Ειδήσεις

Μάθηση Μέσω Σχεδιαστικής Σκέψης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση


Η επιχειρηματική σκέψη αποτελεί μια από τις βασικές εγκάρσιες δεξιότητες που συμβάλλουν στην καλή απόδοση τόσο μαθητών όσο και επαγγελματιών ανεξάρτητα από το αντικείμενο των σπουδών τους ή της εργασίας τους. Σχετίζεται με την καινοτομία και για το λόγο αυτό είναι σημαντική σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, από την πρωτοβάθμια μέχρι την πανεπιστημιακή, καθώς και στην επαγγελματική κατάρτιση.
Η σχεδιαστική σκέψη (design thinking) είναι μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση στην επιχειρηματικότητα που επικεντρώνεται στο πώς ο χρήστης βιώνει μια λύση ή υπηρεσία. Η σχεδιαστική σκέψη έχει εφαρμογή στην εύρεση λύσεων τόσο για εμπορικούς όσο και για κοινωνικούς σκοπούς. Στο σχεδιασμό εμπορικών προϊόντων η σχεδιαστική σκέψη συμβάλλει στην καλύτερη αντιμετώπιση των αναγκών των πελατών. Στο σχεδιασμό λύσεων για κοινωνικά θέματα η επικέντρωση στο πώς ο χρήστης βιώνει μια κατάσταση συμβάλλει στο να αντιμετωπιστούν ακόμη και δύσκολα προβλήματα στα οποία με την πρώτη ματιά δεν υπάρχει εύκολη απάντηση.
Υπάρχουν πολλές προσεγγίσεις στη σχεδιαστική σκέψη. Μια από τις πιο δημοφιλείς περιέχει τις διεργασίες της ενσυναίσθησης, όπου η σχεδιαστική ομάδα προσπαθεί να κατανοήσει το πώς βιώνει ένα πρόβλημα ο τελικός χρήστης, του ιδεασμού, όπου η σχεδιαστική ομάδα συνθέτει πιθανές λύσεις, της δημιουργίας πρωτοτύπων, και της αξιολόγησης λύσεων με τη συμμετοχή των τελικών χρηστών.
Το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (ΤΗΜΜΥ-ΠΘ) και το Ινστιτούτο Βιο-οικονομίας και Αγρο-τεχνολογίας του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΙΒΟ-ΕΚΕΤΑ) συμμετέχουν στο ερευνητικό έργο DesignIT που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Erasmus+ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναπτύσσοντας μια πλατφόρμα μάθησης που προκαλεί τους φοιτητές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης να εφαρμόσουν τη σχεδιαστική σκέψη για να επιλύσουν προβλήματα της πραγματικής ζωής. Μέσω της πλατφόρμας οι φοιτητές συνεργάζονται σε ομάδες με σκοπό να κατανοήσουν τις πτυχές ενός προβλήματος από τη σκοπιά του χρήστη καθώς και να σχεδιάσουν, να αξιολογήσουν, και να εξελίξουν λύσεις των συμφοιτητών τους με σκοπό την όσο πιο πιστή αντιμετώπιση πραγματικών αναγκών. Η πλατφόρμα θα χρησιμοποιηθεί πιλοτικά σε διαδικασίες μάθησης από το φθινόπωρο του 2018.
Στο ερευνητικό έργο, το οποίο συντονίζεται από το Πανεπιστήμιο του Ταλίν της Εσθονίας, συμμετέχουν επίσης το Πανεπιστήμιο Metropolia της Φινλανδίας και το Πολυτεχνείο του Πόρτο της Πορτογαλίας. Επιστημονικά υπεύθυνος για το ΤΗΜΜΥ-ΠΘ του έργου είναι ο Ομ. Καθ. Του ΤΗΜΜΥ-ΠΘ Δρ. Ηλίας Χούστης ενώ οργανωτικά υπεύθυνη είναι η Δρ. Χαρίκλεια Τσαλαπάτα, ΕΔΙΠ του ΤΗΜΜΥ-ΠΘ. Επιστημονικά υπεύθυνος για το ΙΒΟ-ΕΚΕΤΑ είναι ο Δρ. Διονύσης Μπόχτης. Περισσότερες πληροφορίες για το ερευνητικό έργο είναι διαθέσιμες στην διεύθυνση https://projectdesignit.eu/ .

 

Προηγούμενο άρθρο Ιστορημένα δεδομένα: Ποίηση με δεδομένα
Επόμενο άρθρο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων