Κατά πλειοψηφία ο οργανισμός εσωτερικής υπηρεσίας του Δήμου – Με σοβαρές αντιρρήσεις από την πλευρά της αντιπολίτευσης


 Για το νέο οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας του Δήμου Καρδίτσας κλήθηκε να αποφασίσει το σώμα του Δημοτικού Συμβουλίου Καρδίτσας. Με το νέο οργανισμό συστήνονται 12 Διευθύνσεις, 55 τμήματα και 1 αυτοτελές γραφείο, από 5 Διευθύνσεις, 17 τμήματα και 3 αυτοτελή γραφεία που υπήρχαν πριν. Τη βασική εισήγηση του θέματος έκανε ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος κ. Νίκος Καραγιάννης, τονίζοντας τα παρακάτω:

  «Καλούμαστε σήμερα να συζητήσουμε και να ψηφίσουμε ένα από τα πιο σημαντικά θέματα της παρούσης αυτοδιοικητικής περιόδου. Τον νέο ΟΕΥ του δήμου. Πρέπει να πω ότι όλο αυτό το διάστημα δουλέψαμε με υπευθυνότητα και σοβαρότητα πάνω σε αυτό το κρίσιμο για τη λειτουργία του δήμου θέμα. Στην ουσία, η πυραμίδα του Δήμου ‘γκρεμίζεται’  και τη χτίζουμε από την αρχή με γνώμονα την καλύτερη λειτουργία του Δήμου και άρα την καλύτερη εξυπηρέτηση των δημοτών. Στη συνέχεια, με απόφαση του Δημάρχου, το υπάρχον προσωπικό θα καταταγεί στις νέες θέσεις (οργανικές για τους μόνιμους, προσωποπαγείς για τους αορίστου όπως υποχρεωτικά προβλέπει ο νόμος) με βάση τα τυπικά και τα ουσιαστικά τους προσόντα. Γι ΄ αυτό, από την αρχή, ζητήσαμε  τα βιογραφικά όλων των υπαλλήλων. Ώστε την κατάλληλη ώρα, δηλαδή τώρα, να έχουμε την καλύτερη δυνατή εικόνα, και να καταταγεί ο καθένας στην κατάλληλη θέση. ‘Έτσι, και ο υπάλληλος θα δουλεύει εκεί που μπορεί να αποδώσει καλύτερα και άρα σε ένα ‘φιλικό’ περιβάλλον εργασίας και η υπηρεσία θα λειτουργεί καλύτερα. Θεωρούμε λοιπόν αυτό το σημείο κομβικό. Έγιναν πολλές συναντήσεις, τόσο με τα μέλη της επιτροπής που όρισε ο κ. Δήμαρχος όσο και με τους Προϊσταμένους των υπηρεσιών. Κάναμε εκτενή και ειλικρινή διάλογο γιατί θεωρούμε  ότι ο νέος ΟΕΥ γίνεται με προοπτική δεκαετίας. Στην πορεία αυτού του διαλόγου δεν υπήρξαν σημαντικές ενστάσεις σχετικά με το προτεινόμενο οργανόγραμμα. Πρέπει να σας πω ότι το σχέδιο που έχετε μπροστά σας είναι , σχεδόν κατά 100%,αποτέλεσμα των εισηγήσεων των υπηρεσιών του Δήμου, τόσο όσον αφορά τη διάρθρωση των Διευθύνσεων όσο και τον αριθμό των νέων οργανικών θέσεων. Σύμφωνα λοιπόνμε το Ν.3852/10, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2011 (1-1-11 / 30-6-11) από την εγκατάσταση των δημοτικών αρχών στους νέους δήμους του προγράμματος Καλλικράτης, τα δημοτικά συμβούλια πρέπει να εγκρίνουν τον Οργανισμό Εσωτερικών Υπηρεσιών (ΟΕΥ) του νέου δήμου. Για το σκοπό αυτό συγκροτήθηκε (απόφαση δημάρχου 42/2011) ομάδα εργασίας για την σύνταξη του νέου ΟΕΥ του Δήμου Καρδίτσας. Καθοριστική επίδραση στη σύνταξη του ΟΕΥ είχε το πληθυσμιακό μέγεθος ( 56,000  κάτοικοι) και ο αριθμός του υπάρχοντος  προσωπικού (557 άτομα.) Ο παλιός ΟΕΥ περιείχε 5 Διευθύνσεις, 17 τμήματα και 3 αυτοτελή γραφεία. Μετά το γεγονός της ενσωμάτωσης στο Δήμο υπηρεσιών Νομαρχιακού Επιπέδου (Πρόνοια – ΤΥΔΚ – Πολεοδομία – ΚΕΠ ) και ΝΠΔΔ (ΚΑΠΗ – Παιδικού Σταθμοί), ο νέος ΟΕΥ περιέχει 12 Διευθύνσεις, 55 τμήματα και 1 αυτοτελές γραφείο. Τα κύρια ζητήματα στην σύνταξη του ΟΕΥ του Δήμου ήταν : α) η συγκρότηση κεντρικών υπηρεσιών για την άσκηση των υφιστάμενων και των νέων αρμοδιοτήτων και β) η αποκέντρωση ορισμένων δημοτικών υπηρεσιών για την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη.

Οι υποχρεωτικές δημοτικές υπηρεσίες

Στο νόμο του προγράμματος Καλλικράτης (Άρθρο 97) ορίζεται ότι οι ΟΕΥ των νέων Δήμων πρέπει να περιλαμβάνουν υπηρεσιακές μονάδες με τα ακόλουθα αντικείμενα :

α) Προγραμματισμού και Ανάπτυξης β) Οικονομική υπηρεσία γ) Τεχνική υπηρεσία

δ) Τεχνολογίας, Πληροφορικής και Επικοινωνιών

ε) Διαφάνειας

στ) Νομικής υποστήριξης

ζ) Διοίκησης – Διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού

η) Άσκησης Κοινωνικής Πολιτικής και Πολιτικών Ισότητας των Φύλων

θ) Περιβάλλοντος – Πολιτικής Προστασίας

ι) Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού, Νέας Γενιάς

ια) Γεωργίας, Κτηνοτροφίας και Αλιείας, εφόσον ασκούνται αντίστοιχες

αρμοδιότητες.

Οι κεντρικές υπηρεσίες των νέων Δήμων που προβλέπονται στους πρότυπους ΟΕΥ

Ο ΟΕΥ προβλέπει κεντρικές υπηρεσίες (στην έδρα του νέου Δήμου) και αποκεντρωμένες υπηρεσίες στις έδρες των πρώην ΟΤΑ. Ανάλογα με το αντικείμενο και τους σκοπούς τους, οι κεντρικές υπηρεσίες του Δήμου ομαδοποιήθηκαν  ως εξής :

  • Επιτελικές Υπηρεσίες, με αρμοδιότητες την παροχή επιτελικής υποστήριξης στα πολιτικά όργανα και στις δημοτικές υπηρεσίες, δηλ. επεξεργασμένων στοιχείων και προτάσεων για τη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων.
  • Υπηρεσίες Υποστήριξης, με αρμοδιότητες την παροχή διοικητικής, οικονομικής και τεχνικής υποστήριξης σε όλες τις δημοτικές υπηρεσίες.
  • Υπηρεσίες Περιβάλλοντος και Ποιότητας Ζωής, με αρμοδιότητες των νέων Δήμων που αφορούν την προστασία του φυσικού και του δομημένου περιβάλλοντος. και την προώθηση της αστικής ανάπτυξης.
  • Υπηρεσίες Κοινωνικής προστασίας, Παιδείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, με αρμοδιότητες των νέων Δήμων που αφορούν στην κοινωνική προστασία, στη προστασία της δημόσιας υγείας και στην παροχή υπηρεσιών στους τομείς της παιδείας, του πολιτισμού και του αθλητισμού.
  • Υπηρεσίες Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης, με αρμοδιότητες των νέων Δήμων που αφορούν στον πρωτογενή τομέα της παραγωγής (φυτική και ζωική παραγωγή), στη μεταποίηση και στον τριτογενή τομέα (εμπόριο, τουρισμός) καθώς και την και την προώθηση της αστικής ανάπτυξης.

Οι κεντρικές υπηρεσίες του Δήμου περιλαμβάνουν τις ακόλουθες διοικητικές ενότητες

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΠΑΓΟΜΕΝΕΣ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΣΤΟ ΔΗΜΑΡΧΟ
  • Γενικός Γραμματέας
  • Γραφείο Δημάρχου
  • Νομική Υπηρεσία.
  • Αυτοτελές Γραφείο Διοικητικής Βοήθειας και Πολιτικής Προστασίας
  • Γραφείο Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων
  • Διεύθυνση Δημοτικής Αστυνομίας
ΕΠΙΤΕΛΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
  • Γενική Διεύθυνση
  • Διεύθυνση Προγραμματισμού, Οργάνωσης Πληροφορικής και Διαφάνειας
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
  • Διεύθυνση Διοικητικών Υπηρεσιών
  • Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών
  • Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών
  • Διεύθυνση ΚΕΠ
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ
  • Διεύθυνση Πολεοδομίας, Περιβάλλοντος
  • Διεύθυνση Καθαριότητας – Ανακύκλωσης, Πρασίνου
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
  • Διεύθυνση Τοπικής Ανάπτυξης
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ, ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
  • Διεύθυνση Κοινωνικώ ν Πολιτικών και Δημόσιας Υγιεινής
  • Διεύθυνση Παιδείας, Πολιτισμού
  • Διεύθυνση Παιδικών Σταθμών

Οι αποκεντρωμένες δημοτικές υπηρεσίες

Ο νέος Δήμος είναι μεγαλύτερος από τους υφιστάμενους κατά γεωγραφική και πληθυσμιακή έννοια. Τίθεται επομένως εντονότερα το ζήτημα της καλύτερης εξυπηρέτησης των δημοτών με την λειτουργία στις έδρες των πρώην ΟΤΑ σειράς δημοτικών υπηρεσιών.

Ο ΟΕΥ προβλέπει τις κυριότερες περιπτώσεις όπου είναι δυνατόν να απαιτηθεί η σύσταση αποκεντρωμένων υπηρεσιών :

••                     Υπηρεσία ΚΕΠ.

  • Υπηρεσία Καθαριότητας , Ανακύκλωσης και Πρασίνου
  • Υπηρεσία Διοικητικών θεμάτων και εξυπηρέτησης του πολίτη
  • Υπηρεσία Οικονομικών θεμάτων
  • Υπηρεσία Συντήρησης υποδομών
  • Υπηρεσία Παιδικών Σταθμών

Ο κ. Τέγος

Σοβαρές αντιρρήσεις για τη λειτουργία του νέου Ο.Ε.Υ εξέφρασε η παράταξη της «Λαϊκής Συσπείρωσης», τονίζοντας ότι η σύνταξη του νέου ΟΕΥ ξεκίνησε λάθος. «Δεν ξεκινήσατε να κάνετε έναν οργανισμό με βάση τις ανάγκες, αλλά πήρατε τους υπαλλήλους και τους κατατάξατε», τόνισε ο επικεφαλής κ. Τέγος, συνεχίζοντας «Ένα χρόνο μετά την ψήφιση του Ν.3852/2010 δηλαδή του αντιδραστικού «Καλλικράτη» επιβεβαιώνεται πλήρως η θέση μας ότι δεν πρόκειται για απλή συνένωση δήμων αλλά για αλλαγή της τοπικής και περιφερειακής δομής της χώρας με στόχο μεταξύ των άλλων την πλήρη ανατροπή των εργασιακών σχέσεων των εργαζομένων στους νέους Δήμους και τις αιρετές Περιφέρειες. Αυτόν τον πολιτικό στόχο υπηρετεί ο νέος Ο.Ε.Υ. που πρότεινε και ψήφισε σήμερα η διοίκηση του Δήμου Καρδίτσας. Καταψηφίζουμε συνολικά το νέο Ο.Ε.Υ. επειδή μέσα από την φιλοσοφία του και τα επιμέρους 32 άρθρα του υλοποιεί:

  • § Την προετοιμασία του κλίματος για ιδιωτικοποιήσεις έργων – εμπορευμάτων – υπηρεσιών μιας και αποδιοργανώνει από το απαραίτητο προσωπικό τις Δημοτικές Υπηρεσίες (παλιές και νέες).
  • § Ετοιμάζει το έδαφος για υποχρεωτικές μετατάξεις του λεγόμενου “πλεονάζοντος προσωπικού” με βάση τον πρόσφατο νόμο περί «ηλεκτρονικής διακυβέρνησης» που ψηφίστηκε από τη Βουλή (Ν.3979/11 άρθρο 59).
  • § Οργανώνει το Δήμο όχι με βάση τον πληθυσμό και τις πραγματικές του ανάγκες αλλά με βάση τον αριθμό του υφιστάμενου προσωπικού για να πετύχει τη μείωση του “κόστους εργασίας” και προσαρμόζει το προσωπικό του σύμφωνα με τα τακτικά του έσοδα.
  • § Διατηρεί το καθεστώς των προσωποπαγών θέσεων (264 άτομα) δηλαδή της περιορισμένης μονιμότητας για τους μόνιμους υπαλλήλους ενώ τους υπαλλήλους αορίστου χρόνου (Ι.Δ.Α.Χ.) τους τοποθετεί στις λεγόμενες “προσωρινές – προσωποπαγείς θέσεις” οι οποίες καταργούνται όταν κενωθούν με οποιοδήποτε τρόπο.
  • § Το προσωπικό συνολικά θα αποτελεί ένα ευέλικτο και συνεχώς μετακινούμενο σύνολο με αύξηση της εκμετάλλευσής του. Η κατανομή του προσωπικού θα καθορίζεται με απόφαση του εκάστοτε Δημάρχου (!!). Αυτό σημαίνει ότι ένα πρόσωπο θα μετακινεί όποιον υπάλληλο θέλει, όπου θέλει, όποτε θέλει, θα δημιουργεί πλεονάζον προσωπικό σε όποια υπηρεσία θέλει.
  • § Συνεχίζει και επεκτείνει τις ελαστικές σχέσεις εργασίας αφού προβλέπει πρόσληψη συμβασιούχων.
  • § Δημιουργεί Διεύθυνση Δημοτικής Αστυνομίας που υπάγεται απευθείας στον εκάστοτε Δήμαρχο με ό,τι στεγανό αυτό συνεπάγεται στην καταστολή και στη χειραγώγηση συνειδήσεων.
  • § Δίνει τη δυνατότητα συγκρότησης από τον Δήμαρχο διαφόρων “γραφείων” για την προώθηση της αντιλαϊκής πολιτικής του «Καλλικράτη» (εθελοντισμός, ΣΔΙΤ, συμπράξεις με Μ.Κ.Ο., επιτροπής διαβούλευσης κ.λπ).

Η δική μας πρόταση για το νέο Ο.Ε.Υ. είναι να κινείται στον αντίποδα αυτής της πολιτικής.  Δηλαδή πρέπει :

  • § Να διασφαλιστεί το δικαίωμα σταθερής και μόνιμης εργασίας με πλήρη ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα σε όλους τους εργαζομένους. Να εξασφαλιστεί η μονιμοποίησή τους χωρίς όρους και προϋποθέσεις.
  • § Να ενταχθούν όλα τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), τα νομικά πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.) και οι Δημοτικές Επιχειρήσεις στις οργανωμένες υπηρεσίες του Δήμου μέσα από ενιαίο οργανισμό.
  • § Να καταργηθεί η επιχειρηματικότητα σε κάθε υπηρεσία και υποδομή των Δήμων και των Περιφερειών. Να γίνουν έργα και υποδομές που να υπηρετούν τις λαϊκές ανάγκες, να είναι αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν για τη λαϊκή οικογένεια, για τους ανέργους. Να μη γίνει καμία ανάθεση – εκχώρηση υποδομής ή υπηρεσίας στον ιδιωτικό επιχειρηματικό τομέα.

Μόνο εάν ο κεντρικός σχεδιασμός έχει ως κριτήριο την ικανοποίηση των διευρυμένων λαϊκών αναγκών μπορούμε να μιλάμε για ένα σωστό δρόμο ανάπτυξης, για δήμους και περιφέρειες στην υπηρεσία του λαού».

Προηγούμενο άρθρο Σε εξέλιξη οι εργασίες αναβάθμισης της χιονοδρομικής πίστας Καραμανώλη
Επόμενο άρθρο Δήλωση Γούλα