Ειδήσεις

Άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου που στοχοποιεί και αποδομεί τα ΕΠΑΛ


Ο σύλλογος διδασκόντων/-ουσών του 1ου ΕΠΑΛ Σοφάδων εκφράζει την έντονη ανησυχία του για το μέλλον της δευτεροβάθμιας τεχνικής εκπαίδευσης, μετά από το νομοσχέδιο του υπουργείου παιδείας με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις», που κατατέθηκε προς διαβούλευση. Ειδικά με τα άρθρα 51 και 52 ξεκινά η «αναβάθμιση» της αποδόμησης των ΕΠΑΛ και του ρόλου τους, ορίζοντας όριο εγγραφής για τους μαθητές και τις μαθήτριες τα 17 έτη.

Α) Το νομοσχέδιο θέτει εκτός δευτεροβάθμιας τεχνικής εκπαίδευσης ένα μεγάλο αριθμό μαθητών/-τριών και μάλιστα από τα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα της κοινωνίας μας. Πρόκειται για μαθητές/-τριες:

  1. Που αναγκάστηκαν για λόγους υγείας, οικογενειακούς, κοινωνικούς κλπ. να διακόψουν για λίγο τις σπουδές τους. Ειδικότερα, στο σχολείο μας φοιτούν αρκετοί ενήλικοι μαθητές και μαθήτριες Ρομά, που καταβάλουν μεγάλη προσπάθεια να ενταχθούν στο κοινωνικό γίγνεσθαι μέσω της εκπαίδευσης.
  2. Απόφοιτους ΓΕΛ, που επιθυμούν να πάρουν Πτυχίο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
  3. Απόφοιτους ΕΠΑ.Λ, που επιθυμούν να αποκτήσουν Πτυχίο δεύτερης ειδικότητας.
    4. Εργαζόμενους/ες μαθητές/τριες σε απογευματινό ή βραδινό ωράριο.
    5. Άνεργες μητέρες, που ο διαθέσιμος χρόνος για σπουδές είναι το πρωινό ωράριο, όταν λείπουν τα παιδιά τους στο σχολείο.

Β) Η φράση «σταδιακή αποσυμφόρηση» στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, αποτελεί κυνική ομολογία για τους στόχους του Υπουργείου: «Αποσυμφόρηση» η νέα μαγική λέξη για τη δεύτερη επιχείρηση διάλυσης των ΕΠΑ.Λ, αφού η πρώτη προσπάθεια, το 2013, με τις διαθεσιμότητες – απολύσεις 2.500 εκπαιδευτικών (50 διαφορετικών ειδικοτήτων) και την κατάργηση 3 τομέων και 15 ειδικοτήτων από τα ΕΠΑ.Λ. και τις ΕΠΑ.Σ., τελικά δεν πέρασε.

Γ) Η αιτιολογική έκθεση επίσης αναφέρει: «καθορίζεται μέγιστο ηλικιακό όριο για την εγγραφή στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ., με σκοπό την αποτελεσματικότερη πρόληψη φαινόμενων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού (!), τα οποία παρατηρούνται ιδίως μεταξύ ενηλίκων και ανηλίκων μαθητών (!)». Από την εκπαιδευτική εμπειρία όσων διδάσκουμε στα ΕΠΑ.Λ., είναι κοινός τόπος σε όλους μας, ότι οι ενήλικοι μαθητές και μαθήτριες στη συντριπτική πλειοψηφία τους έχουν συγκεκριμένους στόχους (εκπαιδευτικούς ή/και εργασιακούς) και συμβάλλουν θετικά στην εκπαιδευτική διαδικασία στην τάξη, αλλά και εξισορροπητικά στη γενικότερη λειτουργία του σχολείου. Οι εκπαιδευτικοί συχνά έχουμε τους άτυπους «συνεργάτες» μας στο καθημερινό μας έργο. Ποιες έρευνες, λοιπόν, επικαλείται το υπουργείο για να καταλήξει σε αυτό το συμπέρασμα;

Η ψήφιση του νομοσχεδίου στην πραγματικότητα «εκδικείται» τους μαθητές και τις μαθήτριες 18 χρονών και άνω που αγωνίζονται, όχι μόνο να αποκτήσουν μια ειδικότητα δωρεάν στο δημόσιο σχολείο, αλλά και να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Μπροστά τους ως μονόδρομος θα υπάρχει η ιδιωτική πρωτοβουλία με μεταγυμνασιακές σχολές πρόωρης κατάρτισης, ΚΕΚ, Ιδιωτικά ΙΕΚ, σύντομες καταρτίσεις κλπ, αρκεί να μπει το χέρι στην τσέπη εκείνου, του οικονομικά και κοινωνικά ασθενέστερου που παλεύει για αξιοπρεπή και τίμια επιβίωση.

Ζητούμε:

  • την άμεση απόσυρση των άρθρων (όπως τα 51 & 52) τα οποία με οποιονδήποτε τρόπο αποκλείουν την ισότιμη πρόσβαση όλων των μαθητών/τριών, στα δημόσια ημερήσια Επαγγελματικά Λύκεια.

 

  • την υποστήριξη της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στη χώρα μας με έμπρακτες πολιτικές και δράσεις, ως βασικό πυλώνα οικονομικοκοινωνικής ανάπτυξης και συνοχής.

Δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν και καμία να χειραγωγήσει το έργο μας, τη γνώση μας και εν τέλει τη νοημοσύνη μας με κατ’ ευφημισμόν «εξορθολογισμούς» και δήθεν «επιστημονικές» επιταγές όπως ανυπόστατα προφασίζονται στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο!

 

Του Συλλόγου διδασκόντων/-ουσών του 1ου ΕΠΑΛ Σοφάδων

 

Προηγούμενο άρθρο Άμεσα μέτρα στήριξης της πραγματικής οικονομίας ζητάει το ΕΒΕ
Επόμενο άρθρο Ενημέρωση για επιδόματα ΚΕΑ και στέγασης