Ειδήσεις

Λία Ρογγανάκη: Δικαιούμαι να υπάρξω – 20 Νοεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού


Μαμά, γιατί μου λες να μη μιλάω δυνατά; Αφού ότι κι αν πω δεν ακούει κανείς, δεν με προσέχει κανείς. Ο κόσμος αυτός είναι των μεγάλων… Συγνώμη!!! Ζουν και παιδιά εδώ! Υπάρχουν και αυτά ανάμεσά μας. Σκεφτήκατε ποτέ πώς θα ήθελαν τα παιδιά  να είναι ο κόσμος για να είναι ευτυχισμένα ;Σκεφτήκατε πως θα έπρεπε να είναι ένας κόσμος που θα υποστήριζε την ομαλή ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών ;

Τα παιδιά είναι η πιο σημαντική επένδυση κάθε χώρας. Το  κράτος που θα επενδύσει στην υγεία, την εκπαίδευση και τις ικανότητες των παιδιών του, επενδύει μελλοντικά στην ευημερία της κοινωνίας. Οι κοινωνίες που δεσμεύονται να δώσουν σε όλα τα παιδιά ίσες ευκαιρίες κι είναι διατεθειμένες να επενδύσουν σε αυτά είναι οι κοινωνίες που ακμάζουν. «Άλλωστε η μόνη μορφή αθανασίας για την οποία μπορούμε να είμαστε βέβαιοι είναι τα παιδιά.»

Όλα τα παιδιά χωρίς διακρίσεις έχουν δικαιώματα όπως και οι ενήλικες. Τα παιδιά έχουν δικαίωμα στην προστασία και τη φροντίδα που απαιτούνται για την ανατροφή τους. Τα παιδιά έχουν δικαίωμα να εκφράζουν ελεύθερα τη γνώμη τους και οι ενήλικες οφείλουν να την ακούν. Τα παιδιά έχουν δικαίωμα να μεγαλώσουν σε έναν κόσμο χωρίς βία και φτώχεια , να ζήσουν σε έναν κόσμο που σέβεται και προστατεύει το φυσικό περιβάλλον ,να έχουν ελεύθερη πρόσβαση στην εκπαίδευση . Δικαιούνται έναν κόσμο ανθρώπινο, δίκαιο και ειρηνικό.

Το 1989 υπεγράφη η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού από τον Οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών. Η διεθνής αυτή συνθήκη ανθρωπίνων δικαιωμάτων αποτελείται από 54 άρθρα και καλύπτει όλα τα δικαιώματα των παιδιών , χωρίζοντάς τα σε 4 κατηγορίες : δικαιώματα επιβίωσης , ανάπτυξης , προστασίας και συμμετοχής .Με μοναδικό γνώμονα την δημιουργία προϋποθέσεων ως προς το όφελος των παιδιών.

Η πανδημία έδειξε, πόσο μια κρίση μπορεί να διαταράξει τη ζωή των παιδιών. Οι κοινωνικές και οικονομικές της επιπτώσεις έχουν σοβαρό αντίκτυπο στη μάθηση, την ευημερία, την ανάπτυξη και την προστασία των παιδιών. Πάνω από 1,5 δισεκατομμύριο μαθητές στον κόσμο έχουν επηρεαστεί από το κλείσιμο των σχολείων, ενώ τουλάχιστον 1 στους 3 — δηλαδή πάνω από 460 εκατομμύρια μαθητές — δεν έχει πρόσβαση σε εξ αποστάσεως μάθηση. Παράλληλα την περίοδο της πανδημίας αυξήθηκαν τα παιδιά -θύματα βίας, κακοποίησης και παραμέλησης.

Πρέπει να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις που έχουν ανακύψει λόγω της πανδημίας και να ενισχύσουμε  την προώθηση, την προστασία και τον σεβασμό των δικαιωμάτων των παιδιών. Τα παιδιά σε όλο τον κόσμο, είναι απαραίτητο να απολαμβάνουν τα δικαιώματα εκείνα, που τους εξασφαλίζουν μια ζωή γεμάτη υγεία και ευημερία. Αυτό θα επιτευχθεί διασφαλίζοντας την πρόσβαση των παιδιών που διατρέχουν κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού σε βασικές υπηρεσίες, όπως η εκπαίδευση, η υγειονομική περίθαλψη, η τροφή και η ποιοτική στέγαση.

Μπορούμε  να αλλάξουμε τον κόσμο των παιδιών; Αν θέλουμε  ένα καλύτερο αύριο γι’ αυτόν τον κόσμο, πρέπει να αγωνιστούμε για τα παιδιά που δεν έχουν ότι δικαιούνται. Είναι ευθύνη των ενηλίκων να τους δώσουμε τα μέσα για να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους . Ας βάλουμε λοιπόν τα δυνατά μας γιατί είναι τραγικό να λες σε ένα παιδί “καληνύχτα, Κεμάλ, αυτός ο κόσμος δε θα αλλάξει ποτέ”

Γράφει η Λία Ρογγανάκη, Γενική-Οικογενειακή Ιατρός, Πρόεδρος Περιφερειακής Επιτροπής Ισότητας των Φύλων της Περιφέρειας Θεσσαλίας

Προηγούμενο άρθρο Το πρόγραμμα ελέγχων ανίχνευσης κορωνοιού για την Τρίτη 23/11
Επόμενο άρθρο Οδοιπορικό Θ. Στάθη με Αθ. Νασιακόπουλο και αυτοδιοικητικούς στα έργα Αχελώου