευή να γίνεται από το δημόσιο, με γρήγορες διαδικασίες, με ειδικούς πολεοδομικούς όρους και προδιαγραφές που να εξασφαλίζουν την ποιότητα αλλά και την οικονομία της κατασκευής, σε χώρους του δημοσίου ή σε χώρους που θα απαλλοτριωθούν με ταχύτατες διαδικασίες.
  11. Να υπάρχει παρέμβαση της κυβέρνησης, της Περιφέρειας και των Δήμων στην ενοικίαση κατοικιών, ώστε να διασφαλίζεται το πάγωμά τους για τους σεισμόπληκτους.
  12. Νομοθετική ρύθμιση για την κάλυψη των ασφαλιστικών δικαιωμάτων εργαζομένων και των οικογενειών τους που έμειναν άνεργοι από την καταστροφή των χώρων εργασίας και να δίνεται σ΄αυτούς ειδική επιδότηση για όσο είναι εκτός εργασίας.
  13. Ειδικά μέτρα για την εργασιακή κάλυψη σε μέλη οικογενειών που έχασαν εργαζόμενα μέλη τους, συνταξιοδότηση στις οικογένειες εργαζομένων που «χάθηκαν» σε σεισμό.

 

Προηγούμενο άρθρο Δράσεις του ΚΔΑΠ Προδρόμου για την Eβδομάδα Kινητικότητας
Επόμενο άρθρο Β.Δ. Αναγνωστόπουλος: Κοντά στις ρίζες