Ειδήσεις

ΕΝΚΑ Βόλου και Θεσσαλίας: Κενό γράμμα τα δικαιώματα των καταναλωτών


Τα δικαιώματα των καταναλωτών μπορεί να θεσπίστηκαν εδώ και πολλά χρόνια, όμως στις περισσότερες περιπτώσεις δεν τηρούνται ούτε από τις επιχειρήσεις αλλά ούτε από το ίδιο το κράτος, ενώ οι Ενώσεις Καταναλωτών παλεύουν εθελοντικά για την υπεράσπισή τους.
– Προστασία υγείας και ασφάλειας
Η αγορά έχει κατακλυστεί από προϊόντα κακής ποιότητας πολλά από τα οποία είναι μη ασφαλή και επικίνδυνα για την υγεία. Οι προληπτικοί έλεγχοι είναι ανύπαρκτοι και μόνο μετά από καταγγελίες καταναλωτών ανακαλούνται κάποια από αυτά.
– Προστασία των οικονομικών συμφερόντων
Οι συνεχείς,χωρίς έλεγχο, αυξήσεις και ανατιμήσεις, οι αδιαφανείς χρεώσεις στους λογαριασμούς ρεύματος, οι απάτες στο διαδίκτυο, οι αθέμιτες και καταχρηστικές εμπορικές πρακτικές, τα ψιλά γράμματα στις συμβάσεις κ.α. αποτελούν καθημερινές πρακτικές, ενώ το κράτος όχι μόνο αδιαφορεί αλλά επιβάλει τους δικούς του υπέρογκους φόρους στη κατανάλωση (ΕΦΚ, ΦΠΑ, ΥΚΩ, ΕΤΜΕΑΡ κ.α.)
– Πρόσβαση στην πληροφόρηση
Οι επιθετικές πρακτικές προώθησης εταιρειών ενέργειας, τηλεπικοινωνιών κ.α., οι τηλεφωνικές οχλήσεις, οι παραπλανητικές διαφημίσεις και πρακτικές,αποτελούν κανόνα κι όχι εξαίρεση. Προβάλουν ανύπαρκτες και φανταστικές ιδιότητες, ισχυρισμούς υγείας κ.α. Η διαφήμιση φαρμάκων οργιάζει.
– Δικαίωμα εκπαίδευσης
Η ενημέρωση και η εκπαίδευση των καταναλωτών επαφίεται στον εθελοντισμό των Ενώσεων Καταναλωτών ενώ η καταναλωτική αγωγή στα σχολεία είναι ανύπαρκτη.
– Δικαίωμα εκπροσώπησης
Οι Ενώσεις Καταναλωτών, χωρίς καμία στήριξη από τη Πολιτεία, προσπαθούν εθελοντικά να εκπροσωπούν τους καταναλωτές και να μεσολαβούν για την επίλυση των προβλημάτων τους.
– Πρόσβαση στην δικαιοσύνη
Οι διαδικασίες απονομής δικαιοσύνης είναι δαπανηρές, γραφειοκρατικές, χρονοβόρες και ως εκ τούτου απαγορευτικές για τους θιγόμενους καταναλωτές.
– Πρόσβαση στην αειφόρο κατανάλωση
Οι μεγάλες επιχειρήσεις προωθούν χωρίς κανένα έλεγχο την υπερκατανάλωση, τα χημικά, τα πλαστικά, τα επεξεργασμένα τρόφιμα (σκουπιδοτρόφιμα) κ.α. Η εξάντληση των φυσικών πόρων και η ρύπανση του περιβάλλοντος, υπονομεύουν την κάλυψη των βασικών αναγκών των μελλοντικών γενιών.
Οι καταναλωτές έχουμε δικαίωμα:
στην ορθή ενημέρωση πριν την αγορά, για τα  χαρακτηριστικά του προϊόντος ή της υπηρεσίας,την τιμή, τους όρους πληρωμής και παράδοσης, τη διάρκεια και τους όρους της σύμβασης
 – στην παροχή εγγύησης. Τα καινούργια προϊόντα μακράς διάρκειας συνοδεύονται υποχρεωτικά από γραπτή εγγύηση τουλάχιστον 2 ετών στην Ελληνική γλώσσα
– στην αντικατάσταση, επιδιόρθωση, μείωση του τιμήματος ή επιστροφή χρημάτων για ελαττωματικά προϊόντα, από το κατάστημα πώλησης.
-στην αναιτιολόγητη υπαναχώρηση(ακύρωση της αγοράς και επιστροφή χρημάτων), εντός 14 ημερολογιακών ημερών για αγορές από απόσταση (τηλεφωνικά και μέσω διαδικτύου).
-στην παροχή τεχνικής υποστήριξης και ανταλλακτικώνγια όλη τηπιθανή διάρκεια ζωής τουπροϊόντος
-σε αποζημίωση αν εξαιτίας ελαττωματικού προϊόντος προκληθεί ζημία ή σωματική βλάβη
-στη διαφύλαξη των προσωπικών δεδομένων.
Γνωρίζουμε και διεκδικούμε τα δικαιώματα μας στις υπηρεσίες και στις αγορές προϊόντων. Καταγγέλλουμε και αντιδρούμε δυναμικά σε κάθε περίπτωση που τα καταπατούν. Συμμετέχουμε και στηρίζουμε τoκαταναλωτικό κίνημα.

Προηγούμενο άρθρο Με επιτυχία έκλεισε τις αγωνιστικές υποχρεώσεις η ομάδα του Γ.Σ. Μουζακίου
Επόμενο άρθρο Ο όμιλος Αστρονομίας του 1ο Πειραματικού Γενικού Λυκείου Καρδίτσας στο Αστεροσκοπείο της Λάρισας