Προτεραιότητα η ριζική μεταρρύθμιση Λυκείου & του συστήματος εισαγωγής στην Ανώτατη Εκπαίδευση


Ο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Σπύρος Ταλιαδούρος κατά την ομιλία του στην Ημερίδα «Ενημέρωση –  Συζήτηση για τη μεταρρύθμιση του Λυκείου και την Πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση», επεσήμανε τα εξής:

«Ζούμε στην εποχή που χαρακτηρίζεται από την επανάσταση της Γνώσης και της Τεχνολογίας. Ο Κόσμος αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς. Μπροστά σ’ αυτές τις ευρωπαϊκές και διεθνείς τάσεις, στόχος της πολιτικής μας είναι να ενισχυθεί η ποιότητα της εκπαίδευσης ώστε να καταστεί η Ελλάδα ένα κέντρο εκπαίδευσης και πολιτισμού στην Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Στην πρώτη φάση της μεταρρύθμισης και εκσυγχρονισμού της Παιδείας, που αφορούσε στην Ανώτατη Εκπαίδευση, περιλαμβάνονται συγκεκριμένες θεσμικές μεταρρυθμίσεις που ενισχύουν την αυτοδιοίκηση των Πανεπιστημίων, την εξωστρέφεια τους και τη δημιουργία αδιάβλητων και αντικειμενικών διαδικασιών.

Παράλληλα η Κυβέρνηση της ΝΔ από το 2004 αύξησε κατακόρυφα σε πραγματικούς αριθμούς και σε ετήσια βάση τη χρηματοδότηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης από τον τακτικό προϋπολογισμό. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο η Ελλάδα εντάσσεται μεταξύ των πέντε πρώτων χωρών της ΕΕ και του ΟΟΣΑ ως προς το ύψος της δημόσιας χρηματοδότησης των ΑΕΙ, το οποίο ανέρχεται στο 1,3% του ΑΕΠ.

Με αυτά τα μέτρα βελτιώσαμε τη θέση των ελληνικών Ιδρυμάτων σε παγκόσμια κλίμακα. Είναι χαρακτηριστικό ότι 6 ελληνικά Πανεπιστήμια βρίσκονται μέσα στον κατάλογο με τα 500 καλύτερα Πανεπιστήμια παγκοσμίως.

Συγχρόνως, με σύστημα και υπευθυνότητα θέσαμε ως προτεραιότητα από το 2004 την επίλυση του προβλήματος της κατοχύρωσης των επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων Πανεπιστημίων και ΑΤΕΙ που εκκρεμούσαν για χρόνια.».

Αναφερόμενος στις δύο πρώτες βαθμίδες της Εκπαίδευσης ο κ. Ταλιαδούρος σημείωσε:

«Στόχος μας παραμένει η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός της παρεχόμενης εκπαίδευσης με την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, τη μείωση της σχολικής διαρροής, τη συνεχή επιμόρφωση και εκπαίδευση, την πρόσθετη διδακτική στήριξη, την ενισχυτική διδασκαλία, την πλήρη λειτουργία του ολοήμερου σχολείου και του υποχρεωτικού νηπιαγωγείου, την ολοκλήρωση του πανελλήνιου σχολικού δικτύου με σύγχρονα εργαστήρια υπολογιστών σε όλα τα σχολεία, την προώθηση της απλούστευσης των αναλυτικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων».

Ο Υφυπουργός Παιδείας αναφέρθηκε αναλυτικά στο έργο που έχει επιτελεσθεί στο Νομό Καρδίτσας σε εκπαιδευτικό επίπεδο:

«Το σύνολο του ποσού που επενδύθηκε σε θέματα εκπαίδευση στο Νόμο μας υπερβαίνει τα 40.000.000 ευρώ. Ένα ποσό που ποτέ πριν δεν είχε δοθεί για τις εκπαιδευτικές υποδομές του Νομού μας. Ένα ποσό που ήταν αναγκαίο για να αναβαθμιστούν οι ξεχασμένες μέχρι το 2004 σχολικές μονάδες της Καρδίτσας.

         Όσον αφορά στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είναι ιδιαίτερα σημαντική η ίδρυση Τμήματος Τεχνολογίας Τροφίμων και η ίδρυση και λειτουργία από το Σεπτέμβριο του νέου Τμήματος Διατροφής και Διαιτολογίας με σύγχρονα αντικείμενα σπουδών. Παράλληλα καθορίστηκε το Περιεχόμενο Σπουδών και προσδιορίστηκαν τα Επαγγελματικά Δικαιώματα του Τμήματος Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου ενώ διευρύνθηκε το Γνωστικό Αντικείμενο του Τμήματος Δασοπονίας το οποίο μετονομάστηκε σε «Τμήμα Δασοπονίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος». Στο πλαίσιο της αναβάθμισης της παρεχόμενης Ανώτατης Εκπαίδευσης στο Νομό μας κατασκευάστηκε νέο κτίριο του Τμήματος Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου 1.475 τ.μ. και μετατράπηκε το 5ο Λύκειο σε κτίριο του νέου Τμήματος με σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα εργαστήρια.

Όσον αφορά στην Κτηνιατρική Σχολή εγκρίθηκε Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών σε σύμπραξη με το Τμήμα Ιχθυοκομίας – Αλιείας του ΤΕΙ με τον Τίτλο «Υδατοκαλλιέργειες – Παθολογικά προβλήματα εκτρεφομένων υδρόβιων οργανισμών» και έχει ολοκληρωθεί η Μελέτη για τη Δημιουργία Κλινικών και Εργαστηρίων της Κτηνιατρικής Κλινικής. Προχωρήσαμε ακόμα στη δημιουργία Ναυταθλητικού Κέντρου στο Δήμο Νευρόπολης Αγράφων για τα ΤΕΦΑΑ Τρικάλων δημιουργώντας συνθήκες ανάπτυξης της περιοχής.

Όσον αφορά στην Πρωτοβάθμια – Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση κατασκευάστηκαν 29 νέα σχολεία σε όλο το Νομό Καρδίτσας, έγιναν εκτεταμένες προσθήκες και βελτιώσεις σε πάνω από 40 σχολεία, ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα αποκατάστασης στοιχείων αμιάντου και σε περισσότερα από 150 σχολεία παραδόθηκε σύγχρονος υλικοτεχνικός εξοπλισμός που περιλαμβάνει έπιπλα, ηλεκτρονικά μέσα διδασκαλίας, υπολογιστές κ.α».

Αναφερόμενος στις γενικότερες εκπαιδευτικές υποδομές στον Νομό ο κ. Ταλιαδούρος σημείωσε την ανέγερση κτιρίου βρεφονηπιακού σταθμού Καρδίτσας, τη λειτουργία Θερινών Σχολείων, την ανακαίνιση Μαθητικής Εστίας Μουζακίου, την ίδρυση Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας, Κέντρου Εκπαίδευσης Ενηλίκων, Εργαστηρίου Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, νέων ΤΑΔ και εξεταστικών και βαθμολογικών κέντρων, τη λειτουργία Ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων, τη δημιουργία Θυρίδας Νεανικής Επιχειρηματικότητας και την ένταξη στο ΠΔΕ κατασκευής Κτιρίου για τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και Κτιρίου για Δημόσια Βιβλιοθήκη»

           Όσον αφορά στον προγραμματισμό για το 2008-2013  ο κ. Υφυπουργός τόνισε:

«Στον πενταετή σχεδιασμό για το 2008 – 2013 έχει προγραμματισθεί η κατασκευή 16 νέων σχολικών κτιρίων – η κατασκευή των 2 εξ αυτών εντάχθηκε σε πρόγραμμα ΣΔΙΤ – καθώς και επισκευές σε 79 κτίρια Δημοτικών Σχολείων και σε 32 Γυμνάσια, Λύκεια και ΤΕΕ του Νομού Καρδίτσας συνολικού προϋπολογισμού άνω των 25 εκ. ευρώ . Παράλληλα, δρομολογείται η ανέγερση Ειδικού Σχολείου ΑΜΕΑ και του Κλειστού Γυμναστηρίου, νέου κτιρίου στέγασης Φοιτητικής Εστίας του ΕΙΝ καθώς και εργαστηριακός εξοπλισμός του νέου Τμήματος ΤΕΙ».

Ο Υφυπουργός Παιδείας αναφέρθηκε στους στόχους του Διαλόγου που έχει ξεκινήσει για το μέλλον του λυκείου και τον τρόπο εισαγωγής στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

«Στην ελληνική κοινωνία και ιδιαίτερα μεταξύ των νέων ανθρώπων έχει ωριμάσει η εκτίμηση πως η ώρα των μεγάλων αλλαγών που θα συγκροτήσουν μια γενναία εκπαιδευτική μεταρρύθμιση έχει φθάσει.

Ο στόχος υπερβαίνει τις όποιες κομματικές διαιρέσεις ή συντεχνιακές περιχαρακώσεις. Χρειάζεται να συζητήσουμε υπεύθυνα, νηφάλια, με επίγνωση των δυσκολιών. Έχουμε θέσει ως προτεραιότητα τη ριζική μεταρρύθμιση του Λυκείου και του εξεταστικού συστήματος εισαγωγής στην Ανώτατη Εκπαίδευση. 

Ποιοι είναι οι στόχοι μας για το Λύκειο:

  • Να αποτελεί αυτόνομη εκπαιδευτική μονάδα που θα παρέχει ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών. Όχι έναν απλό προθάλαμο για τις εξετάσεις εισαγωγής στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
  • Να παρέχει ένα σύνολο βασικών γνώσεων αλλά και γνωστικών επιλογών
  • Να προσφέρει επαγγελματικές δεξιότητες και δυνατότητες για ένα μέλλον όχι αναγκαστικά μόνο κοντινό.

Για να τα επιτύχουμε χρειαζόμαστε:

  • ένα νέο πρόγραμμα σπουδών που δεν θα εξωθεί τους νέους στην στείρα απομνημόνευση ατάκτως διασκορπισμένων πληροφοριών, χρήσιμων και άχρηστων αλλά θα τους κάνει κοινωνούς της πραγματικής χαράς της γνώσης. Με σαφή μείωση της διδακτέας ύλης. Με λίγα υποχρεωτικά μαθήματα και περισσότερα επιλογής. Με εισαγωγή μαθημάτων πολιτισμού και τέχνης όλων των κατευθύνσεων όπως και σωματικής άσκησης και αθλητισμού στο καθημερινό πρόγραμμα.
  • ένα νέο σχολικό περιβάλλον, όπου ο διάλογος θα είναι πρωταγωνιστής και όπου το ομαδικό – συνεργατικό πνεύμα θα δίνει τον τόνο.
  • έναν νέο πλουραλισμό στα σχολικά βιβλία, που με τη βοήθεια του διαδικτύου θα μπορούν να είναι περισσότερα του ενός για κάθε μάθημα.
  • μια νέα εξοικείωση του μαθητή με τη σχολική βιβλιοθήκη, που είναι ανάγκη να γίνει μέρος της ζωής του.
  • έναν νέο δάσκαλο καθοδηγητή ομαδικής προσπάθειας και ομαδικού έργου.

Ποιοι είναι οι στόχοι μας για το εξεταστικό:

  • Όσο το δυνατόν πιο αντικειμενική πρόσβαση στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση με ίσες ευκαιρίες πρόσβασης για όλους τους νέους και τις νέες
  • Αξιόπιστο τεχνικό εξεταστικό σύστημα και εξεταστική αρχή που να μην επιδέχεται αμφισβητήσεις.
  • Εμπλοκή των πανεπιστημίων στην επιλογή των φοιτητών τους».

Η Ημερίδα πραγματοποιήθηκε ύστερα από πρόταση του Δημάρχου Παλαμά και σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Ν. Καρδίτσας, στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Δήμου Παλαμά, παρουσία των Διευθυντών Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας κ.κ. Κόπτση Α. και Νικολόπουλου Α.

Προηγούμενο άρθρο Στρατηγικές κινήσεις καθιστούν την χώρα μας κυρίαρχο & μοναδικό κόμβο στην παγκόσμια σκακιέρα
Επόμενο άρθρο Ερώτηση Ρόβλια για τη δραματική κατάσταση των κτηνοτρόφων