Ντίνος Ρόβλιας : Αυστηρές ποινές για τις απάτες στα καύσιμα


 Δύο κρίσιμες παρεμβάσεις του Υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας για τον έλεγχο της αγοράς υγρών καυσίμων δόθηκαν στη δημοσιότητα:

 Πρώτον, η τροπολογία για την αποτροπή της καταδολίευσης των αντλιών και της κλοπής των καταναλωτών από παρανομούντες πρατηριούχους, με απειλή αυστηρότατων κυρώσεων και αφαίρεση της άδειας λειτουργίας.

Δεύτερον, το ΦΕΚ στο οποίο δημοσιεύτηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση για το σύστημα εισροών εκροών, που θα εγκατασταθεί στα πρατήρια υγρών καυσίμων και θα αποτρέπει τόσο τη λαθρεμπορία, όσο και την κλοπή υγρών καυσίμων (ΦΕΚ Β’ 1980/21-21-10).

Υπενθυμίζεται ότι για πρώτη φορά τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα του Υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας προέβησαν σε ελέγχους και εντόπισαν τον τελευταίο καιρό, μηχανισμούς καταδολίευσης αντλιών υγρών καυσίμων, που εξαπατούσαν και έκλεβαν τους καταναλωτές. Κατόπιν τούτου, προέβησαν σε σφράγιση των παράνομων αντλιών. Δυστυχώς, λόγω της ανεπαρκούς κείμενης νομοθεσίας (Ν. 3668/2008 , άρθρο 1, παρ. 1), μετά την αφαίρεση των παράνομων μηχανισμών αποσφραγίζονται οι αντλίες, χωρίς ουσιαστική και αποτρεπτική ποινή για τους δράστες. Αυτό το κενό έρχεται να καλύψει η τροπολογία.

Σε ότι αφορά την πορεία της λιανικής τιμής των υγρών καυσίμων (δηλ. της τιμής στην αντλία του πρατηρίου), το Υπουργείο τονίζει ότι αυτή εξαρτάται από την πορεία της διεθνούς τιμής των πετρελαϊκών προϊόντων.

Η διεθνής αυτή τιμή καθορίζεται χρηματιστηριακά κάθε μέρα από τις διεθνείς πράξεις αγοράς και πώλησης προϊόντων και συμβολαίων και συνιστά την τιμή αναφοράς και για τις εκτός χρηματιστηρίου αγοραπωλησίες καυσίμων.

Η εκάστοτε τιμή πώλησης του Διυλιστηρίου δηλαδή καθορίζεται με βάση τις διεθνείς τιμές και τις συναλλαγματικές ισοτιμίες(Ευρώ- Δολαρίου).

Οι τιμές στις οποίες πωλούν τα Ελληνικά διυλιστήρια βασίζονται στις τιμές Platts για τη Μεσόγειο. Στις ίδιες τιμές (με προσαρμογές μεταφορικού κόστους) συναλλάσσονται όλα τα διυλιστήρια της ευρύτερης περιοχής Μεσογείου με τους πελάτες τους τις εταιρείες εμπορίας υγρών καυσίμων.

Το τελευταίο τρίμηνο παρατηρήθηκε αύξηση στις τιμές διυλιστηρίου της αμόλυβδης βενζίνης κατά 23 %.

Συγκεκριμένα, η τιμή διυλιστηρίου της αμόλυβδης βενζίνης από 41,7 λεπτά ανά λίτρο στις 24/9/2010 έφτασε τα 51,6 λεπτά το λίτρο στις 28/12/2010, μία επιβάρυνση της τάξεως των 10 λεπτών. Στο ίδιο διάστημα η επιβάρυνση στη λιανική τιμή του καταναλωτή ήταν 7,2 λεπτά ανά λίτρο. Ενώ στις 24/9/2010 η μέση λιανική τιμή πώλησης της αμόλυβδης βενζίνης ανά λίτρο στην επικράτεια ήταν € 1,519 στις 28/12/2010 διαμορφώθηκε στο € 1,591. Άρα, συμπιέστηκαν κατά 2,8 λεπτά τα περιθώρια κέρδους της αγοράς (εταιρείες εμπορίας και πρατήρια υγρών καυσίμων) και δεν μεταβιβάστηκε το σύνολο της αύξησης στον καταναλωτή.

Όπως ανέφερε ο υφυπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Ντίνος Ρόβλιας, το νέο νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει ότι με την πρώτη φορά που θα συλληφθεί πρατηριούχος να κλέβει τον πελάτη, επιβάλλεται πρόστιμο στον ετήσιο τζίρο, διπλάσιο του ποσοστού κλοπής, δίνεται εντολή στην αρχή που έχει εκδώσει την άδειά του να ξεκινήσει η διαδικασία αφαίρεσης άδειας και προβλέπεται και ποινική δίωξη για φυλάκιση μέχρι και 5 χρόνια. Παράλληλα, προβλέπεται ποινή και για τον  εγκαταστάτη    του συστήματος.

Ο υφυπουργός εξέφρασε την εκτίμηση πως το φαινόμενο με τις πειραγμένες αντλίες δεν είναι μεγάλης έκτασης, ενώ έχει ζητηθεί η συμβολή του Πολυτεχνείου για να εντοπιστεί πώς δουλεύει ένα τέτοιο σύστημα. Επίσης, ζητήθηκε η συνδρομή του Σώματος Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, που σύντομα θα εφοδιάσει τους ελεγκτές με ειδικό μηχανισμό, ο οποίος εντοπίζει τα ραδιοκύματα που εκπέμπονται από το συγκεκριμένο σύστημα.

Ο υφυπουργός υπενθύμισε ότι από τους ελέγχους είχαν εντοπιστεί 14 πειραγμένες αντλίες, μετά από πολύ προσεκτική εργασία τριών ελεγκτών.

Στο πλαίσιο των παρεμβάσεων του υπουργείου για τη μείωση των τιμών στην αγορά, αλλά και για την πάταξη της εξαπάτησης των καταναλωτών, προωθείται η εγκατάσταση και λειτουργία του συστήματος εισροών-εκροών στα πρατήρια. Ήδη το σύστημα έχει εγκριθεί με Κοινή Υπουργική Απόφαση των κ.κ. Ρόβλια και Ρέππα και έχει εγκατασταθεί σε περίπου 2.000 πρατήρια, αλλά επειδή το κόστος είναι υψηλό -περίπου 12.000 με 13.000 ευρώ- γίνονται προσπάθειες να χρηματοδοτηθεί μέρος ή το σύνολο της επένδυσης για τα πρατήρια που δεν ανήκουν σε εταιρείες εμπορίας (μικροβενζινάδικα).

Ο υφυπουργός είπε ότι δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η ενδοκυβερνητική διαβούλευση για το θέμα, αλλά όπως δείχνουν τα πράγματα θα υπάρξει λύση για το θέμα αυτό, καθώς ήδη έχει αρχίσει και “τρέχει” ο χρόνος που προβλέπει η νομοθεσία για την εγκατάσταση του συστήματος και θα πρέπει να υπάρξουν, ταχύτατα, σχετικές αποφάσεις.

Προηγούμενο άρθρο Δομ. Βερίλλης: « Τα μεγάλα έργα κρίνουν το μέλλον της Καρδίτσας»
Επόμενο άρθρο Εορτασμού της 1ης του νέου έτους 2011