Σπ. Ταλιαδούρος: Μέτρα για πιο ευέλικτη αξιοποίηση των έργων ΑΠΕ σε γαίες υψηλής παραγωγικότητας


Ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, κ. Ασημάκης Παπαγεωργίου σε απάντηση Ερώτησης που είχε καταθέσει στη Βουλή ο Βουλευτής Καρδίτσας και π. Υφυπουργός Παιδείας, κ. Σ. Ταλιαδούρος στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, σχετικά με την προώθηση νομοθετικών τροποποιήσεων προκειμένου να αποσαφηνισθεί το νομοθετικό καθεστώς για τους φωτοβολταϊκούς σταθμούς και να ολοκληρωθούν οι ήδη δρομολογημένες επενδύσεις για την εγκατάσταση σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας σε γαίες υψηλής παραγωγικότητας αναφέρει τα εξής:

« Σε απάντηση της υπ’ αρ. 13128/19.07.2013 Ερώτησης, σας επισημαίνουμε ότι σχετικά με το ζήτημα της εγκατάστασης έργων Α.Π.Ε. σε γαίες υψηλής παραγωγικότητας, με τη θέσπιση του ν 3851/2010 (Α’ 85) και συγκεκριμένα με το άρθρο 9 παρ.7 αυτού, με το οποίο τροποποιήθηκε η παράγραφος 6 του άρθρου 56 του ν.2637/1998 (Α’ 200), όπως αυτή είχε αντικατασταθεί με την παράγραφο 37 του άρθρου 24 του ν.2945/2001 (Α’ 223), επετράπη για πρώτη φορά η εγκατάσταση έργων ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ σε Γεωργική Γη Υψηλής Παραγωγικότητας (Γ.Γ.Υ.Π.).

Η ανωτέρω διάταξη ειδικά σε ότι αφορά την εγκατάσταση φωτοβολταικών συστημάτων σε Γ.Γ.Υ.Π. είχε εξαρχής περιοριστικό χαρακτήρα λόγω των συνεχών και εκτενών εκτάσεων που καταλαμβάνουν οι σταθμοί και για το λόγο αυτό οριζόταν συγκεκριμένο ποσοστό εκτάσεων Γ.Γ.Υ.Π. εντός των οποίων θα μπορούσαν να εγκατασταθούν (μέχρι την κάλυψη του 1% του συνόλου των καλλιεργούμενων εκτάσεων ανά νομό). Συνδυαζόταν δε έμμεσα με την κατά προτεραιότητα αξιολόγηση αιτήσεων αγροτών για εγκατάσταση φ/β συστημάτων έως 100KW σε εκτάσεις της ιδιοκτησίας τους, οι οποίες θα μπορούσαν να είναι και Γ.Γ.Υ.Π. , ώστε να μπορούν να επωφεληθούν από το συνδυασμό των γεωργικών δραστηριοτήτων και της ηλεκτροπαραγωγής στην ίδια περιοχή.

Μετά τη θέση σε ισχύ του ν.4015/2011 (Α’ 210) και ειδικότερα του άρθρου 21 αυτού η δυνατότητα αυτή ανεστάλη μέχρι τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης της υπουργικής απόφασης για τον καθορισμό των γεωγραφικών ορίων της Γ.Γ.Υ.Π. της παραγράφου 2 του άρθρου 56 του ν. 2637/1998, όπως ισχύει. Η αρμοδιότητα για την έκδοση της εν λόγω απόφασης ανήκει στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης.

Σε κάθε περίπτωση σας επισημαίνουμε ότι επειδή για ένα αξιοσημείωτο χρονικό διάστημα ενάμισι έτους είχε ήδη διαμορφωθεί το νέο αδειοδοτικό πλαίσιο κατά το οποίο η εγκατάσταση Α.Π.Ε. σε Γ.Γ.Υ.Π. ήταν εφικτή, με αποτέλεσμα η αδειοδοτική διαδικασία να έχει προχωρήσει για πολλά έργα η αναστολή των οποίων έπρεπε να αποτραπεί σύμφωνα με τις αρχές της χρηστής διοίκησης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικούμενου, εισήχθη με την παράγραφο 8 του άρθρου 39 του Ν 4062/2012, μεταβατική ρύθμιση που επιτρέπει μέχρι την έκδοση της ανωτέρω απόφασης την ομαλή αδειοδότηση φωτοβολταικών σταθμών για τους οποίους είχαν υποβληθεί αιτήματα για χορήγηση προσφοράς σύνδεσης μέχρι την ημερομηνία αναστολής του επιτρεπτού της εγκατάστασής τους (δηλαδή από 04.06.2010 έως τις 21.9.2011).

Με την ανωτέρω ρύθμιση του Ν 4062/2012 επετράπη και πάλι η εγκατάσταση για τους υπόλοιπους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ (δηλαδή πλην φωτοβολταικών), χωρίς αυτό να συσχετίζεται με την υποβολή αιτήματος για χορήγηση προσφοράς σύνδεσης. Επίσης, σας ενημερώνουμε ότι σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 9 του ν.3851/2010, εξακολουθεί να απαγορεύεται η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμούς Α.Π.Ε. σε αγροτεμάχια της Αττικής που χαρακτηρίζονται ως αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας, καθώς και σε περιοχές της Επικράτειας που έχουν ήδη καθοριστεί ως αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας από εγκεκριμένα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια (Γ.Π.Σ.) ή Σχέδια Χωρικής Οικιστικής Οργάνωσης Ανοιχτής Πόλης (Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π.) του ν 2508/1997 (φεκ 124 Α’), καθώς και Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου (Ζ.Ο.Ε.) του άρθρου 29 του ω. 1337/1983 (ΦΕΚ 33 Α’), εκτός αν διαφορετικά προβλέπεται στα εγκεκριμένα αυτά σχέδια.

Σε απάντηση του δεύτερου ερωτήματός σας, σας ενημερώνουμε ότι στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης του σχεδίου νόμου «Ρυθμίσεις θεμάτων ΑΠΕ και άλλες διατάξεις), του οποίου η κατάθεση επίκειται το προσεχές χρονικό διάστημα στη Βουλή, ελήφθησαν υπόψη όλες οι προτάσεις, τα σχόλια και οι απόψεις που κατατέθηκαν στον ιστότοπο www.opengov.gr καθώς και όσες ελήφθησαν μέσω ηλεκτρονικών και γραπτών επιστολών. Στο νέο νομοσχέδιο έχει συμπεριληφθεί ρύθμιση (άρθρο 3) με την οποία δίνεται υπό προϋποθέσεις, η δυνατότητα μεταφοράς της θέσης εγκατάστασης σταθμών Α.Π.Ε. Με τη θέσπιση των εν λόγω διατάξεων παρέχεται διέξοδος για έργα των οποίων η υλοποίηση εμποδίζεται εξαιτίας παραγόντων που δεν οφείλονται σε πράξεις ή παραλείψεις του επενδυτή. Ειδικότερα, καθίσταται επιτρεπτή η μεταβολή του τόπου εγκατάστασης, άπαξ και εντός συγκεκριμένων ορίων από την αρχική θέση, έργων για τα οποία μετά τη χορήγηση της άδειας παραγωγής ή της προσφοράς σύνδεσης έχει μεταβληθεί το θεσμικό πλαίσιο αδειοδότησης και χωροθέτησης στην αρχική θέση εγκατάστασης (τροποποίηση Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις ΑΠΕ, Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων, έκδοση ή τροποποίηση προεδρικών διαταγμάτων προστασίας περιοχών.)

Η κατά μέγιστο απόσταση των 5χλμ από τα όρια της περιοχής στην οποία βρισκόταν η αρχική θέση εγκατάστασης, είναι μια υπερεπαρκής ακτίνα επαναχωροθέτησης του έργου εντός της οποίας ο επενδυτής έχει σημαντική ευχέρεια επιλογών ως προς τη νέα θέση του έργου και δεν μεταβάλλονται τόσο σημαντικά οι συνθήκες σύνδεσης στο δίκτυο, ώστε να απαιτείται να υποβληθεί σε επαναξιολόγηση για το σύνολο της διαδικασίας αδειοδότησης. Όσο η ακτίνα αυτή μεγαλώνει, τόσο πιθανότερο είναι το έργο να πρέπει να αντιμετωπισθεί ως μια εντελώς καινούργια αίτηση όσον αφορά στη σύνδεσή του στο δίκτυο και να επαναξιολογηθεί και επαναδειοδοτηθεί στο σύνολό του, βάσει των όσων προβλέπονται στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο.»

Προηγούμενο άρθρο Κ. Ντουρτούνης: Ραστώνη
Επόμενο άρθρο Η αλέπου στο παζάρι; - Γράφει ο Φώτης Γκαζούνης