Κατασκευή Διοικητηρίου Ν.Α. Καρδίτσας


Μετά από προσπάθειες πολλών χρόνων, με την αριθμ. 26/328/3-12-2008 απόφαση της η Νομαρχιακή Επιτροπή Έργων Υποδομής και Ποιότητας Ζωής αποφάσισε την έγκριση των όρων διακήρυξης για την δημοπράτηση του έργου με διεθνή διαγωνισμό μέσα σε δυο μήνες για την ανάδειξη αναδόχου «ανέγερσης του Διοικητηρίου στέγασης υπηρεσιών Ν.Α Καρδίτσας».

Η έλλειψη Διοικητηρίου και η διασπορά των υπηρεσιών σε μισθωμένα και τις περισσότερες φορές τελείως ακατάλληλα κτίρια (20 διαφορετικά κτίρια εμβαδού 7.500 τ.μ. με μηνιαίο μίσθωμα σήμερα πλέον των 30.000,00€ το μήνα δηλ. 360.000,00€ το χρόνο) περιορίζουν όχι μόνο την ταχεία και αποτελεσματική εξυπηρέτηση του πολίτη, αλλά και την επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ υπηρεσιών και υπαλλήλων.

Αν και είναι προφανής η ανάγκη στέγασης των υπηρεσιών σε ένα κτίριο αξίζει να αναφερθεί ότι:

Ο κατακερματισμός των υπηρεσιών σε συνδυασμό με την διασπορά των υπηρεσιών σε διάφορα κτίρια καθιστά αντικειμενικά αδύνατη τη λειτουργία ενιαίας γραμματείας, του ενιαίου πρωτοκόλλου της ενιαίας διοίκησης της ενιαίας οικονομικής υπηρεσίας όπως απαιτείται για την λειτουργία ενός ΝΠΔΔ όπως είναι η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση.

Η στέγαση όλων των υπηρεσιών σε ένα σύγχρονο κτίριο θα δώσει την δυνατότητα αξιοποίησης όλου του ανθρώπινου δυναμικού αυξάνοντας έτσι σημαντικά την παραγωγικότητα.

Η άμεση συνεργασία των υπηρεσιών χωρίς άσκοπες και χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες θα βελτιώσουν την αποδοτικότητα των υπαλλήλων.

Δίνεται η δυνατότητα στην πολιτική ηγεσία να βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τις υπηρεσίες επιτυγχάνοντας καλύτερο συντονισμό αλλά και ελέγχου υλοποίησης των αποφάσεων.

Εκείνο όμως που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι ότι επιτυγχάνεται η καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του πολίτη. Άμεση και γρήγορη όταν μάλιστα πρόκειται να συνεργαστούν δυο ή περισσότερες υπηρεσίες όπως συμβαίνει πολλές φορές για να εξυπηρετηθεί ο πολίτης.

Σύντομο ιστορικό που αφορά τις προσπάθειες για την κατασκευή Διοικητηρίου.

Η κατασκευή σύγχρονου Διοικητηρίου στην Καρδίτσα είναι πολύ παλαιά υπόθεση. Η σχετική αλληλογραφία των Υπηρεσιών της Νομαρχίας με τα αρμόδια Υπουργεία κ.ά για την εξεύρεση, την αγορά ή παραχώρηση χώρου και την εξασφάλιση των αναγκαίων πιστώσεων για την ανέγερση Διοικητηρίου ξεπερνά τις 500 σελίδες, και κατατέθηκαν δεκάδες ερωτήσεις στην Βουλή και γράφθηκαν εκατοντάδες σχόλια στον Τοπικό τύπο.

Αποτελεί πάγιο αίτημα όλων των Φορέων και των κατοίκων του νομού και καταγράφεται από το 1970 σε όλα τα αναπτυξιακά προγράμματα του νομού σαν σημαντικό έργο υποδομής που θα συμβάλλει στην βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών και εστάλησαν από όλους τους Νομάρχες έγγραφα προς όλους τους Υπουργούς στην διάρκεια τις 35ετίας με αίτημα την κατασκευή του Διοικητηρίου.

Οι πρώτες σοβαρές προσπάθειες για την υλοποίησή του έργου άρχισαν πριν από το έτος 1970. Τότε προτάθηκε το οικοδομικό τετράγωνο που ορίζεται από τους δρόμους Πίνδου-Ιεζεκιήλ-18ης Αυγούστου και Δ. Μπλατσούκα δηλ. το οικόπεδο που στεγάζεται η Δ/νση Τεχνικών υπηρεσιών και το διπλανό οικόπεδο που σήμερα χρησιμοποιείται ως χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων.

Έγιναν οι απαραίτητες προπαρασκευές (αποτύπωση, ερευνητικές γεωτρήσεις κλπ) και το σημαντικότερο εκπονήθηκε οριστική μελέτη του κτιρίου και του περιβάλλοντος χώρου που παραδόθηκε στη διάθεση της Νομαρχίας. Από το παραπάνω οικοδομικό τετράγωνο ένα μέρος είναι ιδιοκτησία της Δ.Τ.Υ. (Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.) και το υπόλοιπο ιδιοκτησίας ιδιωτών.

Για την αγορά δε της ιδιοκτησίας των ιδιωτών ζητήθηκε από το Τ.Π. & Δ. δάνειο 15 εκ. δρχ. που όμως δεν εγκρίθηκε γιατί θεωρήθηκε ότι τα έσοδα του πρώην Νομαρχιακού Ταμείου, δεν πλεονάζουν για την εξόφληση των εντόκων τοκοχρεωλυτικών δόσεων του δανείου αυτού. Έγινε δε και αναγκαστική απαλλοτρίωση της παραπάνω έκτασης για την ανέγερση του Διοικητηρίου η οποία όμως ανακλήθηκε στις 01-04-1976 γιατί δεν συντελέσθηκε εμπρόθεσμα η απαλλοτρίωση και δεν κατατέθηκαν τα χρήματα στους δικαιούχους.

Στη συνέχεια το 1976 η παραπάνω πρόταση απορρίφθηκε σαν οικονομικά ασύμφορη (80 εκ. δρχ. το κόστος για απαλλοτριώσεις όταν το συνολικό Πρόγραμμα (ΣΑΝΤ) για έργα στο νομό το 1976 ήταν 50 εκ. δρχ.) αλλά παραπέρα για σοβαρούς κυκλοφοριακούς λόγους και μικρής έκτασης του οικοπέδου.

Το έτος 1978 εξετάστηκε η περίπτωση του οικοπέδου του Α’ γυμνασίου-σήμερα του 1ου Λυκείου με παράλληλη εξεύρεση άλλου οικοπέδου για τη μεταφορά του Διδακτηρίου. Το Υπουργείο Παιδείας δέχθηκε την ανταλλαγή με την προϋπόθεση όμως ότι πρώτα θα ανεγερθούν οι νέες εγκαταστάσεις του Σχολείου. Όμως ούτε αυτό το σχέδιο προχώρησε γιατί το κόστος για την ανέγερση του Σχολείου ξεπερνούσε τα 50 εκ. δρχ. τις εποχής εκείνης.

Ακολούθως μετά από νέες συζητήσεις και αναζητήσεις προτάθηκε η λύση του οικοπέδου στο στρατόπεδο “Λουμάκη” που βρίσκεται στη νότια έξοδο της πόλης.

Η πρόταση αυτή αρχικά συνάντησε αρκετές αντιρρήσεις, κυρίως γιατί θεωρήθηκε ότι βρισκόταν μακριά από το Κέντρο της πόλης (σημειώνεται εδώ ότι τότε τα Ι.Χ αυτοκίνητα ήταν ελάχιστα) και για το λόγο αυτό προτάθηκαν άλλες λύσεις όπως ο χώρος της Κεντρικής Αγοράς, του Παλαιού Νοσοκομείου, η θέση του Α’ Γυμνασίου κ.α.

Όμως όλα τα παραπάνω ήταν μικρά οικόπεδα έκτασης 4-5 στρεμμάτων και παράλληλα είχαν σοβαρά μειονεκτήματα όπως η μεγάλη εμπορική αξία των οικοπέδων (κεντρική αγορά), με επακόλουθο μεγάλο κόστος απαλλοτριώσεων και η επιλογή τους θα οδηγούσε ουσιαστικά στην ματαίωση του έργου για οικονομικούς λόγους.

Τελικά επικράτησε η άποψη ότι η καλύτερη λύση είναι να κατασκευασθεί το Διοικητήριο στο οικόπεδο του Στρατοπέδου “Λουμάκη”. Από τότε άρχισαν οι άλλες μακροχρόνιες προσπάθειες.

Αρχικά με το αριθ. πρωτ. 2781/8.10.1979 έγγραφο ζητήθηκε η παραχώρηση τμήματος του Στρατοπέδου του 84ου Συντάγματος Πεζικού Καρδίτσας σε ανταλλαγή οικοπέδου του Δήμου ίσης έκτασης και σε επαφή με το κυρίως Στρατόπεδο.

Το Υ.ΕΘ.Α. δέχθηκε (μετά από έλεγχο ορισμένων στοιχείων) την ανταλλαγή ζητώντας έκταση 11 στρεμμάτων, ώστε να καλυφθεί η διαφορά της αξίας μεταξύ των οικοπέδων και η δαπάνη των μεταφερόμενων εγκαταστάσεων του.

Μετά από αυτή την εξέλιξη η Νομαρχία ζήτησε από το Δημοτικό Συμβούλιο Καρδίτσας την λήψη σχετικής απόφασης ανταλλαγής των ανωτέρω οικοπέδων.

Πράγματι το Δημοτικό Συμβούλιο με την αριθμ. 267/18-3-1980 ομόφωνη απόφασή του ενέκρινε την ανταλλαγή και την δωρεάν παραχώρηση του οικοπέδου στο Δημόσιο για την ανέγερση Διοικητηρίου. (Το Δημοτικό Συμβούλιο Καρδίτσας για το ίδιο θέμα συνεδρίασε πάνω από επτά (7) φορές με τελευταία στις 18-09-91 όπου εξουσιοδοτήθηκε ο Δήμαρχος για την υπογραφή συμβολαίου μεταξύ Νομαρχιακού Ταμείου Καρδίτσας και Δήμου για την παραχώρηση του οικοπέδου για την ανέγερση του Διοικητηρίου).

Παράλληλα η Διοικητική Επιτροπή του Ταμείου Εθνικής Άμυνας, υπό την Προεδρία του Ανδρέα Γ. Παπανδρέου με την ιδιότητα του Υπουργού Εθνικής Άμυνας στις 26-9-1983 ενέκρινε «την ανταλλαγή εκτάσεως 10 στρεμμάτων κυριότητας ΤΕΘΑ εκ του Στρατοπέδου «Λουμάκη» Καρδίτσας με έκταση 11 στρεμμάτων ιδιοκτησίας του Δήμου Καρδίτσας, η οποία βρίσκεται σε επαφή με το Στρατόπεδο αυτό. Ακολούθως από το 1979 που προτάθηκε μέχρι το 1993 δηλαδή 14 ολόκληρα χρόνια που ολοκληρώθηκε η διαδικασία ανταλλαγής και στη συνέχεια δωρεάς στο Νομαρχιακό Ταμείο μεσολάβησε μια σειρά ερευνών, ανταλλαγή εγγράφων, αποτυπώσεων, εκτιμήσεων, αποφάσεων, δημοσιευμάτων κλπ που δεν είναι σκόπιμο για λόγους συντομίας να αναφερθούν.

Είναι χαρακτηριστικό όμως ότι η έρευνα για τους τίτλους ιδιοκτησίας του στρατοπέδου οδήγησε στην εποχή της Τουρκοκρατίας όπου το παραπάνω στρατόπεδο ήτανε τούρκικος στρατώνας και με την απελευθέρωση περιήλθε στον Ελληνικό Στρατό. Παράλληλα το ίδιο οικόπεδο ήτανε καταγεγραμμένο στην Κτηματική Εταιρεία Δημοσίου (Κ.Ε.Δ.) σαν “ανέκαθεν δημόσιο κτήμα”. Τελικά οριστικοποιήθηκε μεταξύ των δύο υπουργείων ότι το οικόπεδο είναι ιδιοκτησίας Υ.ΕΘ.Α.

Ακολούθως στις 08-10-1987 μεταβιβάστηκε από το Νομαρχιακό Ταμείο στο Ταμείο Εθνικής Άμυνας ποσό 3.400.000 δρχ. για την κατασκευή στρατιωτικών εγκαταστάσεων.

Όμως κάθε φορά που το θέμα έφθανε στη λύση του για να υπογραφούν τα συμβόλαια ανταλλαγής προέκυπτε κάποιο πρόβλημα.

Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι ο Δικηγόρος της Νομαρχίας στις 28-06-1989 σε γνωμάτευσή του ανέφερε «ότι η έκταση του Δήμου που ανταλλάσσεται με αυτή του Τ.ΕΘ.Α. είναι χαρακτηρισμένη στο σχέδιο πόλης ως χώρος πρασίνου (από την Ε.Π.Α) και συνέχιζε…………………στην περίπτωση αυτή τα συμφέροντα του Τ.ΕΘ.Α. δεν διασφαλίζονται διότι δεν εκπληρώνεται σχετικός όρος περί ανταλλαγής».

Νέα εμπλοκή, νέες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Καρδίτσας, για αποχαρακτηρισμό, δημοσιεύσεις σε ΦΕΚ κ.λ.π.

Όλα αυτά που τηλεγραφικά αναφέρθηκαν θέλουν να καταδείξουν τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν για την απόκτηση απλά της οικοπεδικής έκτασης για την ανέγερση του Διοικητηρίου.

Τελικά όλες οι δαιδαλώδεις γραφειοκρατικές διαδικασίες που ήταν απαραίτητες σε ένα πλήθος εμπλεκόμενων πολιτικών και Στρατιωτικών Υπηρεσιών για την απόκτηση του οικοπέδου για την ανέγερση του Διοικητηρίου ολοκληρώθηκαν.

Πιο συγκεκριμένα

Ο Δήμος Καρδίτσας δώρισε με το αριθμ. 1839 συμβόλαιο που μεταγράφηκε νομίμως, οικοπεδική έκταση 10 στρεμμάτων στο Νομαρχιακό Ταμείο Καρδίτσας. Το οικόπεδο αυτό αποκτήθηκε από το Δήμο με ανταλλαγή οικοπέδου 11 στρεμμάτων προς το Τ.ΕΘ. Άμυνας.

Επίσης είχε συνταχθεί κτιριολογικό πρόγραμμα από την Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών Καρδίτσας και Τοπογραφικό διάγραμμα θεωρημένο από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου στο οποίο φαίνεται το οικόπεδο του Διοικητηρίου.

Παράλληλα συζητιόνταν και το θέμα της μελέτης. Αξίζει εδώ να τονιστεί ότι από το 1980 σε όλα τα Νομαρχιακά προγράμματα υπήρχε γραμμένη πίστωση για χρηματοδότηση μελέτης του Διοικητηρίου που όμως ποτέ δεν ανατέθηκε.

Μάλιστα το 1988 στις 14-09-88 δόθηκε στον τύπο και δημοσιεύθηκε πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ανάληψη εκπόνησης μελέτης Διοικητηρίου Καρδίτσας κατά παρέκκλιση μάλιστα των διατάξεων του Ν.716/77. Εκδήλωσαν ενδιαφέρον 19 μελετητικά Γραφεία. Η Επιτροπή διαγωνισμού πριν προχωρήσει στην αξιολόγηση των μελετητικών γραφείων εισηγήθηκε προς το Δ.Σ του Νομαρχιακού Ταμείου στο οποίο Πρόεδρος ήταν ο εκάστοτε διορισμένος Νομάρχης και αυτό απεδέχθη να επαναπροκηρύξει την μελέτη με διαφορετικό τρόπο δηλ. με αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που όμως ποτέ δεν προχώρησε.

Στη συνέχεια έγιναν διάφορες προσπάθειες προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η μελέτη του Διοικητηρίου που όμως δεν καρποφόρησαν.

Όμως το 1996 μετά από μεγάλες προσπάθειες της τότε Νομαρχιακής αρχής με Νομάρχη τον Κ. Παπακυρίτση και παρά τις αντιδράσεις που υπήρχαν από το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών εντάχθηκε στο Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα του νομού (γνωστό ως ΕΑΠΝΑ-1) η εκπόνηση της μελέτης του Διοικητηρίου με προυπ. 200 εκ. δρχ. ξεκίνησαν οι διαδικασίες της διακήρυξης της μελέτης.


Οι όροι της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος εγκρίθηκαν με την αριθμ/1/23-01-98 απόφαση της Νομαρχιακής Επιτροπής Ν.Α. Καρδίτσας. Η ανάθεση της μελέτης έγινε αρχικά με την απόφαση αριθμ. 219/17/22-9-98 της Νομαρχιακής Επιτροπής της Ν.Α. Καρδίτσας και ακολούθως η εκπόνηση της μελέτης ανατέθηκε με την αριθμ.78/2/13-10-1998 απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου στα συνεργαζόμενα γραφεία μελετών:

Μελετητική-Γραφείο μελετών Α.Ν. Τομπάζη ΕΠΕ,

Ι. Μυλωνάς-Σ. Τζιβανάκης και ΣΙΑ ΟΕ,

ΛΔΚ-Σύμβουλοι Τεχνικών και Αναπτυξιακών έργων ΕΠΕ, με κοινό εκπρόσωπο τον κ. Αλέξανδρο Τομπάζη.

Στις 15-12-1998 υπογράφτηκε η σύμβαση με τους μελετητές με προεκτιμώμενη αμοιβή 201.780.000 δρχ. (171.000.000 δρχ.+18 % ΦΠΑ).

Στη συνέχεια το 1999 (ανέλαβε Νομάρχης ο κ. Αναγνωστόπουλος) από τα γραφεία μελετών υποβλήθηκαν πέντε (5) εναλλακτικές λύσεις κατασκευής του Διοικητηρίου.

Στις 08/11/1999 και “μετά από διορθώσεις επανέλεγχο και παρατηρήσεις” υποβλήθηκε η τελευταία εξ αυτών, η οποία και έγινε αποδεκτή στις 22-11-1999.

Στις 23/05/2000 το Νομαρχιακό Συμβούλιο Καρδίτσας «ενέκρινε το στάδιο της προμελέτης του έργου, που περιλαμβάνει την Αρχιτεκτονική την στατική και την ηλεκτρολογική μελέτη…» (απόφαση Ν.Σ. αριθμ. 6/67/23-05-2000).

Στις 18-06-2001 το Νομαρχιακό Συμβούλιο, μετά από σύμφωνη γνώμη της Περιφέρειας Θεσσαλίας, ενέκρινε τον 1ο συγκριτικό πίνακα της μελέτης, ύψους 321.862.145 δρχ. (με ΦΠΑ) δηλαδή με αύξηση κατά 50% της συμβατικής αμοιβής (απόφαση Ν.Σ. αριθμ. 9/66/18-06-2001).

Στις 22-07-2001 το Νομαρχιακό Συμβούλιο ενέκρινε την οριστική μελέτη της από 22-11-1999 επιλεγείσας λύσης (απόφαση Ν.Σ. αριθμ. 11/81/22-07-2001).

Ταυτόχρονα (απόφαση αριθμ. 11/81/22-7-2001) το Ν.Σ. αποφάσισε ότι «διακόπτει προσωρινώς την εκπόνησιν της μελέτης εις το στάδιο τούτο, ως και ως προς τα υπόλοιπα στάδια, προκειμένου εξετασθεί το κτιριολογικόν ζήτημα, εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος διότι ως διαφαίνεται από την διαμορφωθείσα σήμερον πραγματικήν κατάστασιν στεγάσεως των υπηρεσιών αι οποίαι συμπεριλήφθησαν εις το αρχικόν κτιριολογικόν πρόγραμμα και έλαβον υπ’ όψιν οι μελετηταί, αμφισβητείται η στέγασις των εις το Διοικητήριον αι οποίαι εκάλυπτον επιφάνειαν 4000μ2, ως επίσης να εξετασθούν άπαντα, τα χρηματοδοτικά σενάρια και να έλθη εις απευθείας συνεννόησιν ο κ. Νομάρχης με το μελετητικό σχήμα».

Στη συνέχεια μετά από τέσσερα χρόνια απραξίας και μετά από συνεχείς πιέσεις το θέμα επανήλθε στο Νομαρχιακό Συμβούλιο.

Στις 28-7-2005 το Νομαρχιακό Συμβούλιο αποφάσισε (απόφ. αριθμ. 10/93/28-7-2005):

την οριστική διακοπή των επόμενων σταδίων της αρχικής επιλεγείσας λύσης, ήτοι της μελέτης εφαρμογής και των τευχών δημοπράτησης χωρίς αποζημίωση για τα ανωτέρω στάδιο, της μελέτης που δεν έχουν εκπονηθεί…

την επιλογή νέας (της (1ης) πρώτης) εναλλακτικής λύσης για την κατασκευή του Διοικητηρίου Καρδίτσας.

την ανάθεση εκπόνησης προμελέτης στο ίδιο μελετητικό σχήμα, με ανάλογη σύνταξη νέου συγκριτικού πίνακα…

Στις 31-01-2006, μετά από σύμφωνη γνώμη της Περιφέρειας, το Νομαρχιακό Συμβούλιο ενέκρινε το 2ο Συγκριτικό Πίνακα (τακτοποιητικός) ύψους 321.862.145δρχ. -σε ισοζύγιο με τον 1° Σ.Π. «για να τακτοποιήσει τις αμοιβές του μελετητή σύμφωνα με τα νέα στοιχεία που προέκυψαν βάσει της ανωτέρω (αριθμ. 10/93/28.7.2005) απόφασης του Ν.Σ.» (απόφαση Ν.Σ. αριθμ. 1/16/26/31-01-2006).

Τέλος, στις 20-07-2006, με την αριθμ. 8/69/20-07-2006 απόφαση τού Ν.Σ. Καρδίτσας:

εγκρίθηκαν:

Η οριστική μελέτη των αρχιτεκτονικών,

Η προμελέτη των στατικών,

Η προμελέτη των ηλεκτρομηχανολογικών

αποφασίστηκε η δημοπράτηση του έργου με το σύστημα «μελέτη -κατασκευή» με κατ’ αποκοπή εργολαβικό αντάλλαγμα για ολόκληρο το έργο «θέση» με την οποία διαφώνησε η τότε αντιπολίτευση (Παπακυρίτσης, Νίκου κλπ ) ως μια διαδικασία αδιαφανή και με πολλά προβλήματα.

εγκρίθηκαν τα τεύχη δημοπράτησης με το σύστημα «μελέτη-κατασκευή».

Όμως και αυτή η διαδικασία δηλ. η δημοπράτηση του έργου με το σύστημα «μελέτη -κατασκευή» δεν προχώρησε (έπρεπε να δοθεί πρώτα η έγκριση του ΥΠΕΧΩΔΕ που ποτέ δεν ζητήθηκε) και το θέμα έμεινε ξανά στάσιμο.

Η νέα Νομαρχιακή αρχή με Νομάρχη τον κ. Αλεξάκο έθεσε το θέμα σε νέες βάσεις και πρότεινε στο Νομαρχιακό Συμβούλιο την κατασκευή του έργου μετά από δημοπρασία με το νέο νόμο 3263/2004 περί δημοσίων έργων (μειοδοτικό σύστημα).

Στα πλαίσια αυτά εισηγήθηκε και το Νομαρχιακό Συμβούλιο στις 10-07-2007 αποφάσισε (αριθμ.10/90/10-07-2007 απόφαση του)

να ανακαλέσει την αριθμ. 08/69/20-07-2006 απόφαση του (δηλ. δημοπράτηση του έργου με το σύστημα «μελέτη -κατασκευή») και το έργο «Διοικητήριο Καρδίτσας» να κατασκευασθεί μετά από μειοδοτικό διαγωνισμό σύμφωνα με το νόμο 3263/2004 «Μειοδοτικό σύστημα ανάθεσης των δημοσίων έργων και άλλες διατάξεις»,

να ολοκληρωθούν οι σχετικές μελέτες (αρχιτεκτονικά, στατικά, ηλεκτρομηχανολογικά) μέχρι το στάδιο της μελέτης εφαρμογής και να συνταχθούν αντίστοιχα τεύχη δημοπράτησης, (είχαν δαπανηθεί ήδη για τις μελέτες-δύο λύσεις-ποσό 821.337,77€) από τους ίδιους μελετητές.

Εξουσιοδοτήθηκε ο Νομάρχης και η αρμόδια Νομαρχιακή Επιτροπή θα λάβουν όλες τις απαραίτητες προς τούτο πρωτοβουλίες – αποφάσεις για την

αξιοποίηση του υπολοίπου των εγκρίσεων του 2ου Σ.Π. για την εκπόνηση των μελετών μέχρι το στάδιο της οριστικής μελέτης, με ανάλογη παράταση της προθεσμίας και ενδεχόμενη σύνταξη νέου τακτοποιητικού Σ.Π, αν απαιτηθεί.

αξιοποίηση της δυνατότητας που παρέχει η νομοθεσία για την ολοκλήρωση των μελετών σε επίπεδο της μελέτης εφαρμογής και τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης.

Ακολούθως ο Νομάρχης έδωσε εντολή στην υπηρεσία για την σύνταξη φακέλου για την ολοκλήρωση της μελέτης. Ο φάκελος (ουσιαστικά πρόκειται για μελέτη) συντάχθηκε.

Στη συνέχεια με ταχύτατες διαδικασίες

Η Νομαρχιακή Επιτροπή Έργων Υποδομής και Ποιότητας Ζωής με την αριθμ 3/22/06-02-2008 απόφαση της αποφάσισε την έγκριση του «φακέλου» της μελέτης εφαρμογής και των τευχών δημοπράτησης του Διοικητηρίου Καρδίτσας όπως συντάχθηκε ελέγχθηκε και θεωρήθηκε από την Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών και της διαδικασίας ανάθεση της μελέτης με διαπραγμάτευση, σε εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν.3316/05 ώστε να ολοκληρωθεί η μελέτη σύντομα χωρίς την χρονοβόρα διαδικασία της εξ αρχής προκήρυξης που να σημειωθεί εδώ το κόστος θα ήταν πολύ μεγαλύτερο.

Με την αριθμ. 4/27/21-02-2008 απόφαση της η Νομαρχιακή Επιτροπή Έργων Υποδομής και Ποιότητας Ζωής αποφάσισε την ανάθεση της οριστικής και της μελέτης εφαρμογής του Διοικητηρίου και των τευχών δημοπράτησης, προϋπ. 200.000,00€ πλέον ΦΠΑ στο ίδιο μελετητικό σχήμα, «Μελετητική-γραφείο μελετών Αλεξ. Τομπάζη» ΕΠΕ, «Σ. Τζιβανάκης & «ΛΔΚ-Σύμβουλοι Τεχνικών και Αναπτυξιακών έργων» ΕΠΕ, με κοινό εκπρόσωπο τον Αλέξανδρο Τομπάζη σύμφωνα με τις διατάξεις τις παρ. 2 του άρθρο 10 του Ν.3316/2005 (συμβάσεις δημοσίων έργων και παροχής υπηρεσιών) για τους πολύ σοβαρούς τεχνικούς λόγους που αναπτύχθηκαν στην εισήγηση του Προέδρου της Ν.Ε.

Η μελέτη ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε.

Με το αριθμ. Δ.2370/1-8-2008 έγγραφο της η Δ/νση τεχνικών υπηρεσιών διαβίβασε στην Ν.Ε. την

οριστική μελέτη των στατικών,

οριστική μελέτη των ηλεκτρομηχανολογικών

μελέτη εφαρμογής των αρχιτεκτονικών,

μελέτη εφαρμογής των στατικών,

μελέτη εφαρμογής των ηλεκτρομηχανολογικών

καθώς και τα τεύχη δημοπράτησης του έργου «Διοικητήριο Καρδίτσας» όπως συντάχθηκαν από τους μελετητές και θεωρήθηκαν από την Δ/νση τεχνικών υπηρεσιών της Ν.Α Καρδίτσας.

Η μελέτη εφαρμογής περιλαμβάνει:

Την σύνταξη πλήρων σχεδίων εκτέλεσης των οικοδομικών και άλλων εργασιών που απαιτούνται για την πραγματοποίηση του έργου

Σχέδια κατασκευής

Σχέδια λεπτομερειών

Τεχνική περιγραφή που να δίδει πλήρη εικόνα των εκτελούμενων εργασιών

Ο συνολικός προϋπολογισμός της μελέτης ανέρχεται στα 16.000.000,00€ και κατά κατηγορία ως ακολούθως.

Αρχιτεκτονικές εργασίες                       4.100.000,00

Στατικές εργασίες                                  3.350.000,00

Ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες         2.650.000,00

Γενικό σύνολο δαπανών                      10.100.000,00

Γ.Ε & Ο.Ε. (18%)                                    1.818.000,00

Σύνολο                                                   11.918.000,00

Απρόβλεπτα(9%)                                   1.072.620,00

Σύνολο                                                   12.990.620,00

Πρόβλεψη αναθεώρησης (~2%)             454.758,15

Γενικό σύνολο                                       13.445.378,15

Φ.Π.Α (19%)                                            2.554.621.85

ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΕΡΓΟΥ+ΦΠΑ        16.000.000,00

Η χρηματοδότηση κατασκευής του έργου θα γίνει ως εξής:

από ΕΑΠΝΑ-2                    10.896.398,00€

από ΚΑΠ                              5.103.602,00€

Σύνολο                              16.000.000,00€

Σημειώνεται εδώ ότι οι πιστώσεις από το ΕΑΠΝΑ-2 είναι ήδη γραμμένες στο πρόγραμμα ενώ οι πιστώσεις από ΚΑΠ αφορούν τα έσοδα από τις μεταβιβάσεις των αυτοκινήτων που μέχρι τώρα ανέρχονται στα 2.500.000,00€ και βρίσκονται σε ειδικό κωδικό και από τις πιστώσεις των ΚΑΠ για δημόσιες επενδύσεις.

Εκδόθηκε η αριθμ. e80/7-11-2008 η οικοδομική άδεια.

Η Περιβαλλοντική αδειδότηση εγκρίθηκε με την αριθμ. 3953/47323/17-06-2008 απόφαση του Τμήματος Περιβαλλοντικού & Χωροταξικού Σχεδιασμού της Δ/νσης Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

Με την αριθμ. 26/328/3-12-2008 απόφαση της η Νομαρχιακή Επιτροπή Έργων Υποδομής και Ποιότητας Ζωής αποφάσισε την έγκριση των όρων διακήρυξης για την δημοπράτηση του έργου με διεθνή διαγωνισμό μέσα σε δυο μήνες για την ανάδειξη αναδόχου ανέγερσης του Διοικητηρίου στέγασης υπηρεσιών Ν.Α Καρδίτσας.

Περιγραφή του κτιρίου

Το Διοικητήριο Καρδίτσας αφορά την ανέγερση ενός κτιρίου με αυξημένες λειτουργικές, αισθητικές, τεχνικές απαιτήσεις και σύνθετη λειτουργία και με βάση τα στοιχεία και σχέδια τα οποία υποβλήθηκαν στην υπηρεσία κατά το στάδιο της οριστικής μελέτης, παρουσιάζει τα παρακάτω ιδιαίτερα τεχνικά χαρακτηριστικά:

Γήπεδο-Περιβάλλον Χώρος

Το γήπεδο έχει έκταση 11.579,61 μ2 και είναι περίπου ορθογώνιου σχήματος. Η νότια πλευρά του συνορεύει με τον χώρο του στρατοπέδου, ενώ οι υπόλοιπες πλευρές με δρόμους.

Η κύρια πρόσβαση στο οικόπεδο γίνεται από την οδό Κουμουνδούρου, όπου δημιουργείται ένας υπαίθριος χώρος στάθμευσης 60 θέσεων.

Η πρόσβαση προς τον υπόγειο χώρο στάθμευσης του κτιρίου γίνεται μέσω ράμπας που διαμορφώνεται στην οδό Ολυμπίας.

Το κτίριο σχήματος Γ τοποθετείται στη βορειοδυτική γωνία του οικοπέδου και σε απόσταση 11μ. από το δυτικό όριο του οικοπέδου.

Δίνεται έμφαση στη σύνδεση του κτιρίου με το δημόσιο ανοικτό χώρο που δημιουργείται, τις πρασιές καθώς και στην εύκολη πρόσβαση του κτιρίου και από τους τρεις οδικούς άξονες.

2. Βασικά στοιχεία σύνθεσης του Διοικητηρίου

Η σύνθεση του κτιριακού συγκροτήματος έγινε με σκοπό την προβολή και ανάδειξη του κτιρίου από τον βασικό δρόμο προσπέλασης της οδού Κουμουνδούρου. Στόχος του κτιρίου είναι η δημιουργία ενός συνόλου ογκοπλαστικά διαφοροποιημένου αλλά συνθετικά και μορφολογικά συνδυασμένο σε λειτουργικές ενότητες.

Το κτιριακό συγκρότημα αποτελείται από:

τη δυτική πτέρυγα κτίριο Α (ισόγειο, 1ος, 20ς και 3ος όροφοι)

τη βόρεια πτέρυγα κτίριο Β (3ος όροφος)

τους κοινόχρηστους χώρους (αναψυκτήριο, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων) ισογείου-υπογείου όπου μέρος τους βρίσκεται κάτω από τον όγκο της βόρειας πτέρυγας αλλά διαφοροποιούνται ως προς τη χάραξη.

Το κτίριο Α ενοποιείται με το κτίριο Β στον 3° όροφο. Ενώ στο ισόγειο υπάρχει σύνδεση του κτιρίου Α με τους κοινόχρηστους χώρους.

Η αίθουσα Νομαρχιακού Συμβουλίου που μπορεί να λειτουργήσει και σαν αίθουσα πολλαπλών χρήσεων είναι χαρακτηριστικό στοιχείο της σύνθεσης. Ξεκινάει από τη στάθμη του υπογείου όπου έχει έξοδο σε μία υποβιβασμένη αυλή με φύτευση και αβαθή λίμνη και φτάνει στο επίπεδο του ισογείου. Στο δώμα της διαμορφώνονται επίπεδα με κερκίδες που μπορούν να λειτουργήσουν σαν υπαίθριο θέατρο.

Συνοπτική περιγραφή του κτιρίου

Κτίριο Α

Το κτίριο Α αποτελείται από ισόγειο τμήμα και τρεις ορόφους ανωδομής.

Στο ισόγειο, α’ όροφο και β’ όροφο η πτέρυγα διασπάται, σε δύο όγκους και δημιουργείται μία στοά όπου στο ισόγειο της βρίσκεται και η κύρια είσοδος. Στον α’ και β’ όροφο οι δύο όγκοι επικοινωνούν με γέφυρα.

Η κατακόρυφη επικοινωνία των επιπέδων γίνεται από σκάλες καθώς και από δύο πυρήνες που περιλαμβάνουν κλιμακοστάσιο και ανελκυστήρες. Παράλληλα υπάρχουν δύο εξωτερικά κλιμακοστάσια.

Κτίριο Β

Το κτίριο Β στεγάζει την πτέρυγα του Νομάρχη και τοποθετείται πάνω σε δύο μπετονένιους πυλώνες οι οποίοι περιλαμβάνουν κλιμακοστάσια για την κατακόρυφη επικοινωνία και λειτουργούν και σαν υποστυλώματα για την πτέρυγα αυτή που τοποθετείται στο ύψος του 3ου ορόφου όπου και ενώνεται με το Α’ κτίριο.

Υπόγειο

Δημιουργείται ένα επίπεδο υπογείου όπου υπάρχουν και θέσεις στάθμευσης. Το υπόγειο εκτείνεται και εκτός προγράμματος ισογείου κτιρίου Α καθώς και κάτω από τους κοινόχρηστους χώρους.

Στο υπόγειο τοποθετούνται χώροι αρχείων Η/Μ και αποθήκες. Επίσης η αίθουσα Νομαρχιακού Συμβουλίου ξεκινάει από τη στάθμη υπογείου.

Κοινόχρηστοι Χώροι

Το αναψυκτήριο και το Foyer της αίθουσας Νομαρχιακού Συμβουλίου τοποθετούνται στο ισόγειο ενώ η αίθουσα Νομαρχιακού Συμβουλίου έχει είσοδο-έξοδο τόσο στο επίπεδο του ισογείου όσο και του υπογείου.

4. Τεχνική περιγραφή όψεων

Η σύνθεση του κτιριακού συγκροτήματος είναι συνδυασμός της απλής λιτής δομής της πτέρυγας των γραφείων με τον πλαστικό επεξεργασμένο όγκο των κοινόχρηστων χώρων και ειδικότερα της αίθουσας του Νομαρχιακού Συμβουλίου.

Το γενικό κτιριακό σύνολο επιμερίζεται σε ενότητες λειτουργικά ανεξάρτητες, ογκοπλαστικά διαφοροποιημένες αλλά συνθετικά και μορφολογικά συνδυασμένες που αναιρούν την εντύπωση ενός μονολιθικού κτιριακού συγκροτήματος.

Οι επιμέρους όψεις του κτιρίου χαρακτηρίζονται από λιτότητα και σαφήνεια στη γενική τους διάρθρωση. Έχουν οργανωθεί ώστε να δηλώνουν σαφώς το χαρακτήρα και το είδος του κτιρίου και να εκφράζουν στο χώρο την κτιριολογική δομή του. Ακολουθούν το λειτουργικό, κατασκευαστικό κάνναβο.

Πρόκειται για συνδυασμό εξωτερικών επιφανειών επενδεδυμένων με πανέλλα αλουμινίου και με απλές επίπεδες επιχρισμένες επιφάνειες. Τα ανοίγματα οργανώνονται σε ζώνες δηλώνοντας την επανάληψη των γραφειακών χώρων.

Κτίριο Α

Χαρακτηριστική η λιτή σαφής όψη του κτιρίου Α. Οι επιμήκεις πλευρές του (ανατολική, δυτική) επενδύονται με πανέλλα αλουμινίου, χρώματος χάλκινου. Τα παράθυρα οργανώνονται σε τέσσερις ζώνες σε όλο το μήκος του κτιρίου, ο χωρισμός τους ακολουθεί το βοηθητικό κατασκευαστικό κάνναβο ανά 0,90μ.

Μεταξύ των καννάβων Χ8, Χ9 διαμορφώνεται στοά στο ισόγειο, στον α’ και β’ όροφο ενώ στον γ’ όροφο ενοποιούνται τα δύο ανεξάρτητα τμήματα.

Εσοχές και ανοικτά αίθρια διακόπτουν την γραμμικότητα του κτιρίου.

Τα ανατολικά υαλοπαράθυρα σκιάζονται από οριζόντια σκίαστρα από διάτρητη λαμαρίνα χρώματος γκρι ενώ στη δυτική όψη τοποθετούνται κατακόρυφα σκίαστρα ανά 2,7μ. που επενδύονται με πανέλα αλουμινίου στο ίδιο χρώμα με το κτίριο. Μία μονόριχτη κεκλιμένη στέγη με ανοίγματα για φωτισμό-αερισμό προς τη δύση καλύπτει όλο το δώμα του κτιρίου Α.

Κτίριο Β

Η νότια και η βόρεια όψη του κτιρίου (3ος όροφος) έχουν τον ίδιο τρόπο οργάνωσης με το κτίριο Α. Χαρακτηρίζονται από τις ζώνες των παραθύρων σε όλο το μήκος του πλευρών του και είναι επενδεδυμένες με πανέλα αλουμινίου χρώματος χάλκινου.

Με το ίδιο υλικό επενδύονται και οι δύο μπετονένιοι πυλώνες στους οποίους στηρίζεται το Β κτίριο.

Οριζόντια σκιάστρα τοποθετούνται στη νότια όψη.

Κοινόχρηστοι χώροι

Οι όψεις στη στάθμη του ισογείου διαφοροποιούνται ανάλογα με τη χρήση και λειτουργία του χώρου. Στη νότια όψη ο όγκος του αναψυκτηρίου και του foyer βγαίνει από το περίγραμμα και διαφοροποιείται ως προς τη χάραξη του και ως προς τα υλικά του. Οι επιφάνειες είναι επίπεδες επιχρισμένες βαμμένες σε γκρι χρώμα.

Μια μεταλλική κατασκευή όπου φέρει σκίαστρα τοποθετείται παράλληλα με τους κοινόχρηστους χώρους και πάνω από το ξύλινο deck που οριοθετεί την κύρια πρόσβαση και σκιάζει τμήματα του περιβάλλοντα χώρου όπου δημιουργούνται υπαίθριοι χώροι αναψυχής και ορίζει και τη «σκηνή» του υπαίθριου θεάτρου.

Η υπερκατασκευή αυτή λειτουργεί και σαν ορόσημο δίνοντας μια νέα διάσταση και ενδιαφέρον στον περιβάλλοντα χώρο.

5. Βιοκλιματικός σχεδιασμός

Η σύνθεση του κτιρίου εμπεριέχει εξ’ αρχής στοιχεία βιοκλιματικού σχεδιασμού ώστε να είναι εφικτή η εξοικονόμηση ενέργειας χωρίς ανάγκη προσφυγής σε πολύπλοκες τεχνολογικές λύσεις. Τα βασικά «εργαλεία» αυτού του σχεδιασμού είναι:

Κτιριακές πτέρυγες μικρού πλάτους ώστε να είναι εφικτός ο φυσικός φωτισμός και ο διαμπερής φυσικός εξαερισμός.

Χρήση του εσωτερικού χώρου μεγάλου ύψους, ανάμεσα στις πτέρυγες, σαν βασικό εργαλείο δημιουργίας μικροκλίματος με ανοίγματα φυσικού φωτισμού και αερισμού.

Γραφειακοί χώροι χωρίς ψευδοροφή ώστε η μάζα σκυροδέματος της πλάκας να μπορεί να ψύχεται με τον νυκτερινό εξαερισμό του κτιρίου.

Χρήση ανεμιστήρων οροφής προς όφελος της θερμικής άνεσης του χρήστη.

Συνδυασμός τεχνητού φωτισμού επιπέδου εργασίας («fask lighting») με γενικό φωτισμό χαμηλής έντασης.

Σκίαση των ανοιγμάτων με εξωτερικές κατασκευές όπου χρειάζεται προκειμένου να αποφεύγονται τα θερμικά κέρδη από την άμεση πρόσπτωση της ηλιακής ακτινοβολίας.

Βελτιστοποίηση του φυσικού φωτισμού μέσα από ειδικά μελετημένα ανοίγματα.

Στοιχεία φύτευσης και νερού στον ακάλυπτο που εκτός από το αισθητικό αποτέλεσμα συμβάλλει στη μείωση της εξωτερικής θερμοκρασίας μέσω της εξάτμισης.

Αυξημένη θερμομόνωση του κελύφους από την εξωτερική πλευρά.

Προηγμένο σύστημα κεντρικής διαχείρισης του κτιρίου (ΒΜ3) που να ελέγχει συνδυασμένα τα συστήματα κλιματισμού, φωτισμού, ανεμιστήρων, ανοιγμάτων εξαερισμού κ.λπ.

Δομικά υλικά

Το βασικό κτίριο (κτίριο Α) και οι κοινόχρηστοι χώροι κατασκευάζονται από οπλισμένο σκυρόδεμα με φατνωματικές εμφανείς πλάκες, ενώ το κτίριο Β είναι μεταλλικό και στηρίζεται στους δύο μπετονένιους πυλώνες με τα κλιμακοστάσια.

Στους γραφειακούς χώρους προβλέπεται ψευδοπάτωμα μεικτού ύψους 0,15εκ. που φιλοξενεί Η/Μ εγκαταστάσεις. Ψευδοροφή προβλέπεται μόνο στους διαδρόμους και στους βοηθητικούς χώρους.

Σε περίπτωση κλειστών γραφείων τα χωρίσματα προς το διάδρομο είναι υαλόφρακτα.

Τα κουφώματα είναι αλουμινίου με διπλούς υαλοπίνακες και ειδικές ηχομονωτικές προδιαγραφές. Τα παράθυρα στη στέγη του κλειστού αίθριου μεγάλου ύψους είναι ηλεκτροκίνητα ανοιγόμενα.

Η στέγη του αιθρίου χώρου φέρεται από εγκάρσιες μεταλλικές δοκούς και συνδυάζεται με τα μεταλλικά υποστυλώματα.

Προηγούμενο άρθρο Διπλασιασμός από ΟΑΕΔ δώρου Χριστουγέννων 2008
Επόμενο άρθρο Υπεγράφη η σύμβαση για την εκπόνηση της μελέτης οδού Καρδίτσας – Τρικάλων