Πρόταση δημιουργίας σχολής τεχνολογικών επιστημών ποιότητας ζωής (Σ.Τ.Ε.Π.) στο ΤΕΙ Λάρισας με έδρα την Καρδίτσα


 Η παρούσα πρόταση έχει ως σκοπό τη σύσταση και λειτουργίας μιας νέας Σχολής για το ΤΕΙ Λάρισας, με τίτλο «Σχολή Τεχνολογικών Επιστημών Ποιότητας Ζωής» (School of Life Quality Applied Sciences) με ακρωνύμιο ΣΤΕΠ (SLQ), η οποία θα αποτελεί τη βασική διοικητική μονάδα για 4 Προγράμματα Σπουδών (Δασοπονίας & Διαχ/σης Φ.Π., Σχεδιασμού & Τεχνολογίας Ξύλου & Επίπλου, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής και Διαιτολογίας) με έδρα την Καρδίτσα που θα υπάγεται στο ΤΕΙ Λάρισας.

Πρόκειται για μια βιώσιμη, οικονομική και ανταγωνιστική πρόταση που λαμβάνει υπόψη τις προϋποθέσεις του Ν. 4009/2011, και κάτω από τη διοίκηση της Σχολής ΣΤΕΠ θα λειτουργούν 4 Προγράμματα Σπουδών με τα εξής χαρακτηριστικά:

  • Θα διαθέτει 30 μέλη Ε.Π., 5 ΕΤΠ, 2 ΕΡΔΙΠ και 3 διοικητικούς υπαλλήλους.
  • Θα έχει 1.800 ενεργούς σπουδαστές στο σύνολο των ετών διάρκειας των σπουδών τους,
  • Θα εισάγονται σε αυτή 320 νέοι σπουδαστές κάθε έτος και στα 4 Π.Σ. (από 100 στα Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής & Διαιτολογίας, 70 στο Σχεδιασμού & Τεχνολογίας Ξύλου & Επίπλου και 50 στο Δασοπονίας & Διαχ/σης Φ.Π.)
  • Θα διαθέτει ήδη σύγχρονες κτιριακές εγκαταστάσεις (πάνω από 9.000 τμ)
  • Τα εργαστήρια των 3 Π.Σ. είναι πλήρως εξοπλισμένα (εξοπλισμός τελευταίας 5ετίας πάνω από 4.500.000 €), ενώ για το 4ο Π.Σ. υπάρχει διαγωνισμός σε εξέλιξη για την προμήθεια εξοπλισμού 450.000 €.
  • Όλα τα Π.Σ. βρίσκονται σε campus στο σημερινό Παράρτημα Καρδίτσας και υπάρχουν πλήρεις υποστηρικτικές υποδομές όπως πχ. λέσχη σίτισης, φοιτητικές εστίες, βιβλιοθήκη, γραφείο διασύνδεσης, άριστες διαδικτυακές υποδομές

Και τα 4 Π.Σ. της Σχολής διαθέτουν πολλά ανταγωνιστικά και συγκριτικά πλεονεκτήματα (γίνεται εκτενής αναφορά στο Κεφάλαιο 4), αλλά το ιδιαίτερα θετικό στοιχείο είναι ότι οι σημερινές αδυναμίες των Τμημάτων αμβλύνονται σε μεγάλο βαθμό  με την υπαγωγή τους στη Σχολή Τεχνολογικών Επιστημών Ποιότητας Ζωής (αναλύονται λεπτομερώς στο Κεφάλαιο 9).

Το σενάριο της πρότασης αυτής συγκρινόμενα με άλλα 3 αποτελεί μακράν το καλύτερο, εκτιμώντας την Καθαρά Παρούσα Αξία της σε πάνω από 3.700.000 €!!!

Απαραίτητη προϋπόθεση για τη σύσταση της Σχολής ΣΤΕΠ (πέρα από την αποδοχή και έγκρισή της από την ακαδημαϊκή κοινότητα) είναι η ταυτόχρονη λειτουργία και των 4 Π.Σ.

Φαίνεται να υπάρχουν πολύ καλές προϋποθέσεις ώστε μετά τη σύσταση ομάδων εργασίας που θα θέσουν το όραμα, την αναπτυξιακή στρατηγική και θα καθορίσουν τους στόχους της Σχολής ΣΤΕΠ και των 4 Π.Σ. θα την οδηγήσουν στην επίτευξη της αποστολής της. Ιδιαίτερα θετικές φαίνεται να είναι οι προοπτικές: α) αναμόρφωσης των 4 Π.Σ., β) της οργάνωσης και λειτουργίας Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών, κοινών μεταξύ των Π.Σ. γ) ανάπτυξης συνεργασιών με Παν/μια για τη λειτουργία και υποστήριξη του τρίτου κύκλου σπουδών (διδακτορικά), δ) λειτουργία προγραμμάτων Δια Βίου Μάθησης, ε) λειτουργία ξενόγλωσσων Π.Σ., στ) προβολής και προώθησης της Σχολής ΣΤΕΠ, ζ) ανάπτυξης της κινητικότητας των φοιτητών και καθηγητών της Σχολής στα πλαίσια των προγραμμάτων ERASMUS. LEONARDO κλπ. η) ανάπτυξη συνεργασιών με άλλα ιδρύματα του εξωτερικού σε ερευνητικό και εκπαιδευτικό επίπεδο.   

Τυχόν θετικές επισημάνσεις και βελτιωτικές προσθήκες στην παρούσα πρόταση είναι ιδιαίτερα ευπρόσδεκτες από τους συντάκτες της.

                                                                            Δρ. Ιωάννης Παπαδόπουλος

Αν. Καθηγητής

Δ/ντης Παραρτήματος Καρδίτσας – ΤΕΙ Λάρισας

e-mail: papad@teilar.gr

 


5.5 ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΣΥΣΤΑΣΗΣ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ & ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΤΕΠ

5.5.1 ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΣΥΣΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΤΕΠ

Απαραίτητες προϋποθέσεις για τη σύσταση της Σχολής ΣΤΕΠ είναι:

  • 1. Να υπάρχει αποδοχή και συναίνεση από το σύνολο του υπάρχοντος προσωπικού των 4 σημερινών Τμημάτων του Παραρτήματος Καρδίτσας.
  • 2. Να υπάρχει η σύμφωνη γνώμη της Γ.Σ. του ΤΕΙ Λάρισας
  • 3. Να υπάρξει έγκριση της πρότασης από το Υπουργείο Παιδείας Δια Βίου Μάθησης & Θρησκευμάτων.
  • 4. Να λειτουργούν και τα 4 Π.Σ. στη νέα Σχολή. Αν κάποιο από αυτά τα Π.Σ. δεν λειτουργήσει για οποιαδήποτε λόγο (κατάργηση, μετεγκατάσταση, ένταξη σε Σχολή του ΤΕΙ Λάρισας), τότε παύει να λειτουργεί όλο το σχήμα και η Σχολή ΣΤΕΠ, εκτός βέβαια κι αν συσταθεί κάποιο νέο Π.Σ.

5.5.2 ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΤΕΠ

Στην παρούσα πρόταση έχουν τεθεί οι βάσεις για τη δημιουργία και λειτουργία της νέας Σχολής ΣΤΕΠ του ΤΕΙ Λάρισας. Προκειμένου όμως να διατυπωθεί το όραμα, η αναπτυξιακή της στρατηγική και να τεθούν οι κατάλληλοι στόχοι για την επίτευξη τους θα πρέπει μέσα από οργανωμένες ομάδες εργασίας από το υφιστάμενο Ε.Π. της Σχολής- άμεσα μετά την έγκριση της σύστασής της – να μελετήσουν:

  1. Την αναπροσαρμογή των 4 Π.Σ. σύμφωνα με τις σύγχρονες εξελίξεις των επιστημών και τις ανάγκες της αγοράς, της οικονομίας και της βιώσιμης ανάπτυξής της
  2. Την οργάνωση και λειτουργία Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών, κοινών μεταξύ των Π.Σ. σύμφωνα με όσα προβλέπονται από το άρθρο 5 του Ν. 4009/2011 με τη σύσταση του Οργανισμού του Ιδρύματος.
  3. Τη ανάπτυξη συνεργασιών με Παν/μια για τη λειτουργία και υποστήριξη του τρίτου κύκλου σπουδών (διδακτορικά), καθώς ήδη μέλη Ε.Π. της Σχολής συμμετέχουν σε τριμελείς συμβουλευτικές επιτροπές διδακτορικών διατριβών.
  4. Τη λειτουργία προγραμμάτων Δια Βίου Μάθησης, καθώς ήδη τα 3 Π.Σ. θα υποβάλλουν άμεσα σχετικές προτάσεις στα πλαίσια ήδη προκηρυσσόμενου προγράμματος χρηματοδότησης τέτοιων δράσεων.
  5. Τη λειτουργία ξενόγλωσσων Π.Σ., καθώς ήδη υπάρχει η σχετική ζήτηση και έχει προταθεί αυτό να λειτουργήσει στο σημερινό Τμήμα Σχεδιασμού & Τεχνολογίας Ξύλου & Επίπλου.
  6. Τη προβολή και προώθηση της Σχολής ΣΤΕΠ για να γίνει ακόμη περισσότερο ελκυστική για όλα τα Π.Σ.
  7. Την ανάπτυξη της κινητικότητας των φοιτητών και καθηγητών της Σχολής στα πλαίσια των προγραμμάτων ERASMUS. LEONARDO κλπ.
  8.  Την ανάπτυξη συνεργασιών με άλλα ιδρύματα του εξωτερικού σε ερευνητικό και εκπαιδευτικό επίπεδο.    

5.4.3 ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΤΕΠ

Ο τίτλος της Σχολής είναι δυνατόν να τροποποιηθεί για να γίνει ακόμη περισσότερο ελκυστικός και με σαφή προσανατολισμό σπουδών.

6. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΤΗΤΑ ΠΡΟΤΑΣΗΣ

Για την αξιολόγηση της οικονομικότητας των πιθανών εναλλακτικών σεναρίων, όπως αυτά αναπτύχθηκαν στα προηγούμενα κεφάλαια (5.3.1, 5.3.2 και 5.4), αναφορικά με την δημιουργία Σχολής ΣΤΕΠ, χρησιμοποιείται η Ανάλυση Κόστους Οφέλους (Α.Κ.Ο.) και το κριτήριο της Καθαρής Παρούσας Αξίας (Κ.Π.Α.). Η δημιουργία της νέας Σχολής, αποτελεί μία στρατηγική επιλογή στο χώρο της Τεχνολογικής Ανώτατης Εκπαίδευσης, με κοινωνικό και οικονομικό αντίκτυπο και για το λόγο αυτό χρησιμοποιούνται οι παραπάνω τεχνικές αξιολόγησης.

Στην προσπάθεια αυτή έγινε μία καταγραφή όλων των ωφελειών και του κόστους που προκύπτει με βάση 4 εναλλακτικά σενάρια που αναπτύχθηκαν και στη συνέχεια έγινε ποσοτικοποίηση με οικονομικά δεδομένα. Τα σενάρια αυτά είναι:.

1ο. Λειτουργία της Σχολής ΣΤΕΠ με έδρα την Καρδίτσα

2ο. Μετεγκατάσταση όλων των Π.Σ. στο ΤΕΙ Λάρισας στη Λάρισα με δημιουργία νέων κτιριακών εγκαταστάσεων

3ο.  Μετεγκατάσταση όλων των Π.Σ. στο ΤΕΙ Λάρισας στη Λάρισα σε ήδη υφιστάμενες κτιριακές εγκαταστάσεις

4ο Παραμονής των Π.Σ. στην Καρδίτσα με παράλληλη ένταξη σε Σχολή του ΤΕΙ Λάρισας με έδρα αυτής τη Λάρισα

 Τονίζεται πως η οικονομική αποτίμηση των ωφελειών αυτών και του κόστους, έγινε με βάση εκτιμήσεις των οικονομικών μεγεθών που αναμένεται να προκύψουν από την υλοποίηση των επιμέρους σεναρίων και στηριζόμενοι στα οικονομικά δεδομένα που αφορούν τη λειτουργία των ήδη υφιστάμενων Τμημάτων του Παραρτήματος Καρδίτσας, αλλά και του ΤΕΙ Λάρισας.  Επιπλέον, σημειώνεται πως η έκφραση με οικονομικά δεδομένα των ωφελειών και του κόστους έγινε για αυτά τα στοιχεία για τα οποία είναι δυνατή μια εκτίμηση, ήτοι:

  • Το όφελος από τον εξορθολογισμό των αμοιβών Ε.Π. από τη διδασκαλία θεωρητικών μαθημάτων
  • Το όφελος από τον εξορθολογισμό των αμοιβών από τη διδασκαλία εργαστηριακών μαθημάτων
  • Το πρόσθετο κόστος λειτουργίας της ΣΤΕΠ
  • Απώλεια κτιριακών εγκαταστάσεων
  • Κόστος δημιουργίας νέων κτιριακών εγκαταστάσεων
  • Κόστος μεταφοράς εξοπλισμού
  • Απώλεια ερευνητικών προγραμμάτων
  • Απώλεια εξοπλισμού που δεν είναι δυνατόν να ξαναχρησιμοποιηθεί

Επιμέρους ωφέλειες και κόστος που προκύπτει από κάθε εναλλακτικό σενάριο και δεν είναι δυνατό να εκτιμηθεί στα πλαίσια της παρούσας πρότασης, καταγράφεται και αναφέρεται περιγραφικά ώστε να συνεκτιμηθεί στην τελική αξιολόγηση των σεναρίων. 

Για τον υπολογισμό της Κ.Π.Α. χρησιμοποιήθηκε ως επιτόκιο προεξόφλησης ένα μέσο επιτόκιο 3% το οποίο είναι πολύ κοντά στο σημερινό επιτόκιο του πληθωρισμού.

Σημειώνεται ότι η Καθαρά Παρούσα Αξία (ΚΠΑ) αποτελεί ένα κριτήριο αξιολόγησης και πρόκρισης δημοσίων επενδύσεων και εκφράζει τη σημερινή αξία μιας επένδυσης, αφού εκτιμηθούν όλες οι ωφέλειες και το κόστος που προκύπτει από την υλοποίηση και λειτουργία της επένδυσης στην πορεία του χρόνου σε νομισματικές μονάδες (€), υπολογιστεί η διαφορά τους (ροή κεφαλαίου) και προεξοφληθεί στη στιγμή υλοποίησης της.  Τα έργα κατατάσσονται με βάση την τιμή της Κ.Π.Α. και προκρίνονται αυτά τα οποία παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη Κ.Π.Α.

Οι εκτιμήσεις των εναλλακτικών σεναρίων που αναπτύχθηκαν για την αξιολόγηση της οικονομικότητας, αφορούν μια περίοδο πενταετίας.

Στο 1ο σενάριο έχουν εκτιμηθεί τα οφέλη που προκύπτουν από τα κοινά μαθήματα των 4 Π.Σ. της Σχολής σε συνδυασμό και με τη μείωση του αριθμού των εισαγομένων φοιτητών σε αυτά. Οι υπολογισμοί έγιναν σύμφωνα με το σκεπτικό που περιγράφτηκε στα Κεφάλαια 5.3.1. και 5.3.2.

Στο 2ο σενάριο έχουν εκτιμηθεί τα οφέλη που προκύπτουν από τα κοινά μαθήματα των 4 Π.Σ. σε σχέση με άλλα Π.Σ. άλλων Σχολών του ΤΕΙ Λάρισας προσαυξημένα κατά 20% (λόγω ίσως μεγαλύτερης σχέσης με αυτές πχ. ΣΤΕΓ, ΣΕΥΠ). Ταυτόχρονα έχουν εκτιμηθεί τα κόστη μετεγγατάστασης σύμφωνα με το σκεπτικό που περιγράφτηκε στο Κεφάλαιο 5.4.

Στο 3ο σενάριο είναι το ίδιο με το 2ο έχοντας όμως αφαιρέσει το κόστος δημιουργίας νέων εγκαταστάσεων στη Λάρισα.

Στο 4ο σενάριο εκτιμάται ότι δεν θα προκληθεί κάποια αλλαγή, καθώς το πιθανό όφελος από τα κοινά μαθήματα εξανεμίζεται λόγω της απόστασης, οπότε αυτά θα διδάσκονται 2 φορές και στην Καρδίτσα και τη Λάρισα.

Με βάση τα παραπάνω σενάρια και τους υπολογισμούς που έγιναν στους παρακάτω Πίνακες 6.1 – 6.4 προκύπτει ότι:

  • 1. Καθαρά Παρούσα Αξία 1ου σεναρίου : 3.712.263 €
  • 2. Καθαρά Παρούσα Αξία 4ου σεναρίου : 0 €
  • 3. Καθαρά Παρούσα Αξία 3ου σεναρίου : – 4.698.292 €
  • 4. Καθαρά Παρούσα Αξία 2ου σεναρίου : -15.928.728 €

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η μεγαλύτερη οικονομικότητα είναι του 1ου σεναρίου, δηλ. της δημιουργίας ΣΤΕΠ με έδρα την Καρδίτσα με Καθαρά Παρούσα Αξία 3.712.263 €.

Επίσης με βάση τη βιβλιογραφία σενάρια με ΚΠΑ < 0 αποκλείονται ως αντιοικονομικά. Επομένως δεν θα πρέπει να γίνει μετεγγατάσταση κανενός Π.Σ. στο ΤΕΙ Λάρισας στη Λάρισα.


7. ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ ΠΡΟΤΑΣΗΣ

Η βιωσιμότητα της Σχολής Τεχνολογικών Επιστημών Ποιότητας Ζωής στηρίζεται:

  • Στα 30 μέλη Ε.Π., τα 5 ΕΤΠ, τα 2 ΕΡΔΙΠ και τους 3 διοικητικούς της Σχολής και των 4 Π.Σ. που ήδη έχουν μεταξύ τους άριστη μακροχρόνια συνεργασία, (σε διάφορες επιτροπές διαγωνισμών, σε ερευνητικά προγράμματα, σε αξιολογήσεις κλπ) καθώς δραστηριοποιούνται στο ίδιο campus στο Παράρτημα Καρδίτσας.
  • Στις πολύ αξιόλογες κτιριακές εγκαταστάσεις των 3 Π.Σ. (πάνω από 9.000 τμ) που είναι άρτια εξοπλισμένες με πολύ σύγχρονο εργαστηριακό και ηλεκτρονικό εξοπλισμό (αξίας πάνω από 4.500.000 € την τελευταία 5ετία).
  • Ιδανικός αριθμός εισαγομένων φοιτητών (320) κάθε χρόνο που μπορούν να λειτουργήσουν από κοινού και τα 4 Π.Σ. Υπάρχουν κατάλληλα αμφιθέατρα που με κατάλληλη οργάνωση μπορούν να υποστηρίξουν όλα τα Π.Σ.
  • Η ανάπτυξη μεγαλύτερων συνεργασιών σε ερευνητικά προγράμματα θα συμβάλλει ακόμη περισσότερο στη αύξηση της βιωσιμότητας της ΣΤΕΠ.
  • Σήμερα τα 3 από τα 4 Π.Σ. έχουν μια ιδιαίτερη δυναμική που μπορούν να βλέπουν το μέλλον με αισιοδοξία, ενώ στο 4ο Π.Σ. (Διατροφής & Διαιτολογίας) είναι πολλά υποσχόμενο – που αποδεικνύεται κι από το κριτήριο της υψηλότερης βάσης εισαγωγής Α΄ετών φοιτητών από όλα τα Τμήματα του ΤΕΙ Λάρισας.
  • Η επαγγελματική αποκατάσταση στα 3 από τα 4 Π.Σ. είναι ιδιαίτερα υψηλή (πάνω από 70% κατά μέσο όρο) και ιδιαίτερα στην περίοδο της οικονομικής ύφεσης.
  • Στο χώρο της ΣΤΕΠ υπάρχει ήδη βιβλιοθήκη που διαθέτει πάνω από 6.500 τόμους για δανεισμό και 4.000  τόμοι πολλαπλών συγγραμμάτων.
  • Στο campus υπάρχουν ήδη σπουδαστικές εστίες που μπορούν να διαμείνουν 100 φοιτητές της Σχολής ΣΤΕΠ.
  • Το ήδη υπάρχον Γραφείο Διασύνδεσης που έχει πολύ αξιόλογη δράση θα στηρίζει αποτελεσματικά τους φοιτητές και νέους αποφοίτους της Σχολής ώστε να έχουν πρόσβαση στην αγορά εργασίας και να εξυπηρετούν επιχειρήσεις στην αναζήτηση ικανών τεχνικών στελεχών
  • Λειτουργεί ήδη εστιατόριο, στο οποίο κατά το Α.Ε. 2011-12 είχαν δικαίωμα σίτισης πάνω από 550 φοιτητές.
  • Έχει προγραμματιστεί ήδη η δημιουργία αθλητικών εγκαταστάσεων (γήπεδο ποδοσφαίρου 5 Χ 5 κλπ).
  • Έχει αναπτυχθεί πολύ αποτελεσματικά η απαραίτητη διακτυακή υποδομή, ενώ υπάρχει και ασύρματη σύνδεση στα Τμήματα και στις σπουδαστικές εστίες.
  • Έχει τη διαρκή στήριξη της τοπικής κοινωνίας και την αμοιβαία συνεργασία και προσφορά κοινωνικού, οικονομικού και αναπτυξιακού έργου σ’ αυτήν.

Με λίγα λόγια η Σχολή ΣΤΕΠ μπορεί να λειτουργήσει χωρίς καμία ιδιαίτερη πρόσθετη δαπάνη ως αυτοτελής και αυτοδύναμη Σχολή του ΤΕΙ Λάρισας με έδρα την Καρδίτσα.


8. ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΠΡΟΤΑΣΗΣ

Η ανταγωνιστικότητα της πρότασης διασφαλίζεται με:

  • Τη μοναδικότητα της Σχολής σε Εθνικό επίπεδο
  • Τη σύνδεση με την παραγωγή (επιχειρήσεις ξύλου, επίπλου, τεχνολογίας τροφίμων, πρωτογενής παραγωγή προϊόντων κλπ)
  • Την υψηλής ποιότητας έρευνα σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο
  • Τη λειτουργία Προγραμμάτων Σπουδών αιχμής στην ελληνική και διεθνή πραγματικότητα
  • Τη διεπιστημονικότητα
  • Τη συνέργεια πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα
  • Το υψηλό επίπεδο επιστημονικού προσωπικού
  • Τις σύγχρονες υποδομές, πλήρως εξοπλισμένες
  • Την οργανωτική ικανότητα
  • Την πλήρη αξιοποίηση των πόρων
  • Τη δυνατότητα ανάπτυξης συνεργειών μεταξύ διαφόρων επιστημονικών πεδίων
  • Τη διεθνή παρουσία της.
  • Τη δυνατότητα παροχής Π.Σ. στην αγγλική γλώσσα
  • Τη δυνατότητα αναθεώρησης Π.Σ.
  • Την ανάπτυξη συνεργειών σε ερευνητικό επίπεδο μεταξύ των μελών Ε.Π. της Σχολής και άλλων Α.Ε.Ι. εσωτερικού και εξωτερικού.


9. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Η σύσταση της νέας Σχολής με τίτλο «Σχολή Τεχνολογικών Επιστημών Ποιότητας Ζωής» με το ακρωνύμιο ΣΤΕΠ (School of Life Quality Sciences – SLQ), που προκύπτει με την υπαγωγή της σ’ αυτή των Π.Σ. των 4 σημερινών Τμημάτων του Παραρτήματος Καρδίτσας (Δασοπονίας & Διαχ/σης Φ.Π., Σχεδιασμού & Τεχνολογίας Ξύλου & Επίπλου, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής και Διαιτολογίας), δημιουργεί όλες τις προϋποθέσεις μιας βιώσιμης (βλ. Κεφάλαιο 7), ανταγωνιστικής (βλ. Κεφάλαιο 8), με εξασφαλισμένη οικονομικότητα (βλ. Κεφάλαιο 6) Σχολή με έδρα την πόλη της Καρδίτσας.

Η στελέχωση της ΣΤΕΠ με 30 μέλη Ε.Π., 5 ΕΤΠ, 2 ΕΡΔΙΠ και 3 διοικητικούς υπαλλήλους, εκπαιδεύοντας 1.800 ενεργούς σπουδαστές στο σύνολο των ετών διάρκειας των σπουδών τους, με 320 σπουδαστές εισαγόμενους σε κάθε έτος και στα 4 Π.Σ., με σύγχρονες κτιριακές εγκαταστάσεις (πάνω από 9.000 τμ) και πλούσιο εξοπλισμό (αξίας πάνω από 4.500.000 € την τελευταία 5ετία), με πλήρεις υποστηρικτικές υποδομές (λέσχη σίτισης, φοιτητικές εστίες, βιβλιοθήκη, γραφείο διασύνδεσης, άριστες διαδικτυακές υποδομές κλπ) φαίνεται να δημιουργεί όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις να επιτελέσει το ρόλο και την αποστολή της για παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης ως μια Σχολή ενός Τριτοβάθμιου Ιδρύματος.

Το θετικό είναι ότι με τη δημιουργία της ΣΤΕΠ αξιοποιούνται πλήρως τα σημερινά πολλά και θετικά δυνατά σημεία των σημερινών Τμημάτων και μετέπειτα Π.Σ. που αναφέρθηκαν στο Κεφάλαιο 4, ενδυναμώνοντάς τα ακόμη περισσότερο. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι αμβλύνουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τα αδύνατα σημεία και των 4 Π.Σ. Έτσι:

  • Oι κενές οργανικές θέσεις μονίμου Ε.Π. και του μεγάλου αριθμού έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού, καλύπτουν σε ένα μεγάλο βαθμό το κενό τους με την ένταξη όλου του προσωπικού όλων των Π.Σ. στη Σχολή και την κατανομή και αξιοποίησή τους από τη Δ/σνη της Σχολής.
  • Προβλήματα μη λειτουργίας Τομέων Μαθημάτων και δυσλειτουργία τους σε όλα τα Π.Σ. επιλύονται με το Ν. 4009/2011, καθώς καταργούνται και τις σχετικές αποφάσεις εκπαιδευτικής φύσεων λαμβάνονται από τα Π.Σ., για δε τη διοικητική τους λειτουργία από τη Δ/νση της Σχολής
  • Μειώνεται ακόμη περισσότερο ο διοικητικός φόρτος εργασίας του μονίμου προσωπικού με τη λειτουργία της Σχολής ΣΤΕΠ.
  • Θα μειωθεί ακόμη περισσότερο η διάρκεια σπουδών, με όλα τα θετικά επακόλουθα τόσο για τους φοιτητές, τους γονείς τους, το Ε.Π., όσο και την επίτευξη εξοικονόμησης σημαντικών πόρων και σε επίπεδο Ιδρύματος και σε επίπεδο Εθνικής Οικονομίας.
  • Θα μειωθεί ακόμη περισσότερο το διοικητικό έργο του Ε.Π. και έτσι θα υπάρξει χρόνος για συγγραφή βιβλίων και νέων διδακτικών σημειώσεων, αναβαθμίζοντας ακόμη περισσότερο την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
  • Θα επιτευχθεί σταδιακή μείωση της δυσφήμισης του Π.Σ. Δασοπονίας & Διαχείρισης Φ.Π. που σημειώθηκε κατά το Α.Ε. 2011-2012, όταν αποφασίστηκε από το ΥΠΔΜΘ η μη εισαγωγή φοιτητών, χωρίς ακαδημαϊκά κριτήρια.
  • Τόσο με τη μείωση του αριθμού των εισαγομένων φοιτητών στα 4 Π.Σ. της ΣΤΕΠ, όσο με την δυνατότητα μετακίνησης φοιτητών εντός των Π.Σ., αλλά και της μεγαλύτερης προτίμησης των φοιτητών σε αντικείμενα μιας πρωτοποριακής Σχολής, θα αμβλυνθεί σε μεγάλο βαθμό η χαμηλή ζήτηση – προτίμηση ορισμένων Π.Σ. από υποψηφίους φοιτητές.
  • Η χρήση των αμφιθεάτρων, αιθουσών διδασκαλίας και εργαστηρίων της Σχολής από όλα τα Π.Σ. της ΣΤΕΠ θα λύσει σε μεγάλο βαθμό τις δυσχέρειες της μέχρι σήμερα λειτουργίας των Τμημάτων.
  • Τέλος, για το Π.Σ. της Διατροφής & Διαιτολογίας σε κάποιο βαθμό θα καλυφθεί η αδυναμία της μέχρι σήμερα λειτουργίας του με μη μόνιμο Ε.Π.. Το εκπαιδευτικό έργο σε αυτό το Π.Σ. θα παρέχεται από τους πολύ υψηλού επιπέδου επιστημονικούς συνεργάτες, μέχρι να επιτραπεί η πρόσληψη τακτικού Ε.Π. και να καλυφθούν σε ένα σημαντικό ποσοστό οι κενές οργανικές θέσεις του Π.Σ..   

Στις δύσκολες αυτές οικονομικές συγκυρίες που διέρχεται σήμερα η Χώρα μας και μαζί με αυτή και ο τομέας της Ανώτατης Εκπαίδευσης η αξιολόγηση της οικονομικότητας της πρότασης αυτής σύμφωνα με την οποία υπολογίζεται η Καθαρά Παρούσα Αξία σε ποσό πάνω από 3.700.000 €, αυτή δεν θεωρείται καθόλου αμελητέα. Μάλιστα το σενάριο λειτουργίας της ΣΤΕΠ από άποψη οικονομικότητας είναι μακρά το καλύτερο σενάριο μετά από αυτό της ένταξης των σημερινών Τμημάτων του Παραρτήματος Καρδίτσας σε κάποια από τις Σχολές με έδρα τη Λάρισα στο ΤΕΙ Λάρισας

Με την παραπάνω πρόταση καταβλήθηκε προσπάθεια να δημιουργηθεί η νέα αυτή Σχολή, λαμβάνοντας υπόψη πολλά ακαδημαϊκά κριτήρια και έχοντας πλήρη συναίσθηση του βαρύ φορτίου που θα αναλάβει η Διοίκηση της Νέας Σχολής.

Μέσα όμως από την αντιμετώπιση μεγάλων δυσκολιών και το αποτέλεσμα που θα προκύψει θα είναι ακόμη μεγαλύτερο και θετικό  με το μέγιστο όφελος για όλους τους εμπλεκόμενους (φοιτητές, καθηγητές, Π.Σ., Ίδρυμα, Τοπική Κοινωνία, Περιφέρεια, Επιχειρήσεις, Δημόσιος & Ιδιωτικός Τομέας, Εθνική Οικονομία, Διεθνές περιβάλλον).

Αξίζει πραγματικά το κόπο να δούμε το μέλλον διαφορετικά απ’ ότι μέχρι σήμερα και να προσπαθήσει ακόμη περισσότερο όλη η Ακαδημαϊκή μας κοινότητα να γίνει ακόμη πιο δυνατή, δυναμική και με μεγαλύτερη προσφορά.!!!

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι επειδή η παρούσα πρόταση γίνεται σε μια χρονική συγκυρία που θα πρέπει να παρθούν οι σχετικές αποφάσεις από το ΤΕΙ Λάρισας (πιθανόν στις 15.12.2011) ένταξης των σημερινών Τμημάτων σε Σχολές, πολύ πιθανόν αυτή να χρήζει βελτιώσεων και αναθεωρήσεων. Κάθε εποικοδομητική πρόταση είναι αποδεκτή και πολύ ευπρόσδεκτη.

Προηγούμενο άρθρο Ήττα για τον Α.Σ.Κ. στο Βόλο
Επόμενο άρθρο Ορκωμοσία για 34 νέους πτυχιούχους του ΤΕΙ Ξύλου