Το ΥΠΕΚΑ εναντίων χιλιάδων μικροεπενδυτών των φωτοβολταικών


Με το πρόσφατο σχέδιο νόμου των ΑΠΕ αλλά και με τη γενικότερη αντιμετώπιση και μεθόδευση που πραγματοποιείται τα τελευταία χρόνια, γίνεται άμεσα αντιληπτό πως ο μικροεπενδυτής των φωτοβολταϊκών, (μόνο στα φωτοβολταϊκά υπάρχουν μικροεπενδυτές καθώς οι επενδύσεις δεν απαιτούν κεφάλαια εκατομυρίων ευρώ όπως στις υπόλοιπες ΑΠΕ π.χ. αιολικά, φυσικό αέριο κλπ) δεν πρέπει κατά το υπουργείο και ειδικότερα κατά το διορισμένο αρμόδιο υφυπουργό να έχει θέση στο χώρο της ενέργειας. Αντιθέτως ευνοείται ο μεγαλοεπενδυτής ξένος ή Έλληνας με επενδύσεις πολλών εκατομμυρίων ευρώ στις ΑΠΕ.

Για να ακουστεί τι συμβαίνει και να μην έχει κανείς τη δικαιολογία πως δεν ήξερε τι γίνεται στο χώρο των ΑΠΕ, ορμώμενος από το πρόσφατο σχέδιο νόμου για τις ΑΠΕ και μέσα από τις θέσεις των αρμοδίων συλλόγων αλλά και τις παρεμβάσεις βουλευτών θα ακολουθήσει μια συνοπτική σύνοψη της κατάστασης πως διαμορφώθηκε, τι ισχύει σήμερα και τι προσπαθούν να περάσουν για το μέλλον καθώς και τα ερωτήματα που γεννιούνται από την δράση του υπουργείου.

Το πρόβλημα του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ, του ταμείου δηλαδή των ΑΠΕ, δεν είναι κανένα άλλο από τη στρεβλή λειτουργία της αγοράς ενέργειας στη χώρα μας, που λειτουργεί με τρόπο ώστε να δημιουργεί υπερκέρδη στους χονδρεμπόρους και μεγάλα κόστη και ελλείμματα στους καταναλωτές. Και ενώ στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου δεν αντιλαμβανόμαστε να γίνεται καμία ρύθμιση που να βελτιώνει την στρέβλωση της αγοράς, δίνεται η δυνατότητα να μπουν στο σύστημα μονάδες παραγωγής ενέργειας με τιμή πάνω από 80 €/ΜWh, με αποτέλεσμα να δημιουργείται νέο έλλειμμα στο μέλλον.

Οι κυριότερες επισημάνσεις στο νέο σχέδιο νόμου έχουν να κάνουν με τα παρακάτω :

  1. Δημιουργία ελλείμματος με την πάροδο του χρόνου με κακοδιαχείριση ,  πλημμελή εκτέλεση καθηκόντων και μη λήψη μέτρων έγκαιρα. (π.χ. λογική και σταδιακή αύξηση ΕΤΜΕΑΡ και όχι την υπέρογκη που επικοινωνιακά προτείνεται από το υπουργείο και τη ΡΑΕ σήμερα, αποδέσμευση λογαριασμών ENERGA & HELLASPOWER, κεφαλαιοποίηση χρέους, καθορισμό οριακής τιμής συστήματος κλπ)

  2. Αντί ενεργοποίησης των μηχανισμών τροφοδότησης του ειδικού λογαριασμού, προχωρεί σε κούρεμα των τιμών κιλοβατώρας. Τελικά εάν πάλι υπάρχει έλλειμμα θα γίνει παύση πληρωμών για να μην έχει έλλειμμα  ο ειδικός λογαριασμός ;

  3. Eνώ έχει εφαρμοστεί η έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης που αναφέρεται παρακάτω και επιπλέον υπάρχει καθυστέρηση στις πληρωμές εννέα μηνών εξακολουθούν να μην πληρώνονται οι παραγωγοί και το έλλειμμα να υπάρχει. Τα χρήματα που είναι;

  4. Με νομοθετική ρύθμιση το 2012 (Ν4093/12) παρακρατεί το 25%-30%του τζίρου ως έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης υπέρ των διαχειριστών (ΛΑΓΗΕ-ΔΕΔΔΗΕ).Τώρα ανακοινώνει και κατεβάζει σε διαβούλευση σχέδιο νόμου με μεσοσταθμική μείωση 29.5% μονομερώς(σε πολλές περιπτώσεις η μείωση φτάνει το50%)  κατά παράβαση των συμβάσεων ξανά και μη ενεργοποιώντας τα μέτρα που υποδεικνύει ο νόμος με βάση τα έσοδα του ειδικού λογαριασμού.Η μεσοσταθμική μείωση κατά 25%-42% (με επόμενους νόμους) στα Φωτοβολταϊκά που υπήρξε στην έκτακτη εισφορά δεν εξαφάνισε το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού που διαβεβαίωναν οι αρμόδιοι, ούτε βελτίωσε, αλλά χειροτέρεψε τις πληρωμές των παραγωγών που εισπράττουν χρήματα μετά από 9 μήνες από την πώληση και αυτό χειροτερεύει διαρκώς.Γιατί ενώ τα αιολικά σε πολλές περιπτώσεις αποσβένουν σε λιγότερο από 4 έτη δεν υφίστανται αντίστοιχες μειώσεις; Μήπως και εδώ είναι μόνο μεγαλοεπενδυτές;;;

  5. Αν μάλιστα αναλογιστούμε ότι με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου αυξάνονται οι τιμές άλλων ΑΠΕ, ενώ ταυτόχρονα απελευθερώνεται η εισαγωγή νέων ΦΒ σε τιμές που επιβαρύνουν τον Ειδικό Λογαριασμό, τότε είναι ξεκάθαρο ότι επιβαρύνεται επιπλέον και χειροτερεύει το έλλειμμα. Είναι σημαντικό να τονιστεί, ότι για να επιτραπεί η εισαγωγή νέων ΑΠΕ, όπως προβλέπει το σχέδιο νόμο, ενώ σήμερα υπάρχει πλήρη αναστολή δανειοδοτήσεων νέων φωτοβολταϊκών, θα πρέπει να προβλεφθεί και η αντίστοιχη χρηματοδότηση τους ή σε περίπτωση δημιουργίας νέου ελλείμματος να αναλάβουν αυτά και μόνο το βάρος και όχι πάλι τα υπάρχοντα.

  6. Όλα τα παραπάνω γίνονται με παρέμβαση του κράτους σε σύμβαση μεταξύ ΝΠΙΔ ( ο ΛΑΓΗΕ Α.Ε  ΚΑΙ ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΜΕ ΚΑΝΟΝΕΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΝΟΜΟΣ 4001 αρθρο 117). Το νομοσχέδιο εισάγει επιπλέον απροκάλυπτα την έννοια της μονομερούς τροποποίησης της σύμβασης κατά παράβαση των νόμων, του Συντάγματος και της επιχειρηματικής ηθικής. Κάποιοι άλλοι υπουργοί συγκρούστηκαν με χιλιάδες κόσμου και δεν τόλμησαν να θίξουν υπογεγραμμένες συμβάσεις των οποίων το πλήθος ήταν μερικές δεκάδες. Ο κ. Παπαγεωργίου από πού αντλεί αυτή τη δύναμη ώστε να φέρεται τόσο αυταρχικά και να τολμά να προτείνει μονομερή προσβολή δεκάδων χιλιάδων συμβάσεων; Οι συμβάσεις των διοδίων για παράδειγμα γιατί δεν πειράχθηκαν;;; Οι αρχικές συμβάσεις δεν πρέπει να τροποποιηθούν, αλλά αν τελικά απαιτηθεί, η όποια αλλαγή να γίνει με Νόμο αντίστοιχο με αυτόν που επιβλήθηκε η έκτακτη εισφορά (Ν4093/12).

  7. Ενώ επικαλείται ότι παίρνει τα παραπάνω μέτρα για προστασία του ΛΑΓΗΕ και των καταναλωτών διπλασιάζει τα ΑΔΙ (Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος ) ΕΠΙΔΟΤΩΝΤΑΣ τα ορυκτά καύσιμα και το Φυσικό αέριο κάτι που απαγορεύεται από την ευρωπαϊκή ένωση και είναι παράνομο και δεν τα συμπεριλαμβάνει στο κόστος για τον υπολογισμό του μέσου μεταβλητού κόστους αυξάνοντας το έλλειμμα. Οι μονάδες αυτές ανήκουν σε συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα και σίγουρα όχι σε μικροεπενδυτές.

  8. Ενώ εμφάνιζε ήδη έλλειμμα ο ΛΑΓΗΕ  το Μάρτιο του 2012 με υπουργική απόφαση(Δ5-ΗΛ/Γ/Φ1/749 ΦΕΚ 889 ) του σημερινού υπουργού και τότε υφυπουργού η συμπαραγωγή ΣΥΘΗΑ  ονομάστηκε ΑΠΕ και εντάχθηκε στις πληρωμές του ειδικού λογαριασμού. Φυσικά μιλάμε για μεγαλοεπενδυτές και πάλι. Οι μονάδες Συμπαραγωγής από Φυσικό Αέριο που εντάχθηκαν στις ΑΠΕ (πως το φυσικό αέριο στην Ελλάδα είναι ΑΠΕ ενώ για παράδειγμα το πετρέλαιο όχι θέλει έρευνα;;;) θα εξακολουθήσουν να αμείβονται πλουσιοπάροχα ενώ υπάρχει ήδη η επιτυχημένη συμφωνία του Πρωθυπουργού για μείωση κατά 15% της τιμής προμήθειας από τον κεντρικό προμηθευτή της χώρας και μάλιστα με αναδρομική ισχύ της συμφωνίας αυτής από 01-07-2013, ενώ μέρος από αυτό το πλεόνασμα θα μπορούσε να καλύψει αναίμακτα το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ χωρίς να χρειαστεί οι παραγωγοί από Φ/Β Σταθμούς να φτάσουν στα όρια της φτωχοποίησης.

  9. Εφαρμόζει 35% περικοπή στην τιμολόγηση του 2013 με έκδοση εκπτωτικού πιστωτικού τιμολογίου και απειλεί τους παραγωγούς ότι δεν θα πληρώνει σε περίπτωση μη έκδοσης του και επιβάλει και την έκτακτη εισφορά στο υπόλοιπο 65% του τζίρου.Συνολικά η επιβάρυνση για το 2013 είναι της τάξης του 55 % με 60%. Γιατί θα πρέπει να επωμιστούν επί τις ουσίας μόνο οι Φ/Β Σταθμοί την υπέρογκη αυτή περικοπή κατά 35% του εναπομείναντος τζίρου του 2013 (έχει ήδη αφαιρεθεί το αρχικό χαράτσι) και με ένα μόνο πιστωτικό τιμολόγιο; Γιατί δεν συμμετέχει στο κόστος αυτό και η ΔΕΗ; Γιατί οι άλλες ΑΠΕ και ΣΥΘΥΑ οι οποίες έχουν εγκατεστημένη ισχύ πολύ μεγαλύτερη δεν συμμετέχουν με ένα μεγαλύτερο ποσοστό από το 10%, ούτως ώστε να περιοριστεί το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ αναλογικότερα- δικαιότερα;

  10. Ως δήθεν αντισταθμιστικό μέτρο παρατείνει τον χρόνο σύμβασης όχι με την τιμή fit της σύμβαση ή τη μειωμένη τιμή που προτείνεται από το σ.ν. (περίπου 30 λεπτά που προτείνεται να μειωθεί με το σ.ν.) αλλά με οκτώ λεπτά την κιλοβαλοβατώρα ή την τιμή αγοράς την συγκεκριμένη στιγμή εμπαίζοντας τους παραγωγούς. Ένας σταθμός 80kWp θα έχει έσοδα 10.880€ (στην καλύτερη περίπτωση με την ποσόστωση των 1700h λειτουργίας που προβλέπει το σχέδιο νόμου για το Μη Διασυνδεδεμένο Σύστημα) και τα έξοδά του θα είναι 11.500€ (8.000€ για την ασφάλιση των εταίρων, 500€ για την ασφάλιση Φ/Β σταθμού, 1.000€ για γενικές δαπάνες (κατανάλωση ρεύματος, ίντερνετ), 2.000€ για τη συντήρηση (επειδή οι ζημιές θα πολλαπλασιαστούν λόγω γήρανσης μετά από 20 χρόνια και ίσως να πρέπει να αντικατασταθεί και μέρος του εξοπλισμού για να είναι δυνατή η λειτουργία του). Επίσης με το πλαφόν στις kwh της παραγωγής που προβλέπεται δεν γίνεται κάποια προσαύξηση για εγκαταστάσεις με tracker που έχουν περίπου 30% μεγαλύτερη απόδοση και έχουν ένα αντίστοιχα μεγαλύτερο αρχικό κόστος. Γιατί να επιθυμεί κάποιος αυτή την δυσμενή παράταση;

  11. Τιμωρεί τους επενδυτές που κατασκεύασαν τα έργα τους με ενίσχυση του αναπτυξιακού ή οποιαδήποτε άλλη μορφή ενίσχυσης. Αν αυτό ήταν εκ των προτέρων γνωστό οι περισσότεροι Φ/Β Σταθμοί θα είχαν γίνει, χωρίς επιδότηση και με πιο προσεκτική κοστολόγηση.

  12. Μειώνει δραματικά τις ταρίφες των φωτοβολταϊκών των στεγών σε ποσοστά που ξεπερνούν το 50% σε πολλές περιπτώσεις ενώ το όφελος είναι πολύ μικρό και θα μπορούσε να καλυφτεί από τις άλλες ΑΠΕ όπως αναφέρεται παραπάνω.

  13. Καταργείται η τιμαριθμική αναπροσαρμογή των ταριφών στα ΦΒ τόσο για τα επαγγελματικά όσο και για τις στέγες. Στις συμβάσεις που έχουν ήδη υπογράψει οι παραγωγοί ενέργειας από Φ/Β προβλέπεται ετήσια αύξηση τις τιμής πώλησης της ενέργειας κατά ποσοστό ίσο με το 25% τοις εκατό του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, κάτι το οποίο ήταν εύλογο βάσει των υψηλότερων αποζημιώσεων για την πωλούμενη ενέργεια. Όμως με τις νέες πολύ μειωμένες τιμές θα πρέπει να είναι ίση τουλάχιστον με το Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Ωστόσο, στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου δεν προβλέπεται ετήσια αναπροσαρμογή σύμφωνα με το Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Σε αυτή την περίπτωση οι παραγωγοί είναι αδύνατο να αντεπεξέλθουν σε μελλοντικές πληθωριστικές τάσεις.

  14. Το Τραπεζικό σύστημα παραμένει άθικτο ως προς το πρόβλημα μη συνεισφέροντας στην επίλυση του, είτε με μείωση επιτοκίων (σήμερα είναι της τάξης του 10%) είτε με κούρεμα και είναι απολύτως σαθρό και υποκριτικό το επιχείρημα περί επιμήκυνσης της δανειακής σύμβασης καθότι κάτι τέτοιο είναι προς όφελος των Τραπεζών και μόνον (περισσότεροι τόκοι)

  15. Δεν είναι δυνατόν ενώ δεν έχει λυθεί ακόμη το πρόβλημα του ειδικού λογαριασμού και ενώ δεν έχει γίνει ακόμη ο σχεδιασμός του νέου ενεργειακού «οδικού χάρτη» της χώρας να προτείνεται είσοδος στο σύστημα νέων φωτοβολταϊκών αλλά και άλλων μορφών ΑΠΕ με αυξημένες μάλιστα ταρίφες σε σχέση με τις προηγούμενες. Με την πρόταση αυτή προκύπτει το συμπέρασμα ότι με τις προτεινόμενες μειώσεις στις ταρίφες των εν λειτουργία έργων προσπαθεί να δημιουργήσει «οικονομικό χώρο» για νέα έργα στο σύστημα.

  16. Το σημαντικότερο όμως όλων είναι πως το κράτος είναι αναξιόπιστο και μάλιστα σε βάρος κυρίως των μικροεπενδυτών των φωτοβολταϊκών. Ποιος εξασφαλίζει ότι μετά από σύντομο χρονικό διάστημα δεν θα επανέλθει ξανά με νέο κούρεμα όπως κάνει με το παρόν σχέδιο νόμου έπειτα από ένα χρόνο από την επιβολή της έκτακτης εισφοράς;Η χώρα μας σήμερα έχει ανάγκη από επενδύσεις. Ποιος επενδυτής θα τολμήσει να πραγματοποιήσει επένδυση στην Ελλάδα, με ποια εχέγγυα, όταν ξέρει ότι κινδυνεύει από τον κάθε κ. Παπαγεωργίου και τους οπαδούς του να τροποποιήσουν μονομερώς και εκ των υστέρων τη σύμβασή του ;

Η κατάσταση είναι δύσκολη και είναι δεδομένο πως θα συνεισφέρουμε όλοι, εάν χρειάζεται πραγματικά και όχι με λογιστικά κόλπα, αλλά όλοι και δίκαια. Όχι όμως προς όφελος ορισμένων όπως επιχειρείται σήμερα. Η στοχοποίηση μόνο των φωτοβολαταϊκών για το πρόβλημα πρέπει να σταματήσει και να αναζητηθεί η λύση στις υπόλοιπες πραγματικές ΑΠΕ και “βαφτισμένες” ΑΠΕκαι στις στρεβλώσεις της αγοράς που δεν έχει διευθετήσει το υπουργείο. Θα ήταν ιδιαίτερα αποδοτικό να συμμετέχουν με κάποιες μειώσεις στις τιμές πώλησης της ενέργειας και των άλλων ΑΠΕ και ΣΥΘΥΑ που δουλεύουν τουλάχιστον 5 έτη και ως εκ τούτου έχουν αποσβέσει τον εξοπλισμό τους.

Οι μειώσεις και οι επιβαρύνσεις που προτείνονται εις βάρος των φωτοβολταϊκών είναι εξοντωτικές και πέρα από κάθε λογική και σε κάθε περίπτωση, αν πραγματικά είναι αναγκαίο να γίνουν, πρέπει να μειωθούν τουλάχιστον στο μισό, ειδικά για τα οικιακά φωτοβολταϊκά και για εγκαταστάσεις έως 100kw που ανήκουν κυρίως σε Έλληνες μικροεπενδυτές με πολύ υψηλά επιτόκια δανεισμού σε σχέση με τους κυρίως ξένους επενδυτές των μεγαλυτέρων έργων, προκειμένου οι επενδύσεις να είναι βιώσιμες.

Μια ενδεικτική πρόταση ενός συλλόγου για τον μηδενισμό του συσσωρευμένου ελλείμματος, χωρίς αλλαγή των συμβάσεων και μείωση των ταριφών, με δεδομένο ότι αυτό δημιουργήθηκε από λανθασμένους χειρισμούς του ΥΠΕΚΑ εξαιτίας των οποίων οι προμηθευτές κέρδισαν πολλά εκατομμύρια τα προηγούμενα χρόνια, προτείνεται ανάμεσα και σε άλλες προτάσεις των συλλόγων, μέρος του ελλείμματος αυτού να καλυφθεί με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου του ΛΑΓΗΕ. Αυτό προτάθηκε ανοικτά και από τον κ. Γκαρή διευθύνοντα σύμβουλο του ΛΑΓΗΕ. Προτείνεται μάλιστα το απαιτούμενο κεφάλαιο αυτό να διατεθεί από τα δεσμευμένα κεφάλαια των εταιρειών Energa και Hellas power αφού μέρος του συσσωρευμένου ελλείμματος αποτέλεσε κέρδη για τις εταιρείες αυτές. Το υπόλοιπο ποσό του συσσωρευμένου ελλείμματος προτείνεται να καλυφθεί με τρόπο που μπορεί να καλυφτεί και το πρωτογενώς παραγόμενο έλλειμμα εφόσον αυτό θα υπάρχει μετά την άρση των στρεβλώσεων. Δηλαδή : a. Θα χορηγηθεί δάνειο προς τον ΛΑΓΗΕ από τους παραγωγούς (από πληρωμές που δεν έχουν πραγματοποιηθεί και δε θα φορολογούνται αν εισόδημα) που αντιστοιχεί σε κλάσμα της ετήσιας παραγωγής για το σύνολο τιμολογίων που έχουν εκδώσει (10 % μέχρι 100 ΚW , 12 % μέχρι 500 KW, 14 % μέχρι 1000 KW, 16 % μέχρι 5000 ΚW, 18 % από 5.000 kw και πάνω) b. Το επιτόκιο του Δανείου θα είναι 6 %.
c. Το ποσό αυτό του δανείου θα πληρωθεί είτε στο τέλος της εικοσαετίας με παράταση της σύμβασης είτε κατά τη διάρκεια της εικοσαετίας αν το επιτρέψουν τα έσοδα του ειδικού λογαριασμού. Εναλλακτικά θα μπορούσε να δοθεί ένα είδος ομολόγου, το οποίο θα μπορούσε να εκχωρηθεί στις τράπεζες με αποτέλεσμα την ελάφρυνση των υποχρεώσεών των παραγωγών. Φυσικά θα συμμετέχουν και οι άλλες ΑΠΕ πέρα από τα φωτοβολταϊκά στο όλο εγχείρημα.

Οι σύλλογοι έχουν αρκετές εναλλακτικές προτάσεις πέρα από την προηγούμενη που αναφέρεται ενδεικτικά, και σίγουρα μπορούν να δώσουν καλύτερη λύση στο πρόβλημα από αυτή που επιχειρείται με το σ.ν.

Οι βουλευτές είναι αναγκαίο να διαφυλάξουν την αξιοπιστία του κράτους, να απαιτήσουν ενημέρωση για το τι προσπαθεί να πετύχει ο διορισμένος και όχι εκλεγμένος υφυπουργός κ. Παπαγεωργίου και να πετύχουν τη δικαιότερη κατανομή των επιβαρύνσεων σε όσους στην πράξη έχουν δημιουργήσει το πρόβλημα, εάν απαιτούνται πραγματικά, σύμφωνα με τις προτάσεις των αρμοδίων συλλόγων. Τέλος η αναζήτηση ευθυνών από εισαγγελέα ή μέσα από την δημιουργία μιας εξεταστικής επιτροπής για το έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ μπορεί να αποτελέσει λύση για όλα τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν και ενδεχομένως να δημιουργηθούν.

Συνοπτικά

Παρατηρήσεις:

Α) επί του πίνακα της περίπτωσης α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του σχεδίου νόμου («Τιμολόγηση ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς»)  

Δεν τεκμηριώνονται με συνημμένα έγγραφα τα κόστη αναφοράς τα οποία ελήφθησαν υπόψη ως παραδοχές για τον προσδιορισμό της οικονομίας κλίμακας της εγκατάστασης, όπως θα έπρεπε προκειμένου να τηρηθεί η αρχή της διαφάνειας, η οποία θα έπρεπε ιδίως να διέπει την όποια διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης όπως αυτή που έχει καθιερωθεί με τη λειτουργία του ιστότοπου OpenGov.

 • Δεν γίνεται λόγος για την ισχύ των έργων που κατανέμονται στην κάθε κατηγορία και την επίδραση αυτών βάσει των εισπράξεών τους στο έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού.

 • Λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία που έχουν συλλεχτεί (με αποδείξεις για αυτά τις οποίες θέτουμε στη διάθεση του Υπουργείου),  για ένα ενδεικτικό τρίμηνο (Γ΄ 2012), κατά το οποίο συνδέθηκε η μεγαλύτερη ισχύς έργων μέχρι το 2012, τα ειδικά κόστη ανέρχονταν σε: 1,60 €/W για έργα 100kW, 1,40 €/W για έργα των 500kW, 1,20 €/W για έργα 1 MW  ενώ για έργα πολλαπλών MW άγγιζαν τα 1,05€/W. Συνοπτικά, κάθε κατηγορία ισχύος είχε από 13-14% οικονομικότερη κατασκευή από την αμέσως προηγούμενη, ενώ η εγκατάσταση των 100kW είναι 52% ακριβότερη ανά W από αυτή των 1-5 MW. Κάτι τέτοιο δεν υπολογίζεται στις μειώσεις των ταριφών.

 • Όσον αφορά τη λειτουργία και συντήρηση των εγκαταστάσεων αυτών, τα ειδικά κόστη (€/kW), μεταξύ ενός έργου 100, 500 και 1.000 kW αντίστοιχα, έχουν δραματικές διαφορές και συγκεκριμένα, τα μεγαλύτερα έργα έχουν σημαντική οικονομία κλίμακας.

 • Η οικονομία κλίμακας στο κόστος κατασκευής μιας μεγάλης εγκατάστασης (1-5 MW), ισοδυναμεί με ισόποση επιδότηση του κεφαλαίου κατασκευής σε μία μικρότερη, εφόσον η αξιολόγηση γίνει με ποσοστιαίους δείκτες, όπως ο δείκτης IRR. Ωστόσο, η διαφορά στο κόστος κατασκευής ύψους 52% (η οποία ισοδυναμεί όπως προαναφέρθηκε με επιδότηση ύψους 52%), αντανακλάται με μείωση στην απολαμβανόμενη τιμή των μεγάλων έργων σε ποσοστό μόλις 18%, ενώ από κατηγορία σε κατηγορία των μεγάλων έργων η παρατηρούμενη διαφορά κυμαίνεται μεταξύ 2-10%.

B) Επί του άρθρου 3 του σχεδίου νόμου

Η επιβολή παροχής αναγκαστικής έκπτωσης αποτελεί μία ατυχέστατη νομοθετική επιλογή ενόψει του ότι έχουν ήδη προταθεί από παράγοντες της αγοράς ενέργειας άλλες πιο πρόσφορες διοικητικές λύσεις, με αντίστοιχο χρηματοοικονομικό αποτέλεσμα για την εξυγίανση του Ειδικού Διαχειριστικού Λογαριασμού (π.χ. παροχή χρηματοδοτικής διευκόλυνσης εκ μέρους των παραγωγών υπό τη μορφή δανεισμού για τα αντίστοιχα ποσά με όρους αποπληρωμής τύπου balloon payment).      

Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για μία πρωτοφανή διαδικασία, εξαιρετικά επαχθή και αιφνιδιαστική για τους παραγωγούς ενέργειας από σταθμούς Φ/Β μικρής δυναμικότητας διότι καθιερώνει οριζόντια υποχρέωση παροχής έκπτωσης, με ένα ενιαίο ποσοστιαίο συντελεστή, επί του κύκλου εργασιών του λειτουργικού έτους 2013 (δηλαδή αναδρομικά αφού καταλαμβάνει οφειλές που είχαν ήδη καταστεί ληξιπρόθεσμες και απαιτητές ή έχουν καταβληθεί) δίχως να λαμβάνεται υπόψη και να εξετάζεται ποια είναι η πραγματική δυνατότητα, κάθε επί μέρους κατηγορίας παραγωγών, για συμβολή στην εξυγίανση του Ειδικού Διαχειριστικού Λογαριασμού με τον συγκεκριμένο τρόπο.

Οι κύριες επιδιώξεις σε περίπτωση που απαιτηθεί να ψηφιστεί το σ.ν. μπορούν να είναι:

  • Μείωση σε ποσοστό 50% της επιβάρυνσης των φωτοβολταϊκών που προτείνεται στο σ.ν., τόσο για τις ταρίφες όσο και για την συμμετοχή στο έλλειμμα. Μεγαλύτερη μείωση της επιβάρυνσης για τα οικιακά φωτοβολταϊκά και τα έργα έως 100kw. Αναλογικότερη μείωση των ταριφών καθώς σε ορισμένα ή μείωση είναι μηδαμινή (παλιά έργα που έχουν κάνει απόσβεση μέρους και μεγάλα) ενώ σε άλλα ξεπερνά το 50% .

  • Αύξηση της τιμαριθμική αναπροσαρμογή των ταριφών στα ΦΒ τόσο για τα επαγγελματικά όσο και για τις στέγες και όχι κατάργηση της όπως προβλέπεται στο σ.ν.

  • Αύξηση του ποσοστού συμμετοχής των υπολοίπων ΑΠΕ & ΣΥΘΗΑ.

  • Συμμετοχή της ΔΕΗ στη μείωση του ελλείμματος.

  • Αποδέσμευση και χρήση των κεφαλαίων της Energa & Hellaspower προς μείωση του ελλείμματος.

  • Συμμετοχή των τραπεζών με μείωση επιτοκίων, περίοδο χάριτος και αντίστοιχη μείωση του δανειζόμενο κεφαλαίου με εγγύηση του δημοσίου (π.χ. ομόλογο) ανάλογη με την έκπτωση που προτείνεται.

  • Αναπροσαρμογή του ΕΤΜΕΑΡ σύμφωνα με όσα προβλέπει η νομοθεσία.

  • Άρση των στρεβλώσεων της αγοράς ενέργειας και καθορισμός οριακής τιμής στα πραγματικά δεδομένα.

  • Όχι σε νέες εγκαταστάσεις ΑΠΕ εάν δεν εξασφαλιστεί η πληρωμή τους χωρίς να δημιουργούν νέο έλλειμμα ή σε περίπτωση δημιουργίας νέου ελλείμματος να επωμιστούν την επιβάρυνση αποκλειστικά και μόνο αυτές οι νέες εγκαταστάσεις.

  • Μέρος του ελλείμματος να καλυφθεί με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου του ΛΑΓΗΕ όπως προτάθηκε από τον κ. Γκάρη, διευθύνοντα σύμβουλο του ΛΑΓΗΕ σύμφωνα με πληροφορίες των συλλόγων.

  • Επέκταση των συμβάσεων με βάση τις τιμές που θα ισχύουν στη διάρκεια της 20ετίας και όχι με τιμή 8 λεπτά/kwh ή την τιμή της αγοράς που θα ισχύει τότε όπως προτείνεται στο σ.ν. Επίσης στην επέκταση να μην υπάρχει πλαφόν στη παραγωγή ή εναλλακτικά να υπάρξει μια προσαύξηση 30% για τις εγκαταστάσεις με tracker κάτι που δεν προβλέπει το σ.ν.

  • Έρευνα για το λογαριασμό του ΛΑΓΗΕ. Σύμφωνα με τη διοίκηση του, δεν έχουν εισπραχθεί οφειλόμενα από ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ. Σε ποιό ποσό ανέρχονται οι οφειλές και που θα αποδοθούν όταν εισπραχθούν; Θα αποδοθούν στους παραγωγούς; Να υπάρξει νομοθετική δέσμευση για την απόδοση στους παραγωγούς. Εξεταστική επιτροπή για τη διαχείριση του λογαριασμού.

  • Να υπάρξει νομοθετική δέσμευση για την μη μελλοντική επιβολή νέων ή αναδρομικών περικοπών στους παραγωγούς ΑΠΕ σε τυχόν δημιουργία νέου ελλείμματος.

  • Οι αρχικές συμβάσεις δεν πρέπει να τροποποιηθούν, αλλά αν τελικά απαιτηθεί, η όποια αλλαγή να γίνει με Νόμο αντίστοιχο με αυτόν που επιβλήθηκε η έκτακτη εισφορά (Ν4093/12).

Ο Έλληνας μικροεπενδυτής (πολλές χιλιάδες άτομα) με έργα φωτοβολταϊκών τουλάχιστον αρχικά έως 100KW συμπεριλαμβανομένων και των οικιακών αλλά και ο επενδυτής των μεγαλυτέρων έργων, πρέπει να προστατευτεί!!!!

Δεν έκανε κάτι παράνομο. Αντιθέτως επένδυσε σε μια κρίσιμη περίοδο στη χώρα του, ενώ άλλοι διασφάλισαν τα κεφάλαια τους ποικιλοτρόπως στο εξωτερικό, προτρεπόμενος από το κράτος, εμπιστευόμενος τη σύμβαση με το κράτος και σήμερα τιμωρείται από το κράτος, σε περίπτωση ψήφισης του παραπάνω σχεδίου νόμου.

Μην το επιτρέψετε.

Με εκτίμηση

ΤΣΙΩΝΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ

Πρόεδρος

Ν.Ε. ΤΕΕ Καρδίτσας.

Προηγούμενο άρθρο Στα Γρεβενά η Επιτροπή πολιτικής συνοχής της ΚΕΔΕ για τους ορεινούς δήμους
Επόμενο άρθρο Η Αερολέσχη Κεντρικής Ελλάδος συναντά την Καρδίτσα