Σπ. Ταλιαδούρος: «Σοβαρά προβλήματα αντισυνταγματικότητας και εύρυθμης λειτουργίας των Α.Ε.Ι. εγείρει το σχέδιο νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση»


 Ο Βουλευτής, τ. Υφυπουργός Παιδείας και Αναπληρωτής Τομεάρχης του Τομέα Παιδείας της Ν.Δ., κ. Σπύρος Ταλιαδούρος, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την ανώτατη εκπαίδευση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, τόνισε ότι το σχέδιο νόμου εγείρει σοβαρά ζητήματα αντισυνταγματικότητας και θα προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία των Α.Ε.Ι..

 Ειδικότερα, η τοποθέτησή του έχει ως εξής:

«Το νομοσχέδιο που προωθείται προς ψήφιση έχει δημιουργήσει αναστάτωση στα Α.Ε.Ι. της χώρας μας καθώς πολλές από τις ρυθμίσεις του εγείρουν σοβαρά ζητήματα αντισυνταγματικότητας και θα προκαλέσουν σημαντικά προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία των Ιδρυμάτων. Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που στερείται ακαδημαϊκού οράματος και εξαντλείται σε σειρά αποσπασματικών ρυθμίσεων, αγνοώντας τις πραγματικές ανάγκες των Ιδρυμάτων και υποβαθμίζοντας την ποιότητα σπουδών. Συγκεκριμένα:

1.  Συμβούλιο Διοίκησης (άρθρο 8)

Η λειτουργία του Συμβουλίου, όπως ρυθμίζεται στο σχέδιο νόμου, δεν εξασφαλίζει την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία των Ιδρυμάτων. Το «δυαδικό μοντέλο διοίκησης» που προωθείται από το νομοσχέδιο θα προκαλέσει προβλήματα στην αποτελεσματική και εύρυθμη λειτουργία των Ιδρυμάτων. Οι πιθανότητας να επιλεγούν οι άριστοι ως μέλη του Συμβουλίου είναι μικρές ενώ οι αρεστοί πολλές. Η νέα αυτή δομή ενδέχεται να ενισχύει τις κομματικές και πελατειακές σχέσεις. Εμείς συμφωνούμε στην δημιουργία Συμβουλίου το οποίο θα έχει όμως μόνο ελεγκτικό και συμβουλευτικό ρόλο και δεν θα δρα κατ’ αντικατάσταση των αυτοδιοικητικών και εκλεγμένων οργάνων των Α.Ε.Ι., προσβάλλονταν της αυτοδιοίκησή τους.

2. Ορισμός Πρύτανη/Προέδρου ΤΕΙ (άρθρο 8)

Πως μπορεί ο Πρύτανης να επιλέγεται από ένα ολιγομελές όργανο, το Συμβούλιο, για να εκπροσωπήσει ολόκληρη την ακαδημαϊκή κοινότητα και για να διοικήσει ένα δημόσιο οργανισμό που αυτοδιοικείται πλήρως, χωρίς να είναι όμως μέλος του και χωρίς ο ίδιος να έχει εκλεγεί από την κοινότητα που υποτίθεται ότι εκπροσωπεί; Πως μπορεί να λαμβάνει αποφάσεις και να προΐσταται ενός αυτοδιοικούμενου νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου χωρίς να έχει ή να αποκτά την ιδιότητα του δημόσιου λειτουργού;

3.Κατάργηση του Τμήματος (άρθρο 7) ως βασικής ακαδημαϊκής και διοικητικής μονάδας

Ζητήματα εύρυθμης λειτουργίας και οργάνωσης των Α.Ε.Ι. θέτει η  ρύθμιση του σχεδίου νόμου ότι κάθε Ίδρυμα αποτελείται από Σχολές οι οποίες αποτελούν τις βασικές διοικητικές και ακαδημαϊκές μονάδες. Με τον τρόπο αυτό καταργείται η βασική ακαδημαϊκή μονάδα που παραδοσιακά και διεθνώς είναι το Τμήμα.

4. Προγράμματα σπουδών (άρθρο 30)

Με τις ρυθμίσεις αυτές καθορίζεται ως ελάχιστος χρόνος σπουδών η τριετία. Με τις ρυθμίσεις αυτές ανατρέπεται η τετραετής διάρκεια των σπουδών κάτι που έρχεται σε αντίθεση τόσο με την οργάνωση των σπουδών σε όλα τα Ιδρύματα της χώρας μας όσο και τις ευρωπαϊκές εξελίξεις καθώς πλέον εξετάζεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο η καθιέρωση της ελάχιστης τετραετούς διάρκειας των προπτυχιακών σπουδών.

5. Κατάργηση της βαθμίδας του Λέκτορα (άρθρο 16)

Η κατάργηση της βαθμίδας του Λέκτορα δεν δικαιολογείται επαρκώς. Δημιουργείται ο κίνδυνο να θεωρηθεί ότι εξυπηρετεί απλώς σωματειακές απαιτήσεις. Είναι μια δοκιμασμένη βαθμίδα που έχει αποδειχθεί πολύ χρήσιμη για το Πανεπιστήμιο καθώς αποτελεί την ατμομηχανή παραγωγής έρευνας.

6. Να διαφυλαχθεί ο ρόλος των Τ.Ε.Ι. ως Ανώτατων Ιδρυμάτων

Προκειμένου να διαφυλαχθεί ο χαρακτήρας και ρόλος των ΤΕΙ ως ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και να αποκλειστεί ο κίνδυνος να μετατραπούν σε κέντρα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στελεχών, θα πρέπει να αναδιαμορφωθεί η διάταξη αυτή ως εξής: «τα ΤΕΙ δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην υψηλή και ολοκληρωμένη εκπαίδευση και στην εφαρμογή των επιστημών , της τεχνολογίας και των τεχνών, σύμφωνα με τη διεθνή πρακτική και τις απαιτήσεις   αντίστοιχων επαγγελματικών πεδίων» και όχι ομάδων επαγγελμάτων, όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο.

Επίσης, με τις ρυθμίσεις του άρθρου αυτού αποκλείονται εντελώς τα ΤΕΙ από τη δυνατότητα διοργάνωσης προγραμμάτων διδακτορικών σπουδών. Επίσης, δεν προβλέπεται ούτε η συμμετοχή μελών εκπαιδευτικού προσωπικού ΤΕΙ ως συνεπιβλέποντες στη διαδικασία εκπόνησης διδακτορικών διατριβών, κάτι που με τη ισχύουσα νομοθεσία προβλέπεται. Τα ΤΕΙ θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα για διοργάνωση προγραμμάτων σπουδών τρίτου κύκλου, εφόσον έχει προηγηθεί θετική εξωτερική αξιολόγηση και πληρούνται συγκεκριμένες ακαδημαϊκές προϋποθέσεις.

Τέλος, τα ΤΕΙ θα πρέπει να συμμετέχουν χωρίς περιορισμούς στην έρευνα, όπως θεσμοθετήθηκε με την διάταξη του άρθρου 11 παρ. 7 του ν.3404/2005 στην οποία προβλέφθηκε η δυνατότητα των ΤΕΙ να διεξάγουν όχι μόνο τεχνολογική αλλά και εφαρμοσμένη έρευνα. Ακόμη, με τις διατάξεις των παραγράφων 1 έως 4 του ν. 3794/2009 εισήχθη ο θεσμός των Ερευνητικών Εργαστηρίων στα ΤΕΙ, ενώ μέχρι τότε τα εργαστήρια που λειτουργούσαν στα ΤΕΙ εξυπηρετούσαν μόνο εκπαιδευτικές ανάγκες, θεσμός όμως που με τον παρόν σχέδιο νόμου καταργείται.»

Προηγούμενο άρθρο Ν. Παππάς: Θριαμβολογία για το αυτονόητο
Επόμενο άρθρο Για 6η συνεχόμενη χρονιά πραγματοποιείται ο ποδηλατικός γύρος στο Δήμο Λίμνης Πλαστήρα