Καμία συζήτηση για το μέλλον της Τ.Α. αν δεν αντιμετωπισθεί το παρόν της


Την επίλυση των οξυμένων οικονομικών προβλημάτων των ΟΤΑ ζήτησε η ΚΕΔΚΕ μέσα από το διήμερο συνέδριο που πραγματοποίησε με θέμα τη διοικητική μεταρρύθμιση.

Να τηρηθούν οι κυβερνητικές δεσμεύσεις για τα εκκρεμή οικονομικά προβλήματα των ΟΤΑ, να καθιερωθεί ο β’ βαθμός αυτοδιοίκησης σε επίπεδο περιφέρειας και οι νέες συνενώσεις δήμων να γίνουν με αντικειμενικά κριτήρια, ζητά η ΚΕΚΔΕ με το κείμενο συμπερασμάτων, που εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία στο κλείσιμο του θεματικού συνεδρίου της Ένωσης για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση.Το κείμενο συμπερασμάτων του Δ.Σ. της ΚΕΔΚΕ, που εγκρίθηκε κατά μεγάλη πλειοψηφία, έχει ως εξής: Σύμφωνα με αυτό, ζητείται:

– να τηρηθούν οι κυβερνητικές δεσμεύσεις για τα εκκρεμή οικονομικά προβλήματα των ΟΤΑ όπως η εκταμίευση του ποσού των 250 εκατ. ευρώ, που αποτελούν μέρος των παρακρατηθέντων πόρων του 2008.

– να αποδοθεί το συμπληρωματικό ποσοστό 40% από τα τέλη κυκλοφορίας στην Πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση (επιπλέον του ποσοστού 50% που αποδίδεται σήμερα).

– να ψηφιστεί διάταξη νόμου για την απόδοση μέρους των παρακρατηθέντων, ύψους 1.700 εκατ. ευρώ σε οκτώ δόσεις αρχής γενομένης από το Δεκέμβρη του 2008 και τον Ιανουάριο του 2009.

– να καλυφθούν όλες οι δαπάνες για τις μεταφερθείσες αρμοδιότητες.

– να καθιερωθεί ο β’ Βαθμός Αυτοδιοίκησης σε επίπεδο περιφέρειας με αιρετούς περιφερειάρχες και περιφερειακά συμβούλια.

– οι συνενώσεις των δήμων να γίνουν με κριτήρια πληθυσμιακά, χωροταξικά, πολιτισμικά και κοινωνικοοικονομικά.

– να υπάρξει ουσιαστική φορολογική αποκέντρωση χωρίς την επιβολή νέων φόρων.

Όσον αφορά στο θέμα του εκλογικού νόμου, το κείμενο συμπερασμάτων της ΚΕΔΚΕ αναφέρει:

«Καταγράφουμε ως θετικό το γεγονός ότι, το μεγαλύτερο μέρος του πολιτικού φάσματος και η κυβέρνηση, διατύπωσαν την πρόθεσή τους να συμβάλλουν στη διαμόρφωση αυτής της ευρύτερης συναίνεσης, προκειμένου οι εκλογές του 2010 για την ανάδειξη των δημοτικών και περιφερειακών αρχών να γίνουν σύμφωνα με τον νέο νόμο.

»Επισημαίνουμε ωστόσο ότι, η πρόθεση αυτή δεν αρκεί να εκφράζεται με μετέωρες τοποθετήσεις και γενικόλογες ευχές, αλλά είναι ανάγκη να διατυπώνεται με προτάσεις και δεσμεύσεις για συγκεκριμένες λύσεις, κυρίως από την κυβέρνηση. Άρα εκλαμβάνουμε το χρονοδιάγραμμα που παρουσίασε ο υπουργός Εσωτερικών Πρ. Παυλόπουλος, ως εσωτερικό χρονοδιάγραμμα της κυβέρνησης, προκειμένου να διαμορφώσει τις οριστικές και τελικές θέσεις της για τη διοικητική μεταρρύθμιση που θα τις καταθέσει στο τραπέζι του διαλόγου».

Ο κ. Κωτσός

Στη σύντομη ομιλία του ο Πρόεδρος της ΤΕΔΚ Ν. Καρδίτσας και Δήμαρχος Μουζακίου κ. Γιώργος Κωτσός, ανέφερε:  «Είναι γεγονός ότι στην παρούσα χρονική περίοδο η Τοπική Αυτοδιοίκηση την οποία έχω την τύχη να υπηρετώ από τη θέση του Δημάρχου Μουζακίου, αλλά και από την θέση του προέδρου της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων του Νομού βρίσκεται μπροστά σε μία νέα φάση της πολύχρονης πορείας της, η οποία χαρακτηρίζεται αφενός από τη σταδιακή υποχώρηση του κεντρικού κράτους προς όφελος της Περιφέρειας και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και, αφετέρου, από τη διαμόρφωση μιας νέας πραγματικότητας στον ευρωπαϊκό αλλά και τον διεθνή χώρο. Σε αυτήν ακριβώς τη πραγματικότητα πρέπει να ανταποκριθεί με επιτυχία η Αυτοδιοίκηση. Και είναι εκτιμώ πανθομολογούμενο γεγονός ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση με τη σημερινή της δομή δεν είναι δυνατό να σταθεί με αξιώσεις μπροστά σ’ αυτή την πρόκληση. Οι αυξημένες απαιτήσεις του νέου ρόλου της, προϋποθέτουν τη διαμόρφωση ισχυρότερων, λειτουργικότερων και αποτελεσματικότερων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ισχυρός Δήμος σημαίνει να έχει αποκεντρωμένες και ουσιαστικές αρμοδιότητες αλλά και αναγκαίους πόρους, ώστε να εξαλειφθεί η σημερινή πραγματικότητα του Δήμου – επαίτη της κεντρικής διοίκησης και κυρίως θα εναρμονίζει την Αυτοδιοίκηση με τις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας και των πολιτών, προσδίδοντάς της χαρακτηριστικά ενός σύγχρονου, δυναμικού πολιτικού οργανισμού. Προσωπικά στην τοποθέτηση μου στο προηγούμενο συνέδριο στην Κυλλήνη είχα αναφερθεί στην αναγκαιότητα δημιουργίας ισχυρών οργανισμών πρώτου βαθμού για να μπορέσουμε έτσι να ανταπεξέλθουμε στις απαιτήσεις του ΕΣΠΑ. Αυτό είναι ένα δεδομένο που δύσκολα μπορεί να αμφισβητήσει κανείς. Βέβαια οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι ανεξάρτητα με το εάν προχωρήσει η όχι η Διοικητική  Μεταρρύθμιση  οι φορείς της Αυτοδιοίκησης έκαναν σημαντικά βήματα προς την κατεύθυνση της προετοιμασίας για την αξιοποίηση του ΕΣΠΑ αλλά και της ορθότερης αξιοποίησης των ευρωπαϊκών  κονδυλίων, του Γ΄ΚΠΣ βελτιώνοντας έτσι σημαντικά τις στατιστικές αναφορές απορρόφησης των Ευρωπαϊκών κονδυλιών, που οφείλω να ομολογήσω ότι δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά ικανή και αναγκαία συνθήκη για την καλυτέρευση της ποιότητας ζωής των πολιτών μας.

Σε ότι αφορά το Νομό Καρδίτσας  στην Γενική μας Συνέλευση  που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 17 Μαΐου 2008 με θέμα τη Διοικητική Μεταρρύθμιση αποφασίσαμε ότι είναι αναγκαιότητα να προχωρήσουμε σε συνενώσεις Δήμων με στόχο την ισχυροποίησή τους, την εξασφάλιση της βιωσιμότητάς τους και την προώθηση της τοπικής ανάπτυξης, και ότι η μεταρρύθμιση στην πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση θα πρέπει να μην είναι αποσπασματική και μονοσήμαντη αλλά πρέπει να  συνοδευτεί από μεταρρύθμιση στο Β βαθμό με αιρετό Περιφερειάρχη και αιρετό Περιφερειακό συμβούλιο, αλλά και στο ίδιο κράτος επιτελείο. Επίσης στην απόφαση μας ζητάμε  την Οριστική λύση των οικονομικών προβλημάτων των Δήμων με την προώθηση ουσιαστικής φορολογικής αποκέντρωσης χωρίς την επιβολή νέων  φόρων, την άμεση και χωρίς παρεκκλίσεις εφαρμογή  του άρθρου 102 του Συντάγματος, καθώς  και την πλήρη απόδοση, χωρίς αποκλίσεις και παρακρατήσεις των θεσμοθετημένων εσόδων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως προβλέπεται από το Νόμο 1828/89.

Η Χωροταξική κατανομή των Δήμων θα πρέπει να λαμβάνει υπ’ όψη τα κριτήρια:

* της  βιωσιμότητας

* τις δυνατότητες παροχής ικανοποιητικών υπηρεσιών και αναπτυξιακών παρεμβάσεων.

* Την ενδυνάμωση του κοινωνικού χαρακτήρα της Τ.Α.

* την ανταγωνιστικότητα,

* την αξιοποίηση του ενδογενούς δυναμικού,

* την προστασία του αστικού, αγροτικού και φυσικού περιβάλλοντος,

* την ισόρροπη ανάπτυξη,

* την πολιτιστική ενότητα της περιοχής

* τη γεωγραφική φυσιογνωμία και ιδιαιτερότητα

Και κυρίως η μεταρρύθμιση να προχωρήσει άμεσα και με στόχο οι εκλογές του 2010 να γίνουν με τις νέες Αυτοδιοικητικές Δομές. Είναι προφανές ότι για να γίνει κάτι τέτοιο όλοι θα έρθουμε αντιμέτωποι με τεράστιες δυσκολίες και χρειάζονται πρωτότυπες και καλά οργανωμένες διαδικασίες. Αυτή τη κρίσιμη μεταβατική στιγμή ο νέος προσδιορισμός του Δήμου, είναι ένα φλέγον ζήτημα τόσο από πολιτική και όσο και από διοικητική σκοπιά.

Κύριο μέλημα όλων μας θα πρέπει να είναι η διατήρηση της κοινωνικής ταυτότητας των Δήμων που θα συνενωθούν, διατηρώντας την ιδιαιτερότητα κάθε περιοχής και των παραδοσιακών κοινωνικών τους δομών.

Τέλος στην απόφαση της Γενικής συνέλευσης δηλώνουμε ότι για την επιτυχή έκβαση του εγχειρήματος των συνενώσεων των Δήμων, απαιτείται  η σύνταξη και υλοποίηση ενός Εθνικού Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποστήριξης  για τους νέους ΟΤΑ, το οποίο θα χρηματοδοτείται με  πόρους, ανεξάρτητους από τους ΚΑΠ, αξιοποιώντας συμπληρωματικά τις δυνατότητες που παρέχει το ΕΣΠΑ.

 Στους νέους ΟΤΑ που θα προκύψουν, θα πρέπει να υπάρχει οπωσδήποτε εκπρόσωπος των σημερινών τοπικών διαμερισμάτων,(σήμερα είναι ο πάρεδρος)

Ο εκπρόσωπος του Τοπικού Διαμερίσματος  θα είναι ο συνδετικός κρίκος του χωριού με τον Δήμο, ώστε να μην δοθεί η εντύπωση της εγκατάλειψης στους κατοίκους των Τοπικών Διαμερισμάτων (Χωριών)

Οι νέοι ΟΤΑ που θα προκύψουν θα πρέπει να έχουν .

1.Υπηρεσία  προγραμματισμού

2.Λειτουργία ολοκληρωμένης οικονομικής διαχείρισης (οικονομική υπηρεσία)

3.Λειτουργία σχεδιασμού και παραγωγής έργων (τεχνική υπηρεσία. 4.Λειτουργία πληροφορικής (υπηρεσία πληροφορικής ή / και προγραμματισμού)

5.Λειτουργία νομικής υποστήριξης.

6.Λειτουργίες Διοίκησης του Δήμου – Διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού – Πολιτικής Προστασίας)

Αγαπητοί Συνάδελφοι είναι σίγουρο ότι η νέα Διοικητική Μεταρρύθμιση έχει σαν σκοπό την βιώσιμη ανάπτυξη της Χώρας, και εδώ νομίζω ότι θα πρέπει να επικεντρώσουμε την προσοχή μας και να αποφασίσουμε πως επιθυμούμε να αναπτυχθούν οι περιοχές μας και εν τέλει όλη η Χώρα.

Η προστασία του περιβάλλοντος είναι το επόμενο στοίχημα για τους νέους ΟΤΑ.

Ανακοινώθηκε ήδη από τον Υπουργό κ.Σουφλιά η ίδρυση Υπουργείου Περιβάλλοντος. Θα πρότεινα μαζί με την θεσμοθέτηση του νέου Υπουργείου αντίστοιχη νομοθετική ρύθμιση για την ίδρυση γραφείου περιβάλλοντος και πολιτικής προστασίας πλήρως επανδρωμένων με επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό στους νέους ΟΤΑ.

 Νομίζω ότι πρέπει από σήμερα να θωρακίσουμε την αυτοδιοίκηση με τις απαραίτητες δομές για  τα μεγάλα περιβαλλοντικά προβλήματα που θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε.

Ένα άλλο σοβαρό ζήτημα που θα πρέπει άμεσα να επιλύσουμε είναι αυτό της ενεργειακής επάρκειας των δομών που συντηρούνται από τους ΟΤΑ. Η επιβάρυνση του κόστους λειτουργίας των δομών μας θα αυξηθεί υπερβολικά αιτία της αλματώδους αύξησης της τιμής του πετρελαίου. Η αλλαγή χρήσης ενέργειας από άλλες πηγές κρίνεται πλέον αναγκαία για την βιωσιμότητα των δομών μας εάν θέλουμε να μην επιβαρύνουμε επί πλέον τους Δημότες μας .

Έχουμε την δυνατότητα εμείς στην αυτοδιοίκηση, αρκεί το νομοθετικό πλαίσιο να γίνει ξεκάθαρο, να προχωρήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση χρήσης εναλλακτικών πηγών ενέργειας (αιολική, φωτοβολταϊκά, βιομάζα κλπ), για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών μας .

Προηγούμενο άρθρο Θετικά απάντησε η ΔΕΗ στα περισσότερα αιτήματα φορέων του Νομού
Επόμενο άρθρο Προτελευταία βραδιά για το 41ο Διεθνές Φεστιβάλ Πολιτισμού ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΕΙΑ