Η Καρδίτσα επιχειρεί να ξανασυστηθεί στο κοινό και σε μια εποχή όπου ο τουρίστας αναζητά αυθεντικές εμπειρίες, η Καρδίτσα μπορεί να δημιουργήσει ένα τουριστικό προφίλ, μπορεί να εμπλουτίσει το τουριστικό της προϊόν μέσα από τον οινοτουρισμό.
Η Αναπτυξιακή Καρδίτσας, σε συνεργασία με θεσμικούς φορείς, υλοποιεί δράσεις που στοχεύουν στην ανάδειξη του τοπικού αμπελώνα και στη σύνδεση του κρασιού με τον πολιτισμό, τη φύση και την τοπική γαστρονομία.
Η Καρδίτσα, εξάλλου, έχει παράδοση στην οινοκαλλιέργεια, διαθέτει το τεράστιο brand, που είναι η λίμνη Πλαστήρα, και σε μια περίοδο όπου, μετά τις πληγές που έχουν αφήσει τα πλημμυρικά φαινόμενα, στην τοπική οικονομία, ο οινοτουρισμός μπορεί και πρέπει να αποτελέσει το μοχλό ανάπτυξης και την κινητήριο δύναμη για την επανεκκίνηση της περιοχής μας.
Με αφορμή το πρόσφατο τριήμερο διατοπικών δράσεων και την Ημερίδα για τον οινοτουρισμό που διοργάνωσε η Αναπτυξιακή Καρδίτσας, το Ηχόραμα 100,8 (την Τετάρτη 18 Ιουνίου), έθεσε τον οινοτουρισμό, το παρόν, το μέλλον και τις προοπτικές σε πρώτο πλάνο, σε μια ειδική θεματική εκπομπή.
Η εκπομπή «Πρωινή Ατζέντα» (καθημερινά 09:00-10:00 το πρωί) και η Βάσω Μπαλαμπάνη συνομίλησαν αποκλειστικά με την Προϊσταμένη Τμήματος Ειδικών Μορφών Τουρισμού, Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού του Υπουργείου Τουρισμού Κατερίνα Κουσουρή η οποία μας παρουσίασε αναλυτικά τη στρατηγική και το έργο του Υπουργείου στον τομέα αυτό.
Επίσης, συζητήσαμε με την Πρόεδρο Εθνικής Επιτροπής Οινοτουρισμού και Εθνικού Συμβουλίου Οινοτουρισμού Μαίρη Τριανταφυλλοπούλου, τον Συντονιστή ΟΤΔ Leader – ΑΝ.ΚΑ. Α.Ε. Παναγιώτη Ντανοβασίλη και τον Χημικό-Οινολόγο, Ιδιοκτήτη και Παραγωγό Θάνο Καραθάνο καταγράφοντας και αναδεικνύοντας όλες τις διαστάσεις του θέματος.
Τα βασικότερα σημεία των συνεντεύξεών τους, στο ρεπορτάζ που ακολουθεί:
Η Προϊσταμένη Τμήματος Ειδικών Μορφών Τουρισμού, Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού του Υπουργείου Τουρισμού Κατερίνα Κουσουρή
Ερώτηση: Κυρία Κουσουρή χαιρόμαστε που ανταποκριθήκατε στην πρόσκληση μας για να μιλήσουμε για τον οινοτουρισμό. Ποια είναι η στρατηγική του Υπουργείου Τουρισμού ως προς την ανάδειξη και τη στήριξη του οινοτουρισμού; Μιλήστε μας για το έργο του Υπουργείο στο πλαίσιο της δράσης ΄΄16931΄΄ Τουριστική Ανάπτυξη΄΄ αλλά και για την Καρδίτσα και τη Θεσσαλία.
Απάντηση: Χαίρομαι και εγώ που σας ακούω και να ευχαριστήσω από το ραδιόφωνό σας για τη φιλοξενία στην όμορφη πόλη σας.
Να πούμε ότι τα τελευταία τρία, και παραπάνω, χρόνια υπάρχει ιδιαίτερη προτεραιοποίηση από πλευράς Υπουργείου τόσο στον οινοτουρισμό όσο και στη γαστρονομία αλλά και τον αγροτουρισμό.
Όλες αυτές οι μορφές τουρισμού συνδέονται μεταξύ τους, αυτό είναι αυτονόητο, οπότε αυτό αποτέλεσε και το εφαλτήριο στο να στοχεύσει το Υπουργείο σε ένα πολύ σημαντικό έργο το οποίο έχουν την ευκαιρία να το χρηματοδοτήσουμε μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και έχει στόχο να ενισχύσει και να προβάλει τις μοναδικές γαστρονομικές, οινοτουριστικές και αγροτουριστικές εμπειρίες που μπορεί ένας επισκέπτης να δοκιμάσει στην Ελλάδα.
Βασικός στόχος του έργου αυτού είναι η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου που θα συνδέει τον αγροτικό, τον γαστρονομικό, τον οινοτουριστικό και τον τουριστικό τομέα.
Θα προσπαθήσουμε μέσω του δικτύου αυτού να αναδείξουμε τόσο τα τοπικά προϊόντα, τις υπηρεσίες αλλά και, κυρίως, τις εμπειρίες που κάνουν την Ελλάδα ένα μοναδικό προορισμό.
Το έργο αυτό πραγματοποιείται από τον Απρίλιο του 2024.
Η πρώτη του φάση αφορά τη μελέτη της αγοράς και το στρατηγικό σχέδιο δράσης του δικτύου.
Ο προϋπολογισμός ήταν 1,6 εκατομμύρια ευρώ.
Χαρτογραφήθηκε η προσφορά, το τι προσφέρουμε ως χώρα αλλά και καλές πρακτικές του εξωτερικού τις οποίες μπορούμε να υιοθετήσουμε σαν καλά παραδείγματα για να αναπτύξουμε μια στρατηγική για μια βιώσιμη ανάπτυξη του τομέα.
Ήδη, ετοιμαζόμαστε να ξεκινήσουμε το δεύτερο μεγάλο κομμάτι του έργου που αφορά στο branding και σε ενέργειες προβολής, με έναν πολύ μεγάλο – για πρώτη φορά – προϋπολογισμό 7,6 εκατομμύρια.
Θα δημιουργηθεί το λογότυπο του δικτύου, όλο το υλικό που θα το συνοδεύσει, θα φωτογραφηθούν προϊόντα, εμπειρίες, Φεστιβάλ, οινικές διαδρομές, ό,τι μπορείτε να φανταστείτε.
Και όποια επιχείρηση συνδέεται με τους τομείς αυτούς, θα καταγραφεί και τα προϊόντα θα ομαδοποιηθούν καταρχήν γεωγραφικά και δεύτερον θα παρουσιάζονται σαν ομοειδή προϊόντα.
Δηλαδή, το κρασί που μπορεί να το δοκιμάσεις, ποιες ποικιλίες μπορείς να βρεις σε διαφορετικές περιοχές, ποιο τυρί αντίστοιχα μπορείς να δοκιμάσεις και που μπορεί να το δοκιμάσεις, συνταγές, γευσιγνωσίες.
Το δίκτυο και η πλατφόρα που θα αναπτυχθεί στη συνέχεια, θα προσφέρει ένα ολοκληρωμένο προϊόν.
Ο προγραμματισμός λέει ότι θα γίνονται και κοινές δράσεις μεταξύ των μελών που θα έχει το δίκτυο αυτό.
Και αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα τώρα για το Υπουργείο, το να προσελκύσουμε μέλη τα οποία θα έχουν, στην πορεία, το προνόμιο να απολαύσουν την προβολή διεθνώς μέσω αυτού του φορέα γαστρονομίας και αγροτουρισμού.
Το κρασί, βέβαια, έχει ένα πολύ σημαντικό ρόλο.
Είναι γνωστό ότι η Ελλάδα έχει πολύ ισχυρά πλεονεκτήματα.
Τόσο η πλούσια γαστρονομία όσο οι μοναδικές ποικιλίες κρασιού αλλά και τα τοπικά προϊόντα, τα ΠΟΠ, ΠΓΕ, και οι μοναδικές εμπειρίες.
Δηλαδή, υπάρχουν ήδη πολλοί επισκέπτες που έρχονται να συμμετέχουν στον τρύγο, να μαζέψουν τις ελιές, να ζυμώσουν.
Είναι εμπειρίες, πλέον, που αυτό ζητάει ο σύγχρονος επισκέπτης.
Σίγουρα έχουμε πολλά ισχυρά πλεονεκτήματα.
Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα είναι ότι χρειαζόμαστε λίγο καλύτερο συντονισμό και ελπίζουμε ότι το δίκτυο θα πετύχει να συντονίσει όλους τους φορείς που εμπλέκονται, να αναπτύξουμε τις υποδομές ώστε να γίνουμε διεθνώς ανταγωνιστικοί.
Είναι σημαντικό, νομίζω, να αποκτήσουμε συνείδηση των δυνάμεών μας και να τις ενώσουμε ώστε να προβληθούν και οι επιχειρήσεις μεμονωμένα και η χώρα στο σύνολο τελικά.
Ερώτηση: Έχουμε να αναφέρουμε κάτι ειδικότερο για την Καρδίτσα;
Απάντηση: Νομίζω ότι θα επικεντρώσω στον καλό μεταξύ σας συντονισμό.
Το συζητήσαμε και στο πλαίσιο της ημερίδας και στα ΄΄πηγαδάκια΄΄ που έγιναν παράλληλα.
Ότι θα πρέπει να αντιληφθούν οι επιχειρηματίες ότι μόνο μέσω της συνεργασίας και της δημιουργίας cluster μεταξύ των επιχειρηματιών, διαφορετικών επιχειρήσεων, δηλαδή ένα οινοποιείο, ένα τυροκομείο, ένα εστιατόριο, ένας παραγωγός ενός τοπικού προϊόντος πρέπει να συνεργαστούν και, παράλληλα, να συνεργαστούν και με τις διπλανές περιοχές.
Γιατί ο επισκέπτης δεν θα έρθει μόνο για το κρασί στην Καρδίτσα.
Θα πάει μια βόλτα στα Μετέωρα, θα πάει στη λίμνη Πλαστήρα, θα επισκεφθεί δυο-τρία οινοποιεία, θα δοκιμάσει τα εστιατόρια.
Αυτό που θα πρέπει, λοιπόν, να προσφέρουμε στον επισκέπτη είναι ένα ολοκληρωμένο πακέτο δυο-τριών ημερών όπου θα φέρει διανυκτερεύσεις στην περιοχή και θα του δώσει και διαφορετικές εμπειρίες.
Αυτό είναι το βασικό μήνυμα. Συνεργασία.
Γιατί από τη συνεργασία έχουν να κερδίσουν όλοι.
Αυτό είναι ΄΄οριζόντιο΄΄ σε ό,τι και αν κάνουμε.
Ερώτηση: Υπάρχει κάτι άλλο ανακοινώσιμο για τη συνέχεια;
Απάντηση: Πολύ σύντομα θα λάβετε πρόσκληση και μέσω του Δήμου και μέσω της Περιφέρειας και θα ήθελα πραγματικά αυτό να ακουστεί στους επιχειρηματίες της περιοχής.
Θέλουμε να ανταποκριθούν στις ενημερωτικές εκδηλώσεις που θα κάνουμε σε όλες τις Περιφέρειες.
Οι προσκλήσεις θα έρθουν και μέσω της Αναπτυξιακής και μέσω των Επιμελητηρίων.
Να μη διστάσουν να έρθουν να ακούσουν τι έχουν να κερδίσουν από την εμπλοκή στο δίκτυο αυτό.
Γιατί μιλάμε για τον εθνικό θεματικό dmo για τη γαστρονομία και τον οινοτουρισμό και πραγματικά έχουν μόνο να κερδίσουν.
Θέλουμε να είναι όλοι εκεί για να μπορέσουμε όλοι μαζί να πάμε στο επόμενο βήμα.
Η Πρόεδρος Εθνικής Επιτροπής Οινοτουρισμού και Εθνικού Συμβουλίου Οινοτουρισμού Μαίρη Τριανταφυλλοπούλου
«Το κρασί από μόνο του είναι ένα πολύ δυναμικό προϊόν το οποίο και στη Θεσσαλία καταγράφει εξαιρετικές προσπάθειες από τους οινοπαραγωγούς.
Και το κομμάτι του αμπελιού και το κομμάτι του οίνου και, βεβαίως, τις επενδύσεις που γίνονται πια στον οινοτουρισμό.
Ο οινοτουρισμός είναι μια μορφή εμπειρίας και θεματικού τουρισμού που νομίζω ότι στην περίπτωση της Θεσσαλίας γενικότερα, Καρδίτσα, Λάρισα, είναι μια μορφή η οποία δένει πάρα πολύ γιατί δένει με το περιβάλλον.
Επίσης, επειδή η Θεσσαλία έχει τη δυνατότητα μετακίνησης στις διάφορες περιοχές, δίνει στον οινόφιλο που θα επισκεφθεί την περιοχή να τα δοκιμάσει και από διάφορες περιοχές και διάφορες ποικιλίες.
Οπότε, του δίνει μια φοβερή δυνατότητα εξελικτικής γεύσης, να κρίνει και να ευχαριστηθεί.
Βεβαίως η Θεσσαλία μπορεί να είναι ένα σημείο οινοτουριστικό.
Είναι στο κέντρο της Ελλάδας, έχει εξαιρετικό πολιτισμό, οπότε μπορεί κάλλιστα να αναπτύξει τον οινοτουρισμό.
Το θέμα είναι πως θα μπορέσουν οι οινοπαραγωγοί, σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση α ΄ και β΄ βαθμού, με τις Αναπτυξιακές, με τα Υπουργεία, να μπορούμε να βρούμε έναν τρόπο επικοινωνίας ώστε να το εξελίξουμε.
Γιατί τώρα είμαστε στην παραδοχή ακόμα.
Δηλαδή, ναι, μπορούμε να κάνουμε οινικό τουρισμό αλλά χρειάζεται και συνέχεια.
Είδατε και στην εξαιρετική εκδήλωση που έγινε στην Καρδίτσα και συγχαρητήρια στους ανθρώπους της Αναπτυξιακής γιατί χωρίς αυτούς δεν θα μπορούσαμε να έχουμε προχωρήσει στο στρατηγικό για τον οινοτουρισμό γιατί βοηθώντας το κρασί βοηθάς και το αμπέλι που αυτό είναι το μεγάλο μας μέλημα.
Οπότε, αυτή τη στιγμή, είμαστε σε πολύ καλή εξελικτική κατάσταση, έχουμε καταθέσει το στρατηγικό μας.
Δυνητικά η Καρδίτσα είναι μια περιοχή που μπορεί να το αναπτύξει.
Είναι ένας συνδυασμός του πρωτογενή τομέα και του τριτογενή που είναι ο τουρισμός και αυτό είναι και το ζητούμενο.
Το καλό σημείο είναι ότι στην παρούσα φάση είμαστε όλοι σε εγρήγορση.
Και οι Αναπτυξιακές και το Υπουργείο Τουρισμού που υποστηρίζει με μεγάλη θέρμη το κομμάτι του οινοτουρισμού.
Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης με τη χρηματοδότηση που έδωσε μέσω του Leader όπως επίσης και ο ΕΟΤ.
Το κομμάτι αυτό αναπτύχθηκε πάρα πολύ και από τους ίδιους τους οινοποιούς.
Έχουμε μια εξαιρετική δομή, την Ένωση των Οινοποιών της Θεσσαλίας, γεγονός το οποίο σημαίνει ότι υπάρχει μια εκπροσώπηση και, κυρίως, διεκδικούμε.
Είναι ένα κομμάτι που μπορούμε να το αναπτύξουμε και είναι σίγουρο ότι θα έχει εξέλιξη.
Και, βεβαίως, θέλουμε κοντά μας οπωσδήποτε την Τοπική Αυτοδιοίκηση που είναι εκείνη η οποία διαμορφώνει το τουριστικό μας προϊόν.
Και μέσα στο τουριστικό προϊόν της Θεσσαλίας, οι δήμαρχοι και ο περιφερειάρχης πρέπει να βάλουν τον οινοτουρισμό στην προβολή και στην καλύτερη εμπειρία που μπορεί να έχει κάποιος ο οποίος έρχεται στην περιοχή.
Η γαστρονομία, ο οινοτουρισμός είναι και υπόθεση κουλτούρας που θα πρέπει να δημιουργηθεί και η οποία, βασικά, θα πρέπει να δημιουργηθεί από εμάς.
Νομίζω ότι η Θεσσαλία, τα επόμενα χρόνια, θα παίξει έναν καθοριστικό ρόλο στο κομμάτι του οινοτουρισμού γενικότερα στην Ελλάδα».
Ο Συντονιστής ΟΤΔ Leader – ΑΝ.ΚΑ. Α.Ε. Παναγιώτης Ντανοβασίλης
«Αφορά μια δράση η οποία υλοποιείται στο πλαίσιο του Τοπικού Προγράμματος Leader.
Είναι ένα σχέδιο διατοπικής συνεργασίας που Εταιρείες ανά τη χώρα υλοποιούν προγράμματα Leader, συνεργάζονται με σκοπό την ανταλλαγή εμπειριών, πρακτικών και τη μεταφορά τεχνογνωσίας πάνω σε συγκεκριμένα θεματικά αντικείμενα.
Στην περίπτωσή μας, το σχέδιο διατοπικής συνεργασίας ανάπτυξης και προβολής του οινοτουρισμού έχει σαν στόχο την ανάδειξη της σημαντικότητας που έχουν τα επισκέψιμα οινοποιεία στη διαδικασία που λέγεται τουρισμός και ειδικότερα η μορφή του οινοτουρισμού και αποσκοπεί, μέσα από τη συνεργασία 22 Εταιρειών που καλύπτουν το σύνολο γεωγραφικά της χώρας μας, να πετύχει καλές πρακτικές από περιοχές που έχουν έναν καλύτερο βηματισμό, ένα καλύτερο μοντέλο ανάπτυξης του οινοτουρισμού, σε περιοχές που είναι στα πρώτα τους βήματα ή που μπορούν να εκμεταλλευτούν αυτή την ευκαιρία και να τροποποιήσουν το τουριστικό προϊόν της περιοχής.
Έτσι, στη συγκεκριμένη περίπτωση, μιλάμε για ένα σχέδιο συνεργασίας 22 Εταιρειών όπου ο συντονισμός γίνεται από την Αναπτυξιακή Θεσσαλονίκης.
Η Αναπτυξιακή Καρδίτσας συμμετέχει σε αυτό το πρόγραμμα.
Επίσης, συμμετέχουν θεσμικοί φορείς όπως είναι η Εθνική Επιτροπή Οινοτουρισμού, οι τοπικές Περιφερειακές Ενώσεις Οίνου και Αποσταγμάτων και, μέσα από το σχέδιο, υλοποιούνται μια σειρά δράσεων που έχουν σαν σκοπό την καταγραφή και την ανάδειξη των υφιστάμενων οινοποιείων, την επιμόρφωση και τη δικτύωση των οινοποιών και των επιχειρήσεων που συνεργάζονται μαζί τους, όπως είναι οι τουριστικές υποδομές, οι υποδομές εστίασης και αναψυχής, με τη διενέργεια θεματικών εργαστηρίων και ημερίδων όπου θα φέρουν κοντά αυτούς τους ανθρώπους τους επαγγελματίες, ούτως ώστε να αναδειχθεί η ποιότητα και το πλεονέκτημα της κάθε περιοχής.
Επίσης, θεματικά εργαστήρια για την εκπαίδευση στελεχών οινοποιείων, για την εξοικείωσή τους με τι σημαίνει επισκέψιμο οινοποιείο, πως αποκτά κάποιος το σήμα του επισκέψιμου οινοποιείου, ταξίδια εξοικείωσης με την πρόσκληση εξειδικευμένων δημοσιογράφων στις περιοχές για την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων της κάθε περιοχής, παραγωγή έντυπου προωθητικού υλικού και συμμετοχή σε τουριστικά γεγονότα και Εκθέσεις.
Ο στόχος των τοπικών δράσεων, όπως ήτα η ημερίδα και το θεματικό εργαστήρι που πραγματοποιήθηκε στις αρχές του Ιούνη στην Καρδίτσα, είχε σαν κύριο σκοπό να πλαισιώσει και να συνλειτουργήσει με άλλα εθνικά μεγάλα γεγονότα τα οποία λαμβάνουν χώρα στον οινοτουρισμό.
Γι ΄ αυτό το λόγο ακολούθησε, χρονικά, το 3ο Wine Festival Θεσσαλίας που έγινε στην πόλη μας και άνοιξαν οι πόρτες των οινοποιείων, πότε, ολοκληρώνοντας, παρουσιάστηκε μέσα σε μια ημερίδα το πλαίσιο λειτουργίας των ειδικών μορφών οινοτουρισμού.
Όταν στην ημερίδα παρουσιάστηκε το σύνολο των οινοποιείων, όλοι συνειδητοποιήσαμε ότι η περιοχή μας διαθέτει ένα σημαντικό κεφάλαιο το οποίο είναι τόσο στις ποικιλίες που καλλιεργούνται και στην εξειδίκευση των οινοποιών στην καλλιέργεια και στην οινοποίηση αυτών των καλλιεργειών αλλά και ο πλούτος που βγάζει το κάθε οινοποιείο μέσα από την ιστορία του, μέσα από τις διαδικασίες, μέσα από τους χώρους.
Στην περιοχή μας, λοιπόν, λειτουργούν επίσημα εννιά οινοποιεία από τα οποία τα δύο, αυτή τη στιγμή, είναι επισκέψιμα.
Και τα υπόλοιπα είναι στη θέση να φιλοξενήσουνε επισκέπτες, να τους ξεναγήσουν, να δοκιμάσουν και να παρακολουθήσουν τις διαδικασίες, και βρίσκονται, οι περισσότεροι στο βηματισμό ώστε να μετατρέψουνε με επίσημο σήμα λειτουργίας τα οινοποιεία τους σε επισκέψιμα.
Θα υλοποιήσουμε και στις αρχές Ιουλίου ένα πρόγραμμα όπου οι οινοποιοί της περιοχής μας θα επισκεφθούν την περιοχή της Δράμας και εκεί θα τους δοθεί η δυνατότητα να παρακολουθήσουν και να ανταλλάξουν εμπειρίες.
Είναι μια ευκαιρία να τονωθεί η οικονομία της περιοχής, να διαφοροποιηθεί το τουριστικό προϊόν και, μάλιστα, να υπάρξει και συνέργεια.
Υπάρχει η δυναμική της λίμνης Πλαστήρα.
Σε μικρή δίωρη εκδρομή, μπορείς να δεις τα περισσότερα οινοποιεία.
Έχουμε μια περιοχή που είναι χαρακτηρισμένη με το Μαύρο Μεσενικόλα σαν ΠΟΠ προϊόν.
Οι ετικέτες πολλών οίνων είναι εξαιρετικές και διακρίνονται σε διαγωνισμούς και όλο αυτό μπορεί να αποτελέσει ένα προϊόν της περιοχής μας που θα φέρει μια εξωστρέφεια, ειδικά μετά από δυο απανωτές φυσικές καταστροφές που έχουν κλονίσει και τις αντοχές αφού πολλές επιχειρήσεις έπαθαν ζημιές στο φυτικό τους κεφάλαιο, μιλάω για τους οινοποιούς της περιοχής.
Το επόμενο βήμα της Αναπτυξιακής θα είναι η συνεργασία με τους οινοποιούς της περιοχής ώστε να δημιουργήσουμε ένα προωθητικό υλικό.
Η παρουσίαση που έγινε στην ημερίδα, όπου οι οινοποιοί έδειξαν το οινοποιείο τους, τα αμπέλια τους, την ιστορία τους, την πορεία τους, είτε μεμονωμένα είτε, κυρίως, σαν συνολική εικόνα, είναι κάτι που θα πρέπει να αποτελέσει σημαία για την περιοχή μας ώστε να βγούμε και να δείξουμε το μύθο, την ιστορία, τα χαρακτηριστικά των ποικιλιών, της δουλειάς που γίνεται από τους οινοποιούς.
Τα περισσότερα οινοποιεία έχουν χρηματοδοτηθεί μέσα από το τοπικό πρόγραμμα Leader χρησιμοποιώντας το σαν ένα εργαλείο στήριξης των επενδύσεων και της ανάπτυξης του κάθε οινοποιού, με τον βηματισμό που πραγματοποιεί.
Σύντομα, στην επόμενη προγραμματική περίοδο, το Σεπτέμβρη θα ανοίξει η Πρόσκληση ξανά για τις ιδιωτικές επενδύσεις και, ήδη, υπάρχει πολύ έντονο ενδιαφέρον και από τους υφιστάμενους οινοποιούς αλλά και για δημιουργία νέων οινοποιείων στην περιοχή μας.
Είναι κάτι που θα το στηρίξουμε γιατί αποτελεί από τα σημαντικότερα κεφάλαια στο Νομό Καρδίτσας».
Ο Χημικός-Οινολόγος, Ιδιοκτήτης και Παραγωγός, Puro Karathanos, Μικροοινοποϊία Χίλια Κλήματα, μέλος ΕΝΟΑΘΕ
«Μιλάμε για ένα αντικείμενο, όπως είναι το κρασί, το οποίο έχει μεγάλη παράδοση στην περιοχή μας και πολύ μεγάλη ιστορία.
Επίσης, μιλάμε για έναν τόπο ο οποίος είναι ιδιαίτερα όμορφος, έχει πάρα πολλές φυσικές ομορφιές και αυτό το στοιχείο στον οινοτουρισμό είναι πολύ σημαντικό.
Ο οινοτουρισμός είναι μια δικτύωση πολλών. Και επιχειρήσεων. Γιατί δεν είναι μόνο οι οινοποιοί. Είναι και η εστίαση, είναι τα ξενοδοχεία.
Αλλά χρειαζόμαστε και όμορφο τόπο που οι επισκέπτες θα τον χαίρονται.
Όλα ατά τα έχουμε.
Έχουμε τις πλαγιές των Αγράφων και θέλουμε να το επεκτείνουμε λίγο γιατί η Θεσσαλία συνολικά έχει πολλά αξιοθέατα, πολλά ιστορικά μέρη.
Άρα, λοιπόν, όλα αυτά μπορούν να συνδυαστούν μαζί, θα λέγαμε, με τη μεγάλη ανάπτυξη που παρατηρείται στον οινοτουρισμό από την πλευρά των οινοποιείων.
Πολλά οινοποιεία, πλέον, είναι επισκέψιμα και πολλά έχουν πιστοποιηθεί και με το σήμα του επισκέψιμου οινοποιείου.
Αυτό που λίγο μας έλειπε ήταν η δικτύωση και η συνεργασία μεταξύ των οινοποιείων ώστε να αρχίσουμε να συζητάμε για πιο οργανωμένο οινοτουρισμό.
Αυτό, σε επίπεδο περιφέρειας, έχει γίνει με την Ένωση Οινοποιών, Αποσταγματοποιών Θεσσαλίας, την ΕΝΟΑΘΕ, και το είδαμε και με τα Φεστιβάλ που έγιναν πρόσφατα στην Καρδίτσα.
Άρα, βλέπουμε ότι οι οινοποιοί συνεργάζονται μεταξύ τους.
Αλλά και σε τοπικό επίπεδο, εδώ και αρκετό καιρό, είμαστε σε μια δικτύωση, θα λέγαμε.
Τα οινοποιεία της Καρδίτσας έδωσαν το παρών και στις ημερίδες και τα Συνέδρια που οργάνωσε η Αναπτυξιακή Καρδίτσας.
Οπότε, βλέπουμε πολύ θετικά την ανάπτυξη του οινοτουρισμού στην περιοχή μας.
Η Καρδίτσα είναι ένας προορισμός που προσφέρεται για αγροτουρισμό.
Ο οινοτουρισμός είναι ένα σκέλος του αγροτουρισμού και σε όλο αυτό το αγροτικό τοπίο του κάμπου και των πανέμορφων περιοχών στα ορεινά, έχουμε τρεις λίμνες, έχουμε δάση, μονοπάτια, οικοτουριστικές δραστηριότητες και όλα αυτά αποτελούν το πιο πρόσφορο έδαφος ώστε να τα συνδυάσουμε με τις επισκέψεις στα οινοποιεία και τους αμπελώνες μας.
Επίσης, η ιστορία είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι και στις οινοτουριστικές διαδρομές μπορούμε να εντάξουμε και το Αρχαιολογικό Μουσείο το οποίο μας αποκαλύπτει πάρα πολλές πλευρές που ούτε εμείς δεν τις ξέραμε, όπως για την ιστορία του κρασιού στην περιοχή μας.
Όλα αυτά δημιουργούν ένα ελκυστικό πακέτο βιωματικής εμπειρίας σε σχέση με τον οινοτουρισμό στην περιοχή μας.
Πάντα, και όπου πηγαίνουμε, και στο εξωτερικό, βλέπουμε ότι αυτού του τύπου οι διαδρομές συνδέονται και με άλλου τύπου εργαστήρια, οικοτεχνίες, τοπικά προϊόντα και, φυσικά, έχουμε φοβερή γαστρονομία.
Οπότε, αυτό πρέπει να αναδειχθεί και έτσι, ταυτόχρονα με τις επισκέψεις στα οινοποιεία, να δώσουμε ένα ολοκληρωμένο πακέτο που θα συνδυάζει την ιστορία, τη φυσική ομορφιά, τη γαστρονομία και, βεβαίως, το κρασί και το αμπέλι.
Εμείς είμαστε κοντά στο να εκπαιδεύσουμε τους εστιάτορες να βάλουν στα καταστήματά τους τα τοπικά κρασιά και τα αποστάγματα, να τα δοκιμάσει ο κόσμος.
Η περιοχή μας είναι στο κέντρο της Ελλάδας, άρα ο οποιοσδήποτε μπορεί να έρθει και μέσα δε δυο μέρες να κάνει μια ολοκληρωμένη επίσκεψη.
Γι ΄ αυτό και μπορούμε να γίνουμε η καρδιά του οινοτουρισμού της Ελλάδας».
Αριστερά στη φωτογραφία ο κ. Καραθάνος και δεξιά ο κ. Ντανοβασίλης