Για τον Προσωπικό Αριθμό, που μόλις εισήλθε στη ζωή και την καθημερινότητά μας, αλλά και για όλες τις νέες ψηφιακές καινοτομίες, το Κτηματολόγιο, το kidswallet και την τεχνητή νοημοσύνη μίλησε αποκλειστικά στο Ηχόραμα 100,8 ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου.
Ο κ. Παπαστεργίου ήταν καλεσμένος (την Παρασκευή 13/6) στην εκπομπή «Πρωινή Ατζέντα» με τη Βάσω Μπαλαμπάνη και αναφέρθηκε σε πολλά και ενδιαφέροντα όπως και στη Θεσσαλία μας.
Αναλυτικά, η συνέντευξη του Υπουργού Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου στο Ηχόραμα 100,8 έχει ως εξής:
Ερώτηση: Ο Προσωπικός Αριθμός αποτελεί γεγονός καθώς από την Τρίτη 3 Ιουνίου έχει τεθεί σε λειτουργία η πλατφόρμα myInfo.gov.gr για την έκδοσή του. Ποια είναι η διαδικασία, ποιους αφορά, πως θα λειτουργεί και πόσο σημαντική είναι αυτή η νέα καινοτομία; Και, βεβαίως, πόσοι έχουν ήδη αποκτήσει τον Προσωπικό τους Αριθμό;
Απάντηση: Καταρχάς, να εξηγήσουμε, γιατί δεν είναι δεδομένο ότι γνωρίζουμε τι είναι ο Προσωπικός Αριθμός και γιατί δημιουργήθηκε, πλέον πάμε να κάνουμε κάτι πολύ σημαντικό και, κατά την άποψή μου, καινοτόμο για τα μητρώα του κράτους.
Αντί να έχουμε τέσσερις διαφορετικούς αριθμούς, τον αριθμό της ταυτότητας, ο οποίος αλλάζει κάθε φορά που αλλάζουμε ταυτότητα, τον αριθμό φορολογικού μητρώου, τον αριθμό κοινωνικής ασφάλισης, τον ΑΜΚΑ, και τον αριθμό στο μητρώο πολιτών το οποίο είναι ένα νούμερο το οποίο υπάρχει και είναι το νούμερο που μας χαρακτηρίζει στο επίσημο μητρώο του κράτους, που είναι το μητρώο πολιτών.
Αντί, λοιπόν, να δημιουργούνται και, πολλές φορές, πολλά λάθη ανάμεσα στα μητρώα αυτά, είμαστε, πλέον, με έναν καινούργιο αριθμό και ερχόμαστε να διορθώσουμε αυτά τα λάθη, να σταματήσουμε να ταλαιπωρούμε τους πολίτες και σιγά-σιγά η δημόσια διοίκηση να ζητάει από εμάς μόνο αυτό τον αριθμό και όχι τους προηγούμενους τέσσερις.
Ξεκίνησε, λοιπόν, εδώ και εβδομάδα, η λειτουργία της πλατφόρμας που αποδίδει τον Προσωπικό Αριθμό.
Για το πρώτο τρίμηνο μπορούμε να αποκτήσουμε έναν αριθμό ο οποίος μας αρέσει, όποιον θέλουμε.
Ο Προσωπικός Αριθμός είναι τρία αλφαριθμητικά ψηφία και ο ΑΦΜ μας και μπορούμε να επιλέξουμε τα δύο από τα τρία αυτά ψηφία.
Από τον Σεπτέμβρη και μετά θα αποδοθεί σε όλους τους Έλληνες ο Προσωπικός Αριθμός και, ήδη, την εβδομάδα αυτή έχουν χρησιμοποιήσει την πλατφόρμα 350.000 περίπου Έλληνες πολίτες οι οποίοι έχουν αποκτήσει Προσωπικό Αριθμό αλλά είναι εντυπωσιακά τα στοιχεία τα οποία θα δημοσιεύσουμε αύριο (Σάββατο) σε σχέση με τα λάθη τα οποία βρήκαμε.
Γιατί είναι δεδομένο ότι υπήρχαν πολλά λάθη, κυρίως, στο ασφαλιστικό μητρώο, λιγότερα στο φορολογικό αλλά και στο μητρώο ταυτοτήτων.
Και ως λάθη εννοούμε πολύ κλασικές περιπτώσεις, δηλαδή σε ένα μητρώο να είσαι Κωνσταντίνος, στο άλλο να είσαι Κώστας, στο άλλο να είσαι με παύλα στη μέση.
Όλα αυτά, παρότι ακούγονται ΄΄αθώα΄΄ λάθη, δεν είναι τόσο όταν έρχεται η ώρα να γίνει ταυτοποίηση του πολίτη, να ζητήσεις ένα πιστοποιητικό, να βγάλεις ένα διαβατήριο ή νέα ταυτότητα.
Αυτά, λοιπόν, τα λάθη διορθώνουμε και ο σκοπός είναι ο Προσωπικός Αριθμός, σιγά-σιγά, να λειτουργήσει οριζόντια σε όλη την ελληνική δημόσια διοίκηση.
Ερώτηση: Την ίδια ώρα, είναι σε λειτουργία η νέα εφαρμογή kidswallet με σκοπό την προστασία των ανηλίκων στο Διαδίκτυο. Είναι ένα εργαλείο γονικού ελέγχου; Πως ακριβώς λειτουργεί και με ποια στόχευση;
Απάντηση: Πολύ σωστά το θέτετε. Είναι ένα εργαλείο γονικού ελέγχου αλλά δεν έγινε, κυρίως, γι ΄ αυτό.
Υπάρχουν και άλλα εργαλεία γονικού ελέγχου και ως εργαλεία γονικού ελέγχου εννοούμε τα ψηφιακά αυτά εργαλεία που ελέγχουν το που μπαίνουν τα παιδιά μας, σε ποιες πλατφόρμες, σε ποια μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ποιες μέρες και ώρες μπαίνουν.
Κυρίως είναι ένα εργαλείο το οποίο έρχεται να καλύψει το εξής κενό. Σήμερα οι πλατφόρμες, και μιλάμε για τα social media, facebook, instragam, tik-tok, θεωρούν ότι προσφέρουν στα παιδιά μας πολύ πιο προσεγμένο περιεχόμενο, όταν, όμως, λέει γνωρίσουν ότι έχουν παιδιά, όταν γνωρίζουν ότι ο χρήστης είναι παιδί.
Η αλήθεια είναι πως τα παιδιά μας, όλα αυτά τα χρόνια, δημιουργούσαν λογαριασμούς δηλώνοντας ότι είναι πάνω από 18.
Οπότε, οι πλατφόρμες, παρότι μπορούσαν να καταλάβουν ότι υπήρχε παιδί από την άλλη πλευρά, κυρίως από το περιεχόμενο που έβλεπαν, καλύπτονται πίσω από αυτό και προσφέρουν ακατάλληλο περιεχόμενο ή εθιστικό περιεχόμενο σε μικρά παιδιά τα οποία τα κρατάνε ΄΄κολλημένα΄΄ χάνοντας, αν θέλετε, ακόμα και τη φυσιολογική τους ανάπτυξη.
Εμείς, λοιπόν, ερχόμαστε ως χώρα, μαζί με τη Γαλλία, την Ισπανία, τη Δανία, την Κύπρο και άλλες χώρες, και ζητάμε, πλέον, μετ ΄ επιτάσεως από την Ευρωπαϊκή Ένωση να κάνει το εξής πολύ απλό.
Να μπορούμε εμείς, με ευθύνη των κρατών, να δώσουμε την πραγματική ηλικία των παιδιών στις πλατφόρμες, δηλαδή να γίνεται η εφαρμογή μιας εγκατάστασης kids wallet στη συσκευή που το παιδί μας χρησιμοποιεί και, πλέον, οι πλατφόρμες, με αυτή την εφαρμογή, να αντιλαμβάνονται την πραγματική ηλικία και συνεπώς να τους παρέχουν μόνο κατάλληλο με την ηλικία τους περιεχόμενο, εφόσον, βέβαια, ο γονέας έχει αποφασίσει ότι το παιδί του θέλει να έχει πρόσβαση σε αυτές τις πλατφόρμες.
Είναι πολύ σημαντικό, λοιπόν, αυτό, η δήλωση ηλικίας, και για να περιορίσουμε το ακατάλληλο περιεχόμενο.
Όλα όσα βλέπουμε γύρω μας σήμερα, σκηνές βίας, πράξεις βίας, σίγουρα έχουν μια βάση και ως προς τη βία η οποία διακινείται μέσα από το Διαδίκτυο και στην οποία τα παιδιά μας έχουν πρόσβαση, ενώ δεν θα έπρεπε.
Αλλά, επίσης, να χρησιμοποιηθεί και σαν ταυτοποιητικό μέσο για την αγορά καπνικών προϊόντων, αλκοόλ και προϊόντων άτμισης στο ψηφιακό περιβάλλον.
Είναι μια πάρα πολύ σημαντική πρωτοβουλία.
Πραγματικά θεωρώ ότι είναι ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που κάνουμε και θέλουμε με την πρωτοβουλία μας αυτή σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με το kids wallet, μέσα στο καλοκαίρι να ΄΄αναγκάσουμε΄΄ την Ευρώπη ενωμένα και οργανωμένα να απαιτήσει σε αυτές τις πλατφόρμες να μπει αυτό το στοιχείο της μη επιβεβαίωσης της ηλικίας.
Ερώτηση: My street, gov.gr, κατάργηση προσκόμισης πιστοποιητικών, όπως αυτά της οικογενειακής κατάστασης ή γέννησης, είναι μερικά μόνο από τα ψηφιακά εφόδια που έρχονται για να απλοποιήσουν τις διαδικασίες για πολίτες και επιχειρήσεις που εξυπηρετούνται από το Δημόσιο. Ποια ακριβώς είναι αυτά τα ψηφιακά εφόδια και τι ακολουθεί όσον αφορά στον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους;
Απάντηση: Όπως έδειξε και η αξιολόγηση των πολιτών από το Υπουργείο Εσωτερικών, το προηγούμενο διάστημα, όντως, πλέον, οι πολίτες, σε ένα μεγάλο βαθμό, θέλουν ένα αναβαθμισμένο ψηφιακό κράτος.
Γι ΄ αυτό και όλες οι δέκα πρώτες υπηρεσίες με τη μεγαλύτερη βαθμολογία ήταν ψηφιακές υπηρεσίες.
Αυτό δεν μπορεί να μας αφήνει αδιάφορους και είναι κάτι το οποίο πρέπει να συνεχίσουμε πιο γρήγορα, χωρίς, βέβαια, να αγνοούμε και να αμελούμε πως υπάρχουν και άνθρωποι οι οποίοι δεν έχουν ιδιαίτερες δεξιότητες στην πληροφορική, οπότε πρέπει να κρατήσουμε και τους κλασικούς τρόπους, τα ΚΕΠ ή άλλους τρόπους επικοινωνίας.
Γι ΄ αυτούς, όμως, που θέλουν και μπορούν να χρησιμοποιήσουν ψηφιακά εργαλεία, όντως πρέπει να πάμε σε πιο γρήγορες και άμεσες λύσεις, καταργώντας στην ουσία και στρώσεις ψηφιακής γραφειοκρατίας.
Γιατί ειδικά στην περίοδο της πανδημίας, προκειμένου το κράτος να μείνει όρθιο, απλοποιήθηκαν διαδικασίες, μεταφέρθηκε κάπως ένα κομμάτι γραφειοκρατίας από το χαρτί στον υπολογιστή.
Την ώρα αυτή, λοιπόν, με την κατάργηση πιστοποιητικών, που είναι αυτά τα οποία πολύ σωστά είπατε, με τη δυνατότητα πλέον να μην εκδίδουμε καν πιστοποιητικά αλλά με την έγκρισή μας, με κάποια στοιχεία μας, να πηγαίνουν σε μια δημόσια υπηρεσία για να προχωρήσει μια αίτηση την οποία κάναμε.
Ακόμα περισσότερο για μένα, αυτά τα οποία θα καταργηθούν είναι μια ουρά λιγότερη και εργατοώρες για τους πολίτες αλλά και για τους υπαλλήλους του δημοσίου.
Ερώτηση: Ψηφιακό άλμα έχει συντελεστεί και αναφορικά με το Κτηματολόγιο. Πως θα λειτουργεί το Ψηφιακό Κτηματολόγιο, που βρισκόμαστε και ποια είναι τα επόμενα βήματα;
Απάντηση: Υπάρχει ένας πολύ μεγάλος εφικτός στόχος, στο τέλος του 2025 να έχουμε ολοκληρώσει, να είμαστε πολύ κοντά στην ολοκλήρωση της κτηματογράφησης.
Θα ξέρουμε, τουλάχιστον, τι ανήκει σε ποιον και ποια είναι η έκτασή του.
Είναι ένα τεράστιο έργο.
Θεωρώ ότι είναι το μεγαλύτερο έργο πληροφορικής και όχι μόνο , αλλά και αναπτυξιακό έργο στη χώρα.
Δεν είναι δυνατό να προσπαθούμε να αποκτήσουμε ψηφιακό Κτηματολόγιο και να μην τα έχουμε καταφέρει τα τελευταία 30 χρόνια και αυτή είναι η περίοδος της προσπάθειας της κτηματογράφησης της χώρας.
Πλέον προχωράμε και ψηφιακά. Έχουμε ψηφιοποιήσει ένα πολύ μεγάλο κομμάτι των αρχείων προκειμένου όλοι όσοι εμπλέκονται στην αγορά της γης, στα κληρονομικά της γης, να μην χρειάζεται να προστρέχουν στα υποθηκοφυλακεία αλλά να μπορούν με αυτόν τον έλεγχο και την έρευνα, να την κάνουν ψηφιακά.
Σε λίγες μέρες βγαίνει στον αέρα και μια πλατφόρμα για μεταβολές προκειμένου οι πολίτες να μπορούν να υποβάλουν αυτές τις αλλαγές.
Το Κτηματολόγιο προχωράει πολύ γρήγορα.
Με μερικές δυσκολίες λόγω παλαιότητας μελετών ή ακρίβειας μελετών. Υπήρχαν περιοχές που δεν είχαν συμβόλαια, όπως στην Κρήτη.
Όλα αυτά προσπαθούμε να τα ξεπεράσουμε και να περάσουμε από την παλαιά νοοτροπία, αν θέλετε, στη γη και στην αγοραπωλησία ή την ιδιοκτησία γης, σε ένα νέο, σύγχρονο ψηφιακό Κτηματολόγιο, τέτοιο που θα αποκλείσει και φαινόμενα σαν αυτά που είδαμε πρόσφατα με τα φακελάκια, με τα γρηγορόσημα τα οποία είναι ξεκάθαρα προϊόν γραφειοκρατίας.
Ερώτηση: Σημαντικές καινοτομίες έρχονται και στον τομέα της Αξιολόγησης όπου οι πολίτες θα μπορούν να αξιολογούν υπηρεσίες και φορείς της κεντρικής κυβέρνησης. Πως λειτουργεί όλο αυτό και ποιος είναι ο σκοπός;
Απάντηση: Ήταν νομίζω μια πολύ πρώτη και γενναία προσπάθεια του ελληνικού δημοσίου να ακούσει τους πολίτες ξεκάθαρα και χωρίς διαμεσολάβηση.
Είναι η μεγαλύτερη έρευνα νομίζω που έχει γίνει ποτέ σε επίπεδο επικράτειας.
Εξήντα πέντε χιλιάδες πολίτες απάντησαν στο τι περιμένουν, πως λειτουργούν οι υπηρεσίες πρώτης γραμμής και ψηφιακές υπηρεσίες και ήταν η πρώτη δοκιμή του αν οι πολίτες ενδιαφέρονται να διαθέσουν πέντε λεπτά για να αλλάξουν κάτι γύρω τους.
Τώρα αν πραγματικά αλλάξει, είναι κομμάτι δικής μας δουλειάς.
Το Υπουργείο Εσωτερικών που ΄΄έτρεξε΄΄ την πρωτοβουλία αλλά και όλων των φορέων, είναι να αναλύσουν, πλέον, αυτά τα δεδομένα και να δούνε πως μπορούν να βελτιώσουν καταστάσεις.
Ούτως ή άλλως, σε ένα εξάμηνο από τώρα θα ξαναμετρηθούμε με τον κακό μας εαυτό προκειμένου να δούμε εάν έχει αλλάξει κάτι.
Και δεν είναι η μόνη αξιολόγηση αυτή που γίνεται.
Σε λίγες μέρες, και το Υπουργείο Υγείας θα βγάλει στον αέρα μια δική του πλατφόρμα, πολύ πιο στοχευμένη για τις υπηρεσίες υγείας.
Αλλά και ο ΕΦΚΑ βγάζει ένα δικό του σύστημα και να ελέγξει τις δικές τους υπηρεσίες.
Ερώτηση: Στο μεταξύ, υπάρχει μια σημαντική πρωτοβουλία όσον αφορά την αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης (όπως η Επιτροπή Ειδικών Ελλήνων επιστημόνων που σχεδίασαν την πρώτη στρατηγική για το θέμα και οι Ψηφιακοί Βοηθοί) ενώ το Υπουργείο δίνει έμφαση και στην αξιοποίηση του διαστήματος. Ποιες ακριβώς είναι αυτές οι πρωτοβουλίες και που αποσκοπούν;
Απάντηση: Η τεχνητή νοημοσύνη είναι μια εφαρμογή η οποία έρχεται πολύ γρήγορα να αλλάξει τα δεδομένα της ζωής μας, πάντα ελπίζοντας και προσπαθώντας προς το θετικό, να έχει ένα θετικό πρόσημο όπως και άλλες μεγάλες τεχνολογικές ανακαλύψεις.
Πιθανώς η τεχνητή νοημοσύνη να είναι μια ακόμα μεγαλύτερη.
Ήδη, έχουμε εντάξει αρκετές βάσεις της δημόσιας ζωής στην τεχνητή νοημοσύνη.
Ο Ψηφιακός Βοηθός στο gov.gr είναι ένας τέτοιος αλλά δεν είναι ο μόνος.
Ήδη, στο mygov.gr, έχουμε περίπου 2,5 εκατομμύρια απαντήσεις.
Δηλαδή, 2,5 εκατομμύρια λιγότερες επισκέψεις σε μια δημόσια υπηρεσία.
Στο Κτηματολόγιο χρησιμοποιήσαμε τεχνητή νοημοσύνη και έρχονται και πολλά ακόμη.
Πρέπει να φτιάξουμε υποδομές, η Ευρώπη πρέπει να φτιάξει υποδομές για την τεχνητή νοημοσύνη προκειμένου να μην είναι ουραγός σε αυτό το δεύτερο κύμα τεχνητής νοημοσύνης και πρέπει, κυρίως, να βρούμε τα όρια της τεχνητής νοημοσύνης σε σχέση με τον άνθρωπο.
Για το δε διάστημα, είναι νομίζω κάτι εξαιρετικά ελπιδοφόρο ότι μπορούμε πλέον με πολύ φθηνότερο τρόπο να έχουμε τεχνολογίες και δεδομένα προκειμένου να λύσουμε διάφορα ζητήματα, όπως στην αγροτική παραγωγή μιας και μιλάμε στη Θεσσαλία, για το πώς μπορούν, δηλαδή, πλέον, περισσότερη πληροφορία, ακρίβεια και συχνότητα να μας έρθει από τους δικούς μας δορυφόρους.
Εμείς εκτοξεύουμε δικούς μας δορυφόρους για τις φυσικές καταστροφές, όπως στη Θεσσαλία με τον Daniel, και άλλες φυσικές καταστροφές να μπορέσουμε να προβλέψουμε καταστάσεις, να μπορέσουμε να προειδοποιήσουμε ανθρώπους.
Όλα αυτά είναι δεδομένα τα οποία μπορούν να έρθουν από το διάστημα, μπορούν να συγκριθούν με δεδομένα που μετράμε και μας έρχονται από επίγειους σταθμούς και τα κάνουμε εφαρμογές προς όφελος της ασφάλειας, των πολιτών, της αγροτικής παραγωγής, της βελτίωσης της απόδοσης των προϊόντων της γης, είναι νομίζω ό,τι πιο ελπιδοφόρο μπορούμε, τα τελευταία χρόνια, να περιμένουμε από τη νέα τεχνολογία
Ερώτηση: Κλείνοντας, ποιο μήνυμα θέλετε να στείλετε στους Θεσσαλούς;
Απάντηση: Ότι η Θεσσαλία, παρά την τεράστια περιπέτεια που έζησε όλα αυτά τα χρόνια, με όλες αυτές τις φυσικές καταστροφές, μπορεί και πρέπει να πατήσει στα πόδια της.
Τα έργα τα οποία σήμερα γίνονται, πλέον, στη Θεσσαλία δεν είναι μόνο έργα αποκατάστασης.
Φτιάχνουμε τα πάντα από την αρχή και ακόμα καλύτερα.
Αυτό, όμως, το οποίο πρέπει να τρέξει, και ο Πρωθυπουργός έχει ήδη ανακοινώσει και έχει δεσμευτεί, αυτό είναι τα μεγάλα έργα υδροοικονομίας γιατί τα πράγματα με το νερό, στον κόσμο, δεν πάνε καλά, πολύ περισσότερο στη Θεσσαλία, σε μια αγροτική περιοχή που έχει ανάγκη από το νερό.
Προφανώς πρέπει να δούμε και με το νέο Οργανισμό Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας πως αυτή η διαχείριση θα γίνει ακόμα καλύτερη και στοχευμένη, πως οι καλλιέργειες θα γίνουν πιο στοχευμένες και συμβατές με την κλιματική αλλαγή και κρίση.
Θα πρέπει, λοιπόν, να δούμε αυτή την καταστροφή και κρίση σαν ευκαιρία προκειμένου να φτιάξουμε μια Θεσσαλία πιο ανθεκτική και πιο βιώσιμη.
Το θέλω πραγματικά.
Η ζωή μου είναι η Θεσσαλία, η οικογένειά μου ζει στη Θεσσαλία, το σπίτι μου είναι στα Τρίκαλα, άρα οι αγωνίες όλων μας είναι κοινές, όπως και οι επιδιώξεις για να βελτιώσουμε τον τόπο μας στον οποίο ζούμε εμείς και τα παιδιά μας.
Μπορούμε να το παλέψουμε και αυτή η κυβέρνηση νομίζω πως ενδιαφέρεται όσο καμία άλλη για το σκοπό αυτό.