Eπαγγελματική Κατάρτιση και Nεανική Eπιχειρηματικότητα


Πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του TEI Δασοπονίας Hμερίδα με θέμα Eπαγγελματική Κατάρτιση και νεανική επιχειρηματικότητα.

> Aπό το IEK Kαρδίτσας, το Γραφείο Διασύνδεσης του TEI και τη Θυρίδα Nεανικής Eπιχειρηματικότητας της Γενικής Γραμματείας Nέας Γενιάς.

Mε επιτυχία πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του ΤΕΙ Δασοπονίας η ημερίδα με θέμα «Επαγγελματική Εκπαίδευση-Κατάρτιση και Νεανική Επιχειρηματικότητα» και συνδιοργανωτές το ΙΕΚ Καρδίτσας, το Γραφείο Διασύνδεσης του ΤΕΙ και τη Θυρίδα Νεανικής Επιχειρηματικότητας της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς.

Tην ενδιαφέρουσα εκδήλωση παρακολούθησαν εκπαιδευτικοί, φορείς του Nομού και πλήθος κόσμου.

Στην εισήγησή της η κ. Mπακαλάκου τόνισε τα παρακάτω:

“Η Παιδεία η Εκπαίδευση και η Επαγγελματική Κατάρτιση διαχρονικά θεωρούνται οι καλύτερες επενδύσεις για τους νέους ανθρώπους τόσο για τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους όσο και για την επαγγελματική τους αποκατάσταση.

Αναμφισβήτητα η ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού και κυρίως ο εκσυγχρονισμός των δεξιοτήτων και η επέκταση της δια βίου μάθησης είναι αποφασιστικής σημασίας για την ανάπτυξη των σύγχρονων οικονομιών και κοινωνιών που βασίζονται στη γνώση και στην κατάρτιση.

Στην κατεύθυνση αυτή η κατάρτιση συμβάλει τα μέγιστα, καθώς σκοπεύει να διασφαλίσει στους καταρτιζομένους την απόκτηση, ανάπτυξη και βελτίωση μίας ολοκληρωμένης σειράς επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων, σ’ ένα εξειδικευμένο εργασιακό τομέα, ώστε να καταστούν ικανοί να εισέλθουν και να ανταποκριθούν στις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Τα τελευταία χρόνια, επειδή στην αγορά εργασίας υπάρχει έντονος ανταγωνισμός, κορεσμός ή περιορισμένη ζήτηση για πτυχιούχους κάποιων τμημάτων ΑΕΙ, αρκετοί σ’ αυτές τις περιπτώσεις, ύστερα από το μεγάλο κόστος σπουδών και την επιβάρυνση της οικογένειάς τους και της ελληνικής οικονομίας, όσον αφορά την επαγγελματική τους αποκατάσταση οδηγούνται σε αδιέξοδο.

Σ’ αυτό το δύσκολο και ψυχοφθόρο πρόβλημα της ανάγκης των νέων για εκπαίδευση, κατάρτιση και επαγγελματική αποκατάσταση στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα τη λύση παρέχει ο αξιόπιστος θεσμός των ΙΕΚ. Τα ΙΕΚ είναι μια δομή της μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που προσφέρουν τριπλό Εκπαιδευτικό και κοινωνικό έργο:

Προσφέρουν δηλαδή:

* Εκπαίδευση

* Εξειδικευμένα στελέχη για την αγορά εργασίας

* Μείωση της ανεργίας

    Στα ΙΕΚ μπορούν να φοιτήσουν νέοι και νέες απόφοιτοι γυμνασίου, Λυκείου ή ΤΕΕ, χωρίς να αποκλείονται και οι απόφοιτοι ΑΕΙ και ΤΕΙ.

    Οι απόφοιτοι των ΙΕΚ αποκτούν:

1. εξειδίκευση σε σύγχρονα επαγγέλματα.

2. θεσμοθετημένα επαγγελματικά δικαιώματα.

3. πιστοποιητικό επαγγελματικής κατάρτισης επιπέδου 1.

4. δίπλωμα επαγγελματικής κατάρτισης αναγνωρισμένο απ’ το ΥΠ.Ε.Π.Θ. στην Ελλάδα και σ’ όλες τις χώρες της ευρωπαϊκής ένωσης, το οποίο αναγνωρίζεται ως τυπικό προσόν για διορισμό στο δημόσιο, Π.Δ. 50/2001 και Π.Δ. 146/2007, ενώ προβλέπεται και μοριοδότηση σε διαγωνισμούς μέσω ΑΣΕΠ με 150 μονάδες, Ν. 3051/2002

Τα ΙΕΚ περισσότερο από κάθε άλλη φορά, σήμερα αλλά και στο μέλλον θα διαδραματίσουν σημαντικό και πρωτεύοντα ρόλο στο χώρο της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Τα τελευταία χρόνια, συνεχώς όλο και περισσότεροι νέοι της χώρας μας συμπεριλαμβανομένων και φοιτητών ΑΕΙ και ΤΕΙ σπουδάζουν στα ΙΕΚ και επιλέγουν το δρόμο της επαγγελματικής κατάρτισης, παράλληλα με την ακαδημαϊκή εκπαίδευση.

Η φοίτηση στα ΙΕΚ αποτελεί το μόνο σίγουρο δρόμο, που οδηγεί με ασφάλεια στη αγορά εργασίας, επιτρέποντας στους καταρτιζομένους να πετύχουν με σιγουριά τους προσωπικούς τους στόχους αλλά και τα μέγιστα μετά την αποφοίτησή τους από τη δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Πολλοί απόφοιτοι των ΙΕΚ δραστηριοποιούνται ως διακεκριμένοι επαγγελματίες σε πολλούς τομείς και κλάδους της οικονομίας, ενώ ένα υψηλό ποσοστό ενεργοποιούνται ως ελεύθεροι επαγγελματίες ή αναπτύσσουν τις επιχειρηματικές τους ιδέες δημιουργώντας τη δική τους – ανεξάρτητη επιχείρηση.

Δικαίως λοιπόν θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι η φοίτηση στα ΙΕΚ αντιπροσωπεύει μια μεγάλη αξία, αυτή της επαγγελματικής κατάρτισης και της πρόσβασης εξειδικευμένων στελεχών άμεσα στην αγορά εργασίας και μια δεύτερη μεγάλη αξία αυτή της επίτευξης κινητικότητας σε μια αγορά που διαρκώς μεταβάλλεται.

Από άποψη αξίας σπουδών, η φοίτηση στα ΙΕΚ αντιπροσωπεύει μια λογική αξία, μια προσιτή αξία για το μέσο Έλληνα, εφόσον ο σπουδαστής και ο οικογενειακός προϋπολογισμός επιτυγχάνει μια σειρά ελαφρύνσεων μέσω των επιπλέον παροχών (π.χ. βιβλιοθήκες, πρόσβαση στο internet, αμειβόμενη πρακτική άσκηση κλπ). Συνεπώς η φοίτηση στα ΙΕΚ είναι η μόνη σίγουρη επιλογή για τους νέους, που εγγυάται ταυτόχρονα πρόσβαση στην αγορά εργασίας, ενώ παράλληλα συνδυάζει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των σπουδαστών σε σχέση με τις προσφερόμενες ειδικότητες και τις επιλογές συγκριτικά με άλλες λύσεις.

Η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση επιτρέπει στους νέους να αναπτυχθούν δημιουργικά στη σημερινή πραγματικότητα προσφέροντας μια συναρπαστική βιωματική εμπειρία μάθησης και δημιουργώντας νέες επαγγελματικές ευκαιρίες. Την εποπτεία της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης ασκεί το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠ.Ε.Π.Θ.) μέσω του «Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης» (Ε.Σ.Ε.Ε.Κ.), το οποίο καθιερώθηκε με το Ν. 2009/1992.

Το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης παρακολουθεί τις μεταβαλλόμενες ανάγκες της αγοράς εργασίας τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες της χώρας σε εθνικό και σε τοπικό επίπεδο,  τις επιστημονικές και τεχνολογικές εξελίξεις, διαμορφώνεται δε και αναπτύσσεται σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους, με όλους τους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, ελληνικούς και διεθνείς, και ειδικότερα με αυτούς της ευρωπαϊκής ένωσης.

Στους σκοπούς του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, περιλαμβάνονται:

* η οργάνωση, ανάπτυξη και παροχή επαγγελματικής κατάρτισης

* η τυπική πιστοποίηση της επαγγελματικής κατάρτισης

* η εναρμόνιση της επαγγελματικής κατάρτισης με το εκπαιδευτικό σύστημα

* η εκτέλεση κάθε είδους εθνικών ή κοινοτικών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Στα πλαίσια του Ε.Σ.Ε.Ε.Κ. ιδρύθηκε ο Ο.Ε.Ε.Κ. «Οργανισμός Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης» Ν.Π.Δ.Δ. ο οποίος έχει συνολική ευθύνη για τα ινστιτούτα επαγγελματικής κατάρτισης, ΙΕΚ, Δημόσια και Ιδιωτικά, που λειτουργούν στη χώρα μας από το 1992. O Ο.Ε.Ε.Κ. έχει διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, απορροφά και διαχειρίζεται τα κονδύλια της ευρωπαϊκής ένωσης για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, και εποπτεύεται από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠ.Ε.Π.Θ.).

Επίσης ο Ο.Ε.Ε.Κ. καθορίζει τα επαγγελματικά δικαιώματα όλων των επιπέδων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε συνεργασία με τα κατά περίπτωση αρμόδια υπουργεία και τους κοινωνικούς εταίρους. Προωθεί δε κατά προτεραιότητα τα επαγγελματικά δικαιώματα των ειδικοτήτων, που αφορούν επαγγέλματα για τα οποία απαιτείται άδεια άσκησης επαγγέλματος ώστε να καταστεί δυνατή η πρόσβαση των αποφοίτων ΙΕΚ στην αγορά εργασίας, τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η επαγγελματική κατάρτιση αποτελεί ουσιαστικό στοιχείο της στρατηγικής της συνθήκης της Λισσαβόνας για την απασχόληση, που θεμελιώνεται στο άρθρο 150 της συνθήκης για την ίδρυση της ευρωπαϊκής κοινότητας και ορίζει ότι «Η Κοινότητα εφαρμόζει πολιτική επαγγελματικής εκπαίδευσης, η οποία στηρίζει και συμπληρώνει τις δράσεις των κρατών – μελών, σεβόμενη ταυτόχρονα πλήρως την αρμοδιότητα των κρατών – μελών για το περιεχόμενο και την οργάνωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Γενικώς μετά το 2001 δρομολογήθηκε μια διαδικασία ενισχυμένης συνεργασίας στον τομέα της εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης. Στη συνέχεια η δήλωση της Κοπεγχάγης το 2002 και το ανακοινωθέν του Μάαστριχ το 2004, επιβεβαιώνουν τις προτεραιότητες που αποτελούν η διαφάνεια, η αναγνώριση και η ποιότητα της επαγγελματικής κατάρτισης, και χαράσσουν προτεραιότητες σε εθνικό επίπεδο.

Στα ίδια πλαίσια, σε ευρωπαϊκό επίπεδο υπήρξαν δύο ακόμη σημαντικές πρωτοβουλίες:

1. το europass [γιούρο-πας] – κατάρτιση, 1998, που καθορίζει τις δεξιότητες οι οποίες αποκτώνται σε δράσεις κατάρτισης στο εξωτερικό, και

2. το europass 2004 που είναι ένα μοναδικό χαρτοφυλάκιο και αποσκοπεί να καταδεικνύονται με σαφήνεια και ευκολία τα προσόντα και οι ικανότητες των πολιτών παντού στην Ευρώπη.

Το europass περιλαμβάνει πέντε (5) έγγραφα που έχουν εκπονηθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο με στόχο να διευκολυνθεί η κινητικότητα όλων αυτών που θέλουν να σπουδάσουν ή να εργαστούν στις τέσσερις γωνιές της Ευρώπης.

Τα προγράμματα Leonardo da Vinci, Comenius, Erasmus για τη δια βίου εκπαίδευση και κατάρτιση αποτελούν το χρηματοδοτικό μέσο για τις δράσεις επαγγελματικής κατάρτισης. Σκοπό έχουν να στηρίξουν και να συμπληρώσουν τις δράσεις που αναλαμβάνουν τα κράτη – μέλη ενθαρρύνοντας τη διακρατική συνεργασία και την κινητικότητα, την καινοτομία και την ποιότητα της κατάρτισης , αλλά και την ευρωπαϊκή διάσταση των συστημάτων και πρακτικών κατάρτισης.

Παράλληλα οι ευρωπαϊκοί οργανισμοί που δραστηριοποιούνται στον τομέα της κατάρτισης είναι οι εξής:

* το Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης (cedefop) [σεντεφόπ] που ιδρύθηκε το 1975 με έδρα τη Θεσσαλονίκη

* το Ευρωπαϊκό Ίδρυμα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης που συστήθηκε το 1994 με έδρα το Τορίνο

* η Συμβουλευτική Επιτροπή για την Επαγγελματική Κατάρτιση που συστήθηκε το 2004 με αποστολή να επικουρεί την επιτροπή στην εφαρμογή της Επιτροπής αυτής.

Για τους αποφοίτους δημοσίων και ιδιωτικών ΙΕΚ, με απόφαση του υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων καθιερώθηκε προαιρετική Πρακτική Άσκηση διάρκειας 6 μηνών. Δικαίωμα Πρακτικής Άσκησης έχουν οι απόφοιτοι των ΙΕΚ που δεν έχουν ολοκληρώσει τις εξετάσεις πιστοποίησης, ενώ η πραγματοποιημένη Πρακτική Άσκηση θεωρείται ως αναγνωρισμένη προϋπηρεσία για χορήγηση άδειας άσκησης επαγγέλματος. Η Πρακτική Άσκηση μπορεί να πραγματοποιηθεί στο Δημόσιο Τομέα σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου ή Ιδιωτικού Τομέα καθώς και σε ιδιωτικές επιχειρήσεις. Γι’ αυτό το σκοπό ο Ο.Ε.Ε.Κ. θεσμοθέτησε θέσεις για Πρακτική Άσκηση αποφοίτων ΙΕΚ, από τις οποίες σήμερα επιδοτούνται όλες, αλλά μόνο για τους αποφοίτους Δημοσίων ΙΕΚ αρμοδιότητας του ΥΠ.Ε.Π.Θ.

Σχετικά με την αγορά εργασίας τα δεδομένα και τις τάσεις, μελέτη της Καντόρ για την απασχόληση και τη ζήτηση στελεχών στην αγορά εργασίας έδειξε τα εξής:

1. το 55% της ζήτησης εργασίας αφορά στελέχη με ειδικότητα:

* 22% τη μηχανογράφηση

* 18% τα οικονομικά

* 15% τις πωλήσεις

2. Στον κλάδο των υπηρεσιών ζητούνται κυρίως στελέχη:

* 35% πληροφορικής

* 15% οικονομικών ειδικοτήτων

* 8% μηχανικών

3. Στη βιομηχανία ζητούνται στελέχη:

* 20% οικονομικών ειδικοτήτων

* 19% στο χώρο των πωλήσεων

4. Στο εμπόριο αντίστροφα ζητούνται στελέχη:

* 33% στο χώρο των πωλήσεων

* 20% οικονομικών ειδικοτήτων

Στο Δημόσιο ΙΕΚ Καρδίτσας το οποίο συμπλήρωσε 15 έτη λειτουργίας, υλοποιήθηκαν από το έτος 1993, 46 ειδικότητες, ενεγράφησαν 2200 σπουδαστές, αποφοίτησαν 1520 και έλαβαν πιστοποίηση 510.

Στόχος μας είναι όχι μόνο η συνεχής αύξηση των ειδικοτήτων και του αριθμού των καταρτιζομένων αλλά και η επίτευξη υψηλού επιπέδου ανώτερης επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε κάθε τομέα.

Παράλληλα σε συνεργασία με τη «Θυρίδα Νεανικής Επιχειρηματικότητας» που εδρεύει στο ΙΕΚ Καρδίτσας και το «Γραφείο Διασύνδεσης και Επαγγελματικής Αποκατάστασης» του Τ.Ε.Ι. στην Καρδίτσα, στοχεύουμε στην άμεση πληροφόρηση και υποστήριξη τόσο των σπουδαστών μας όσο και των αποφοίτων στην προσπάθεια εξεύρεσης εργασίας, αρκεί οι μεν επιχειρηματίες να δηλώνουν, εάν υπάρχουν θέσεις εργασίας, και οι καταρτιζόμενοι σπουδαστές να επιθυμούν την εργασία.

Τέλος ευελπιστούμε τα οφέλη που θα προκύψουν από τη σημερινή ημερίδα να είναι πολλαπλά, τόσο για τους νέους όσο και για τους φορείς και τους κοινωνικούς εταίρους της περιοχής μας, προσδοκώντας στην πολύτιμη αρωγή και συνεργασία όλων σας για την επίτευξη των κοινών μας στόχων.

Έτσι, ανοίγεται ο δρόμος για την επαγγελματική αποκατάσταση των σπουδαστών μας…”.

Προηγούμενο άρθρο Πρόγραμμα «Νέοι και Επιχειρηματικότητα» του ΟΑΕΔ
Επόμενο άρθρο Στο Δήμο Καρδίτσας η έκταση του στρατοπέδου Λουμάκη