Ειδήσεις

Ελληνική Λύση: Αδιέξοδα που προκύπτουν από την δημιουργία ενιαίου φορέα διαχείρισης υδάτων στην Θεσσαλία


Κύριοι Υπουργοί, Κατόπιν ενημέρωσης που λάβαμε από μέλη του Συλλόγου Εργαζομένων της Περιφέρειας Θεσσαλίας και του Συλλόγου Υπαλλήλων της Περιφερειακής Ενότητας των Τρικάλων, εντός του τρέχοντα μήνα, σε διυπουργική συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο Δημαρχείο της Καρδίτσας, προτάθηκε η δημιουργία Ενιαίου Φορέα Διαχείρισης Υδάτων ο οποίος θα λειτουργήσει στη Θεσσαλία και όπου θα ενσωματωθούν οι 53 υπάρχοντες ΤΟΕΒ και ο ένας ΓΟΕΒ. Οι αρχές που θα διέπουν τον εν λόγω νέο φορέα υποτίθεται ότι θα είναι η ανταποδοτικότητα, η αντιπροσωπευτικότητα, η διαφάνεια και η εντοπιότητα. Στον δε επικείμενο νέο Οργανισμό, κατά την παραπάνω ενημέρωση, πρόκειται να μεταφερθούν το Τ μήμα Παρακολούθησης και Προστασίας των Υδατικών Πόρων της Δ/νσης Υδάτων Θεσσαλίας της Γεν. Δ/νσης Χωροταξικής και Περιφερειακής Πολιτικής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεός Ελλάδας και η Δ/νση Υδροοικονομίας και Εποτττείας ΟΕΒ (πρακτικά 4 Τμήματα Υδροοικονομίας) της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

Όμως, οι υπάλληλοι που εργάζονται στην Δ/νση Υδροοικονομίας και Εποπτείας ΟΕΒ, όπως μας πληροφορούν στελέχη των παραπάνω συλλόγων, είναι είτε μόνιμοι, είτε υπάλληλοι με συμβάσεις αορίστου χρόνου της Περιφέρειας Θεσσαλίας. Έχουν, δε, προσληφθεί με νόμιμες διαδικασίες, μέσω ΑΣΕΠ και καλύπτουν οργανικές θέσεις σύμφωνα με το οργανόγραμμα της οικείας Περιφέρειας. Από ιδρύσεώς της, η παραπάνω Δ/νση της Περιφέρειας Θεσσαλίας, ανέλαβε μεγάλο όγκο αρμοδιοτήτων, που πριν την σύστασή της, διεκπεραιώνονταν από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, όπως μας μεταφέρουν δημόσιοι υπάλληλοι – μέλη των παραπάνω συλλόγων. Οι αρμοδιότητες αυτές, είναι: Έλεγχοι για αδειοδοτήσεις υδροληψιών, διεκπεραιώσεις καταγγελιών και βεβαιώσεις προστίμων για μη εφαρμογή των κανονιστικών διατάξεων διαχείρισης υδάτινων πόρων. Επιπλέον, επιλαμβάνονται οι εν λόγω υπάλληλοι της έκδοσης βεβαιώσεων προς την ΔΕΗ, που αφορούν στο δικαίωμα χρήσης αγροτικού τιμολογίου επί της κατανάλωσης νερού για άρδευση. Κατόπιν των προηγουμένων, επισημαίνουν στελέχη των παραπάνω συλλόγων που επικοινώνησαν μαζί μας ότι, η κατάργηση της ανωτέρω Δ/νσης, ως οργανικής Μονάδας, θα σήμαινε μεγάλη ταλαιπωρία για τον αγροτικό κόσμο, αφού οι υπά­λληλοι που την στελεχώνουν εμπλέκονται, έμμεσα ή άμεσα, με όλες τις δημόσιες και ιδιωτικές υπηρεσίες εξυπηρέτησης του αγροτικού κόσμου στην Θεσσαλία (Άδειες χρήσης ύδατος, εξηλεκτρισμός, αγροτικά τιμολόγια, περιβαλλοντικά προγράμματα, έλεγχος των Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων, όπως επίσης και εποπτεία αυτών, σε διοικητικό και οικονομικό επίπεδο). Πιο συγκεκριμένα, εντός της τελευταίας τετραετίας, η Διεύθυνση Υδροοικονομίας και Εποπτείας ΟΕΒ της Περιφέρειας Θεσσαλίας, ελέγχει σε ετήσια βάση τα οικονομικά στοιχεία των φορέων που εποπτεύει και επιπλέον, τις διοικητικές διαδικασίες λειτουργίας τους, όπως είναι οι προσλήψεις προσωπικού με συμβάσεις εργασίας. Επιπλέον, μας ενημερώνουν τα στελέχη των συλλόγων των Εργαζομένων της Περιφέρειας Θεσσαλίας και των Υπαλλήλων της Περιφερειακής Ενότητας των Τρικάλων πως η Δ/νση Υδροοικονομίας και Εποπτείας ΟΕΒ ελέγχει τις συμβάσεις των ανωτέρω εποπτευόμενων φορέων, που συνίστανται, είτε στην προμήθεια υλικών, είτε στην εκτέλεση έργων στις περιοχές δικαιοδοσίας τους. Σημειωτέο, δε ότι, η πρόοδος στο νοικοκύρεμα των ΟΕΒ, τα τελευταία 4 έτη (από τότε που η Δ/νση ανέλαβε την εποπτεία τους, έχοντας αναλάβει να αλλάξει δυσλειτουργίες 30 ετών) είναι σημαντική, παρ’ όλο που απέχει πολύ από το επιθυμητό επίπεδο.

Συνεχίζοντας την πληροφόρηση που μας προώθησαν τα στελέχη των συλλόγων των Εργαζομένων της Περιφέρειας Θεσσαλίας και των Υπαλλήλων της Περιφερειακής Ενότητας των Τρικάλων, με τη μεταφορά των εμπλεκόμενων με την διαχείριση των υδάτινων πόρων της Θεσσαλίας υπαλλήλων στον νέο φορέα, ο οποίος θα είναι Ανώνυμη Εταιρεία, θα αλλάξει η σχέση εργασίας τους, ενώ, η υπηρεσιακή τους εξέλιξη στον νέο φορέα δεν θα είναι ίδια με αυτή που θα είχαν, αν παρέμεναν στις σχετικές Υπηρεσίες της Περιφέρειας Θεσσαλίας. Ως εκ τούτου, η δημιουργία Ανώνυμης Εταιρείας και η απορρόφηση από την τελευταία της Δ/νσης Υδροοικονομίας και των ΤΟΕΒ & ΟΕΒ προβληματίζει, καθώς, η σωστή διαχείριση των υδάτινων πόρων, όπως προκύπτει εκ της εμπειρίας αλλά και εκ του καταστατικού χάρτη υποχρεώσεων της Δημόσιας Διοίκησης, είναι ορθότερη και σύμφωνη με το Σύνταγμα όταν διεξάγεται από τις δημόσιες Υπηρεσίες της Περιφέρειας Θεσσαλίας, η οποία μεριμνά για το όφελος των πολιτών της, αφού, το νερό είναι δημόσιο αγαθό. Το τελευταίο δεν προεξοφλείται από την δραστηριοποίηση μιας Ανώνυμης Εταιρείας, η οποία, εκ του καταστατικού της, οφείλει να μεριμνά πρώτιστα για την αύξηση των κερδών της. Το νερό για τον κάμπο της Θεσσαλίας είναι η πηγή της ανάπτυξής του και της ευημερίας του. Η διαχείρισή του, δε, από μια Ανώνυμη Εταιρεία αναμένεται ότι θα εγκλωβίσει όλους τους αγρότες σε αυξημένες τιμολογιακές πολιτικές, όπως επισημαίνουν οι εμπλεκόμενοι με την διαχείριση των υδάτινων πόρων δημόσιοι υπάλληλοι της Περιφέρειας Θεσσαλίας, αφού θα εισχωρήσει ο παράγοντας της εξαγωγής κέρδους από την όλη διαχείριση.

Η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων και της απαξίωσης των αρμοδίων για τους υδάτινους πόρους Δημοσίων Υπηρεσιών της Περιφέρειας Θεσσαλίας θέτει τους θεσσαλούς πολίτες ομήρους των ιδιωτικών εταιρειών, που πρώτιστο σκοπό έχουν την αύξηση των κερδών τους, τονίζουν οι εμπλεκόμενοι με την διαχείριση των υδάτινων πόρων της Θεσσαλίας δημόσιοι υπάλληλοι. Συνεχίζουν, δε, λέγοντάς μας ότι η ακολούθηση της τακτικής μιας τέτοιας έμμεσης ιδιωτικοποίησης, που χαρακτηρίζει την πολιτική της ΕΕ, θα καταλήξει σε μια προβληματική διαχείριση του νερού στην Θεσσαλία. Αντιστοίχως, παρόμοια αρνητική διαχείριση παρατηρήθηκε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις στον τομέα των σιδηροδρόμων, που απαξιώθηκε εντελώς. Ομοίως, παρατηρούν οι ως άνω εμπλεκόμενοι με την διαχείριση των υδάτινων πόρων της Θεσσαλίας δημόσιοι υπάλληλοι, πως τα ίδια συνέβησαν και στην διαχεί­ριση του δημόσιου αγαθού της ηλεκτρικής ενέργειας, που προκάλεσε, τελικά, αύξηση κόστους και ακρίβεια στους ευάλωτους οικονομικά πολίτες, ενώ τα καρτέλ των ενεργειακών επιχειρήσεων-παρόχων, απλά, απήλαυσαν τεράστια κέρδη.

Θεωρούν, λοιπόν, πολλοί υπάλληλοι που εργάζονται στην Δ/νση Υδροοικονομίας και Εποπτείας ΟΕΒ, με αφορμή τα τελευταία σοβαρά γεγονότα πλημμυρών στην Θεσσαλία ότι, πρέπει να αναβαθμιστεί η λειτουργία της εν λόγω Υπηρεσίας της οικείας Περιφέρειας και να ενισχυθεί με επιστήμονες και με τεχνολογικό εξοπλισμό, ώστε να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στον συντονισμό του συνόλου των φορέων που εμπλέκονται στη διαχείριση των υδάτων προς όφελος των παραγωγικών τάξεων και όλων των πολιτών της Θεσσαλίας, ώστε να είναι εκείνη η δημόσια Υπηρεσία που θα διαχειριστεί το σημαντικότερο δημόσιο αγαθό της περιοχής, το νερό, που αποτελεί το βασικό πυλώνα ανάπτυξής και ευημερίας του Θεσσαλού πολίτη. Οι εκπρόσωποι του Συλλόγου Εργαζομένων της Περιφέρειας Θεσσαλίας και του Συλλόγου Υπαλλήλων της Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων καταλήγουν στην επιχειρηματολογία τους για το θέμα της παρούσας στο ότι τα παραδείγματα παραχώρησης δημόσιων αγαθών σε ιδιώτες με δυσμενή αποτελέσματα για την πλειοψηφία των πολιτών είναι πάρα πολλά. Ο κίνδυνος, όπως τονίζουν, αφορά, αφενός, στο να εγκλωβιστούν οι Θεσσαλοί αγρότες σε αυξημένες τιμολογιακές πολιτικές από μια Ανώνυμη Εταιρεία, και αφετέρου, στο να μην μπορεί να αρδευτεί επαρκώς μεγάλο ποσοστό εκτάσεων που αρδεύονται σήμερα. Επισημάνθηκε, κιόλας ότι, η λύση της δημιουργίας νέων φορέων για την διαχείριση υδάτινων πόρων με παράκαμψη των υπαρχουσών δημοσίων Υπηρεσιών (που ήδη τα διαχειρίζονται) για να λυθούν χρόνια προβλήματα στην ύδρευση θα είναι τουλάχιστον αναποτελεσματική, με σχετικό παράδειγμα τον φορέα Διαχείρισης της λίμνης Κάρλας. Με γνώμονα, λοιπόν, το συμφέρον του Θεσσαλού πολίτη, οι απασχολούμενοι στην διαχείριση των υδάτινων πόρων δημόσιοι υπάλληλοι της Περιφέρειας Θεσσαλίας, μας ενημέρωσαν ότι προτείνουν:

α) Η Δ/νση Υδροοικονομίας και Εποπτείας ΟΕΒ να αναβαθμιστεί και να αναλάβει τον οφειλόμενο ρόλο της, σύμφωνα με το οργανόγραμμα της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

β) Να διευθετηθεί άμεσα η επικάλυψη αρμοδιοτήτων μεταξύ της Δ/νσης Υδροοικονομίας και της Δ/νσης Υδάτων της τοπικής Αποκεντρωμένης Διοίκησης με στόχο, τόσο την δημιουργία μίας αποτελεσματικής συνεργασίας, όσο και την συντόμευση των διαδικασιών, που προκαλούν την κατανάλωση εργατοωρών σε ήσσονος σημασίας αρμοδιότητες. Με αυτό τον τρόπο θα προκύψει χρόνος πραγματικών ελέγχων και συντονισμού των εμπλεκομένων, που είναι και η ουσία της διαχείρισης.

γ) Να δημιουργηθεί ένα ευέλικτο συντονιστικό όργανο με δικαιοδοσία άμεσης επέμβασης σε έκτακτες συγκυρίες, το οποίο, όμως, θα εποπτεύεται στενά από την Περιφέρεια Θεσσαλίας. Μάλιστα, αν όντως υπάρχει πρόθεση για μια διαβούλευση επί του συγκεκριμένου θέματος, προτείνεται, ο τεχνικός σύμβουλος ο οποίος θα καταγράψει τα υπάρχοντα δίκτυα και τα βασικά αναγκαία έργα που πρέπει να δρομολογηθούν σχετικά, να καταθέσει την σχετική μελέτη του στην Δ/νση Υδροοικονομίας και ΟΕΒ της Περιφέρειας Θεσσαλίας και όχι στην Ανώνυμη Εταιρεία που πρόκειται να συσταθεί.

Οι απασχολούμενοι στην διαχείριση των υδάτινων πόρων δημόσιοι υπάλληλοι της Περιφέρειας Θεσσαλίας αναρωτιώνται, εν κατακλείδει, πώς είναι δυνατόν να υπάρχει μεθόδευση σε εξέλιξη, ώστε ένα δημόσιο αγαθό, όπως το νερό, να το διαχειρίζεται μια Ανώνυμη Εταιρεία και όχι μια Δημόσια Υπηρεσία. Με το σκεπτικό αυτό, το νερό, όντας κοινωνικό δικαίωμα, δεν μπορεί να μετατραπεί σε εμπόρευμα. Τα παραπάνω αναφερόμενα προκαλούν εύλογα ερωτήματα σχετικά με το αν υπάρχει η πολιτική βούληση να επανεξεταστεί το ζήτημα της δημιουργίας ενιαίου φορέα διαχείρισης υδάτων στην Θεσσαλία εκτός δικαιοδοσίας και απόλυτου ελέγχου από την Περιφέρεια Θεσσαλίας υπό το πρίσμα των ανωτέρω επισημάνσεων. Στα προηγούμενα πλαίσια, είναι αναγκαίο να ληφθούν νέες αποφάσεις για το νερό της Θεσσαλίας, με γνώμονα προτεραιοτήτων το όφελος των πολιτών της Περιφέρειας Θεσσαλίας και τον σεβασμό στο συνταγματικό κεκτημένο του χαρακτηρισμού του νερού, ως δημόσιου αγαθού.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

  1. Εφόσον το νερό είναι δημόσιο αγαθό και σύμφωνα με το Σύνταγμα δεν μπορεί να ιδιωτικοποιηθεί, άρα, οι σχετιζόμενες με την διαχείρισή του υποδομές μόνον εποπτευόμενες και υπό τον απόλυτο έλεγχο του ελληνικού Δημοσίου μπορούν να είναι, θα ανακαλέσετε κάθε δρομολογημένη υπαγωγή των μέχρι πρότινος δημοσίων Υπηρεσιών που διαχειρίζονται τους υδάτινους πόρους της Θεσσαλίας στον έλεγχο μιας υπό σύσταση Ανώνυμης Εταιρείας;
  2. Προκειμένου να επιτευχθεί η βέλτιστη διαχείριση των υδάτινων πόρων της Θεσσαλίας προς όφελος των πολιτών της εν λόγω Περιφέρειας, προτίθεσθε να υιοθετήσετε τα προτεινόμενα από τους δημοσίους υπαλλήλους που υπηρετούν στην διαχείριση υδάτινων πόρων της Περιφέρειας Θεσσαλίας, όπως επισημαίνονται ανωτέρω, με σήμανση από «α» ως «γ»;
Προηγούμενο άρθρο Συνάντηση στελεχών των Γραφείων Εγκληματολογικών Ερευνών Μαγνησίας-Καρδίτσας-Τρικάλων
Επόμενο άρθρο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Ν. Καρδίτσας: Συμπαράσταση στον αγώνα των αγροτών