ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΒΑΡΝΑΣ: ΑΝΤΙΝΟΜΑΡΧΗΣ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ


Εντατικοί οι έλεγχοι κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων.

Ευκαιρίες αλλά και παγίδες για τους καταναλωτές, περιέχει η περίοδος των θερινών εκπτώσεων που άρχισαν ήδη από την Τρίτη 15 Ιουλίου και θα διαρκέσουν έως και τις 31 Αυγούστου. Ο εμπορικός κόσμος προσδοκά ανάκαμψη στην κίνηση της αγοράς σε όλα τα αστικά κέντρα αλλά και στην Καρδίτσα. Ο αρμόδιος για θέματα ελέγχου στην τοπική αγορά Αντινομάρχης Καρδίτσας κ. Γιάννης Σβάρνας, με την έναρξη των εκπτώσεων τόνισε: «Με την έναρξη των εκπτώσεων, οι έλεγχοι που θα πραγματοποιεί κλιμάκιο αποτελούμενο από υπαλλήλους του Τμήματος Εμπορίου της Ν.Α. Καρδίτσας θα είναι πιο εντατικοί με σκοπό να διαπιστωθεί εάν οι επιχειρηματίες εφαρμόζουν την κείμενη νομοθεσία του αγορανομικού κώδικα περί εκπτώσεων.

Αν κάποιοι από τους επιχειρηματίες δεν συμμορφώνονται και δεν τηρούν τις διατάξεις του νόμου η υπηρεσία μας είναι υποχρεωμένη να επιβάλλει το ανάλογο πρόστιμο. Οι καταναλωτές πρέπει να προσέχουν και πριν αγοράσουν κάτι να κάνουν πρώτα την απαραίτητη έρευνα αγοράς και μετά να αποφασίσουν. Οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι σε κάθε προϊόν να έχουν τοποθετημένο καρτελάκι που θα αναγράφονται δύο τιμές δηλαδή η τιμή που ίσχυε πριν την έκπτωση καθώς και η τιμή που προκύπτει μετά την έκπτωση . Εμείς ως Νομαρχιακή Αρχή έχουμε χρέος σε κάθε προσπάθεια παραπλάνησης του καταναλωτικού κοινού  για τυχόν φαινόμενα αισχροκέρδειας που θα εντοπίζονται να λαμβάνουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα ώστε να τηρείται η νομιμότητα στην αγορά. Τέλος εύχομαι στους επιχειρηματίες να έχουν αυξημένες πωλήσεις κατά την διάρκεια των εκπτώσεων  και στους καταναλωτές του Νομού μας να κάνουν προσεκτικές και συμφέρουσες αγορές». Επίσης, έδωσε κάποια στοιχεία που θα πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές: «Αναγκαία στοιχεία στις επιλογές των καταναλωτών, ώστε να ωφεληθούν από τις ευκαιρίες της εκπτωτικής περιόδου είναι να μην κάνουν αλόγιστη χρήση πιστωτικών καρτών, ο προγραμματισμός με βάση τις πραγματικές τους ανάγκες, η απαίτηση αποδείξεων πληρωμής και γραπτής εγγύησης, κλπ. Ειδικά κατά την περίοδο των εκπτώσεων, κάθε καταναλωτής οφείλει να γνωρίζει ποια είναι τα δικαιώματά του, αλλά και τι θα πρέπει να προσέχει, ώστε να επιλέγει σωστά, με βάση τις δικές του ανάγκες. Εκπτώσεις στις τιμές δεν σημαίνει και εκπτώσεις στην ποιότητα και κυρίως στην ασφάλεια και αυτό πρέπει να είναι ξεκάθαρο”.

Ανακοινώσεις των Εμπορικών Συλλόγων

Με ανακοίνωσή τους οι Εμπορικοί Σύλλογοι της χώρας, επισημαίνουν ότι: “Αν οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται σε βάρος των υπευθύνων, με απόφαση του Νομάρχη, πρόστιμο 1.000 μέχρι 100.000 ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης. Οι έλεγχοι θα είναι συνεχείς και όσοι παραβαίνουν τις ισχύουσες διατάξεις, υπόκεινται στις ποινικές κυρώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 31 του Α.Κ. και, επιπλέον, τους επιβάλλεται πρόστιμο μέχρι ποσού ίσου με το 0,5% του ετησίου κύκλου των εργασιών που πραγματοποιούν. Το πρόστιμο, σε περίπτωση υποτροπής, μπορεί να αυξάνεται μέχρι το 3% του ετησίου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης. Επίσης επιβάλλεται η αναγραφή της παλαιάς και της νέας τιμής όλων των ειδών που πωλούνται με έκπτωση σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία όπου αυτά εκτίθενται.

Γενικές οδηγίες

Οι εκπτώσεις δίνουν μία ευκαιρία, στους Καταναλωτές να επωφεληθούν, από τις μειωμένες τιμές των προϊόντων, αλλά, συγχρόνως, κρύβουν αρκετές παγίδες. Για να σας βοηθήσουμε να τις αποφύγετε σας επισημαίνουμε μερικά χρήσιμα σημεία:

1. Δεν πρέπει να γίνεται σύγχυση, μεταξύ εκπτώσεων και προσφορών. Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της σαιζόν, για τα οποία η έκπτωση είναι συνήθως χαμηλή. Για τις προσφορές, η έκπτωση είναι ιδιαίτερα υψηλή, αλλά αφορά είδη παρωχημένης εποχής. Οι Καταναλωτές δεν πρέπει να παρασυρόμαστε, από τις μεγάλες εκπτώσεις.

2. Η αναγραφή της τιμής, που ίσχυε, πριν τις εκπτώσεις και αυτής, που προκύπτει, από την έκπτωση, είναι υποχρεωτική. Δηλαδή, κάθε είδος πρέπει να “φέρει” δύο τιμές ή την τιμή, που ίσχυε, πριν την έκπτωση και, στο ίδιο καρτελάκι, το ποσοστό της έκπτωσης. Στο σημείο αυτό, όμως, χρειάζεται προσοχή. Το ποσοστό της έκπτωσης πρέπει να αναγράφεται στο καρτελάκι κάθε προϊόντος και όχι σαν συνολικό ποσοστό, στις βιτρίνες των καταστημάτων.

3. Οι Καταναλωτές δεν πρέπει να επηρεαζόμαστε από τις διαφημίσεις. Οι ωραιοποιημένες εικόνες των εμπορευμάτων μπορούν να μας εξαπατήσουν.

4. Θα αποβεί πολύ χρήσιμο, πριν τις εκπτώσεις, να επισκεφθούμε την αγορά για να δούμε τις τιμές, πριν την έκπτωση και να επισημάνουμε τα είδη, που ενδιαφερόμαστε να αγοράσουμε. Έτσι, θα έχουμε τη δυνατότητα σύγκρισης των τιμών, πριν και μετά την έκπτωση καθώς και τη βεβαιότητα ότι το ποσό που αναγράφεται, ως τιμή, πριν την έκπτωση, είναι πραγματικό.

5. Πριν ξεκινήσουμε, για ψώνια, πρέπει να προγραμματίσουμε τις αγορές μας, σύμφωνα με τις πραγματικές μας ανάγκες, για να μην πέσουμε θύματα της υπερκατανάλωσης. Όσο φθηνό και αν είναι κάτι, όταν δεν το χρειαζόμαστε, είναι περιττό και δεν έχουμε κανένα όφελος, από την αγορά του.

6. Πριν αγοράσουμε οτιδήποτε, πρέπει να κάνουμε έρευνα αγοράς, να συγκρίνουμε τιμές και ποιότητα προϊόντων, ώστε να επιλέξουμε, σωστά.

7. Αγοράζουμε μόνο εποχιακά είδη. Μην περιμένουμε ότι θα έχουμε την ευκαιρία, στις εκπτώσεις, να αγοράσουμε μια τηλεόραση ή ένα πλυντήριο, σε καλή τιμή. Αντίθετα, μπορεί να πετύχουμε καλές τιμές σε ρούχα, παπούτσια και είδη εποχής.

8. Πρέπει να προσέξουμε ιδιαίτερα: Τις ενδείξεις ενιαίας έκπτωσης, στις βιτρίνες των καταστημάτων. Τα ποσοστά της έκπτωσης αφορούν καθορισμένες κατηγορίες ομοίων προϊόντων και όχι όλο το εμπόρευμα του καταστήματος. Πολλές φορές, στις βιτρίνες αναγράφονται υψηλά ποσοστά εκπτώσεων και χρησιμοποιούνται σαν “κράχτες”. Όταν όμως μπαίνουμε στο κατάστημα, αντιμετωπίζουμε διαφορετικά ποσοστά, συνήθως πολύ μικρότερα.

9. Αν αγοράζουμε προϊόντα, χρησιμοποιώντας δόσεις ή πιστωτική κάρτα, πρέπει να προσέχουμε κάθε λεπτομέρεια, για τους όρους, που διέπουν αυτή τη συναλλαγή.

10. Απαιτούμε απόδειξη πληρωμής, για κάθε αγορά μας. Μη ξεχνάμε ότι η απόδειξη είναι απαραίτητη, αν παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα, στο προϊόν που αγοράσαμε.

11. Πρέπει να ελέγχουμε την ποιότητα και την προέλευση του είδους, που αγοράζουμε. Σύμφωνα με το ν. 2251/1994 άρθρο 1, ο πωλητής οφείλει να παρέχει κάθε πληροφορία, σχετική με το προϊόν, που επιθυμούμε να αγοράσουμε.

12. Πρέπει να αποφεύγουμε το συνωστισμό και τις ώρες αιχμής. Ανάμεσα στον πολύ κόσμο, υπάρχουν πιθανότατα και μερικοί που σκοπεύουν να “ελαφρύνουν” το δικό μας πορτοφόλι.

Για περισσότερες πληροφορίες, για καταγγελίες κάθε μορφής πλασματικής έκπτωσης ή τυχόν προβλημάτων, μετά τις αγορές σας, απευθυνθείτε στο Υπουργείο Ανάπτυξης,

α) στο τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησης των καταναλωτών 1520, ή

β) στη Διεύθυνση Τιμών Παροχής Υπηρεσιών τηλ. 210-3843326, 210-3893118.

γ) σε περίπτωση πλασματικών εκπτώσεων ή ελαττωματικών προϊόντων στο ΕΛΚΕΚΑ (Ελληνικό Κέντρο Καταναλωτών) τηλ.210-3803116.

Προηγούμενο άρθρο Διαδήλωση στα Σκόπια για την αναγνώριση «μακεδονικής μειονότητας» στην Ελλάδα
Επόμενο άρθρο Συνεδριάζει το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Παλαμά