Υπουργείο Υποδομών: Ξεκινά να πληρώνει τον Ε65


Με 3 αποφάσεις στις 20 Αυγούστου το Υπουργείο Υποδομών ξεκινά την αποπληρωμή χρημάτων προς την Ιόνια Οδό και τον Ε65. Οι 2 πρώτες αφορούν την Ιόνια Οδό και η τρίτη τον Ε65.

Με την πρώτη απόφαση το ΥΠΟΜΕΔΙ στέλνει προς πληρωμή ποσό 37.727.525,75 ευρώ, χρήματα που καλύπτουν μέρος του 3ου λογαριασμού της 3ης καταβολής Πρόσθετης Χρηματοδοτικής Συμβολής του Δημοσίου.

Πρόκειται για πληρωμή έναντι του συνολικού ποσού των 70.521.671,10 ευρώ. Πλέον μαζί και με προηγούμενη πληρωμή από το παραπάνω ποσό απομένουν μόνο 2.360.276,10 ευρώ για να εξοφληθούν.

Με την δεύτερη απόφαση το Υπουργείο Υποδομών δεσμεύει το ποσό των 39.713,185 ευρώ για την πληρωμή της 4ης καταβολής της Πρόσθετης Χρηματοδοτικής Συμβολής του Δημοσίου στο έργο της Ιόνιας Οδού.

Στο έργο συνολικά έχει δεσμευτεί προϋπολογισμός συνολικού ύψους 279εκ.ευρώ.

Με την τρίτη απόφαση το Υπουργείο Υποδομών δεσμεύει το ποσό των 24.604.347 ευρώ για την πληρωμή της 7ης καταβολής της Πρόσθετης Χρηματοδοτικής Συμβολής του Δημοσίου στο έργο του Ε65.

Στο έργο συνολικά έχει δεσμευτεί προϋπολογισμός συνολικού ύψους 159.156.741 ευρώ.

Στο μεταξύ, στον αυτοκινητόδρομο του Ε65 όλοι μιλάμε για την ανάγκη κατασκευής του νότιου τμήματος από τη Λαμία μέχρι την Ξυνιάδα για να συνδεθεί ο αυτοκινητόδρομος με τον ΠΑΘΕ και να προσελκύσει περισσότερους οδηγούς.

Οι φωνές όμως που μιλούν για αναγκαιότητα της κατασκευής του βόρειου τμήματος από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία είναι πολύ λιγότερες. Μία από αυτές είναι και ο Μενέλαος Κωνσταντάκος, ένα από τα παλαιότερα και πιο ιστορικά στελέχη του τότε ΥΠΕΧΩΔΕ με καριέρα που μέτρησε 35 χρόνια.

Σήμερα ο κος Μενέλαος Κωνσταντάκος είναι συνταξιούχος αλλά έχει τιμηθεί ως επίτιμος Γ. Διευθυντής στο σημερινό Υποδομών και η ενασχόληση του με τα έργα δεν έχει σταματήσει καθόλου. Μιλώντας στο ypodomes.com εξέφρασε την αγωνία του να κατασκευαστεί το βόρειο τμήμα του Ε65.

«Τον άξονα αυτό τον σχεδιάζαμε από τη δεκαετία του 1980 και υπήρχε μία λογική στη χάραξη του. Σκοπός είναι να συνδέεται εύκολα με την Ήπειρο και κατ` επέκταση με τον υπό υλοποίηση άξονα της Αδριατικής που φτάνει μέχρι τη Σλοβενία και την Αυστρία.»

Όταν βγήκε η απόφαση για το «κούρεμα» του Ε65 όλοι μιλούσαν για ένα προβληματικό άξονα ο οποίος χάνοντας τα άκρα του θα έμενε ένας απομονωμένος αυτοκινητόδρομος ο οποίος θα εξυπηρετεί σχεδόν αποκλειστικά τις τοπικές μετακινήσεις, χάνοντας την αξία του ως ένα δρόμο που συνδέει  διαφορετικές περιοχές, θα συνδέεται με τους υπόλοιπο οδικό δίκτυο αυτοκινητόδρομων.

Το νότιο και το βόρειο τμήμα υπάρχουν στη νέα σύμβαση (του 2013) και η αγωνία είναι αν τελικά τα χρήματα του ΕΣΠΑ φτάνουν για να μπορέσουν να ολοκληρωθούν και τελικά ο Ε65 να γίνει ένας «κανονικός» αυτοκινητόδρομος.

Όμως ο κος Κωνσταντάκος βλέπει ένα «λάθος» στη χάραξη. Όπως λέει στο ypodomes «η μετατόπιση της χάραξης του βόρειου τμήματος από την περιοχή του Μετσόβου στην περιοχή του Γρεβενών (στο Κηπουρειό) είναι λάθος επιλογή. Όλη η στρατηγική χάραξη που επιλέχθηκε ήταν να μπορέσει ο Ε65 να έρθει κοντά στην Ήπειρο και να έχει εύκολη σύνδεση με την Ηγουμενίτσα, τα Ιωάννινα και τον άξονα της Αδριατικής. Τώρα απομακρύνεται από αυτόν και η απόσταση μεγαλώνει κατά 25χλμ.»

Το βόρειο τμήμα του Ε65 είναι αυτή τη στιγμή «παγωμένο». Αυτό για 2 σημαντικούς λόγους:

Α) γιατί εκείνη η αρχική χάραξη δημιουργούσε περιβαλλοντικά προβλήματα  και έπρεπε να επιλεγεί μία εναλλακτική που επιπλέον λόγω της νέου οικονομικού περιβάλλοντος να είναι όσο πιο οικονομικό γίνεται. Η παραχωρησιούχος προχώρησε σε νέα μελέτη όπου προτείνει νέα ανατολική όδευση του δρόμου και κατάληξη στην περιοχή Κηπουργειό Γρεβενών, απόσταση 22χλμ ανατολικότερα. Η πρόταση ακόμα δεν έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Υποδομών.

Β) γιατί προς το παρόν δεν είναι εξασφαλισμένη η χρηματοδότηση του από το νέο ΕΣΠΑ καθώς ο σχεδιασμός είναι σε εξέλιξη.

Η πιο «φρέσκια» είδηση είναι η συμφωνία του Υπουργείου Υποδομών με την Κ/Ξ Κεντρική Οδός για την ολοκλήρωση του έργου με παράταση κατά 18 μήνες και συμφωνία για κατασκευή τόσο του νότιου όσο και του βόρειου τμήματος, χωρίς ωστόσο να υπάρχει κάτι περισσότερο από αυτό (χρηματοδότηση, χρονοδιάγραμμα κλπ).

Το ypodomes απευθύνθηκε και στον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας, Κώστα Αγοραστό που ήταν κατηγορηματικός: «η νέα όδευση μειώνει κατά 50% το κόστος, εξαλείφει τα περιβαλλοντικά προβλήματα και τον κατασκευαστικό χρόνο, εμείς ως Περιφέρεια επιδιώκουμε την κατασκευή όλου του Ε65 από Λαμία έως Εγνατία και θέλουμε να ξεκινήσει η κατασκευή τους το συντομότερο δυνατό».

 

 

Προηγούμενο άρθρο Άποψη του Συλλόγου Εργαζομένων ΟΤΑ Ν. Καρδίτσας για τον Ο.Ε.Υ. του Δήμου
Επόμενο άρθρο Εδώ δεν είναι βιβλιοθήκη… είναι μια μηχανή του χρόνου που μας ταξιδεύει στο παρελθόν!