Ειδήσεις

Προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου τροφίμων και ποτών Καρδίτσας


Για ακόμη μια φορά η συνεργασία αναδείχτηκε το κλειδί τη ς επιτυχίας για την επιχειρηματικότητα και στον κλάδο τροφίμων και ποτών της περιοχής μας.

Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση έγινε τη Δευτέρα 3 Απριλίου 2017 στο επιμελητήριο της Καρδίτσας. Θέμα της συζήτησης οι προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου τροφίμων και ποτών του νομού μας.

trofima-2

trofima-3

Ομιλητές ήταν η κυρία Όλγα Γκόρτζη Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του τμήματος Τεχνολογίας Τροφίμων και Πρόεδρος του τμήματος Διατροφής και Διαιτολογίας του ΑΤΕΙ Θεσσαλίας, ο κύριος Κουρέτας Δημήτρης, Καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας τμήμα Βιοχημείας, ο κύριος Τόλιας Γιάννης, Σύμβουλος Επιχειρήσεων και ο κύριος Ντανοβασίλης Παναγιώτης, Συντονιστής του CLLD/LEADER Ν. Καρδίτσας. Η εκδήλωση συνδιοργανώθηκε από το Επιμελητήριο Καρδίτσας, τη Συνεταιριστική Τράπεζα, το Δίκτυο Τροφίμων Ποτών και την ΑΝ.ΚΑ ΑΑΕ ΟΤΑ.

Τι πρέπει να μας μείνει από αυτή τη συνάντηση:

  1. Στην εποχή μας, η ραγδαία ανάπτυξη των επιστημών, έφερε ανατροπές και στο χώρο της διατροφής σε σχέση με την υγεία, με πολλές αναθεωρήσεις και νέα δεδομένα. Για παράδειγμα, η αποδεδειγμένη πλέον δυσανεξία που προκαλεί σε πολλούς η γλουτένη, γέννησε την ανάγκη δημιουργίας διατροφικών προϊόντων χωρίς γλουτένη. Οι παραγωγοί πρέπει να ελίσσονται και να προσφέρουν άμεσα προϊόντα που ικανοποιούν τις νέες απαιτήσεις. Οι ιδέες που υπάρχουν και τα ερευνητικά προγράμματα που μπορούν πρακτικά να εφαρμοστούν είναι πολλά.
  2. Ένας σημαντικός άξονας που θα πρέπει να ενδιαφέρει τις τοπικές επιχειρήσεις , είναι ο λεγόμενος «ισχυρισμός υγείας». Το να αποδεικνύεται ότι λόγω των συστατικών και των μεθόδων παραγωγής, το προϊόν ενισχύει την υγεία (για παράδειγμα τα πάμπολλα προϊόντα που βασίζονται στα Ω3 λιπαρά) και να γίνεται τυποποίηση με βάση τους ισχυρισμούς υγείας. Εδώ χρειάζεται ένα ορθολογιστικός σχεδιασμός και βασική κίνηση είναι η έμφαση του ισχυρισμού στην ετικέτας.
  3. Η δράση «Ερευνώ – δημιουργώ – καινοτομώ», ένα πρόγραμμα που θέλει να ενώσει την έρευνα με την επιχειρηματικότητα. Χρηματοδοτούνται προγράμματα έρευνας και ανάπτυξης καινοτόμων προϊόντων. Οι ενισχυόμενες  επιχειρήσεις είναι δυνατόν να κατατάσσονται σε όλες τις κατηγορίες με βάση το μέγεθός τους (μικρές, μεσαίες, μεγάλες). Οι προτάσεις μπορούν να υποβάλλονται είτε από μεμονωμένες επιχειρήσεις, είτε από ομάδες επιχειρήσεων, είτε από συμπράξεις επιχειρήσεων με ερευνητικούς οργανισμούς.
  4. Τα ελληνικά προϊόντα δε μπορούν να ανταγωνιστούν την παγκόσμια αγορά στις τιμές, αλλά το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα είναι η ποιότητα.
  5. Η συνεργασία παραγωγών και ακαδημαϊκών, έχει ήδη δώσει καρπούς: ενδεικτικά αναφέρουμε το παράδειγμα της επιχείρησης Λελιά, το προϊόν MEDdipTerraneo της εταιρείας Damavand, το επιτυχημένο πείραμα παλαίωσης ερυθρών οίνων του κυρίου Καραμήτρου, με κύβους 11 διαφορετικών δέντρων που υλοποιήθηκε από επιστήμονες της Καρδίτσας.
  6. Στην ελληνική αγορά υπάρχουν παράδοξα επιχειρηματικά κενά που αναζητούν κάλυψη: για παράδειγμα είμαστε 1η στον κόσμο σε εξαγωγή τσιπούρας, αλλά δεν παράγουμε ιχθυοτροφές. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στην γεωργία: εξάγουμε το βαμβάκι στην Τουρκία, εκεί το κάνουν νήμα και το εξάγουν σε μας.
  7. Ο χώρος των τοπικών προϊόντων, μπορεί και πρέπει να ενταχθεί στο πλαίσιο του τουριστικού προϊόντος.
  8. Ο κλάδος τροφίμων και ποτών είναι πρώτος ή δεύτερος σε προτεραιότητα στα διάφορα δημόσια και ευρωπαϊκά επενδυτικά προγράμματα.
  9. Γενικά και ειδικά από τους επιχειρηματίες στο κλάδο των τροφίμων και ποτών, επιβάλλεται να κατανοήσουν τις νέες τάσεις και να προσαρμόσουν την παραγωγή τους ανάλογα. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την εμπιστοσύνη των παλαιότερων γενεών στις νεότερες και η ενασχόληση των τελευταίων με τις σύγχρονες τεχνολογίες που αφορούν στον κλάδο τους.

 

Ο παραγωγός τοπικών προϊόντων χρειάζεται την ακαδημαϊκή έρευνα για την ανάπτυξή τους και τη βελτίωσή τους (των προϊόντων). Ο μόνος δρόπος που εγγυάται την κερδοφορία. Χρειάζονται άνθρωποι με αγάπη για το προϊόν που παράγουν και όραμα για την πώλησή του σε όλο τον κόσμο.

Τελικά υπάρχει προοπτική ανάπτυξης του κλάδου; Ναι υπάρχει και έχει χώρο για όλους τους παραγωγούς, αρκεί να αγαπούν το προϊόν τους, να ερευνούν τις καταναλωτικές προτιμήσεις και να γνωρίζουν επιστημονικές ανακαλύψεις που σχετίζονται με τον κλάδο του. Κι επειδή όλα αυτά μαζί δε γίνονται από έναν παραγωγό, το επιτυχημένο επιχειρηματικό μοντέλο του νομού μας άρα, μπορούμε να πούμε ότι είναι το παρακάτω:

Παραγωγός + επιστήμονας + μαρκετινγκ + ΑΝ.ΚΑ (ώστε να ενημερώνεται για τα επιδοτούμενα προγράμματα)  =  τοπικό προϊόν έτοιμο να επιχειρήσει – με σοβαρές πιθανότητες επιτυχίας – τη διάδοσή του στον υπόλοιπο κόσμο.  

Προηγούμενο άρθρο Μηνιαία δραστηριότητα Αστυνομικών Υπηρεσιών Θεσσαλίας
Επόμενο άρθρο ΣΘΕΒ: Έργο ανάπτυξης για τον επιχειρηματικό κόσμο η σήραγγα Τεμπών