Προτάσεις για Διοικητική Μεταρρύθμιση του Γ. Κωτσού


Αναφορικά με τη δρομολογούμενη διοικητική μεταρρύθμιση θα ήθελα να σας καταθέσω τις παρακάτω σκέψεις:

Βασική επιδίωξη της νέας διοικητικής μεταρρύθμισης θα πρέπει να είναι αποτελεσματικότερη λειτουργία των νέων Δομών που θα δημιουργηθούν με  σκοπό πάντα την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινωνικού συνόλου. Για την επίτευξη του στόχου είναι αναγκαία η εκπροσώπηση των τοπικών κοινωνιών στη Νέα Δομή. 

          Η διατήρηση της εκπροσώπησης με συγκεκριμένες αρμοδιότητες κρίνεται απαραίτητη για την ορθότερη αντιμετώπιση των τοπικών προβλημάτων, όπως επίσης και για την αξιοποίηση της τεχνογνωσίας και της εμπειρίες που έχουν αποκτήσει οι αιρετοί, στη διαχείριση των τοπικών υποθέσεων.

          Προτείνεται λοιπόν οι Υπάρχοντες Δήμοι να παραμείνουν ως έχουν, ως αναπόσπαστο τμήμα των νέων αυτοδιοικητικών δομών (Κεντρική Δομή ).

          Η «Κεντρική Δομή » θα διοικείται από τον Επικεφαλής και το Κεντρικό Δημοτικό Συμβούλιο (ολιγομελές, το πολύ ως 13 μέλη) που θα εκλέγεται στο σύνολο της επικράτειάς της και θα συμπληρώνεται με τους Δημάρχους των υπαρχόντων Δήμων.

Η Κεντρική Δομή   θα έχει τις εξής υπηρεσίες:

1.     Υπηρεσία Προγραμματισμού-Πληροφορικής

2.     Τεχνική Υπηρεσία

3.     Οικονομική Υπηρεσία

4.     Κοινωνική Υπηρεσία

5.     Υπηρεσία Περιβάλλοντος

6.     Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας.

7.     Υπηρεσία Νομικής Υποστήριξης

Οι Υπάρχοντες Δήμοι

Οι Υπάρχοντες Δήμοι, στη νέα Δομή να διοικούνται από το Δήμαρχό τους (ο οποίος θα συμμετέχει υποχρεωτικά στο «Κεντρικό Δημοτικό Συμβούλιο») και από ένα ολιγομελές Δημοτικό Συμβούλιο (από 7  έως  9 μέλη).

          Τα νέα Δημοτικά Συμβούλια των Υπαρχόντων Δήμων να έχουν αρμοδιότητες διαχείρισης  της καθημερινότητας μέσω της υλοποίησης της σημερινής τους ΣΑΤΑ την οποία και  θα προγραμματίζουν  υποχρεωτικά, όπως επίσης και του ΘΗΣΕΑ.

          Τα σημερινά Τοπικά Συμβούλια καταργούνται και εκλέγεται μόνο ο Πάρεδρος για να παραμείνει η υπόσταση του «χωριού» παλαιάς «κοινότητας»

          Πιστεύω ότι με την προτεινόμενη διαδικασία οι νέες αυτοδιοικητικές δομές θα σχεδιαστούν απαλλαγμένες από μικροπολιτικές πιέσεις και φυσικά θα είναι ισχυρότερες, αποτελεσματικότερες και θα υπακούουν σε αντικειμενικά κριτήρια.

          Εκτίμησή μου είναι ότι με το προτεινόμενο σχήμα, θα πρέπει να δρομολογηθεί η Διοικητική Μεταρρύθμιση  στην παρούσα φάση και αν στη συνέχεια διαπιστωθούν αδυναμίες και αστοχίες να υπάρξουν διορθωτικές κινήσεις μετά από 1 ή 2 τετραετίες.

          Στη νέα Κεντρική Δομή θα έχουμε τον «Κεντρικό Δήμαρχο», τον Πρόεδρο Δημοτικού Συμβουλίου, 2-3 Αντιδημάρχους και 13 μελές Κεντρικό -Δημοτικό Συμβούλιο, στο οποίο θα συμμετέχουν και οι  Δήμαρχοι των Υπαρχόντων Δήμων.

            Οι Υπάρχοντες  Δήμοι να διοικούνται από το Δήμαρχό τους, τον πρόεδρο του Δ.Σ. και  7 έως 9μελη θα αποτελούν το  Τοπικό Δημοτικό Συμβούλιο. Με την παραπάνω πρόταση επιτυγχάνεται σε μεγάλο βαθμό ευελιξία στη λειτουργία, αλλά και η μεγαλύτερη δυνατή αντιπροσωπευτικότητα όλων των τοπικών κοινωνιών στη δημιουργία της Νέας Δομής.

          Παράλληλα εξοικονομούνται οικονομικοί πόροι αναφορικά με τις δαπάνες των αιρετών, και το σημαντικότερο δεν καταργούνται οι σημερινοί Δήμοι, ως διοικητικές ενότητες, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία που έχει  αποκτηθεί  από το ανθρώπινο δυναμικό τους, ελαχιστοποιώντας  ή μηδενίζοντας  τις όποιες  αδυναμίες, από το μέγεθος των νέων Δομών.

Η διοικητική μεταρρύθμιση γίνεται πιο ολοκληρωμένη, υπακούοντας σε αντικειμενικά κριτήρια, απαλλαγμένη από μικροπολιτικές «πιέσεις».

Εάν θέλουμε μάλιστα να δώσουμε και το στοιχείο της εθελοντικής διαδικασίας θα μπορούσε να προβλεφθεί ο σχεδιασμός των κεντρικών δομών να γίνει με αντικειμενικά και επιστημονικά κριτήρια που θα πληρούν όλες τις προϋποθέσεις που τίθενται για τη βιωσιμότητα, την επάρκεια κλπ και οι υπάρχοντες δήμοι να έχουν την ευχέρεια να επιλέξουν την Κεντρική Δομή που θα ενταχθούν, μετά από σχετικές αποφάσεις των Δημοτικών τους Συμβουλίων.

Αναφορικά με τη διοικητική μεταρρύθμιση στο Β’ Βαθμό Αυτοδιοίκησης εκτιμώ ότι η προσέγγιση που κάνει η ΚΕΔΚΕ προτείνοντας Αιρετό Περιφερειάρχη και Αιρετό Περιφερειακό Συμβούλιο κινείται στη σωστή κατεύθυνση.

Τέλος η Διοικητική Μεταρρύθμιση δεν πρέπει να εξαντληθεί στους 2 βαθμούς της Αυτοδιοίκησης, αλλά να διατρέξει κάθετα και οριζόντια όλες τις δομές του κράτους μας, δρομολογώντας τις εξελίξεις για ευελιξία, αποτελεσματικότητα και αμεσότητα στη Δημόσια Διοίκηση.

Προηγούμενο άρθρο Επί τάπητος τα στερεά απόβλητα Καρδίτσας και Τρικάλων
Επόμενο άρθρο Ερώτηση Ρόβλια για την σύνδεση Καροπλεσίου με την Λ. Πλαστήρα