Αναιμική η παρουσία των καταναλωτών στην αγορά της Καρδίτσας


Ούτε το πνεύμα των Χριστουγέννων δεν φάνηκε ικανό να ζωντανέψει ξανά την αγορά της Καρδίτσας που αργοπεθαίνει λόγω της γενικότερης οικονομικής κρίσης αλλά και της κρίσης που μαστίζει νοικοκυριά, αγρότες και μικρομεσαίους. Οι καταναλωτές που ξεθάρρεψαν και προτίμησαν την πόλη μας για τις αγορές τους δεν μπόρεσαν να τονώσουν τους τζίρους των καταστημάτων που ήταν σαφώς πεσμένοι σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Απτόητη όμως και παρά την κρίση, ήταν η αισχροκέρδεια που εντοπίστηκε στις τιμές καταστημάτων μαζικής εστίασης (εστιατόρια, μπαρ, καφετέριες), όπου το ένα το πλήρωνες…άλλο ένα! Γυρίζοντας ξανά στα εμπορικά καταστήματα της πόλης μας, η  Αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Καρδίτσας κ. Νιάκα φανερά απογοητευμένη από την κίνηση των ημερών τόνισε ότι ο κόσμος ήταν πολύ συντηρητικός στις αγορές του, ενώ πολύ ήταν και εκείνοι που έκαναν έρευνα αγοράς, εν όψει των χειμερινών εκπτώσεων που ξεκινούν στις 15 Ιανουαρίου και θα διαρκέσουν έως και το τέλος Φεβρουαρίου.

Χειμερινές εκπτώσεις

Όπως αναφέραμε και πιο πάνω, οι χειμερινές εκπτώσεις θα ξεκινήσουν στις 15 Ιανουαρίου και θα τελειώσουν στις 28 Φεβρουαρίου. Ο θεσμός των εκπτώσεων είναι θετικός και, προσφέρει, σε μας τους Καταναλωτές, την ευκαιρία να αγοράσουμε τα προϊόντα, που έχουμε ανάγκη, σε χαμηλότερες τιμές. Βέβαια, τα παραπάνω ισχύουν, εφόσον τηρούνται οι “κανόνες του παιχνιδιού” και δεν επιχειρείται, με διάφορα τεχνάσματα, η παραπλάνηση των Καταναλωτών. Το ΚΕ.Π.ΚΑ. – Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών επισημαίνει:

* Οι Καταναλωτές δεν πρέπει να επηρεαζόμαστε από τις διαφημίσεις. Οι ωραιοποιημένες εικόνες των εμπορευμάτων μπορούν να μας εξαπατήσουν.

* Πριν ξεκινήσουμε για ψώνια, πρέπει να προγραμματίσουμε τις αγορές μας, σύμφωνα με τις πραγματικές μας ανάγκες, ώστε να μην πέσουμε θύματα της υπερκατανάλωσης. Όσο φθηνό και αν είναι κάτι, όταν δεν το χρειαζόμαστε, είναι περιττό και δεν έχουμε κανένα όφελος από την αγορά του.

* Πριν αποφασίσουμε τι θα αγοράσουμε, πρέπει να κάνουμε έρευνα αγοράς, να συγκρίνουμε τιμές και ποιότητα προϊόντων, ώστε να επιλέξουμε τα σωστά.

* Θα αποβεί πολύ χρήσιμο αν, πριν τις εκπτώσεις, επισκεφθούμε την αγορά, για να δούμε τις τιμές, πριν την έκπτωση και να επισημάνουμε τα είδη που ενδιαφερόμαστε να αγοράσουμε. Έτσι, θα έχουμε τη δυνατότητα σύγκρισης των τιμών, πριν και μετά την έκπτωση καθώς και τη βεβαιότητα ότι το ποσό που αναγράφεται ως τιμή πριν την έκπτωση, είναι πραγματικό.

* Οι βιτρίνες των καταστημάτων δεν πρέπει να αλλάξουν, ώστε να είμαστε σε θέση να κάνουμε σύγκριση είδους και τιμής. Η αλλαγή της βιτρίνας, λόγω εκπτώσεων, πρέπει να μας προβληματίζει, διότι πιθανόν να έχουν τοποθετηθεί υποβαθμισμένα προϊόντα. Η αλλαγή των θέσεων των εμπορευμάτων, σκοπεύει στο να μην έχουμε οι Καταναλωτές σημείο αναφοράς.

* Κάθε είδος πρέπει να “φέρει” δύο τιμές. Η αναγραφή της τιμής που ίσχυε πριν τις εκπτώσεις και αυτής που προκύπτει μετά την έκπτωση, ή η αναγραφή της τιμής, που ίσχυε πριν τις εκπτώσεις και, στο ίδιο καρτελάκι, το ποσοστό της έκπτωσης, που αντιστοιχεί στο συγκεκριμένο είδος, είναι υποχρέωση των προμηθευτών.

* Πρέπει να προσέξουμε, ιδιαίτερα: Τις ενδείξεις ενιαίας έκπτωσης, στις βιτρίνες των καταστημάτων. Σχεδόν ποτέ, δεν ανταποκρίνονται σε όλα τα είδη του καταστήματος. Πολλές φορές, στις βιτρίνες αναγράφονται υψηλά ποσοστά εκπτώσεων, τα οποία χρησιμοποιούνται σαν “κράχτες”. Όταν, όμως, μπαίνουμε στο κατάστημα, αντιμετωπίζουμε διαφορετικά ποσοστά, συνήθως πολύ χαμηλότερα.

* Αγοράζουμε μόνο εποχιακά είδη. Μην περιμένουμε ότι θα έχουμε την ευκαιρία, στις εκπτώσεις, να αγοράσουμε μια τηλεόραση ή ένα πλυντήριο, σε καλή τιμή. Αντίθετα μπορεί να πετύχουμε καλές τιμές σε ρούχα, παπούτσια και είδη εποχής.

* Πρέπει να ελέγχουμε την ποιότητα και την προέλευση του είδους που αγοράζουμε. Οι πωλητές οφείλουν να μας παρέχουν κάθε πληροφορία, σύμφωνα με το N. 2251/94 άρθρο 1.

* Αν αγοράζουμε προϊόντα, χρησιμοποιώντας δόσεις ή πιστωτική κάρτα πρέπει να προσέχουμε κάθε λεπτομέρεια, για τους όρους που διέπουν αυτή τη συναλλαγή (μηνιαία δόση, ετήσιο πραγματικό επιτόκιο, σύνολο δόσεων, τυχόν άλλες επιβαρύνσεις καθώς και την τιμή μετρητοίς).

* Απαιτούμε απόδειξη πληρωμής, για κάθε αγορά μας. Μην ξεχνάμε ότι η απόδειξη είναι απαραίτητη, αν παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα στο προϊόν, που αγοράσαμε.

* Δεν πρέπει να γίνεται σύγχυση μεταξύ εκπτώσεων και προσφορών. Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της σαιζόν. Οι προσφορές αφορούν είδη παρωχημένης εποχής και συνήθως έχουν πολύ μεγάλα ποσοστά έκπτωσης. Οι Καταναλωτές πρέπει να προσέξουμε ιδιαίτερα το γεγονός αυτό και να μην παρασυρόμαστε, από τις μεγάλες εκπτώσεις.

* Οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι να αλλάζουν τα προϊόντα, τα οποία παρουσιάζουν ελάττωμα και αγοράστηκαν την περίοδο των εκπτώσεων. Ο έμπορος μπορεί να αρνηθεί αλλαγή ελαττωματικού είδους, μόνον εάν το προϊόν είναι σε τιμή προσφοράς, εξαιτίας του συγκεκριμένου ελαττώματος και εφόσον έχει ενημερώσει σχετικά τον Καταναλωτή, πριν την αγορά με ανάλογη πινακίδα.

* Πρέπει να αποφεύγουμε το συνωστισμό και τις ώρες αιχμής. Ανάμεσα στον πολύ κόσμο υπάρχουν και μερικοί που δε θέλουν να ξοδέψουν, αλλά σκοπεύουν να “ελαφρύνουν” το δικό μας πορτοφόλι.

Προηγούμενο άρθρο Τα «Ρουγκατσάρια» του Δ. Παλαμά στην κεντρική πλατεία της Καρδίτσας
Επόμενο άρθρο Tα Δημ. Διαμερίσματα του Δήμου Σοφάδων