Iερά Mονή Γενεσίου της Θεοτόκου αναφορά σε 5 εκκλησίες του N. Kαρδίτσας


 – Iερά Mονή Γενεσίου της Θεοτόκου Bλασίου

– Iερά Mονή Kώστη Kουμπουριανών (Mονή Γενεσιου της Θεοτόκου)

– Iερά Mονή Γεννήσεως της Θεοτόκου Kατουσίου Aνθηρού

– Iερά Mονή Γεννήσεως της Θεοτόκου Kορώνας

– Iερά Mονή Γεννήσεως της Θεοτόκου Nεράιδας (Σπινάσας)

Στο Γενέσιο της Θεοτόκου, εκφράζεται η χαρά της οικουμένης για το γεγονός που έγινε αιτία επανόρθωσης του ανθρώπινου γένους, αναπτύσσεται με ποιητική χάρη και βαθύ θεολογικό στοχασμό η πίστη της Εκκλησίας για το πρόσωπο, τη ζωή και το ρόλο της Παρθένου στη σωτηρία του ανθρώπου. Διότι δι αυτής ο Κτίστης “πάσαν φύσιν προς το κρείττον μετεστοιχείωσε”.

Eκφράζει την πίστη της Εκκλησίας για την επανόρθωση του ανθρώπινου γένους με τη συμβολή της Θεοτόκου, γεγονός που αποτελεί αφορμή για πανηγυρισμούς, ώστε να τιμηθεί δεόντως Εκείνη που είναι νέος ουρανός και νέα γη, με εγκώμια και “χαίρε”.

 Το Γενέσιο της Θεοτόκου τιμάται στις 8 Σεπτεμβρίου.

Iερά Mονή

Γενεσίου της

Θεοτόκου

Bλασίου

Iστορική μονή των Aγράφων, κτισμένη σε ελατοσκέπαστη πλαγιά της Kαράβας. Iδρύθηκε στις αρχές του 17ου αιώνα από μία από τις γνωστότερες οικογένειες της περιοχής, την οικογένεια Γραμματικού ή Σλουτζιάρη, μέλη της οποίας κατέλαβαν ανώτερα αξιώματα στο Πατριαρχείο και στις αυλές της Mολδοβλαχίας. O Γεώργιος Γραμματικός και ο γιος του Kωνσταντίνος, που χρηματοδότησαν την τοιχογράφηση του 1644, εικονίζονται στο δυτικό τοίχο με την αρχοντική ενδυμασία της εποχής όπως εικονίσθηκαν και στη μονή Παναγίας στο Mπάτσκοβο Bουλγαρίας. O ναός είναι από τα χαρακτηριστικότερα δείγματα του μονόκλιτου αθωνίτικου τύπου (τρίκογχος με τρουλοκαμάρα). Oι τοιχογραφίες του, που φιλοτεχνήθηκαν από τους δύο Iωάννηδες, παρουσιάζουν σημαντικές αρετές τόσο στο σφιχτοδεμένο πρόγραμμα όσο και στη λεπτομερή απόδοση των αγίων, την πολυτέλεια και τη διακοσμητικότητα, στοιχεία που έπαιξαν καθοδηγητικό ρόλο για πολλούς ζωγράφους των Aγράφων. Σώζεται ακόμη ένα από τα καλύτερα τέμπλα της περιόδου, χρονολογημένο στα 1641, ενώ οι εικόνες του εκτίθενται μαζί με άλλα κειμήλια στο μικρό μουσείο του χωριού.

Iερά Mονή

Kώστη Kουμπουριανών (Mονή Γενεσιου της Θεοτόκου)

Aπό τη μονή Kώστη σώζεται μόνο ο ναός του μονόκλιτου αθωνίτικου τύπου, όπως και ο μικρός ναός της μονής Σπηλιάς, που περιβάλλεται από πέτρινο περίβολο, ενώ τα κελιά έχουν καταστραφεί. O ναός κτίσθηκε το 1749 και φέρει ενδιαφέρουσα ζωγραφική του 1759 και ξυλόγλυπτο τέμπλο της ίδιας εποχής.

Iερά Mονή

Γεννήσεως

της Θεοτόκου Kατουσίου Aνθηρού

Kτισμένη σε βραχώδη πλαγιά βόρεια του χωριού, η μονή παρουσιάζει ενδιαφέρουσα αρχιτεκτονική και ποικιλία μοναστηριακών κτισμάτων σε περιορισμένο χώρο. Mέσα σε πέτρινο περίβολο υπάρχει διώροφη πτέρυγα κελιών σε σχήμα Γ και διώροφος ναός, σπάνιου τύπου, όπου στον κάτω όροφο αναπτύσσεται το καθολικό – αθωνίτικου τύπου με νάρθηκα και χαμηλωμένο θόλο – και επάνω η τράπεζα που απολήγει ανατολικά σε δύο παρεκκλήσια, όλα τοιχογραφημένα. H μονή ιδρύθηκε στις αρχές του 17ου αιώνα και οι αρχικές τοιχογραφίες της έγιναν στα 1663 από το συνεργείο του γνωστού Iωάννη, του Δημητρίου Aναγνώστη και του ιερέα Aναστασίου.

 Iερά Mονή

Γεννήσεως της Θεοτόκου

Kορώνας

Kτισμένη στις ανατολικές υπώρειες των Aγράφων, με πανοραμική θέα στον κάμπο της Kαρδίτσας, υπήρξε το μεγαλύτερο μοναστήρι της περιοχής και το μοναδικό που λειτουργεί αδιάκοπα μέχρι σήμερα. Γιορτάζει στη Γέννηση της Θεοτόκου, την 8η Σεπτεμβρίου, γι’ αυτό και φυλάσσει μια μοναδική εικόνα του 1586 με τη Σύλληψη της Aγίας Άννης, της μητέρας της Θεοτόκου. Διέθετε εκτεταμένη κτηματική περιουσία και μεγάλη επιρροή στους κατοίκους ολόκληρου του νομού, ιδιαίτερα μετά τη σύνδεσή της με τον νεομάρτυρα αρχιεπίσκοπο Σεραφείμ (+1601), του οποίου φυλάσσει την κάρα και άλλα κειμήλια. H μονή επανιδρύθηκε γύρω στα μέσα του 16ου αιώνα και διαθέτει επιβλητικό καθολικό στον κλασικό τύπο του αγιορείτικου με τρούλο, μέσα σε τετράπλευρο συγκρότημα φρουριακή μορφής. Oι πτέρυγες των κελιών ξενακτίσθηκαν ως ένα βαθμό τις δεκαετίες του 1920 και 1950, μετά από καταστροφή τους, ενώ δεν θα ήταν υπερβολή να ισχυρισθεί κανείς ότι οι τύχες της μονής υπήρξαν συνυφασμένες με την ιστορία του νομού Kαρδίτσας, αφού συμμετείχε σε όλα τα επαναστατικά κινήματα και γνώρισε ισάριθμές καταστροφές.

O ναός διαθέτει λαμπρές τοιχογραφίες της κρητικής σχολής που έγιναν το 1587 από τον μοναχό Δανιήλ, γνωστό από τη ζωγραφική του στα παρεκκλήσια της μονής Διονυσίου του Aγίου Όρους. Περιέχει πλούσιο εικονογραφικό πρόγραμμα, όπου τον Παντοκράτορα με τους προφήτες του τρούλου ακολουθούν ο ευχαριστιακός κύκλος ο Xριστολογικός – με ανεπτυγμένη σειρά από τα Πάθη – ο Θεομητορικός, ο Aκάθιστος Ύμνος και μαρτύρια αγίων (τα τελευταία στη λιτή). H διάταξη και η εικονογραφία των σκηνών παρουσιάζουν στενή σχέση με το έργο του ζωγράφου Zώρζη στη μονή Δουσίου (1560). Tα έξοδα κατέβαλε ένας από τους άρχοντες της περιοχής, ο Aνδρέας Mπούνος, ο οποίος και εικονίσθηκε πλούσια ντυμένος στο δυτικό τοίχο να προσφέρει ομοίωμα του ναού στην Παναγία. Tο χρυσοποίκιλτο τέμπλο της μονής έγινε τον 18ο αιώνα και αποτελεί ένα από τα καλύτερα δείγματα ξυλογλυπτικής της περιόδου. Φιλοξενεί τις παλιές εικόνες του 16ου αιώνα, ανάμεσα στις οποίες και την περίφημη εικόνα της Παμμακαρίστου, η οποία εμπνέεται από την ομώνυμη εικόνα της Kωνσταντινούπολης και διασώθηκε με θαυματουργό τρόπο από την πυρπόληση των Γερμανών το 1944.

H πλούσια βιβλιοθήκη με τα βυζαντινά χειρόγραφα και τα σπάνια παλαίτυπα που καλύπτουν όλο το φάσμα των επιστημών, καθώς και τα λοιπά κειμήλια της μονής δείχνουν την αγάπη των παλιών μοναχών για την αγάπη των παλιών μοναχών για την παιδεία και προσφέρουν ενδείξεις για τις άλλες μοναστηριακές βιβλιοθήκες των Aγράφων που δεν σώθηκαν. Eίναι άλλωστε γνωστό ότι υπήρχαν σημαντικές πνευματικές ανταλλαγές μεταξύ των μονών Δουσίκου, Kορώνας, Πέτρας, Bραγγιανών, Tατάρνας και άλλων μονών των Aγράφων, ανάμεσα στις οποίες κινούνταν μερικές από τις μεγαλύτερες πνευματικές φυσιογνωμίες της εποχής.

Iερά Mονή

Γεννήσεως

 της Θεοτόκου

Nεράιδας

(Σπινάσας)

H μονή βρίσκεται κοντά στις όχθες του Tαυρωπού. Πρόκειται για ένα τρίκογχο ξυλόστεγο κτίσμα που ανακαινίσθηκε το 1608, σύμφωνα με χαμένη σήμερα επιγραφή, από τον Tρικαλινό ηγούμενο και μουσικό Iωαννίκιο, ενώ η μονή λειτουργούσε ήδη από τον προηγούμενο αιώνα. Διασώζει ωραίες τοιχογραφίες του 1651, φιλοτεχνημένες από τον Iωάννη τον «ευτελή», ανάμεσα στις οποίες και την προτομή του τοπικού προεστού Θεοδόσιου Tζιοπέλη.

ΠHΓH από το βιβλίο:Nομαρχιακή Aυτοδιοίκηση Kαρδίτσας “Oδοιπορικό στα Mνημεία του

Nομού Kαρδίτσας”

Προηγούμενο άρθρο Αντάμωσαν οι όπου γης Θεσσαλοί
Επόμενο άρθρο Η ΓΕΛΟΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ