Ειδήσεις

Yπόμνημα του Συνδέσμου Βιομηχανιών Θεσσαλίας


Yπόμνημα απέστειλε ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Θεσσαλίας & Κεντρικής Ελλάδος στον Υπουργό Οικονομίας σχετικά με τον Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Οφειλών.

Το υπόμνημα του Συνδέσμου:

«Aγαπητέ κύριε Υπουργέ,

Με αφορμή τη θέση σε διαβούλευση του σχεδίου νόμου για τον Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Οφειλών, αποστέλλονται τα σχόλια και οι προτάσεις του Συνδέσμου επί του θέματος και ειδικότερα.

Άρθρο 1. Ο ορισμός «εμπειρογνώμονα» στα πλαίσια του παρόντος σχεδίου νομοθετήματος θα πρέπει να αφορά σε εκείνες τις επαγγελματικές δραστηριότητες που διαθέτουν επιστημονική επάρκεια και εμπειρία και παρέχουν συμβουλευτικές υπηρεσίες προς επιχειρήσεις σχετικές με αναδιαρθρώσεις δανεισμού, εκπόνηση στρατηγικών σχεδίων ανάπτυξης κ.α. και δεδομένου ότι δεν υπάρχει αντίστοιχη πιστοποίηση επαγγέλματος, προτείνεται η κατάρτιση Μητρώου Εμπειρογνωμόνων, από το οποίο θα επιλέγονται από τις επιχειρήσεις και τους πιστωτές αυτών. Το Μητρώο θα εξασφαλίσει την αξιοπιστία των εμπειρογνωμόνων και θα συγκρατήσει και ενδεχόμενα υψηλά κόστη για την παροχή της συγκεκριμένης υπηρεσίας, κυρίως για τις μικρές και μεσαίες ως προς το μέγεθος επιχειρήσεις.

Άρθρο 2. Να παρασχεθεί η δυνατότητα σε όσους έχουν διακόψει την δραστηριότητά τους και ενδεχομένως έχουν ακόμη οφειλές να ενταχθούν στο παρόν νομοθέτημα. Υπενθυμίζεται ότι οι επιχειρηματίες, φυσικά πρόσωπα, που έχουν διακόψει την επιχειρηματική τους δραστηριότητα, δεν έχουν την δυνατότητα υπαγωγής στο Ν. 3869/2010, εφόσον η μόνιμη και γενική αδυναμία πληρωμών επήλθε κατά το χρόνο άσκησης της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας. Αν δεν υπάρξει η δυνατότητα υπαγωγής στο παρόν νομοθέτημα επί της ουσίας η συγκεκριμένη κατηγορία επιχειρηματιών στερούνται της δυνατότητας ρύθμισης των οφειλών τους. Προτείνεται να εξεταστεί η υιοθέτηση πρόβλεψης για την ένταξη της συγκεκριμένης κατηγορίας επιχειρηματιών στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, καθώς και του συνόλου των ελεύθερων επαγγελματιών.

Η απαγόρευση υποβολής αίτησης υπαγωγής στη διαδικασία της εξωδικαστικής ρύθμισης, σε περίπτωση που οι απαιτήσεις ενός πιστωτή υπερβαίνουν το 85% των συνολικών απαιτήσεων κατά του οφειλέτη στερεί τη δυνατότητα αξιοποίησης της εξωδικαστικής ρύθμισης από ένα μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων, κυρίως μικρού μεγέθους, που κατά κανόνα συναλλάσσονται με ένα τραπεζικό ίδρυμα. Θα πρέπει μάλιστα να ληφθεί υπόψη ότι ένας μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων προκειμένου να συνεχίσουν τη λειτουργία τους εξόφλησαν τις οφειλές τους προς ασφαλιστικά ταμεία και εφορία, ενώ έχουν ληξιπρόθεσμο δάνειο.

Άρθρο 3. Αναφορικά με το κριτήριο επιλεξιμότητας που προϋποθέτει την ύπαρξη μιας κερδοφόρας χρήσης κατά την τελευταία τριετία, εκτιμάται ότι είναι ιδιαίτερα περιοριστική και αποκλείει μεγάλο πλήθος επιχειρήσεων από την υπαγωγή στον εξωδικαστικό συμβιβασμό και την εξυγίανση. Επισημαίνεται ότι οι επιχειρήσεις, εν μέσω της έντονης οικονομικής κρίσης, βρίσκονται σε διαδικασία μετασχηματισμού και αναδιάρθρωσης σε μια προσπάθεια προσαρμογής της λειτουργίας τους στα νέα δεδομένα και η απόδοση των προσπαθειών δεν είναι άμεσα ορατή αλλά απαιτεί βάθος χρόνου. Η κερδοφορία μιας χρήσης ή η θετική καθαρή θέση δεν διασφαλίζει απαραίτητα τη βιωσιμότητα μιας επιχείρησης. Η υποβολή ενός βιώσιμου επιχειρηματικού σχεδίου στο οποίο θα παρουσιάζεται αιτιολογημένα η δυνατότητα μιας επιχείρησης να παρουσιάσει κέρδη στα επόμενα χρόνια είναι η ενδεδειγμένη επιλογή.

Άρθρο 6. Όσον αφορά το Μητρώο Διαμεσολαβητών. Υπάρχει ήδη Μητρώο Διαπιστευμένων Μεσολαβητών, το οποίο εμπλουτίζεται και επικαιροποιείται, από το οποίο μπορούν να αντλούνται οι μεσολαβητές, καθώς είναι άτομα που διαθέτουν τις δεξιότητες και τις γνώσεις για να εκπληρώσουν τις απαιτήσεις της συγκεκριμένης διαδικασίας. Τα ενδιαφερόμενα μέρη θα πρέπει να έχουν την δυνατότητα της επιλογής με βάση τα όσα ορίζει ο Ν. 3898/2010, δεδομένου ότι κατά τον τρόπο αυτό δεν αναιρείται η ανεξαρτησία, η ουδετερότητα και η αμεροληψία του διαμεσολαβητή.

Άρθρο 8. Η διαδικασία θα πρέπει να εξασφαλίζει την ταχύτερη και αποδοτικότερη επικοινωνία μεταξύ οφειλέτη – πιστωτή/πιστωτών και συντονιστή προκειμένου να επιτευχθεί ο περιορισμός του κόστους και του χρόνου. Η χρήση ψηφιακών μέσων μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά υπό την προϋπόθεση της διασφάλισης της εμπιστευτικότητας των πληροφοριών κατά την ανταλλαγή των αρχείων.

Αναφορικά με την παράγραφο 14 του άρθρου, προτείνεται η κατάργησή της και η διατήρηση της διαδικασίας του άρθρου 6 αναφορικά με την επιλογή συντονιστή και για τις μεγάλες επιχειρήσεις προκειμένου για την αποφυγή πιθανής χειραγώγησης και καθοδήγησης της όλης διαδικασίας από τους πιστωτές.

Άρθρο 9. Είναι σημαντικό να υπάρξει πρόβλεψη για τη σημασία της αξίας των ακινήτων, όταν αυτά δεν πωλούνται/ρευστοποιούνται στην αξία που υπολογίζεται. Σε αρκετές περιπτώσεις υπάρχει το ενδεχόμενο να υπολογίζεται η αξία των ακινήτων σε τιμές που δεν δύναται να επιτευχθεί πώληση/ρευστοποίηση.

Άρθρο 11. Σε περίπτωση που κατατεθεί σχέδιο βιωσιμότητας εκ μέρους του οφειλέτη, το οποίο γίνεται αποδεκτό από την πλειοψηφία των πιστωτών, θα μπορούσε να αποφευχθεί ο διορισμός εμπειρογνώμονα.

Άρθρο 12. Ένα από τα βασικότερα σημεία της όλης διαδικασίας είναι η ταχύτητα και το κόστος αυτής, δεδομένου ότι η βιωσιμότητα των προτεινόμενων σχεδίων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την άμεση υλοποίησή τους. Η διαδικασία επικύρωσης από το δικαστήριο θα πρέπει να γίνεται άμεσα και να τηρούνται τα υφιστάμενα χρονοδιαγράμματα που θέτουν οι δικονομικοί κανόνες.

Άρθρο 16. Στις υπολογιστικές εφαρμογές που θα ενσωματωθούν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα για την εισαγωγή δεικτών υπολογισμού σύνθετων οικονομικών παραγόντων και συντελεστών σχετικά με την πορεία της οικονομίας.

Τέλος θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι είναι σημαντικό να υπάρξει πρόβλεψη για τη δυνατότητα ένταξης επιχειρήσεων που βρίσκονται σε αδυναμία πληρωμής, ωστόσο ήταν ενήμερες την 31/12/2016 ή και επιχειρήσεων που έχουν προβεί σε ρύθμιση των δανείων τους ή υπήρξαν ληξιπρόθεσμες στο παρελθόν ή επιχειρήσεις που έχουν υπαχθεί σε καθεστώς ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους προς το Δημόσιο ή και τους Ασφαλιστικούς Οργανισμούς.

Είμαστε βέβαιοι ότι θα θελήσετε να λάβετε υπόψη σας, τα ανωτέρω σχόλια και τις προτάσεις που διατυπώνουν οι επιχειρήσεις, για την αποτελεσματική λειτουργία του θεσμού για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, ώστε να δοθεί η δυνατότητα αξιοποίησης αυτού προς όφελος των επιχειρήσεων και της εθνικής οικονομίας.

Είμαστε στη διάθεσή σας για την παροχή περαιτέρω διευκρινίσεων και την ανάπτυξη κάθε καλής συνεργασίας.

Με τιμή

ΕΛΕΝΗ ΚΟΛΙΟΠΟΥΛΟΥ ΛΟΥΚΑΣ ΠΑΠΑΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ

ΠΡΟΕΔΡΟΣ Δ.Σ. ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ»

 

Προηγούμενο άρθρο Ημερίδα για το ΟΣΔΕ 2017 - Υποβολή Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης 2017
Επόμενο άρθρο Συνεδριάζει το Περιφερειακό Συμβούλιο Θεσσαλίας