Οικονομίες κλίμακας και συνεταιρίζεσθαι: προτροπή για αλλαγές στο επιχειρηματικό περιβάλλον – Γράφει ο Γ. Κατσίκης


Με την χρήση του όρου  οικονομία κλίμακας  – στην  παραγωγική διαδικασία μιας επιχειρηματικής μονάδας –  εννοούμε την κατάσταση όπου  για κάθε επιπλέον παραγόμενη μονάδα τελικού προϊόντος το μέσο  κόστος ανά μονάδα προϊόντος   παραγωγής μειώνεται .

Με απλά λόγια  από ένα σημείο δηλαδή  και μετά γίνεται συμφέρουσα η παραγωγή  του προϊόντος , ενώ  έως  ότου  φθάσουμε σε αυτό το επίπεδο παραγωγής  η παραγωγή του προϊόντος  δεν επιτρέπει την επίτευξη  μέγιστης  κερδοφορίας .  Συνήθως   οικονομία  κλίμακας  δύναται  να επιτύχουμε  με  την  εφαρμογή  νέων  τεχνολογιών – σε υπάρχουσες δηλαδή παραγωγικές δυνάμεις –  που θα αυξήσουν  την παραγόμενη ποσότητα ,  θα ενισχύσουν την ποιότητα  , θα βελτιώσουν  το χρόνο παραγωγής  κτλ . χωρίς να απαιτήσουν  την ριζική  αλλαγή  των  άλλων  συντελεστών   παραγωγής  όπως το εργατικό κόστος , η  το κόστος  προμήθειας  των  πρώτων  υλών .

Οι  γνωστότεροι  και πιο συνηθισμένοι   τρόποι  εφαρμογής  και επίτευξης  οικονομιών κλίμακας  είναι  οι εξαγορές  έτοιμων  επιχειρήσεων   , από  άλλες που διαθέτουν  ιδιαίτερη ρευστότητα ,  η  συγχώνευση   επιχειρήσεων  κατόπιν  συμφωνίας  κλπ. , αλλά  η  κορυφαία μορφή  του είδους  αποτελεί  η επιχειρηματική  οργανωμένη  προσπάθεια του συνεταιρισμού .

Στη χώρα μας ,  είθισται όταν μιλάμε για συνεταιρισμό να αναφερόμαστε κυρίως και κατά κύριο λόγο  στον Αγροτικό  συνεταιρισμό , με εξαίρεση ίσως κάποιες δυναμικές κινήσεις  στην οικονομία μας , που προήλθαν από το χώρο των  βιοτεχνών ξύλου και επίπλου , κατά καιρούς   – και  κατά τόπους  – αναπτύχθηκαν συνεταιριστικές μορφές   σε εμπορικού χαρακτήρα  επαγγέλματα  όπως  στον  κλάδο του  αλουμινίου , ηλεκτρολογικού υλικού  , χρωμάτων κλπ  χωρίς ιδιαίτερα  ενθαρρυντικά  αποτελέσματα   , και  τα τελευταία  20  χρόνια  εμφανίσθηκε  και  ο  συνεταιρισμός στον Τραπεζικό τομέα .

Στη σημερινή κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η χώρα – με την εφαρμογή  πολιτικών  και οικονομικών μοντέλων  εξ ονόματος ,  αλλά  εναντίον του ελληνικού λαού  , αλλά  και εναντίον   κάθε  αναπτυξιακής λογικής  παρά μόνο φορομπηχτικής  –  εκτός της επιχειρηματικής  πολιτικής κάθε υγιούς σκεπτόμενου επιχειρηματία ,  ότι σε συνθήκες τέτοιες  , στόχος  είναι η σταθεροποίησης των εσόδων  ( τζίρου )  μέσο του περιορισμού του κόστους  λειτουργίας και συμπίεσης  του  περιθωρίου κέρδους  ( στην κρίση δεν μπορεί να συνεχίζεις να αποζητάς  τα  ίδια  ποσοστά κέρδους σα να μην συμβαίνει τίποτα )   – για  να επιβίωση η επιχειρηματική μονάδα  – η άλλη λύση της  συνένωσης , του συνεταιρισμού , φαντάζει  ως  μοναδικός  δρόμος  . Με  την  συνεταιριστική  επιχειρηματική  μορφή  ανθρώπων με τις ίδιες η και διαφορετικές δεξιότητες  ,επιτυγχάνονται  πάνω  από  όλα  :

συνένωση  σε θέματα σχεδιασμού ,  παραγωγής ,  διοίκησης ,  εμπορικού  πνεύματος ,  εξασφαλίζετε  κάποιο  πιθανώς  ικανοποιητικό  εισόδημα  για όλους τους συνεταίρους.

Εξελίσσονται  οι  ανθρώπινες  σχέσεις  και  συμπεριφορές  – με την απομόνωση της ατομικότητας  και  την  ενδυνάμωση  της  συλλογικής λογικής και πρακτικής -βελτιώνονται  οι  παρεχόμενες  υπηρεσίες  προς  τους  συμπολίτες  , απομονώνονται  οι πρακτικές εξαφάνισης του  ανταγωνισμού  στα πλαίσια της  δικής  μας  επιβίωσης , αναζητούνται  συνθήκες  που  τονώνουν  τα  ανθρώπινα  ένστικτα  και  βελτιώνονται οι ανθρώπινες  συμπεριφορές .  Όλοι  όσοι  συμμετέχουν στο εγχείρημα  , εφόσον δεχτούμε ότι  από  τη  συναναστροφή  και  συνδιαλλαγή  όλοι   μας  προσπαθούμε  να  γίνουμε καλύτεροι  ως  άνθρωποι  ,   όταν κοιτάζουμε  τον απέναντι  στα  μάτια  βλέπουμε  το χρώμα των  ματιών του ,  και όχι  το χρώμα  του  χρήματος .

Ρομαντικά   και ουτοπικά  θα  σκεφτούν  κάποιοι .  Ίσως και  νάνε , μήπως όμως δεν μας έμειναν  και  πολλά  να  δοκιμάσουμε  ως  κοινωνία  ;

Να  αναζητήσουμε  αυτούς τους   δρόμους ,  να  ξαναβρούμε  τις  χαμένες- παραπεταμένες   μας  αξίες και αρχές  , στην  περαστική  μας  εν ζωή θητεία  δεν  περισσεύει  χρόνος . 

 

 

Του Γιώργου  Α. Κατσίκη  Οικονομολόγου

Μέλος Δ. Συμβουλίου Ε. Β. Ε. Καρδίτσας

Προηγούμενο άρθρο Η ΤΕΡΝΑ αναλαμβάνει την Ε-65 - Προς αποχώρηση οι ισπανικές εταιρίες…
Επόμενο άρθρο Στο 26,2% η ανεργία στη Θεσσαλία