Ειδήσεις

Με ευθύνη όλων των κυβερνήσεως και της περιφέρειας, η Θεσσαλία, αντιμέτωπη με προβλήματα λειψυδρίας και ερημοποίησης


Μπορεί τις τελευταίες ημέρες να βρέχει σποραδικά, όμως η Θεσσαλία παρουσιάζει εδώ και χρόνια, σοβαρό υδατικό έλλειμμα.  Ήδη απ’ το 2017 είχε εντοπιστεί έλλειμμα 3 δισ. κυβικών ετησίως και 600 εκατ. κυβικών νερού για την άρδευση.

Και δεν είναι ένα πρόβλημα που αφορά μόνο την άρδευση και ύδρευση της Θεσσαλίας. Αφορά τη διατροφική ασφάλεια με εγχώρια προϊόντα και την κτηνοτροφία όλης της χώρας. Αφορά το εισόδημα των αγροτών και των λαϊκών νοικοκυριών.

Αυτό το παλιό πρόβλημα της λειψυδρίας για τον Θεσσαλικό κάμπο, προβάλει ξανά απειλητικό στο αμέσως επόμενο διάστημα, λόγω και της μείωσης των χειμερινών βροχοπτώσεων, αλλά παράλληλα και ο κίνδυνος για καταστροφικά πλημμυρικά φαινόμενα.

Οι αγρότες του διψασμένου κάμπου θα είναι οι πρώτοι που θα βιώσουν πρώτοι τις αρνητικές συνέπειες, αλλά όχι οι μόνοι, αφού τα επόμενα – όχι πολλά χρόνια -, θα υπάρχουν προβλήματα και στην ύδρευση και στο περιβάλλον.

Οι ευθύνες των κυβερνήσεων Ν.Δ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ και των συμπληρωμάτων τους, της περιφερειακής αρχής Θεσσαλίας και των δημοτικών αρχών, είναι τεράστιες.

Ευθύνες που συνίστανται αφενός στη μη υλοποίηση μιας σειράς έργων υποδομής για την μεταφορά και ταμίευση του νερού και αφετέρου στην όλο και μεγαλύτερη εμπορευματοποίηση του νερού, είτε μέσω των κρατικών και δημοτικών οργανισμών, είτε με την παράδοσή του σε επιχειρηματικούς ομίλους.

Όλες οι κυβερνήσεις, του ΠΑΣΟΚ, του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ, είναι συνένοχες για τη σημερινή κατάσταση, αφού όλες προώθησαν τις στρατηγικές κατευθύνσεις της Ε.Ε και στη συγκεκριμένη περίπτωση τις κατευθύνσεις της οδηγίας 2000/60/ΕΚ για το νερό, η οποία θέτει σε προτεραιότητα την εξοικονόμηση της ζήτησης του νερού, σε αντιπαράθεση με τη μεγιστοποίηση της δυνατότητας προσφοράς του σε κάθε υδατικό διαμέρισμα.

Η οδηγία, με την οποία εναρμονίστηκε η ελληνική νομοθεσία ήδη από το 2003, επιβάλλει την αντιλαϊκή πολιτική τιμολόγησης του νερού και διαμορφώνει το πλαίσιο πλήρους εμπορευματοποίησής του.

Ο πρόσφατος νόμος της Ν.Δ, δεν στοχεύει μόνο στο άνοιγμα του δρόμου για την ιδιωτικοποίηση της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ, όπως ισχυρίζεται ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά στην πιο αποτελεσματική εφαρμογή της ευρωενωσιακής Οδηγίας για πλήρη εμπορευματοποίηση του νερού.

Με βάση αυτή τη λογική δεν προχώρησε η ολοκλήρωση των έργων εκτροπής του άνω ρου του Αχελώου, εδώ και δεκαετίες από όσους συμφωνούν τάχα στα λόγια γι’ αυτήν (Ν.Δ, ΠΑΣΟΚ), κρυπτόμενοι πίσω από δικαστικές αποφάσεις και προσφυγές, αλλά και η μη κατασκευή των μικρότερης κλίμακας έργων ταμίευσης νερού, τόσο από εκείνους που διαφωνούν με την εκτροπή του (ΣΥΡΙΖΑ) και τα αντιπαραθέτουν αποπροσανατολιστικά σ’ αυτήν, όσο και από τη Ν.Δ και το ΠΑΣΟΚ.

Τα περισσότερα απ’ αυτά που εξαγγέλθηκαν επανειλημμένα απ’ όλες τις κυβερνήσεις και την περιφερειακή αρχή Θεσσαλίας, δεν έχουν κατασκευαστεί εδώ και 2 δεκαετίες τουλάχιστον, ενώ ορισμένα δεν έχουν καν έτοιμη μελέτη!

Περισσεύουν οι ανέξοδες δηλώσεις και ο εμπαιγμός, από πρωθυπουργούς, υπουργούς, βουλευτές της Ν.Δ, του ΣΥΡΙΖΑ, του ΠΑΣΟΚ, αλλά και τον περιφερειάρχη Θεσσαλίας, ότι έχουν δήθεν πολιτική βούληση για την αντιμετώπιση του προβλήματος της λειψυδρίας. Το αποτέλεσμα τους διαψεύδει.

Κανένα βήμα ουσιαστικά για την ολοκλήρωση των αναγκαίων έργων εκτροπής του Άνω ρου του Αχελώου, τη σήραγγα μεταφοράς νερού από τον Αχελώο, για τα φράγματα Συκιάς, Μουζακιου, Μεσοχώρας.

Κανένα ή ελάχιστα βήματα προόδου για τα φράγματα (Αγιονερίου, Πύλης, Νεοχωρίτη, Καλούδας, Καλού Νερού, Αγ. Αντωνίου, Αγ. Τριάδος, Κερασούλας, ρουφράκτη Τιτάνου Δελερίων, Ναρθακίου, Διλόφου, αναστόμωσης πηγών Βρυσιών), τους ταμιευτήρες (Κοιλάδας, Αγίων Αναργύρων).

Τα «δρομολογημένα» φράγματα (Σκοπιάς, «Μπελμά» Αγιάς, «Λιβαδότοπος» Πουρναρίου-Αμπελακίων) καθυστερούν, ενώ το φράγμα Ληθαίου, δεν έχει ολοκληρωθεί μετά από 20 χρόνια κατασκευής του.

Το θυρόφραγμα «Γυρτώνης» επι του Πηνειού, που έχει ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια, δεν έχει φορέα λειτουργίας και αντιμετωπίζει προβλήματα. Το φράγμα «Μαυρομάτι» Αλμυρού, που η κατασκευή του ξεκίνησε εδώ και αρκετά χρόνια, δεν έχουν ολοκληρωθεί όλες οι εργασίες ή υπάρχουν κακοτεχνίες, που εμποδίζουν την αξιοποίησή του, το ίδιο η λιμνοδεξαμενή στον Πάνορμο Σκοπέλου

Ακόμα και για τον ταμιευτήρα της Κάρλας, που εγκαινιάστηκε το 2018, προβάλλουν ορισμένα βασικά ερωτήματα για το μέλλον του έργου, από την εξασφάλιση της αναγκαίας παροχής νερού στον ταμιευτήρα, μέχρι για το τι θα απογίνει με μια σειρά από τα προβλεπόμενα έργα της μελέτης του έργου που δεν έγιναν, ώστε να μπορεί να παίξει επαρκώς το ρόλο της (οικολογικό, αρδευτικό, υδρευτικό), χωρίς πρόσθετες επιβαρύνσεις για το λαό.

Απέναντι στις αντιλαϊκές πολιτικές Ε.Ε, αστικών κυβερνήσεων και περιφερειακής αρχής, για τις εργατικές-λαϊκές οικογένειες και το περιβάλλον, που τους στερούν και το νερό και το μετατρέπουν όλο και πιο πολύ σε ακριβό εμπόρευμα, βρίσκεται το ΚΚΕ και τις αντιπαλεύει με συνέπεια, διεκδικώντας:

  • Να πάψει το νερό να είναι εμπόρευμα και να κατοχυρωθεί πραγματικά ως κοινωνικό αγαθό, για να σταματήσει να βρίσκεται στα χέρια κάθε είδους Α.Ε που λειτουργούν με γνώμονα το κέρδος. Κατάργηση όλου του νομοθετικού πλαισίου εφαρμογής της ευρωενωσιακής Οδηγίας για το νερό και της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
  • Να ολοκληρωθούν γρήγορα τα έργα εκτροπής του Άνω ρου του Αχελώου (σήραγγα μεταφοράς νερού από τον Αχελώο, φράγματα Συκιάς, Μουζακιου, Μεσοχώρας, κλπ), χωρίς ΣΔΙΤ και ιδιώτες. Να ολοκληρωθούν και να λειτουργήσουν χωρίς ΣΔΙΤ και πρόσθετη επιβάρυνση των αγροτών και των κατοίκων, όλα τα φράγματα που ξεκίνησαν και προαναφέραμε, όπως και τα φράγματα που δεν ξεκίνησαν και προαναφέραμε.

Γι’ αυτό κάθε εργατοϋπάλληλος, βιοπαλαιστής αγρότης και επαγγελματίας, έχει κάθε λόγο, να ψηφίσει τα ψηφοδέλτια του ΚΚΕ στις βουλευτικές εκλογές και της Λαικής Συσπείρωσης, στις Περιφερειακές και Δημοτικές εκλογές. Να συμπαραταχτεί μαζί του στους αγώνες, ενάντια στις αντιλαϊκές πολιτικές, διεκδικώντας να γίνει πράξη αυτή η πολιτική πρόταση του ΚΚΕ.

 

 

 

 

 

 

 

 

Προηγούμενο άρθρο Πεπονιά: Σε εξέλιξη προσβολές ωίδιου, τετράνυχου, θρίπα και αλευρώδη
Επόμενο άρθρο Προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην Κοιλάδα των Τεμπών