Δ. Σιούφας: «Διαμόρφωση Φιλικού Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος για τις Στρατηγικές και Ιδιωτικές Επενδύσεις»


Ενόψει της συζήτησης στη Βουλή του νομοσχεδίου «Διαμόρφωση Φιλικού Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος για τις Στρατηγικές και Ιδιωτικές Επενδύσεις» ο πρώην Πρόεδρος της Βουλής Δημήτρης Σιούφας και πρώην Υπουργός Ανάπτυξης  έκανε την ακόλουθη δήλωση :

«Η κατάθεση προς ψήφιση νέου επενδυτικού νόμου καλύπτει ένα τετραετές αναπτυξιακό κενό και αποτελεί ιδιαίτερα θετικό γεγονός. Είναι μάλιστα γεγονός ότι το νομοσχέδιο, επιχειρεί τολμηρά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση. Ωστόσο, όπως επισήμανα και εγγράφως στον υπουργό Ανάπτυξης κ. Κωστή Χατζηδάκη στις 4 Δεκεμβρίου του 2012 στο πλαίσιο της σχετικής δημόσιας διαβούλευσης, ο νέος αναπτυξιακός νόμος για να επιτύχει, θα πρέπει να αποτελέσει μέρος ενός συνολικού αναπτυξιακού σχεδίου, με ορίζοντα το 2021, έτος κατά το οποίο συμπληρώνονται 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821.

Η χώρα χρειάζεται ένα τολμηρό και επιθετικού χαρακτήρα πρόγραμμα οικονομικής ανάπτυξης όπως ήταν αυτό που εκπονήθηκε το 1959 από την κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή και ένα νόμο ανάλογο του επιτυχημένου αναπτυξιακού Νόμου 3299/2004 της διακυβέρνησης του Κώστα Καραμανλή. Υπενθυμίζεται ότι με τον νόμο εκείνο είχαν εγκριθεί συνολικά 6.967 ιδιωτικές επενδύσεις συνολικού ύψους 13,8 δις ευρώ και δημιουργήθηκαν περίπου 32.000 νέες θέσεις εργασίας.

Σε μια περίοδο που η οικονομία μας χαρακτηρίζεται από συνθήκες ασφυξίας, πτώση του εθνικού εισοδήματος, μείωση της κατανάλωσης, εκρηκτική αύξηση της ανεργίας, χαμηλό επίπεδο αποταμίευσης και μηδενική πιστωτική επέκταση, μοναδική διέξοδος για την εθνική οικονομία είναι η προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων και η έμφαση σε εξωστρεφείς κλάδους της οικονομίας.

Μόνο έτσι μπορούμε να διασφαλίσουμε την επαναφορά της οικονομίας μας σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης που θα έχουν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και την παραγωγή υγιών φορολογικών εσόδων.

Χρειάζεται, λοιπόν, συνολικό εθνικό σχέδιο, με συγκροτημένες, στοχοθετημένες και αλληλοσυμπληρούμενες πολιτικές.

Στο σχέδιο Αναπτυξιακής Ανασυγκρότησης είναι αναγκαίο να περιληφθούν πολιτικές για την ενίσχυση :

  • της περιφερειακής ανάπτυξης όχι με οριζόντιες πολιτικές, αλλά με βάση τα ειδικά χαρακτηριστικά κάθε νομού και κάθε περιφέρειας. Δεν είναι δυνατόν να επιχορηγούμε ομοειδείς επενδύσεις σε όλη την Επικράτεια. Ούτε ίδιες είναι οι συνθήκες, ούτε απεριόριστοι πόροι υπάρχουν, ούτε την πολυτέλεια να χάνουμε χρόνο και χρήματα. Άλλα συγκριτικά πλεονεκτήματα έχει η Μακεδονία, άλλα η Θεσσαλία, άλλα η Πελοπόννησος και άλλα η Κρήτη,
  • των εξωστρεφών κλάδων και επιχειρήσεων, από τις οποίες θα προκύψουν οι νέοι εθνικοί πρωταθλητές,
  • της ποιότητας των προϊόντων και υπηρεσιών,
  • των ειδικών μορφών τουρισμού όπου η χώρα μας έχει μοναδικά (πχ ιαματικός και ιατρικός τουρισμός) ή αδιαμφισβήτητα συγκριτικά πλεονεκτήματα (θαλάσσιος τουρισμός, συνεδριακός τουρισμός κλπ). Και φυσικά σε συνδυασμό με την εκπόνηση σχεδίου για την ανάπτυξη του τουρισμού πόλης κατά το πρότυπο που ισχύει σε όλη την Ευρώπη,
  • της Ναυτιλίας και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων,
  • του αγροτικού τομέα.

Είναι επίσης ανάγκη :

  • να δοθεί μεγάλο βάρος στα Clusters. Υπάρχει το επιτυχημένο παράδειγμα του Corallia του 2006,
  • να αξιοποιηθούν οι πόλοι καινοτομίας,
  • να δοθεί βάρος στο ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα, το ελαιόλαδο, τις ιχθυοκαλλιέργειες, τον κρόκο, τη φέτα, τα κτηνοτροφικά προϊόντα, τα φαρμακευτικά φυτά,  προϊόντα παγκόσμιας εμβέλειας,
  • να απενοχοποιηθεί η επιχειρηματικότητα και το κέρδος,
  • να ολοκληρωθεί και να οριστικοποιηθεί το εθνικό χωροταξιακό σχέδιο,
  • να καταργηθούν αναχρονιστικά μέτρα, τα οποία λειτουργούν ως αντικίνητρα για την επιχειρηματικότητα και την προσέλκυση επενδύσεων, με αξιοποίηση των προτάσεων που έχουν κατά καιρούς κατατεθεί από τη ΓΣΕΕ, τη ΓΣΕΒΕΕ, τον ΣΕΒ, το ΙΟΒΕ, την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, τον ΣΕΤΕ και πολλούς ακόμη φορείς.

Το έργο της συγκέντρωσης, επεξεργασίας και κωδικοποίησης των προτάσεων μπορεί να γίνει μέσα από την επανεργοποίηση του Εθνικού Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας και Ανάπτυξης – που παραμένει εδώ και τέσσερα χρόνια ανενεργό – το οποίο στην περίοδο 2004-2009 εξελίχθηκε σε ένα δυναμικό φορέα παρέμβασης και συνεργασίας της πολιτείας και των παραγωγικών δυνάμεων της χώρας για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, της εθνικής οικονομίας.

Παράλληλα, θα πρέπει επιτέλους να αντιληφθούμε την ιδιαίτερη σημασία που έχει ένα απλοποιημένο και κυρίως σταθερό φορολογικό καθεστώς για την προσέλκυση επενδύσεων και βεβαίως ένα φορολογικό σοκ, με μειώσεις των φορολογικών συντελεστών. Επιβάλλεται η νομοθετική κατοχύρωση με ορίζοντα 10ετίας, ότι κάθε επιχείρηση που εντάσσει και υλοποιεί επενδυτικό πρόγραμμα στο νέο νόμο, διασφαλίζεται έναντι οποιασδήποτε δυσμενέστερης μεταβολής σε σχέση με τα σημερινά ισχύοντα στην φορολογία εισοδήματος και κεφαλαίων (συμπεριλαμβανόμενης της επιβολής πάσης φύσεως εκτάκτων εισφορών).

Τέλος, στο πλαίσιο της επικείμενης Συνταγματικής Αναθεώρησης, επιβάλλεται η Αναθεώρηση των άρθρων 106 και 107 του Συντάγματος, ώστε να κατοχυρωθεί η Συνταγματική Προστασία της Επιχειρηματικότητας, των επενδύσεων και του νόμιμου κέρδους αλλά και η επίσημη ανάδειξή τους ως μοχλού για την οικονομική ανάπτυξη, την κοινωνική συνοχή και την  απασχόληση.

Η υπέρβαση της κρίσης δεν μπορεί να γίνει με ρυθμούς και πολιτικές που ίσως θα αρκούσαν σε μια άλλη εποχή. Σήμερα, απαιτούνται άλλοι ρυθμοί και κυρίως ρωμαλέο αναπτυξιακό σχέδιο και τολμηρές πρωτοβουλίες.

Σήμερα χρειάζεται να κινηθούμε πιο γρήγορα, πιο ριζοσπαστικά, πιο αποτελεσματικά. Μόνο έτσι μπορεί να υπάρξει ελπίδα, προοπτική και αισιοδοξία. Μόνο έτσι μπορούμε να τα καταφέρουμε. Και ενώνοντας τις δυνάμεις μας, μπορούμε να τα καταφέρουμε.

Προηγούμενο άρθρο Στην 22η Διεθνή έκθεση Τροφίμων & Ποτών ο Δ. Σοφάδων
Επόμενο άρθρο Γ. Γεννάδιος & Β. Σουφλάκος: «Η προχειρότητα (;;;) σε όλο το μεγαλείο»